Jump to content

kjøpe båt i Sverige ?

sveiners

Recommended Posts

Nå må du ikke tillegge meg alt av meninger og uttalelser på dette forum - lider litt av forfølgesvanvidd! :rolleyes:

Det var faktisk ikke meg som har laget noen liste, ei heller nevnt noen navn, men at det finnes noen råtne epler i alle kurver, ja det er helt sikkert! :wink:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

drar ikke dette litt utover ifra det som faktisk var spørsmålet nå?? :crazy:

Joda, men det må man nok bare venne seg til, lære seg å leve med, her som i mange diskusjoner forøvrig i samfunnet! :rolleyes:

Velkommen til Båtplassen! :smiley:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

drar ikke dette litt utover ifra det som faktisk var spørsmålet nå?? :crazy:

Joda det gjør det - som Mouche sa også. Slett ikke uvanlig dette at trådene endrer karakter etterhvert. Det hender også da at moderator endrer overskriften på tråden litt for at den skal omfatte det som diskuteres.

Velkommen ombord :smiley:

takker så masse for det.. bra med en hyggelig tone på forumer og ikke bare bli sensurert med en gang det er noe... forresten... ingen som har en selco liggende uten motor og seter og sånt som jeg kan få kjøpt som et oppusnings objekt billig?? bare spør jeg...helst om styrekonsoller og slikt sitter der da ;-)

Redigert av sveiners (see edit history)

Om du registrerer båten i det internasjonale svenske registeret......

Nu ligger det till så här att det inte finns något svenskt register för fritidsbåtar. Det fanns för ett antal år sedan, men lades ner för många år sedan. Nu talar den svenska regeringen om att återinföra ett register (antagligen för att på sikt kunna ta ut båtskatt), men det finns alltså inget nu.

Enda stället där båten finns "registrerad" är hos försäkringsbolaget. Men eftersom försäkringen gäller i alla nordiska farvatten (i alla fall min) behöver det ju inte betyda någonting att en norrman har en båt försäkrad i ett svenskt bolag, eller om en svensk har sin båt försäkrad i ett norskt.

Alltså - Du får nog svårt att bevisa att båten är svensk eftersom vi just nu inte har något register på den här sidan av "kölen" :flag_sw:

Ingemar E.

NB Forum

skulle ikke forundre meg... staten norge kan gjøre akkurat hva de vil... mafia... det som viser seg nå er at båten min som er kjøpt i norge men da ligger i svergie ikke er registrert (trodde alle båter skulle være det) men jeg har jo jolle så jeg veit ikke om registrering gjelder på den.. men det som er problemet nå er at når jeg skal ta den opp og ta den til norge på vinterlagring.. hvis jeg blir stoppet i tollen må jeg ratt betale en haug i skatter og drit jeg da

Poenget her er vel også at du strengt tatt ikke har lov til å ha en norskkjøpt jolle liggende i Sverige over lengere heller uten at du har betalt svensk moms for den... Jeg kan ikkke tenke meg at den svenske stat er mindre interissert i moms inttekteker enn de andre..

Men hva som er lov og ikke lov i en slik sammenheng er jo vårt ansvar og plikt til å undesøke før vi handler, slik at alt går rett for seg..

Men det er klart du kan få et porblem om/når du tar jollen med deg over grensen igjen om du ikke har noen papirer som kan undebygge din påstand om at denne er kjøpt i Norge og dermed ikke er momspliktig til kongeriket... Uansett så kjører en på rødt i en slik situasjon, hvis ikke så blir en jo tatt for smugling om en blir stoppet... Aller helst så kontakter en jo tollvesnet på for forhånd og forklarer saken, da vil man jo får de nødvendige råd om hvordan man skal forlholde seg i en slik sak..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

..........må jeg ratt betale en haug i skatter og drit jeg da?

Det erindrer meg at det var en mer kjent person en deg som uttalte noe lignende for litt siden. Var det ikke John Fredriksen fra sin bopel i London eller Monaco, mon tro? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

... mafia... . hvis jeg blir stoppet i tollen må jeg ratt betale en haug i skatter og drit jeg da

Uten å henge meg opp i vokabularet ditt vil jeg kort oppsummere:

1. Mafiaen har svært lite med dette å gjøre

2. Det er ikke skatter på innførsel av båt eller motor til Norge

3. Drit skal du garantert heller ikke betale. Søk ellers evt. etter en egen tråd om Båtplassen`s trolig mest populære emne, SEPTIK

Suzuki :smiley:

No boat needed..

nei du har nok rett... jeg får vel holde septiken min unna dette.. :lol: ... og ihvertfall håpe mafiaen holder seg unna..hehehe.. kansje flytte till monaco.. *blink i øya* eller ikke... neida får ta en telefon til tollen og snakke pent med dem vel :headbang:

Men hva mente du med at det ikke er skatter på inførsel av båt og motor?? alskens avgifter er det vel?? men det er jo ikke helt det samme som skatt da eller??

fant litt om import av motor her http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

kroner 137,50 pr hk :puke:

det stod også dette: Gjeninnførsel etter midlertidig opphold i utlandet Fartøy med tilhørighet i Norden behøver ikke melde seg for Tollvesenet hvis det ikke medbringes varer til fortolling

Redigert av sveiners (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...