camcha Startet 23.September.2003 Link til dette innlegget Startet 23.September.2003 Vi har en diskusjon her på jobb, er det forskjell på promille grensen på sjøen ut ifra hvor storbåt en fører?( under og over 50 fot) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Tar jeg ikke helt feil gjelder 0,8 grensen kun for båter under 15 meter. Er båten større går grensen ved "beruselse" noe rettspraksis tilsier at er 1.5 i promille. Er båten over 15 meter og driver med passasjerbefordring er det vel noe som heter pliktmessig avhold og en grense på null. Konklusjon: har du en fritidsbåt på over 15 meter er grensen en annen enn om den er 14 meter, og utrolig nok lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Hei camcha Promillegrensen for førere av båt under 15 meter er 0,8. For båter over 15 meter er det ingen promillegrense, men Høyesterett har avsagt dommer som har lagt en norm på 1,5. Justisdepartementet har nå et forslag ute på høring om 0,2 grense for båter over 15 meter og for førere av båter med betalte passasjerer uansett fartøyets størrelse. Justisminsiter Dørum har imidlertid presisert at promillegrensen for fritidsbåter på 0,8 vil bli opprettholdt som nå. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
camcha Svart 23.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Tusen takk for rask tilbake melding, nå tok diskusjonen helt av her på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Hei camcha Promillegrensen for førere av båt under 15 meter er 0,8. For båter over 15 meter er det ingen promillegrense, men Høyesterett har avsagt dommer som har lagt en norm på 1,5. Justisdepartementet har nå et forslag ute på høring om 0,2 grense for båter over 15 meter og for førere av båter med betalte passasjerer uansett fartøyets størrelse. Justisminsiter Dørum har imidlertid presisert at promillegrensen for fritidsbåter på 0,8 vil bli opprettholdt som nå. Hilsen Syvert Grense på 0,2 for skipsfører som driver personbefordring??? Her burde grensen være 0,0 og regelen om pliktmessig avhold som gjelder for yrkessjåfører på landeveien bør også komme til anvendelse. Jeg kan ikke se ett eneste argument som taler for at det skal være tillatt for denne gruppen å være alkoholpåvirket på jobb. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Syvert Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Jeg kan ikke se ett eneste argument som taler for at det skal være tillatt for denne gruppen å være alkoholpåvirket på jobb.mvhHeisan M/Y Ellen Marie Det er i virkeligheten samme sak. Grunnen til 0,2, som er den samme grensen som på landeveien, er at det er en del dagligvareprodukter, som f.eks. surmelk, som visstnok kan gi utslag på et alkometer. Bare det å puste inn dampen fra spyleveske kan gi utslag på et alkometer. Det er for å unngå at helt uskyldige mennesker kan bli "tatt" i en promillekontroll at grensen er satt til 0,2. I praksis betyr det ikke noe som helst når det gjelder evnen til å kjøre bil eller føre båt. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Heisan M/Y Ellen Marie Det er i virkeligheten samme sak. Grunnen til 0,2, som er den samme grensen som på landeveien, er at det er en del dagligvareprodukter, som f.eks. surmelk, som visstnok kan gi utslag på et alkometer. Bare det å puste inn dampen fra spyleveske kan gi utslag på et alkometer. Det er for å unngå at helt uskyldige mennesker kan bli "tatt" i en promillekontroll at grensen er satt til 0,2. I praksis betyr det ikke noe som helst når det gjelder evnen til å kjøre bil eller føre båt. Hilsen Syvert hmmm...mnjaa! Regelen om pliktmessig avhold ville feie all tvil tilside. Dessuten er vel disse historiene om surmelk og spylervæske ikke dokumentert? At de kan gi utslag på en utåndingsprøve er mulig, men det er den påfølgende blodprøven som er det rettslige beviset og fellende i en eventuell sak. Ingen felles på kun utåndingsprøven. Dersom du er skipsfører for f.eks skoleruta med smårollinger kan jeg ikke se at det skal være noe som taler for at man skal gi noe slingringsmonn, og det bør være KNBF's syn dersom dere er høringsinstans. (Tar sjansen på å gi et råd til KNBF selv om jeg ikke er medlem ) Dessuten; som skipsfører med båten full av passasjerer i alle aldre og alle "sjangre", skal du ikke bare føre båten, men også ivareta alle andre situasjoner som måtte oppstå; feks havari, kommunikasjon, veiledning, redning, førstehjelp etc etc. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
