Jump to content

VP TAMD40B, trøbbel med inntak av vann?


erund

Recommended Posts

Hallo. Jeg måtte avbryte båtferie 2 ganger i denne sommeren :sad: . Den første kom i Haugesund da jeg fikk trøbbel med girkassen. Girspaken stod nesten fast og etterhvert helt fast. Verkstedet (Havnebunker) i Haugesund fant ut at det var girkassen som måtte repareres. Den ble levert til Diesel-Elektro i Haugesund for å gjøre jobben med selve girkassen ved å bytte ut noen lagre og kon. Det var yttergående lager som var slakk og utslitt slik at oljen lekket og dermed "røk" girkassen - da ble det over kr. 30.000,- for reparasjonen. Etter at jeg hentet båten etter tre uker, kjørte jeg hjemover til Bergen. Da oppstod et annet problem som jeg aldri har opplevd tidligere. Temperaturen steg ved marsjfarten og det kokte slik at det rant kjølevæsken ned i bunnen. Oppdaget da at den trolig ikke tar inn nok sjøvann. Sjekket impelleren og sjøvannsfilter, og de så ok ut. Skjønner ikke - temperaturen gikk høyt ved tomgang og ved marsjfart - men ikke når turtallet er f.eks. på 2500. Motoren er en Volvo Penta TAMD40B (1986 årsmodell) og girkassen Volvo Penta MS3c. Hva kan problemet være? Noe sammenheng med reparasjonen av girkassen? Sjøvannet går også gjennom girkassen - så det kan kanskje være noe lekkasje eller luft i et sted i systemet? Er det noen i Bergen som evt kan hjelpe meg ved å sjekke og finne feilen snarest siden mange verksteder ikke er ledige før om 2-3 uker. Er takknemlig for gode råd eller tips - evt henvende meg til en mekaniker i Bergen....

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Det er flere steder det kan gå tett, skjell kan vokse i systemet og samle seg foran første sted der sjøvannet varmes opp. Antar det er ladeluftkjøleren på din motor.

Eksosbend kan ruste slik at det tettes igjen.

Luftlekkasje til gearkassen er neppe synderen, da ville det ha lekket vann ut. Og passasjen inni er for stor til at det kan tilstoppes.

 

At problemet oppstår ved visse turtall er ikke noe ukjent fenomen, se her.

Link to post

Hva er vulkanisering?

 

Når jeg kjører med turtallet på f.eks. 2800 så holder temperaturen innenfor ca 82 grader slik at motoren ikke koker over. Kjører jeg nærmere marsjfarten med turtallet på rundt 3250 så koker den. Er motoren stått i tomgang stiger temperaturen over 80 grader. Har kjørt opp mot 90 grader et stykke også, men da koker motoren.

 

I tillegg ser jeg at vannet kommer nesten ikke ut via eksos når det er tomgang. Gir jeg gassen opp mot 1500 i turtallet kommer vannet som normalt ut.

 

Ved sjøvannsfilteret var det tomt for vannet da det ble tatt opp. Måtte fylle sjøvannet mange ti litere for å få "innrøret" fylt opp. Da gikk impelleren rundt.

 

Luft lekkasje i filteret, slange eller i et annet system?

 

Tett i oljekjøler ved girkasse?

 

Er dette typisk når en demonterer girkassen og så montere den på plass igjen at det kan oppstå noe problemer med vannkjøling? Er det sannsynligvis at verkstedet har glemt noe for å gjøre motoren klar?

 

I tillegg spør jeg dere om det er normalt med slakk i utgående lager i girkassen at det vil lekke ut olje veldig fort og dermed tørnet girkassen? Tidligere eier hadde girkassen på reparasjon og fikk byttet ut noen lagre for 4 år siden. Vet ikke om det er samme lager eller andre lager som er utslitt nå. Kan det ha vært noe ytre påvirkning som kan ha forårsaket slakk? Verkstedet har sjekket propellen og akslingen og de ser fine ut.

 

Kan jeg evt kjøre båten selv om vannkjølingen ikke er helt i orden? Da kjører jeg roligere og stoppe motoren når jeg er i havn for å unngå oppheting? Blir det noe konsekvens?

 

Venter fortsatt på noen hjelp i Bergen - kanskje dere kjenner en mekaniker som kan stille opp i nærmeste tiden?

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Jeg holder en knapp på at ett eller annet er gått tett i forbindelse med re-montering av girkassen. Det er ingenting annet å gjøre enn å åpne opp hele sjøvannssystemet, pirke deg gjennom bit for bit, og finne ut hvor det er tett. Dvs. en total demontering med tilhørende rens av vitale deler i saltsyre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Start motoren og kjenn om røret ut fra gir olje kjøleren blir kald ved gange.hvis den blir kald.må du se på ferskvann siden.har hvert ute for at termostatene på volvo blir defekte etter at den er varm kjørt..

 

ta gjerne kontakt hvis du ikke får det til.

jobber som båtmekaniker hos norsk båtsenter i bergen.

 

Hilsen Thomas.

Link to post

Hva er vulkanisering?

