sveiners Svart 4.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 (redigert) ja.. skjønte det.. men hvis jeg kjøper et svensk skrog og setter på min motor når jeg har fått den til norge er det bare mva på skroget jeg må betale.. prosjekt båter (småbåter) er det jeg stort sett har sett etter og de ser ut som om de er mye billigere.. se f.eks på http://www.blocket.se Redigert 4.August.2006 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 4.August.2006 Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 ja.. skjønte det.. men hvis jeg kjøper et svensk skrog og setter på min motor når jeg har fått den til norge er det bare mva på skroget jeg må betale..Det er riktig. Kjøper du ny båt, får du refundert svensk mva også.. Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 4.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 hmmm.. og tenk.. for to uker siden var det såvidt jeg hadde sitti i en båt og nå er jeg nesten skipper...hehehe takker folkens Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2006 Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 Er det noe vi er flinke til her så er det å overbevise tvilere om at båtlivet er den rette vei her i livet Et råd på veien: Kjøp deg en båt som du vokser inn i, ikke ut av. Det er veldig mange førstegangskjøpere som kjøper for liten båt første gang, så etter en måned har de plutselig vokst ut av den båten. Og eneste som gnir seg i henda da er båtselgeren Sitér dette innlegget Link to post
sveiners Svart 4.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2006 vel for og si det slik... i min prisklasse (mellom 2-6000 kr) må du ende opp med noe som sitter litt stramt rundt magan..hehehe men jeg er flink til og skru og bytte og ordne så det er utrolig hva man ender opp med til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.August.2006 Link til dette innlegget Svart 5.August.2006 Hva om kona som er tysk statsborger kjøper seg båt i tyskland, og vi seiler med denne i Norge. hva vil tollerne si da ? Hun har bopel adr i Norge. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 6.August.2006 Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 Tror ikke tollerne vil vel ikke si så veldig mye jeg, men at det vil komme krav om moms er helt sikkert.... og sikkert en straffeavgift også... Som utlending som ikke er bosatt her har du vel kun lov til seile her i inntil 6 mnd. uten at det skal søkes om momsfritak.., er du bosatt i kongeriket så skal moms betales på lik linje med andre statsborgere i kongeriket ved innførsel av en vare.. Det er ikke så mange lovlige veier for å slippe unna momsen.... så lenge vi er utenfor den europeiske unionen så må vi nok finne oss i å betale litt ekstra for dette.. blant annet norsk moms av utenlandsk betalt moms.. Jeg vet at EU domstolen ikke er like glad for at dette skjer her i kongriket, men jeg kan vanskelig forestille meg at vår finansstadråd vil gjøre noe med dette i denne saken.. desverre.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Det finnes mange utenlandske seilere som tilbringer mye mer en 6 mnd i landet, og godt er det. Håper bare ikke at ivrige tollere skal begynne og plage dem. --------- i Danmark kan en dansk statsborger bosatt i danmark, kjøpe sin båt i tyskland, betale tysk moms(16%) og ha den liggende i tyskland i 3 mnd, så kan de ta den hjem til danmark og betaler itno. ------- de sparer litt på det (9%) Hellas har vel bare 11% moms (tror jeg) Vi har Kun 25% Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 i Danmark kan en dansk statsborger bosatt i danmark, kjøpe sin båt i tyskland, betale tysk moms(16%) og ha den liggende i tyskland i 3 mnd, så kan de ta den hjem til danmark og betaler itno. ------- de sparer litt på det (9%) har hört dette oxo ......men jag tror att båten skall brukes under de 3 mnd, man får ikke kjöpe båt o ha den liggandes för att hämta hem den 3mnd senare (er dokk ute lite på hal is her, men jag har hört det förrut) förövrigt segling i Tyskland i tre mnd hade ju varit helt OK ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Ja den må brukes, og visst nok ha endel timer på motortellern. Men, det gjør da ikke no. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydvesten Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Det finnes mange utenlandske seilere som tilbringer mye mer en 6 mnd i landet, og godt er det. Håper bare ikke at ivrige tollere skal begynne og plage dem. --------- i Danmark kan en dansk statsborger bosatt i danmark, kjøpe sin båt i tyskland, betale tysk moms(16%) og ha den liggende i tyskland i 3 mnd, så kan de ta den hjem til danmark og betaler itno. ------- de sparer litt på det (9%) Hellas har vel bare 11% moms (tror jeg) Vi har Kun 25% Det er riktig det, men er du en utlending botsatt i utlandet så kan selvsagt være her mere enn 6 mnd, under forutsetning av at en har papirene i orden.... Og har man ikke til hensikt å bosette seg i Norge med seilbåten så slipper man jo unna momsplikten.... Eb hvilken som helst EU borger kan jo kjøpe seg en brukt seilbåt hvor som helst i EU og ta den med uten avgift til sitt eget hjemland... 3 måndersregelen gjeler vel bare ved nybåtkjøp... og den må være brukt... som forøvrig er de samme regler som i Norge, men for en båt må en ha vært bosatt i utlandet i 5 år, og 1 år for båtmotor.. Denne 3 måneders regelen samt kjøp av brukt båt kunne vi også tatt del i, men majoriteten av folket sa nei til dette en høstdag for snart 12 år siden... så dette må vi nok leve med i fremtiden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Denne 3 måneders regelen samt kjøp av brukt båt kunne vi også tatt del i, men majoriteten av folket sa nei til dette en høstdag for snart 12 år siden Hm. Kan ikke huske at det der sto på stemmeseddelen? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Walter_S Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 For å komme tilbake til sveiners spørsmål angående avgift + MVA, osv. Noen som vet hvordan tollvesenet kalkulerer transportkostnader, hvis man seiler en importbåt fra f. eks. Sverige, hjem på egen kjøl? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Noen som vet hvordan tollvesenet kalkulerer transportkostnader, hvis man seiler en importbåt fra f. eks. Sverige, hjem på egen kjøl? Jeg tror de bruker skjønn. Når jeg hentet motoren min;spurte tolleren om hvor jeg hadde hentet den. Da jeg fortalte det, foreslo han 200kr i transportkostnader, og lurte på om jeg syntes det var OK. Lite å si på det,utgjorde vel 50kr i mva.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
