Haarek Startet 1.August.2006 Link til dette innlegget Startet 1.August.2006 Har vært så uheldig å få lekkasje på oljetrykksrøret til turboen med sannsynlig motorhavari som resultat. Mens jeg snudde båten fra å ligge med akter enden ut fra bryggen, til å ligge med akter enden inn, lot jeg motoren gå på tomgang. Jeg brukte 10-15 minutter på dette, og i løpet av denne tiden har oljetrykksrøret sprukket pga korrosjon fra utsiden. All oljen endte av den grunn i kjølen. Når jeg ble klar over hva som skjedde stopper jeg motoren umiddelbart. To dager senere fylte jeg ny olje på motoren og forsøkte å starte motoren for så å isolere hvor feilen lå. Men startmotoren klarte ikke å bevege motoren, ei heller når jeg satte en pipe/kopp på veiva og sto på en 40 cm lang latmanns arm. Konklusjonen ble derfor at motoren har havarert. Dette skjedde tidlig i juni. Jeg har nå fått ny motor og skulle sist fredag til med å bytte motor, men før jeg gjorde det ville jeg bare se om starteren fortsatt ikke klarte å bevege motoren litt. Når jeg vridde om nøkkelen, startet jaggu motoren, til min store overraskelse. Jeg stoppet motoren umiddelbart pga oljelekkasjen ikke var utbedret, men jeg var nødt til å forsøke på nytt for å se om den virkelig startet, og det gjorde den. Har nå fikset oljelekkasjen og var en liten tur ute i går uten problemer. Jeg lurer derfor på hva som kan ha skjedd her. Er det noen som har vært borti lignende med en Ford Sabb 2704 ET, eller andre motorer forøvrig? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.August.2006 Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Tror nok at du har en skade i motoren siden den satt bom fast, men disse motorene er kjent for å tåle en del. Hvet ikke hva som kan ha sjedd med din, men kansje et stempel har satt seg fast og løsnet igjen når motoren har blitt skikkelig kald, dette tar et par døgn på denne jernklompen... Min anbefalin er at dersom du har skaffet deg en nyere/kraftigere motor monter denne, sjekk den gamle 2704'en overhal den selg den med en liten fortjeneste eller selg den som delemotor. Selv valgte jeg overhaling da dette gamle rukkelet går nesten uansett bare det får diesel og luft. Ingen elektronikk som holder steinknuseren i gang, kun diesel og luft. Solid/uslitelig motor som trenger minimalt med stell og er pålitelig. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Haarek Svart 1.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2006 Er nok redd for at du har rett. Men jeg mener å erindre at det var noen som hadde opplevd omtrent det samme, men når det kom til stykke så viste det seg at det var noe som hadde hindret motoren fra å rotere. Tror det var i området ved svinghjulet. Det er mulig jeg fantaserer, men jeg har en svak erindring om at det var en "pinne"/ bolt som hadde på en eller annen måte låst motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 (redigert) Det er ikke bare starteren som hadde kilt seg da, og slapp taket da den ble nedkjølt? Om motoren skjærer seg pleier man da å høre det... Redigert 2.August.2006 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 5.August.2006 Link til dette innlegget Svart 5.August.2006 (redigert) Hmmm. jo har opplevd at starteren har kilt seg på tannkransen på en Ford 4'er en gang. Motoren ble kjøpt som deler, da den stod bom fast. Demonterte gear etc. og fant noe i svinghjulshuset som ikke skulle være der........ Av med starteren og motoren lot seg tørne..... Ny tannkrans på svinghjulet gjorde susen....Går fortsatt den, 21 år etter.... Ellers har jeg og opplevd å tømme returen fra turboen rett i kjølen da slangen ga etter på bunnpannen, men her var det under fullt turtall, Oj, oj........ Ble plutselig helt stille...... Måtte skifte alle lagre, turbo og 2 stempler i motoren...... Ja og pluss ny veivaksling..... Det ble en rimelig dyr affære....... Håp på det første, men regn med det siste...... Redigert 5.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 5.