Jump to content

kjøpe båt i Sverige ?

sveiners

Recommended Posts

Er det noe vi er flinke til her så er det å overbevise tvilere om at båtlivet er den rette vei her i livet :yesnod:

Et råd på veien:

Kjøp deg en båt som du vokser inn i, ikke ut av. Det er veldig mange førstegangskjøpere som kjøper for liten båt første gang, så etter en måned har de plutselig vokst ut av den båten. Og eneste som gnir seg i henda da er båtselgeren

Tror ikke tollerne vil vel ikke si så veldig mye jeg, men at det vil komme krav om moms er helt sikkert.... og sikkert en straffeavgift også...

Som utlending som ikke er bosatt her har du vel kun lov til seile her i inntil 6 mnd. uten at det skal søkes om momsfritak.., er du bosatt i kongeriket så skal moms betales på lik linje med andre statsborgere i kongeriket ved innførsel av en vare..

Det er ikke så mange lovlige veier for å slippe unna momsen.... så lenge vi er utenfor den europeiske unionen så må vi nok finne oss i å betale litt ekstra for dette.. blant annet norsk moms av utenlandsk betalt moms.. Jeg vet at EU domstolen ikke er like glad for at dette skjer her i kongriket, men jeg kan vanskelig forestille meg at vår finansstadråd vil gjøre noe med dette i denne saken.. desverre.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det finnes mange utenlandske seilere som tilbringer mye mer en 6 mnd i landet, og godt er det.

Håper bare ikke at ivrige tollere skal begynne og plage dem.

---------

i Danmark kan en dansk statsborger bosatt i danmark, kjøpe sin båt i tyskland, betale tysk moms(16%) og ha den liggende i tyskland i 3 mnd, så kan de ta den hjem til danmark og betaler itno.

------- de sparer litt på det (9%)

Hellas har vel bare 11% moms (tror jeg)

Vi har Kun 25% :headbang:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

i Danmark kan en dansk statsborger bosatt i danmark, kjøpe sin båt i tyskland, betale tysk moms(16%) og ha den liggende i tyskland i 3 mnd, så kan de ta den hjem til danmark og betaler itno.

har hört dette oxo ......men jag tror att båten skall brukes under de 3 mnd, man får ikke kjöpe

båt o ha den liggandes för att hämta hem den 3mnd senare

(er dokk ute lite på hal is her, men jag har hört det förrut)

förövrigt segling i Tyskland i tre mnd hade ju varit helt OK ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Det finnes mange utenlandske seilere som tilbringer mye mer en 6 mnd i landet, og godt er det.

Håper bare ikke at ivrige tollere skal begynne og plage dem.

---------

Hellas har vel bare 11% moms (tror jeg)

Vi har Kun 25% :headbang:

Det er riktig det, men er du en utlending botsatt i utlandet så kan selvsagt være her mere enn 6 mnd, under forutsetning av at en har papirene i orden.... Og har man ikke til hensikt å bosette seg i Norge med seilbåten så slipper man jo unna momsplikten....

Eb hvilken som helst EU borger kan jo kjøpe seg en brukt seilbåt hvor som helst i EU og ta den med uten avgift til sitt eget hjemland... 3 måndersregelen gjeler vel bare ved nybåtkjøp... og den må være brukt... som forøvrig er de samme regler som i Norge, men for en båt må en ha vært bosatt i utlandet i 5 år, og 1 år for båtmotor..

Denne 3 måneders regelen samt kjøp av brukt båt kunne vi også tatt del i, men majoriteten av folket sa nei til dette en høstdag for snart 12 år siden... så dette må vi nok leve med i fremtiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

For å komme tilbake til sveiners spørsmål angående avgift + MVA, osv.

Noen som vet hvordan tollvesenet kalkulerer transportkostnader, hvis man seiler en importbåt fra f. eks. Sverige, hjem på egen kjøl?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Noen som vet hvordan tollvesenet kalkulerer transportkostnader, hvis man seiler en importbåt fra f. eks. Sverige, hjem på egen kjøl?

Jeg tror de bruker skjønn. Når jeg hentet motoren min;spurte tolleren om hvor jeg hadde hentet den. Da jeg fortalte det, foreslo han 200kr i transportkostnader, og lurte på om jeg syntes det var OK.

Lite å si på det,utgjorde vel 50kr i mva..

