Jump to content

UTTERN S46 EXCLUSIVE 15"


Panasync

Recommended Posts

De er billigere pga. betydelig tynnere laminat, samt at de er mye dårligere sammenskrudd (de tyr til absolutt simpleste løsning på alt). Modellene med blått skrog har store problemer med for tynn gelcoat, med det resultat at de ikke tåler å rubbes. Litt maskinpolering går til nød, men da må man være forsiktig. Regn ellers med at alt av skruer kommer til å løsne, alt av syrefaste detaljer ruster (det kan holdes i sjakk hvis du polerer det ofte).

 

Jeg ville uten tvil gått for askeladden, de er BETYDELIG bedre på alt, og du kan regne med å ha en båt som fungerer mye bedre. Dessuten vil den være mye rimligere å eie enn en uttern (les verditap), men innkjøpsprisen er ofte litt høyere.

Link to post

S46 har et kanskje litt i overkant sporty skrog som krenger en hel del. Det gjør at båten også krenger om det bare er en person ombord. Lanterneplasseringen på toppen av vindskjermen gjør at du i beste fall bør ha på deg solbriller og sykkelhjelm om du kjører i mørket for lanterne blender deg og det er fare for at du dunker hodet i den

 

Etter å ha eid en Uttern et par korte sesonger og kikket litt på Askeladden er mitt inntrykk at Askeladden har høyere kvalitet enn Uttern. Men jeg har ikke hatt noen Askeladden selv.

Link to post

Vel - de prisene Dockside har oppgitt her er nok veil pris. Det er vanlig å få rabatt - høyere og høyere jo nærmere sesongslutt man handler.

Vet ikke om du har sett om du har fått pris på 4 t aller 2 t motor. Det skiller gjerne 10.000 kroner på det også

 

Det jeg også syntes var interessant var at du sa

Det jeg vil ha er minst 15fot og at den bør gå 35-40knop Med 60 hk ser det ut til at båten gjør 33 knop. Etter min mening holder det med god margin på en 15 foter. Man skal jo ha båten litt nedi vannet ogsp :lol:

Link to post

Panasync, jeg kjøpte i fjor en brukt Askeladden 505. Vurderte både den og 475 (som jeg vel egentlig førte hadde tenkt meg), og prøvde begge på forhånd. Førstnevte 75hk/4-takt, sistnevnte en 60hk/2-takt.

 

475'en var rett og slett en skuffelse i sjøen med tre voksne og en ungdom ombord. Muligens var vi for framtunge, men jeg følte nesten den "brøytet" i sjøen. Samme dag kjørte vi 505'en (da med enda en voksne ombord), og det var rått parti. 505'en var overlegen, og hadde også merkbart mer plass ombord.

 

505'en er bred og stødig, Uttern S46 er mer v-formet og dermed mer ustabil sidelengs (når man beveger seg i båten etc). Fordelene med sistnevnte er (vil jeg anta, har ikke teste selv) at den "skjærer" sjøen bedre, og således slår mindre når det kommer litt bølger. 505 merker bølgene godt gjennom "dunk". 475'en ligger vel kanskje et sted i mellom disse to når det gjelder akkurat dette, muligens litt nærmere 505'en.

 

For meg ble det 505 fordi jeg prioriterte sjøegenskaper, sidelengs stødighet (skal fiske, trekke teiner osv.), plass, samt høyt fribord. (OK, høyt fribord er vel felles for alle disse tre).

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Nei, trenger ikke å være en av de 2. Men den må tåle litt bølger:) Forresten, hva med SeaHunter? Leste nettopp om de halvfabrikat båtene de selger..

Skal du han en Seahunter som er god sjø, så gå for 550'n. Den er rank og går bra i litt sjø. Ulempen med denne, er at den er konkav i bunnen, og er derfor litt dårlig på fart. (Det er det gamle Rio 550 skroget) Jeg har selv en Seahunter 485. Veldig bra på rolig "føre," men det slår litt mere når det er sjø. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...