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2006 (redigert) Motoren lot seg ikke bevege selv med pipe/kopp på veiva og med ca 40 cm arm som jeg sto på. Når jeg stoppet motoren, etter at jeg oppdaget katastrofen, var jeg ikke i nærheten av startmotoren, før jeg ett par dager senere hadde fylt på ny olje for å prøve. Når jeg da forsøkte, sto motoren helt fast, det var ingen bevegelse bare en svak kvinnende lyd. Nå ligger startmotoren rett under turboen og eksos manifoilen, der det er høgest tempratur, mulig dette kan ha innvirket. Skal ikke utelukke noen ting. Redigert 5.August.2006 av Haarek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 6.August.2006 Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 (redigert) Hei! Når det gjelder slike plutselige oljelekkasjer på motoren, er det da ikke noe varsling som kan redde situasjonen før alvorlig skade inntreffer? Jeg har levd i den tro at bare den minste "unaturlige variasjon" i oljetrykket, ville bli varslet med varsellamper og akustiske alarmer på de fleste motorer? Hvis dette ikke er tilfelle på mange motorer, - er det da noen heksekunst å eventuelt ettermontere? Ship O'Hoi! Redigert 6.August.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.August.2006 Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 Har en Ford Sabb 2704 fra 79. Den hadde ikke noen alarmer. Men Sabb Motor i Bergen hadde en løsning med fire alarmer med lys og lyd som jeg monterte på motoren. Det er alarm for gear, oljetrykk, manglende vann i eksosen. Det siste husker jeg ikke. Må nok se etter i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.August.2006 Link til dette innlegget Svart 6.August.2006 I vårt tilfelle var det ingen mulighet. Alt skjedde så fort at det hadde ikke vært noen mulighet. Fra nærmest fullt turtall og oljetrykk til 0 på et par sekunder. Hele motorrommet var helt oversprøytet med olje da vi kikket inn. Skulle vi hatt en sjanse til å se dette måtte motorrommet vært TV overvåket. Men i ettertid ble det satt på alarmer pluss at slangens tilstand og innfestning ble regelmessig sjekket. Ble og satt på et ekstra stag som skulle sørge for mindre vibrasjon..... Gikk nå 2000 timer etter dette før den ble solgt og går fortsatt.... Så noe hjalp det nå på..... Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 7.August.2006 Link til dette innlegget Svart 7.August.2006 Det kan godt være at du er heldig . 2704 ET har brukbar kjøling på maskinen. Skal du skru på maskinen er det en smal sak å skru av toppen og kjenne etter om det er kommer stygge riper i cylindderveggene. Dersom det har det, kan du skifte enkle foringer på denne maskinen. Nilsen Motor i Stavanger er en ressurs på denne typen motor. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 10.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2006 Har vært ute og prøvd båten igjen. Motoren går, men den er vesentlig svakere enn normalt og blir fort varm. Må ned i 750 rpm for å holde normal tempratur. Dette stemmer bra med teorien om et stempel som har kjørt seg fast for så å løsne igjen, men den økte tempraturen betyr vel at det er flere områder i motoren som er skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.August.2006 Link til dette innlegget Svart 10.August.2006 Hvis motoren må overhales ville jeg og kikket etter en tilsvarende bruktmotor. De begynner å bli rimelige og da blir det et regnestykke: Kjøpe en brukt som går, kontra å overhale den du har.... Sitér dette innlegget Link to post
Haarek Svart 13.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Da er "ny" motor installert. Eller dvs overhalt identisk motor. Første tur utpå i går, og alt var i skjønneste orden. Håper på en sommer uten uønskede overraskelser. På den gamle motoren hadde to rådelager havarert og store mengder spon lå i bunnpanna. Dens fremtidige misjon vil nå være delemotor. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 13.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2007 Det er mange lastebiler som bruker denne maskinen eksempel Ford Cargo, det burde være lett å finne en brukt maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Otterbekk Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Denne tråden er blitt noen år, men gamle Forder består, så derfor: Min 2704 ET fra 1975 bråstoppet uten varsel mens den gikk på tomgang. Røret inn til turboen var brukket. Motoren var ikke til å lee, ikke en gang med latmannsarm. Det viste seg at foringen på en av sylindrene hadde delt seg ved flensen, og blitt med stemplet ned. Det var uheldigvis den tynneste typen foringer i min motor, og disse var ikke lenger tilgjengelig. (jeg fikk kun tak i 2 stk.) Blokka ble da boret opp slik at den andre typen foringer som var kraftigere ble satt inn. Nå har den ruslet og gått et par hundre timer siden overhaling, og er så å si røykfri, og meget lettstartet.. Jeg var i tenkeboksen en stund om jeg skulle kjøpe ny motor, men angrer ikke på overhalingen av den gamle jernhesten. Joros diesel i Stavanger skaffer alt av deler... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.