Suzuki

No boat needed..

det har blitt mye snakk på forumet her og på denne tråden om forskjellige ting rundt imnport og gjenninføring av båt, jeg har min norske båt liggende i svergie uten at den er vist på tur inn, jeg har ikke noe nummer på skroget og ikke papirer på motoren.. jeg sendte mail til tollvesenet og spurte hva jeg skal gjøre for og få den tilbake til norge på vinterlagring og småfiks her er svaret jeg fikk:

Det er opp til den reisende å dokumentere at varene man bringer med seg inn i Norge ikke er tollpliktige. Det beste vil derfor være å skaffe en eller annen form for dokumentasjon på at båten og motoren er kjøpt i eller tidligere fortollet inn i Norge.

Hvis man ikke kan dokumentere at det er norske varer, vil det være grunnlag for Tollvesenet å fortolle varen hvis du kjører på rødt (varer til fortolling). Hvis du kjører på grønt (ingen varer å fortolle) uten å kunne dokumentere at varene er norske, kan det være grunnlag for beslag. :headbang:

Vennlig hilsen

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

Anita Grandal

edit: jeg er :flag: med båt og campingvog som er :flag::flag_sw: campingplass

edit: Jeg er bosatt i norge med norsk kjøpt campingvogn og båt på campingplass svergie

Redigert av sveiners (see edit history)

Er man nordmann bosatt i Sverige går det selvfølgelig ann å kjøpe båt i Sverige og så dra på tur til Norge. Men tollvesenet og politiet kommer garantert til å skape problemer for deg hvis du blir stoppet. De tar alle for å ha uerlige hensikter....

Er man nordmann bosatt i Sverige går det selvfølgelig ann å kjøpe båt i Sverige og så dra på tur til Norge. Men tollvesenet og politiet kommer garantert til å skape problemer for deg hvis du blir stoppet. De tar alle for å ha uerlige hensikter....

Skjønner ikke helt hvor du vil hen. Er det ikke en oppgave for politi og tollvesen at de foretar kontroller for å forvisse seg om at folk følger reglene? Av preventive grunner så må de jo slå ned på lovbrudd eller? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det må da være en selvfølge at du tar med dokumentasjon i nødvendig omfang dersom du reiser utenlands med båten. Hvordan i himmelens navn skal Tollvesenet ellers kunne vite om den er fortollet tidligere eller ikke?

:yesnod::yesnod:

Det kan jo være greit at man har dokumentasjon også i utlandet, det kan jo hende at tollerne/myndighetene i utlandet også fatter interesse for en slik båt.. Da er det jo greit at man kan dokumentere både eierskap og ikke minst nasjonalitet til farkosten... I EU utland skal man jo også ha papirer som bekrefter av moms til et land i unionen er betalt om man er unionsborger.... så fellene er nok mange...og det finnes det jo ivrige tollere i flere andre land enn her i kongeriket....

Dere som har norske båter i sverige...

Fikk dere ingen kvittering eller salgskontrakt da dere kjøpte den?

Eller er den kastet? og båten i tillegg ikke registrert?

I tillegg til dette har vel alle motorer et serienummer?

Skulle ikke forundre meg om forhandleren har et register over hvilke serienummer som er importert til Norge :wink:

Om ikke annet så har den kanskje vært forsikret en gang? og da har vel en eller annen kvittering vært lagt frem?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Det er liksom "fritt frem" for å kritisere tollere, parkometervakter, politifolk osv osv som overivrige, udugelige, manglende fleksibilitet osv osv. Hvorfor det? Har dere alle et yrke, og en utøvelse av dette yrket, som gir rett til denne type kritikk av hele yrkesgrupper?

Hvis dere "alle" er så smarte og flinke hvorfor kan dere ikke lese skiltene før passering av grenser, sette dere inn i gjeldende regler for innføring av varer og eiendeler osv osv? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Enig med Mouché her ... i og for seg. Det var det jeg var inne på med kommentaren lenger oppe om å ha dokumentasjon med seg. men det er ikke alltid urettferdig kritikk alle disse overøvrighetseprsoner får .. når de selv blir like rigide og ufleksible som regelverket de forvalter, i slik grad at folk føler seg urettferdig behandlet, da burde de kanskje ta en titt i speilet og se om de liker det de ser.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...