PanPan Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 hmmm...mnjaa! Regelen om pliktmessig avhold ville feie all tvil tilside. Dessuten er vel disse historiene om surmelk og spylervæske ikke dokumentert? At de kan gi utslag på en utåndingsprøve er mulig, men det er den påfølgende blodprøven som er det rettslige beviset og fellende i en eventuell sak. Ingen felles på kun utåndingsprøven. Dersom du er skipsfører for f.eks skoleruta med smårollinger kan jeg ikke se at det skal være noe som taler for at man skal gi noe slingringsmonn, og det bør være KNBF's syn dersom dere er høringsinstans. (Tar sjansen på å gi et råd til KNBF selv om jeg ikke er medlem ) Dessuten; som skipsfører med båten full av passasjerer i alle aldre og alle "sjangre", skal du ikke bare føre båten, men også ivareta alle andre situasjoner som måtte oppstå; feks havari, kommunikasjon, veiledning, redning, førstehjelp etc etc. Mener du at en grense på 0,2 promille vil utnyttes til "misbruk"? Mener du at folk som gjennom prøver, enten det er pusteprøver eller blodprøver, får påvist mindre enn 0,2 promille vil være en risiko? Alt jeg har lest og hørt om dette går på at opptil 0,2 promille medfører ingen økt risiko. Samfunnet bør ikke påføre mennesker som har en helt ufarlig promille ubehageligheter, enten det skyldes surmelk, spylevæske eller hva det måtte være. Min mening, den står jeg på uten jammen, jammen fra noen! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 ...og hvorfor er det regel om pliktmessig avhold da, for yrkessjåfører på landjorda? Noen forslag, Pan-Pan? mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
PanPan Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 ...og hvorfor er det regel om pliktmessig avhold da, for yrkessjåfører på landjorda? Noen forslag, Pan-Pan?Jeg tror vi har ganske forskjellig ståsted her. Selv ikke de som har pliktmessig avhold bør rammes av utenforliggende årsaker som kan gi utslag på promillemåling, det er min mening! :diving Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 ...og hvorfor er det regel om pliktmessig avhold da, for yrkessjåfører på landjorda?Hei igjen M/Y Ellen Marie Jeg tror nok kanskje at du har misforstått litt. 0,2-grensen innebærer i virkeligheten at kravet om pliktmessig avhold er overholdt! For øvrig slutter jeg meg til PanPan's siste innlegg. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Pliktmessig avhold innebærer vel totalavhold fra alkohol i en bestemt periode før du skal kjøre. Såvidt jeg husker er vel 24 timer grensen på landeveien. Mitt poeng, som jeg tydelighvis ikke har formidlet godt nok, er at med 0,2 promille i blodet, vil en langt høyere promille være "tillatt" i utåndingsprøven. Grunnen er jo selvfølgelig tidsaspektet fra utåndingsprøven tas til blodprøven tas. Videre bygges det inn visse sikkerhetsmarginer nå man først skal operere med en grense. Dessuten vil jo f.eks en taxifører somfrakter skolebarn tas i å kjøre i bakrus kl. 12.00 allerede ha kjørt fra kl. 07.00. Da var nok promillen langt høyere, men kl 12 går han akkurat klar. Denslags scenarier vil bli ungått ved å innføre regelen om pliktmessig avhold, for da hadde det ikke vært mulig for føreren å spekulerer i om han var edru tidsnok til at han kunne gå på jobben kl.07.00. Tilslutt må jeg nok si at jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann. PS Dette med surmelk og spylervæske er selvfølgelig bare tull. Dersom noen