sveiners Svart 8.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 (redigert) det har blitt mye snakk på forumet her og på denne tråden om forskjellige ting rundt imnport og gjenninføring av båt, jeg har min norske båt liggende i svergie uten at den er vist på tur inn, jeg har ikke noe nummer på skroget og ikke papirer på motoren.. jeg sendte mail til tollvesenet og spurte hva jeg skal gjøre for og få den tilbake til norge på vinterlagring og småfiks her er svaret jeg fikk: Det er opp til den reisende å dokumentere at varene man bringer med seg inn i Norge ikke er tollpliktige. Det beste vil derfor være å skaffe en eller annen form for dokumentasjon på at båten og motoren er kjøpt i eller tidligere fortollet inn i Norge. Hvis man ikke kan dokumentere at det er norske varer, vil det være grunnlag for Tollvesenet å fortolle varen hvis du kjører på rødt (varer til fortolling). Hvis du kjører på grønt (ingen varer å fortolle) uten å kunne dokumentere at varene er norske, kan det være grunnlag for beslag. Vennlig hilsen Infosenteret Tollregion Øst-Norge Anita Grandal edit: jeg er med båt og campingvog som er på campingplass edit: Jeg er bosatt i norge med norsk kjøpt campingvogn og båt på campingplass svergie Redigert 8.August.2006 av sveiners (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Er man nordmann bosatt i Sverige går det selvfølgelig ann å kjøpe båt i Sverige og så dra på tur til Norge. Men tollvesenet og politiet kommer garantert til å skape problemer for deg hvis du blir stoppet. De tar alle for å ha uerlige hensikter.... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det er da helt vanlig at om en tar med seg dyre ting ut av landet så stikker en innom tollkontoret ved utfart og får papirer på hva en har med seg. Så også er naturlig om en tar båt med - synes nå jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Er man nordmann bosatt i Sverige går det selvfølgelig ann å kjøpe båt i Sverige og så dra på tur til Norge. Men tollvesenet og politiet kommer garantert til å skape problemer for deg hvis du blir stoppet. De tar alle for å ha uerlige hensikter.... Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Er det ikke en oppgave for politi og tollvesen at de foretar kontroller for å forvisse seg om at folk følger reglene? Av preventive grunner så må de jo slå ned på lovbrudd eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det må da være en selvfølge at du tar med dokumentasjon i nødvendig omfang dersom du reiser utenlands med båten. Hvordan i himmelens navn skal Tollvesenet ellers kunne vite om den er fortollet tidligere eller ikke? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det må da være en selvfølge at du tar med dokumentasjon i nødvendig omfang dersom du reiser utenlands med båten. Hvordan i himmelens navn skal Tollvesenet ellers kunne vite om den er fortollet tidligere eller ikke? Det kan jo være greit at man har dokumentasjon også i utlandet, det kan jo hende at tollerne/myndighetene i utlandet også fatter interesse for en slik båt.. Da er det jo greit at man kan dokumentere både eierskap og ikke minst nasjonalitet til farkosten... I EU utland skal man jo også ha papirer som bekrefter av moms til et land i unionen er betalt om man er unionsborger.... så fellene er nok mange...og det finnes det jo ivrige tollere i flere andre land enn her i kongeriket.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 det finnes det jo ivrige tollere i flere andre land enn her i kongeriket.... Ivrige tollere og fariseere har det jo vært like siden bibelske tider. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nautilus Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 og det finnes det jo ivrige tollere i flere andre land enn her i kongeriket....Som f.eks. Tyskland? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Dere som har norske båter i sverige... Fikk dere ingen kvittering eller salgskontrakt da dere kjøpte den? Eller er den kastet? og båten i tillegg ikke registrert? I tillegg til dette har vel alle motorer et serienummer? Skulle ikke forundre meg om forhandleren har et register over hvilke serienummer som er importert til Norge Om ikke annet så har den kanskje vært forsikret en gang? og da har vel en eller annen kvittering vært lagt frem? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Mouche Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det er liksom "fritt frem" for å kritisere tollere, parkometervakter, politifolk osv osv som overivrige, udugelige, manglende fleksibilitet osv osv. Hvorfor det? Har dere alle et yrke, og en utøvelse av dette yrket, som gir rett til denne type kritikk av hele yrkesgrupper? Hvis dere "alle" er så smarte og flinke hvorfor kan dere ikke lese skiltene før passering av grenser, sette dere inn i gjeldende regler for innføring av varer og eiendeler osv osv? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Enig med Mouché her ... i og for seg. Det var det jeg var inne på med kommentaren lenger oppe om å ha dokumentasjon med seg. men det er ikke alltid urettferdig kritikk alle disse overøvrighetseprsoner får .. når de selv blir like rigide og ufleksible som regelverket de forvalter, i slik grad at folk føler seg urettferdig behandlet, da burde de kanskje ta en titt i speilet og se om de liker det de ser. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.