Jump to content

promille


camcha

Recommended Posts

Tar jeg ikke helt feil gjelder 0,8 grensen kun for båter under 15 meter. Er båten større går grensen ved "beruselse" noe rettspraksis tilsier at er 1.5 i promille.

 

Er båten over 15 meter og driver med passasjerbefordring er det vel noe som heter pliktmessig avhold og en grense på null.

 

Konklusjon: har du en fritidsbåt på over 15 meter er grensen en annen enn om den er 14 meter, og utrolig nok lavere.

Link to post

Hei camcha  :smiley:

Promillegrensen for førere av båt under 15 meter er 0,8. For båter over 15  meter er det ingen promillegrense, men Høyesterett har avsagt dommer som har lagt en norm på 1,5. Justisdepartementet har nå et forslag ute på høring om 0,2 grense for båter over 15 meter og for førere av båter med betalte passasjerer uansett fartøyets størrelse. Justisminsiter Dørum har imidlertid presisert at promillegrensen for fritidsbåter på 0,8 vil bli opprettholdt som nå.

Hilsen Syvert  :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei camcha  :smiley:

Promillegrensen for førere av båt under 15 meter er 0,8. For båter over 15  meter er det ingen promillegrense, men Høyesterett har avsagt dommer som har lagt en norm på 1,5. Justisdepartementet har nå et forslag ute på høring om 0,2 grense for båter over 15 meter og for førere av båter med betalte passasjerer uansett fartøyets størrelse. Justisminsiter Dørum har imidlertid presisert at promillegrensen for fritidsbåter på 0,8 vil bli opprettholdt som nå.

Hilsen Syvert  :sailing:

 

Grense på 0,2 for skipsfører som driver personbefordring???  Her burde grensen være 0,0 og regelen om pliktmessig avhold som gjelder for yrkessjåfører på landeveien bør også komme til anvendelse.  Jeg kan ikke se ett eneste argument som taler for at det skal være tillatt for denne gruppen å være alkoholpåvirket på jobb.

 

mvh

Link to post

Jeg kan ikke se ett eneste argument som taler for at det skal være tillatt for denne gruppen å være alkoholpåvirket på jobb.mvh

Heisan M/Y Ellen Marie  :cheers:

Det er i virkeligheten samme sak. Grunnen til 0,2, som er den samme grensen som på landeveien, er at det er en del dagligvareprodukter, som f.eks. surmelk, som visstnok kan gi utslag på et alkometer. Bare det å puste inn dampen fra spyleveske kan gi utslag på et alkometer. Det er for å unngå at helt uskyldige mennesker kan bli "tatt" i en promillekontroll at grensen er satt til 0,2. I praksis betyr det ikke noe som helst når det gjelder evnen til å kjøre bil eller føre båt.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Heisan M/Y Ellen Marie  :cheers:

Det er i virkeligheten samme sak. Grunnen til 0,2, som er den samme grensen som på landeveien, er at det er en del dagligvareprodukter, som f.eks. surmelk, som visstnok kan gi utslag på et alkometer. Bare det å puste inn dampen fra spyleveske kan gi utslag på et alkometer. Det er for å unngå at helt uskyldige mennesker kan bli "tatt" i en promillekontroll at grensen er satt til 0,2. I praksis betyr det ikke noe som helst når det gjelder evnen til å kjøre bil eller føre båt.

Hilsen Syvert

 

hmmm...mnjaa!

Regelen om pliktmessig avhold ville feie all tvil tilside.  Dessuten er vel disse historiene om surmelk og spylervæske ikke dokumentert?  At de kan gi utslag på en utåndingsprøve er mulig, men det er den påfølgende blodprøven som er det rettslige beviset og fellende i en eventuell sak.  Ingen felles på kun utåndingsprøven.

Dersom du er skipsfører for f.eks skoleruta med smårollinger kan jeg ikke se at det skal være noe som taler for at man skal gi noe slingringsmonn, og det bør være KNBF's syn dersom dere er høringsinstans.  (Tar sjansen på å gi et råd til KNBF selv om jeg ikke er  medlem :smash:)

Dessuten;  som skipsfører med båten full av passasjerer i alle aldre og alle "sjangre", skal du ikke bare føre båten, men også ivareta alle andre situasjoner som måtte oppstå; feks havari, kommunikasjon, veiledning, redning, førstehjelp etc etc.

 

mvh

Link to post

hmmm...mnjaa! Regelen om pliktmessig avhold ville feie all tvil tilside.  Dessuten er vel disse historiene om surmelk og spylervæske ikke dokumentert?  At de kan gi utslag på en utåndingsprøve er mulig, men det er den påfølgende blodprøven som er det rettslige beviset og fellende i en eventuell sak.  Ingen felles på kun utåndingsprøven.