noengang har blitt hekta med promille i blodet etter å ha fylt spylervæske på bilen, eller etter et glass surmelk så håper jeg dette kan dokumenteres, og da mener jeg selvfølgelig litt mer enn en fantasihistorie fra VG Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Syvert Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Hei igjen M/Y Ellen Marie Mitt svar betyr bare at KNBF's arbeidsutvalg gir sin tilslutning til Justisdepartementets forslag, som nå er ute på høring, om å innføre en 0,2 promillegrense for førere av fartøyer over 15 meter og for førere av fartøyer med betalende passasjerer, uansett fartøyets størrelse. KNBF er også enig i å beholde nåværende promillegrense på 0,8 for førere av fritidsfartøyer opp til 15 meter. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Pliktmessig avhold innebærer vel totalavhold fra alkohol i en bestemt periode før du skal kjøre. Såvidt jeg husker er vel 24 timer grensen på landeveien. Mitt poeng, som jeg tydelighvis ikke har formidlet godt nok, er at med 0,2 promille i blodet, vil en langt høyere promille være "tillatt" i utåndingsprøven. Grunnen er jo selvfølgelig tidsaspektet fra utåndingsprøven tas til blodprøven tas. Videre bygges det inn visse sikkerhetsmarginer nå man først skal operere med en grense. Dessuten vil jo f.eks en taxifører somfrakter skolebarn tas i å kjøre i bakrus kl. 12.00 allerede ha kjørt fra kl. 07.00. Da var nok promillen langt høyere, men kl 12 går han akkurat klar. Denslags scenarier vil bli ungått ved å innføre regelen om pliktmessig avhold, for da hadde det ikke vært mulig for føreren å spekulerer i om han var edru tidsnok til at han kunne gå på jobben kl.07.00. Tilslutt må jeg nok si at jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann. PS Dette med surmelk og spylervæske er selvfølgelig bare tull. Dersom noen noengang har blitt hekta med promille i blodet etter å ha fylt spylervæske på bilen, eller etter et glass surmelk så håper jeg dette kan dokumenteres, og da mener jeg selvfølgelig litt mer enn en fantasihistorie fra VG Du har rett til å mene hva du vil. Jeg synes du skyter langt over målet med ditt scenario hvor du resonnerer omkring mulige konsekvenser av 0,2 promille grensen. Når du får deg til å si at "....jeg er nokså overrasket over KNBF som, ikke bare vil tillate, men atpåtil argumenterer for at vi skal tillate alkoholpåvirkede yrksesbåtførere i våre farvann... " vil jeg antyde at du muligens undervurderer det store flertallet av ditt publikum. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 ...ja, akkurat som KNBF (og Pan-Pan) mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
eivindch Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Her er det visst noen misforståelser ute og går. Fra min tid tilknyttet luftfart for noen år siden synes jeg å huske at det var 2 lover man måtte forholde seg til. Den ene var luftfartsloven som spesifiserte en promillegrense på 0,4 samt loven om pliktmessig avhold i visse yrker. Den første var absolutt og omfatte alle, enten du skulle ta deg en tur alene i et lite fly eller om du var kaptein på en jumbojet. Det andre sa at man måtte avholde seg fra å innta alkohol minimum 8 timer før tjeneste hvis man skulle på jobb. Det betød at det gikk an å være godt påvirket av alkohol for en yrkesflyver 8 timer før tjeneste hvis man kom seg ned i 0,4 innen man skulle på jobb. For en hobbyflyver var det lov å ta seg en glass pils rett før man skulle ta seg en tur. Loven om pliktmessig avhold hadde således ingen ting med alkoholmengde i kroppen å gjøre. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Se hva infosjefen i Colorline sier: Hos oss godtar vi ikke alkohol under noen omstendighet. Det enkleste er ofte det beste, som reklamen sier mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Mariell Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 mvh Se hva infosjefen i Colorline sier: Hos oss godtar vi ikke alkohol under noen omstendighet. Det enkleste er ofte det beste, som reklamen sier Meg bekjent har alle Nordiske ferge rederier og offshore rederier som opptrer i nordsjøen. 