Det er "limingen" mellom gummi og foringen i impelleren. Om den har sluppet taket kan impelleren virke "litt halvveis". Har du kjørt en stund med stengt sjøvannsinntak bør impelleren skiftes uansett. Den går varm i løpet av et minutt om der ikke går vann og blir den veldig varm blir den ødelagt enkelt og greit. Koster lite og du er avhengig av den :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Halloen - nå er båten i orden :cheers: (forhåpentligvis). Takker Thomas for at jeg fikk hjelp dagen etter av hans gode kollega. Han fant ut at det var nemlig slangene til/fra girkassen der sjøvannet gjennomstrømmer til motoren ikke var skikkelig skrudd fast sammen slik at det kom luft i kjøleystemet og dermed noe vann ut i bunnen sammen med kjølevæsken som kokte over. I tillegg byttet han impelleren også for sikkerhetsskyld selv om den så ganske fint ut. Impelleren kan jo være noe skadet etter dårlig sjøvannsinntak. Altså har verkstedet i Haugesund gjort en liten tabbe som jeg vil komme til å ta opp med (vet ikke om det hjelper noe) som har gjort ganske stor bryderi for oss. Ellers så fikk rakk vi bruke de siste 4 dagene av vår ferie til en fin båttur på Husnes i Kvinnherad. Da fungerte båten fint. Bare at jeg er nå litt usikker på turtallet og temperaturen. Det er mulig endret litt der. Ved 3300 omdreininger kom temperaturen på 90 grader jevnt. Ved 3200 omdreininger kom temperaturen på rundt 82 grader. 3250 omdreininger steg den til ca 85 grader. Er det normalt og greit å kjøre på 90 grader i temperatur med 3300 omdreininger med denne motoren? Tidligere gjorde den ikke - den holdt rundt 82-84 grader. Mulig termostat bør skiftes? Eller at det er tilfeldig det skjedde nylig - kanskje sjøen var "for varmt" til å kunne kjøle ned motoren bra nok?

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Det er "normalt" at temperaturen øker over 82 grader på denne motoren når den begynner å bli noen år. Dette er første tegn på at en rens av sjøvannssystemet er nødvendig.

Det du ser er første tegn, etterhvert kan du bruke tempmåleren som turteller.

Denne motoren trenger masse kjølevann, og sjøvannssystemet krever en rens ca hvert 3-4 år.

Jeg har testet med systemrens stående på motor i 2 døgn med "halvbra" resultat. Når jeg i tillegg staket opp alle rør i varmeveksleren ble det normal temp igjen, aldri over 82 grader uansett turtall.

Link to post

Ok - skyldes det evt forglemmelse av tetting av slangene at det forårsaket dårligere kjølevannsystem? Eller kun tilfeldig? Varmeveksleren ble renset for 3 år siden. Kanskje et systemrens holder nok? Er det en spesiell flaske å anbefale eller?

 

Kan jeg kjøre med temperaturen 84-90 grader uten at det blir noe konsekvens for motoren?

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
  • 16 år senere...

Ligger nå i Danmark aalborg med samme problemet.

Tempen steg litt etter litt. Måtte kjøre med varmeapparat å alt på å holde meg under 2400rpm.

Byttet impeller å alt tenkelig. Fikk hjelp av en kjempe god mekaniker ved havnen i aalborg.  Støvsuget ut begge veier å alikavel kom ikke noe vann ut igjennom eksosen.

Reiser mye å har med masse av diesel å batterier til solceller osv så båten er tynget ned så en ikke kan se hvor mye vann som kommer ut i eksosen.  Støvsugeren kan snues til blåsing og vannsuging.  Så plukket av slangen som skal blåse saltvannet ut i eksosen. Startet å ingen vann.  Støvsugde alt uten hell.   

Til slutt blåste vi i slangene. Oppdaget luft blåste ut i øverste kjølerør på girkassa.   Selfølgelig en amatørlaget flens fra vp som ikke holder som den burde.

Kunne ikke se vann komme ut under motor eller noe.  

Men da denne suger falsk luft der får ikke systemet vakuum å klarer ikke presse vann igjenom.

 

Skal være sakt dette er en TMD31A som er gammel ja, men kun gått 750 timer på telleren.

 

Så mekanikeren tok av munnstykket på girkassen å lager nå en kobling så en bare kan sette på slange.

Fordel med slangen er at da kan du også se om der skulle bli noen problemer.  Armert blanke gjennomsiktige slanger er å anbefale.

 

Kun flensen som ruster. Å nesten tett på umulig å finne ut av.

Mekanikeren er en båt motor spesialist med 20 års erfaring på båtmotorer. Han sier det er f... så typisk volvo å lage noe så dårlig som uansett før eller senere må gå i stykker. 

Ikke bygget for å vare.

 

Skal en ha delen må du vente noen uker på at dem skal produsere dette i Europa en plass.

 

Så jeg var heldig som traff denne kjærnekaren som jeg selv var med å gikk igjennom alt.

Her kom ikke vann ut så umulig å oppdage.   Å en merker ikke dette foruten at den har problemer med kjølingen å en styrer livet av seg for en har byttet alt annet.

 

Et annet greit tips for varmevekslere jeg ble lært her er at i Danmark har dem så mye kalk i vannet.  Så dem selger et produkt som fjerner kalk å krystaliseringen av saltet som normalt sett tetter varmevekslere.  10kr flaska.   Han kom med 2 flasker å ba meg ta av den nederste slangen på veksleren.  Sette på en slange på den nederste åpningen. Fylle ned i slangen så veksleren fylles opp.  Sette slangen i en lup bare.  Å la den stå et par timer.

Dette funket som bare juling.   Å veksleren etter 1.5 time ser ut som ny innvendig på saltvanns siden.  Helt genialt. 

 

Fåes i alle danske butikker å heter BORUP LUKTFRI AFKALKER. knall gul flaske til å rense kjeler vannkokere osv osv. Anbefales.

 

Når temperaturen stiger blir saltet en slags krystall å tetter opp som bare det.   Men med dette på åpnet det seg fullstendig. 

 

Så ved kjøleproblemer sjekk alltid flensen på det øverste røret inn på girkassen om ikke annet virker.

 

Aug 2022

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...