Marwin Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Jeg har klaget til Windy over de puslete 2 stk totonede horneen vi har på båten vår. Jeg vil ha kompressorhorn, men da måtte jeg ha agregat, og det ble litt drøyt synes jegNope. DET trenger du ikke. Ta en "gassflaske", fyll den luft på nærmeste bensinstasjon, koble den til hornet og TUT i vei. Varer ikke så lenge, men du behøvel ikke å tute HELE veien? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 de puslete 2 stk totonede horneen Er det ikke slik at frekvensen på lydsignalet angir lengden på fartøyet? Er redd at Windyen hadde blitt utstyrt med ...... musepip? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Er redd at Windyen hadde blitt utstyrt med ...... musepip?De musene som piper ombord hos oss har ikke så kraftig stemme nei. Og det er kanskje like greit Men de to hornene vi har er godt egnet til å vekke oppmerksomhet - så vi er nok på den sikre siden. Men det hadde jo vært morro å hatt et skikkelig horn da - sånn som de schvære båtene har. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Bare så det er sagt (skrevet): Sjøveisegel 33 - Utstyr for lydsignaler: "[...] Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte og en klokke. [...]" Vedlegg III inneholder det tekniske snadderet. Jeg er særlig begeistret for kravene til klokke. "[...] Diameteren på klokkens åpning skal være minst 300 mm på fartøy på mer enn 20 meters lengde og skal være minst 200 mm på fartøy på 12 til 20 meters lengde. [...]" Jeg har en mistanke om at det er en del båter på rundt 12 meter med alt for puslete klokker. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Perkkele. Worse må altså ut og kjøpe klokke. Jaja. Enda litt mer å lage lyd med. Ikke ueffent, det!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
roaldbj Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg har ved 2 - 3 tilfeller i sommer kjørt i ganske tykk tåke og dårlig sikt, og det synes for meg ganske åpenbart at denne regelen ikke påraktiseres av oss småbåtførere:Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således: a) Et maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet, skal minst hvert annet minutt gi et langt støt. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Så vidt jeg husker betyr ett støt; jeg kommer styrbord over, to støt ; jeg kommer babord over og tre støt; jeg kommer akterover... Men det var kanskje ikke dette trådstarter mente ??? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Så vidt jeg husker betyr ett støt; jeg kommer styrbord over, to støt ; jeg kommer babord over og tre støt; jeg kommer akterover... Men det var kanskje ikke dette trådstarter mente ??? Et kort støt (ca. 1 sek) betyr at du kommer styrbord, et LAAANGT støt (ca. 4 sek) brukes bl.a som "tåkelur" Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Tar opp en gammel tråd jeg. Er det noen som har en ny link med forskjellige lydsignaler? Har lett litt men ikke funnet noe. Slike "småting" er altid kjekt og vite. Kan disse, et kort støt, to og tre og fem korte. Ferga brukte dette på meg en gang. Han ga 2 korte støt. Men om han mente det som jeg går babord eller "kom deg til h******* vekk vet jeg ikke så jeg flytta på meg. Nå hadde jeg bare kallt ham opp på VHF'en og spurt om han kom til og gå babord.. Redigert 15.Oktober.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 .....Nå hadde jeg bare kallt ham opp på VHF'en og spurt om han kom til og gå babord.. Om du hadde fått svar på kanal 16 er mer usikkert - ferjene i Ryfylke er slurvne med lytteplikten, men man finner dem vanligvis på "selskapet sin kjøkkenkanal" som er kanal 9 på VHF'en Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ulv I Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Nye båten vår har vist også kompressor horn, det fant en kompis ut mens jeg lå med hue nedi motor rommet og styra med noe.. det bråkte godt da hornene sitter i motor rommet like ved luftingen. Det høres godt ute og VELDIG godt innvendig.. hehe.. ble litt i hue etterpå... ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Hydrox Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Hornet er faktisk det eneste i Windy'en min som ikke virker, bør jeg avskiltes? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Om du hadde fått svar på kanal 16 er mer usikkert - ferjene i Ryfylke er slurvne med lytteplikten, men man finner dem vanligvis på "selskapet sin kjøkkenkanal" som er kanal 9 på VHF'en Ja jeg har det lagret i hodet mitt etter VHF kurset! Men disse lydsignalene, jeg fikk jo beskjed av deg i Smeasundet og blåse av 3 lange støt i fløyta når vi gikk i konvoi med Poseidon II. Hva betydde dette? Jeg tror ikke jeg hadde tid og spørre for øyeblikket da jeg hadde så mye og følge med på.. Redigert 16.Oktober.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Er det noen som har en ny link med forskjellige lydsignaler? Lydsignaler kan du finne nødvendig informasjon om i "Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (1975-12-01)": Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) Kapittel I. Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen Del D - Lyd- og lyssignaler Regel 34. Manøver- og varselsignaler Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet Kapittel II. Særskilte regler for norsk innenlands farvann Del B - Regler for styring og seilas Regel 41. Trange farvann Regel 53.1 Lydsignal for fartøy som holder på med mudring eller undervannsarbeider Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Ja jeg har det lagret i hodet mitt etter VHF kurset! Men disse lydsignalene, jeg fikk jo beskjed av deg i Smeasundet og blåse av 3 lange støt i fløyta når vi gikk i konvoi med Poseidon II. Hva betydde dette? Tre lange støt brukes generelt som en hilsen mellom fartøyer. Det besvares med tre lange fra det andre fartøyet hvoretter hvert fartøy gir et kort støt som "kvittering". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hydrox Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 He he, nå virker hornet mitt, begge to faktisk..... Kjekk denne tråden her, minnet meg om noe som måtte gjøres.. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Har akkurat fått koblet tostemt horn og søkelys på Tora. Dette skal bli gøy! Legger ellers merke til at med lydsignal er en veldig høflig i henhold til forskriftene: « Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side » Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.