Jump to content

Havari Ford Sabb 2704 ET 180 hk?

Haarek

Recommended Posts

Har vært så uheldig å få lekkasje på oljetrykksrøret til turboen med sannsynlig motorhavari som resultat. Mens jeg snudde båten fra å ligge med akter enden ut fra bryggen, til å ligge med akter enden inn, lot jeg motoren gå på tomgang. Jeg brukte 10-15 minutter på dette, og i løpet av denne tiden har oljetrykksrøret sprukket pga korrosjon fra utsiden. All oljen endte av den grunn i kjølen.

Når jeg ble klar over hva som skjedde stopper jeg motoren umiddelbart. To dager senere fylte jeg ny olje på motoren og forsøkte å starte motoren for så å isolere hvor feilen lå. Men startmotoren klarte ikke å bevege motoren, ei heller når jeg satte en pipe/kopp på veiva og sto på en 40 cm lang latmanns arm. Konklusjonen ble derfor at motoren har havarert. Dette skjedde tidlig i juni. Jeg har nå fått ny motor og skulle sist fredag til med å bytte motor, men før jeg gjorde det ville jeg bare se om starteren fortsatt ikke klarte å bevege motoren litt. Når jeg vridde om nøkkelen, startet jaggu motoren, til min store overraskelse. Jeg stoppet motoren umiddelbart pga oljelekkasjen ikke var utbedret, men jeg var nødt til å forsøke på nytt for å se om den virkelig startet, og det gjorde den. Har nå fikset oljelekkasjen og var en liten tur ute i går uten problemer.

Jeg lurer derfor på hva som kan ha skjedd her. Er det noen som har vært borti lignende med en Ford Sabb 2704 ET, eller andre motorer forøvrig?

Tror nok at du har en skade i motoren siden den satt bom fast, men disse motorene er kjent for å tåle en del. Hvet ikke hva som kan ha sjedd med din, men kansje et stempel har satt seg fast og løsnet igjen når motoren har blitt skikkelig kald, dette tar et par døgn på denne jernklompen...

Min anbefalin er at dersom du har skaffet deg en nyere/kraftigere motor monter denne, sjekk den gamle 2704'en overhal den selg den med en liten fortjeneste eller selg den som delemotor.

Selv valgte jeg overhaling da dette gamle rukkelet går nesten uansett bare det får diesel og luft. Ingen elektronikk som holder steinknuseren i gang, kun diesel og luft. Solid/uslitelig motor som trenger minimalt med stell og er pålitelig.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Er nok redd for at du har rett. Men jeg mener å erindre at det var noen som hadde opplevd omtrent det samme, men når det kom til stykke så viste det seg at det var noe som hadde hindret motoren fra å rotere. Tror det var i området ved svinghjulet. Det er mulig jeg fantaserer, men jeg har en svak erindring om at det var en "pinne"/ bolt som hadde på en eller annen måte låst motoren.

Hmmm. jo har opplevd at starteren har kilt seg på tannkransen på en Ford 4'er en gang. Motoren ble kjøpt som deler, da den stod bom fast. Demonterte gear etc. og fant noe i svinghjulshuset som ikke skulle være der........ Av med starteren og motoren lot seg tørne..... Ny tannkrans på svinghjulet gjorde susen....Går fortsatt den, 21 år etter....

Ellers har jeg og opplevd å tømme returen fra turboen rett i kjølen da slangen ga etter på bunnpannen, men her var det under fullt turtall, Oj, oj........ Ble plutselig helt stille......

Måtte skifte alle lagre, turbo og 2 stempler i motoren...... Ja og pluss ny veivaksling.....

Det ble en rimelig dyr affære....... :cryin:

Håp på det første, men regn med det siste......

Redigert av Gudrun (see edit history)

Motoren lot seg ikke bevege selv med pipe/kopp på veiva og med ca 40 cm arm som jeg sto på. Når jeg stoppet motoren, etter at jeg oppdaget katastrofen, var jeg ikke i nærheten av startmotoren, før jeg ett par dager senere hadde fylt på ny olje for å prøve. Når jeg da forsøkte, sto motoren helt fast, det var ingen bevegelse bare en svak kvinnende lyd.

Nå ligger startmotoren rett under turboen og eksos manifoilen, der det er høgest tempratur, mulig dette kan ha innvirket. Skal ikke utelukke noen ting.

Redigert av Haarek (see edit history)

Hei!

Når det gjelder slike plutselige oljelekkasjer på motoren, er det da ikke noe varsling som kan redde situasjonen før alvorlig skade inntreffer? :confused:

Jeg har levd i den tro at bare den minste "unaturlige variasjon" i oljetrykket, ville bli varslet med varsellamper og akustiske alarmer på de fleste motorer?

Hvis dette ikke er tilfelle på mange motorer, - er det da noen heksekunst å eventuelt ettermontere?

Ship O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)

I vårt tilfelle var det ingen mulighet. Alt skjedde så fort at det hadde ikke vært noen mulighet. Fra nærmest fullt turtall og oljetrykk til 0 på et par sekunder. Hele motorrommet var helt oversprøytet med olje da vi kikket inn. Skulle vi hatt en sjanse til å se dette måtte motorrommet vært TV overvåket. Men i ettertid ble det satt på alarmer pluss at slangens tilstand og innfestning ble regelmessig sjekket. Ble og satt på et ekstra stag som skulle sørge for mindre vibrasjon.....

Gikk nå 2000 timer etter dette før den ble solgt og går fortsatt.... Så noe hjalp det nå på.....

Det kan godt være at du er heldig . 2704 ET har brukbar kjøling på maskinen.

Skal du skru på maskinen er det en smal sak å skru av toppen og kjenne etter om det er kommer stygge riper i cylindderveggene. Dersom det har det, kan du skifte enkle foringer på denne maskinen.

Nilsen Motor i Stavanger er en ressurs på denne typen motor.

Lykke til.

Har vært ute og prøvd båten igjen. Motoren går, men den er vesentlig svakere enn normalt og blir fort varm. Må ned i 750 rpm for å holde normal tempratur.

Dette stemmer bra med teorien om et stempel som har kjørt seg fast for så å løsne igjen, men den økte tempraturen betyr vel at det er flere områder i motoren som er skadet.

• 9 måneder senere...

Da er "ny" motor installert. Eller dvs overhalt identisk motor. Første tur utpå i går, og alt var i skjønneste orden. Håper på en sommer uten uønskede overraskelser.

På den gamle motoren hadde to rådelager havarert og store mengder spon lå i bunnpanna. Dens fremtidige misjon vil nå være delemotor.

God sommer. :smiley:

• 7 år senere...

Denne tråden er blitt noen år, men gamle Forder består, så derfor: Min 2704 ET fra 1975 bråstoppet uten varsel mens den gikk på tomgang. Røret inn til turboen var brukket. Motoren var ikke til å lee, ikke en gang med latmannsarm. Det viste seg at foringen på en av sylindrene hadde delt seg ved flensen, og blitt med stemplet ned. Det var uheldigvis den tynneste typen foringer i min motor, og disse var ikke lenger tilgjengelig. (jeg fikk kun tak i 2 stk.) Blokka ble da boret opp slik at den andre typen foringer som var kraftigere ble satt inn. Nå har den ruslet og gått et par hundre timer siden overhaling, og er så å si røykfri, og meget lettstartet.. Jeg var i tenkeboksen en stund om jeg skulle kjøpe ny motor, men angrer ikke på overhalingen av den gamle jernhesten. Joros diesel i Stavanger skaffer alt av deler...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...