Dersom du er skipsfører for f.eks skoleruta med smårollinger kan jeg ikke se at det skal være noe som taler for at man skal gi noe slingringsmonn, og det bør være KNBF's syn dersom dere er høringsinstans.  (Tar sjansen på å gi et råd til KNBF selv om jeg ikke er  medlem :smash:)

Dessuten;  som skipsfører med båten full av passasjerer i alle aldre og alle "sjangre", skal du ikke bare føre båten, men også ivareta alle andre situasjoner som måtte oppstå; feks havari, kommunikasjon, veiledning, redning, førstehjelp etc etc.

Mener du at en grense på 0,2 promille vil utnyttes til "misbruk"? Mener du at folk som gjennom prøver, enten det er pusteprøver eller blodprøver, får påvist mindre enn 0,2 promille vil være en risiko? Alt jeg har lest og hørt om dette går på at opptil 0,2 promille medfører ingen økt risiko.

 

Samfunnet bør ikke påføre mennesker som har en helt ufarlig promille ubehageligheter, enten det skyldes surmelk, spylevæske eller hva det måtte være. Min mening, den står jeg på uten jammen, jammen fra noen! :cheers:

Link to post

Pliktmessig avhold innebærer vel totalavhold fra alkohol i en bestemt periode før du skal kjøre. Såvidt jeg husker er vel 24 timer grensen på landeveien.

 

Mitt poeng, som jeg tydelighvis ikke har formidlet godt nok, er at med 0,2 promille i blodet, vil en langt høyere promille være "tillatt" i utåndingsprøven.  Grunnen er jo selvfølgelig tidsaspektet fra utåndingsprøven tas til blodprøven tas.  Videre bygges det inn visse sikkerhetsmarginer nå man først skal operere med en grense.  Dessuten vil jo f.eks en taxifører somfrakter skolebarn tas i å kjøre i bakrus kl. 12.00 allerede ha kjørt fra kl. 07.00.  Da var nok promillen langt høyere, men kl 12 går han akkurat klar.  Denslags scenarier vil bli ungått ved å innføre regelen om pliktmessig avhold, for da hadde det ikke vært mulig for føreren å spekulerer i om han var edru tidsnok til at han kunne gå på jobben kl.07.00.

 

Tilslutt må jeg nok si at jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann. :confused:

 

PS  Dette med surmelk og spylervæske er selvfølgelig bare tull.  Dersom noen noengang har blitt hekta med promille i blodet etter å ha fylt spylervæske på bilen, eller etter et glass surmelk så håper jeg dette kan dokumenteres, og da mener jeg selvfølgelig litt mer enn en fantasihistorie fra VG

 

 

Mvh

Link to post

Hei igjen M/Y Ellen Marie  :confused:

Mitt svar betyr bare at KNBF's arbeidsutvalg gir sin tilslutning til Justisdepartementets forslag, som nå er ute på høring, om å innføre en 0,2 promillegrense for førere av fartøyer over 15 meter og for førere av fartøyer med betalende passasjerer, uansett fartøyets størrelse. KNBF er også enig i å beholde nåværende promillegrense på 0,8 for førere av fritidsfartøyer opp til 15 meter.

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Pliktmessig avhold innebærer vel totalavhold fra alkohol i en bestemt periode før du skal kjøre. Såvidt jeg husker er vel 24 timer grensen på landeveien.

 

Mitt poeng, som jeg tydelighvis ikke har formidlet godt nok, er at med 0,2 promille i blodet, vil en langt høyere promille være "tillatt" i utåndingsprøven.  Grunnen er jo selvfølgelig tidsaspektet fra utåndingsprøven tas til blodprøven tas.  Videre bygges det inn visse sikkerhetsmarginer nå man først skal operere med en grense.  Dessuten vil jo f.eks en taxifører somfrakter skolebarn tas i å kjøre i bakrus kl. 12.00 allerede ha kjørt fra kl. 07.00.  Da var nok promillen langt høyere, men kl 12 går han akkurat klar.  Denslags scenarier vil bli ungått ved å innføre regelen om pliktmessig avhold, for da hadde det ikke vært mulig for føreren å spekulerer i om han var edru tidsnok til at han kunne gå på jobben kl.07.00.

 

Tilslutt må jeg nok si at jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann. :confused:

 

PS  Dette med surmelk og spylervæske er selvfølgelig bare tull.  Dersom noen noengang har blitt hekta med promille i blodet etter å ha fylt spylervæske på bilen, eller etter et glass surmelk så håper jeg dette kan dokumenteres, og da mener jeg selvfølgelig litt mer enn en fantasihistorie fra VG

Du har rett til å mene hva du vil. Jeg synes du skyter langt over målet med ditt scenario hvor du resonnerer omkring mulige konsekvenser av 0,2 promille grensen.