0 tåleranse når det gjelder alkohol. Dette gjelder hele besetningen. Greit nok når man er på jobb i en 2-4 uker. Når det gjelder "langfart" er brennevin bannlyst i de fleste Norske rederier, men øl selges ombord. Skuille bare mangle. er man på jobb i 4-6 måneder bør man kunne ta seg 1 øl eller 6. På fritiden. Har tross alt fri i 12-16 timer mellom vaktene. Eller mener M/V Ellen Marie at man aldri skal nyte alkohol. Hverken til vanns eller til sjøs? Pekjan Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Nils Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Fra dagens VG: DNMF vil tillate kapteinpromilleDet er nå ein krevjande jobb. Klart dei må få lov å drikka seg til mot. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Når det gjelder "langfart" er brennevin bannlyst i de fleste Norske rederier, men øl selges ombord. Skuille bare mangle. er man på jobb i 4-6 måneder bør man kunne ta seg 1 øl eller 6. På fritiden. Har tross alt fri i 12-16 timer mellom vaktene. Eller mener M/V Ellen Marie at man aldri skal nyte alkohol. Hverken til vanns eller til sjøs? Pekjan .... og hvor har man fri 12-16 timer mellom vaktene....? mvh Poseidon PS Etter mitt syn har Maskinistforbundet vært særdeles uheldig med timingen av sitt utspill, for de kan vel ikke allerede ha glemt HSD's "annulus horrabilis"? DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Rolf Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 I dagens tankfart er det slik at mange (de fleste) oljeelskaper/befraktere pålegger rederiene å ha en "drug and alcohol policy", som regel i henhold til OCIMF's anbefalinger. Ofte kontraktsfestes dette ved å bruke en såkalt "Exxon drug and alcohol clause" (innført etter Exxon Valdez) som bla går ut på at rederiet skal utføre uannonserte tester minst en gang i året. Promillegrensen OCIMF anbefaler er 0,4. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Eller mener M/V Ellen Marie at man aldri skal nyte alkohol. Hverken til vanns eller til sjøs? Pekjan Hei Pekjan Anbefaler deg å lese hele strengen. Da vil du se av mine innlegg hva jeg mener. De henger sammen, sjønner du, enten man er til VANNS eller SJØS mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
bph Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Gjellende regelverk for alle norske passasjerskip er pliktmessig avhold 8 timer før vakt og en promillegrense på 0,5. Denne reglen kunne gjerne vert utvidet til alle skip over 15 meter. Slik at de som går på lang fart har mulighet til å ta en øl eller to hvis de har lang frivakt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 Grensene er greie - det er "praktiseringen" som skaper ugreie .... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mariell Svart 10.November.2003 Link til dette innlegget Svart 10.November.2003 .... og hvor har man fri 12-16 timer mellom vaktene....? mvh Poseidon sorry tenkte helt feil ved mitt forrige innlegg. I Utenriksfart er vel sjøvaktene fortsatt satt opp slik. Ved vanlige sjøvakter er det 8 timer mellom vaktene. f.eks vakt 04-08, fri 08-16, vakt 16-20- Ikke vakt gående personell: 0800 - 1700.- fri resten av døgnet. De fleste maskinrom har vel E0, vakt. Det betyr at maskinistene på tørn har "lugarvakt" . + ett par runder på kvelden. Den/de maskinistene som ikke har stand bay vakt har fri som dagfolk. Så noen har 8 timer mellom vaktene. Andre har lenger. Her jeg er nå har vi alle 12 timer mellom vaktene (12 timers skift). Forøvrig: 0 tåleranse når det gjelder alkohol. 4 til 6 ukers turer. I supply/st,bay flåten holder de vel fortsatt på med 6-6 vakter. det samme gjelder vel kystflåten hvis jeg ikke tar helt feil. Må innrømme at den første pilsen når vi kommer til land smaker herrligt. PS. kun 9 dager igjen Pekjan Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.