Jump to content

kjøpe båt i Sverige ?

sveiners

Recommended Posts

Det er liksom "fritt frem" for å kritisere tollere, parkometervakter, politifolk osv osv som overivrige, udugelige, manglende fleksibilitet osv osv. Hvorfor det?

Svaret står i avisa hver dag.

I Nord-Trøndelag sitter polisen i veikanten med laser natta gjennom for skattebetalernes regning. Og det er ironisk nok de samme skattebetalerne som har latt gasspedalen synke for dypt i 90-soner omtrent uten ulykker som får betale for seg.

Mens de yrkeskriminelle ikke blir rørt. Justisdepartementet har snik-innført en form for sosialhjelp, som går ut på de som ikke gidder å jobbe kan stjele så mye de vil fra vanlige folk, uten at lovens lange arm griper inn. Med mindre de kriminelle må beskyttes fra borgervern, selvfølgelig. Klask en kriminell, så må du betale.

Om det så er hjemme hos deg sjøl. Makan.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

men det er ikke alltid urettferdig kritikk alle disse overøvrighetseprsoner får .. når de selv blir like rigide og ufleksible som regelverket de forvalter, i slik grad at folk føler seg urettferdig behandlet, da burde de kanskje ta en titt i speilet og se om de liker det de ser.

Der synes jeg faktisk at det er de overordnede som må ta ansvaret med må gi tydelig signaler om den enkelte "betjents" rett og plikt(?) til å håndtere lovverket fleksibelt! Samtidig tror jeg, dessverre, at en fleksibel tolkning/håndtering av lover og regler vil skape grunnlag for en masse (velment) forskjellsbehandling som gjør at respekten for lover, regler og ikke minst de som er satt til å håndheve disse, vil bli ytterligere "forringet"! De er tross alt ikke med i noen slags "popularity contest"!

At noen føler seg urettferdig behandlet fordi "øvrigheten" håndterer lovverket som det er skrevet, ja det må vi nok fortsatt leve med. :yesnod:

Skal man slutte med fartsmålinger? Svaret mitt er kanskje ja siden jeg er den stolte eier av to punkter og flere bøter (fotobokser), men nei, jeg mener vi må ha kontroller, og jeg må bli flinkere til å holde fartsgrensen - eller kanskje flinkere til å huske plasseringen av fotoboksene? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

fotoboksene er oftest merket med varselskilt. Også får man kjøpt GPS med alle boksene lagt inn

Sannheten er at de (to) gangene jeg har blitt tatt så visste jeg utmerket godt at de var der, ja den ene er faktisk ca. 500 meter fra min bolig så jeg får vel heller skylde på uoppmerksomhet, alder, blondine i veien eller noe lignende! :rolleyes:

men båten burde vel også ha et produksjons nummer el.l ?? hvor i tilfellet bruker dette og sitte ?? eller holder det med at jeg kommer med ei kvittering / et salgsdokument at jeg har kjøpt båten av en fyr i norge.. den kan jo for alt de vet være forfasket den også...

det er en 25 hester johnson motor i fra midten av 80 tallet eller noe slikt.. noen som vet hvor produksjons nummeret sitter??

skal dit en tur til helga så da får jeg se hva jeg kan finne...

prøver og ta noen bilder slik at jeg kan legge de ut her på forumet.. kansje dere kan hjelpe meg med og fastslå hva slags båt det er??

Redigert av sveiners (see edit history)

Og da kan de sjekke med den du hevder å ha kjøpt båten av, spørre om dokumentasjon for forsikring, reparasjoner, vinteropplag, båtplass osv osv og så får du kanskje et enda større problem til slutt?

Tro ikke at "alle" ansatte i den offentlige forvaltning har en IQ på størrelse med ditt skonummer! :rolleyes:

selvagt tror jeg ikke det, og regelverket vil de sikkert følge til punkt og prikke.. det er derfor jeg har tatt opp denne tråden her for og kansje finne ut den beste måten (for alle parter) og gjøre det på.. men jeg vil heller ikke skape problemer for han jeg kjøpte båten av , hvis det viser seg at jeg ikke får båten tilbake til norge får jeg heller bare bruke den der og selge den der når jeg er ferdig med den

Redigert av sveiners (see edit history)

Vel om verdien på båten er under 6000 norske kroner så er det fritatt for moms uansett, men jeg vet ikke hvilken båt dette er snakk om... Det eneste som kan bli et ankepunkt er om motoren er større enn 10hk, da er det krav om hk avgift...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tro ikke at "alle" ansatte i den offentlige forvaltning har en IQ på størrelse med ditt skonummer! :rolleyes:

Nei, kanskje ikke. På den annen side. Å påstå at stillinger i den offentlige forvaltningen rekruteres fra de skarpeste knivene i skuffen, er vel allikevel en overdrivelse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

rem - min erfaring er at det er både og. En del skarpe kniver har tjent det de vil og ønsker en noe mer rolig tilværelse - både blant økonomer og advokater som jeg kjenner til.

På statlig nivå tror jeg nok det er en hel del skarpe folk - for de får jo ikke jobb andre steder. Hvem i det private trenger statsvitere ller sosialøkonomer? ikke mange det. Men de er jo ikke dumme i hue av den grunn.

Neida, sikkert ikket. Jeg får da for vår alles beste, inderlig håpe at det finnes noen skarpe hoder der oppe i systemet.

Det det var snakk om her var vel i første omgang de sk. ”Instruksstillingene” Her finner vi den store majoriteten av offentlig ansatte. Herunder tollere og polititjenestemenn som det vel var snakk om her. Men også lærere, parkometervakter, ansatte i NSB og Forsvaret og andre i statlige ”vesen” og forvaltningsorganer.

Noen påstod en gang (ondsinnet?) at i instruksen til mange slike stillinger står noe sånt som at:

”Den ansatte har ikke lov til å tro, tenke, annta eller formode. Dog skal det være ham tillatt å redde seg i land ved svømming om han skulle falle i vannet”

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg tror nok at IQ'en er ganske likt fordelt rundt om, uansett hvilket nivå man ser på. At det skulle være noe værre eller bedre på operatørnivå i den ene eller andre sektoren tror jeg ikke. Til det har jeg sett for mye rart og for mye bra begge steder

Byråkratiet er jo organisert slik at man skal være personuavhengig, dvs at man på de fleste nivåer bare skal følge regler. Men jo mer komplekse saker man jobber med jo mer vurderinger kommer inn i bildet.

”Den ansatte har ikke lov til å tro, tenke, annta eller formode. Dog skal det være ham tillatt å redde seg i land ved svømming om han skulle falle i vannet”

:lol:

Minner om ironisk(?) instruks på vegg i Gardens transportkontor, den gang jeg frekventerte det etablissementet regelmessig:

Om sykkelordonnansen skulle komme i skade for å velte, utbasuneres "Hjelp, jeg faller" uten unødig forstyrrelse. Deretter lar ordonnansen seg falle kontrollert til venstre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

• 9 år senere...
  • 3 måneder senere...

Løfter denne litt.

Om man handler en båt i eu og har den for bruk i sverige i, tja la oss si tre år.

Når man velger å ta med denne hjem til norge etter tre år, hvordan beregnes mva beløpet? Brukes bare fakturabeløpet for tre år siden med dagens valutakurs?

Noe verdifall vi kan ta med oss?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...