 

Når du får deg til å si at "....jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann... " vil jeg antyde at du muligens undervurderer det store flertallet av ditt publikum.

Link to post
  • 1 måned senere...

Her er det visst noen misforståelser ute og går. Fra min tid tilknyttet luftfart for noen år siden synes jeg å huske at det var 2 lover man måtte forholde seg til. Den ene var luftfartsloven som spesifiserte en promillegrense på 0,4 samt loven om pliktmessig avhold i visse yrker. Den første var absolutt og omfatte alle, enten du skulle ta deg en tur alene i et lite fly eller om du var kaptein på en jumbojet. Det andre sa at man måtte avholde seg fra å innta alkohol minimum 8 timer før tjeneste hvis man skulle på jobb. Det betød at det gikk an å være godt påvirket av alkohol for en yrkesflyver 8 timer før tjeneste hvis man kom seg ned i 0,4 innen man skulle på jobb. For en hobbyflyver var det lov å ta seg en glass pils rett før man skulle ta seg en tur. Loven om pliktmessig avhold hadde således ingen ting med alkoholmengde i kroppen å gjøre.

 

Eivind

Link to post

mvh

Se hva infosjefen i Colorline sier:

 

Hos oss godtar vi ikke alkohol under noen omstendighet.

 

Det enkleste er ofte det beste, som reklamen sier :headbang:

 

Meg bekjent har alle Nordiske ferge rederier og offshore rederier som opptrer i nordsjøen. 0 tåleranse når det gjelder alkohol. Dette gjelder hele besetningen. Greit nok når man er på jobb i en 2-4 uker.

 

Når det gjelder "langfart" er brennevin bannlyst i de fleste  Norske rederier, men øl selges ombord. Skuille bare mangle. er man på jobb i 4-6 måneder bør man kunne ta seg 1 øl eller 6.

På fritiden. Har tross alt fri i 12-16 timer mellom vaktene.

Eller mener M/V  Ellen Marie at man aldri skal nyte alkohol. Hverken til vanns eller til sjøs?

 

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Når det gjelder "langfart" er brennevin bannlyst i de fleste  Norske rederier, men øl selges ombord. Skuille bare mangle. er man på jobb i 4-6 måneder bør man kunne ta seg 1 øl eller 6.

På fritiden. Har tross alt fri i 12-16 timer mellom vaktene.

Eller mener M/V  Ellen Marie at man aldri skal nyte alkohol. Hverken til vanns eller til sjøs?

 

Pekjan

 

.... og hvor har man fri 12-16 timer mellom vaktene....?

 

mvh

Poseidon

 

PS

Etter mitt syn har Maskinistforbundet vært særdeles uheldig med timingen av sitt utspill, for de kan vel ikke allerede ha glemt HSD's "annulus horrabilis"?

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

I dagens tankfart er det slik at mange (de fleste) oljeelskaper/befraktere pålegger rederiene å ha en "drug and alcohol policy", som regel i henhold til OCIMF's anbefalinger. Ofte kontraktsfestes dette ved å bruke en såkalt "Exxon drug and alcohol clause" (innført etter Exxon Valdez) som bla går ut på at rederiet skal utføre uannonserte tester minst en gang i året. Promillegrensen OCIMF anbefaler er 0,4.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

.... og hvor har man fri 12-16 timer mellom vaktene....?

 

mvh

Poseidon

 

 

sorry  :blush: tenkte helt feil ved mitt forrige innlegg.

 

I Utenriksfart er vel sjøvaktene fortsatt satt opp slik.

 

Ved vanlige sjøvakter er det  8 timer mellom vaktene. f.eks vakt 04-08, fri 08-16, vakt 16-20-

 

 

Ikke vakt gående personell: 0800 - 1700.- fri resten av døgnet.

 

De fleste maskinrom har vel E0, vakt. Det betyr at maskinistene på tørn har "lugarvakt" .

+ ett par runder på kvelden. Den/de maskinistene som ikke har stand bay vakt har fri som dagfolk.

 

Så noen har 8 timer mellom vaktene. Andre har lenger.

 

Her jeg er nå har vi alle 12 timer mellom vaktene (12 timers skift). Forøvrig: 0 tåleranse når det gjelder alkohol. 4 til 6 ukers turer.

 

I supply/st,bay flåten holder de vel fortsatt på med 6-6 vakter.

 

det samme gjelder vel kystflåten hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Må innrømme at den første pilsen når vi kommer til land smaker herrligt. :drink:

 

PS. kun 9 dager igjen

Pekjan :headbang:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...