Jump to content

Hvordan virker et gass-kjøleskap?

Sinus_nor

Recommended Posts

Fikk et spørsmål av en her om dagen på hvordan et gass/propan-kjøleskap

virker. Irriterte meg litt at jeg ikke visste svaret på dette spørsmålet, men

sa at jeg trodde det måtte ha noe med at gass-flammen får en væske til å

fordampe - og at dette kjøler ned skapet. Påfølgnings-spørsmål: ok, men hva

med en gass-fryser da, den blir jo veldig kald - p.g.a. en varm gass-flamme?

Tja.....ikke helt lett dette. Men er det noen her på BP som virkelig KAN dette,

altså hvordan et gass-kjøleskap og fryser virker?

Redigert av Andreas (see edit history)

Ikke fordamping, men selvsirkulering.

Gassflammen varmer opp en veske som du sier, siden flammen står nederst i sløyfen stiger den oppvarmede vesken i sløyfen og kaldere veske fra toppen kommer ned og blir i sin tur oppvarmet.

Varmen i vesken "trekker" varmen fra luften inne i kjøleskapet, slik at det blir kaldere der inne. Samme med fryseboksdelen, her er det bare mindre volum hvor varmen skal trekkes ut.

Derfor viktig å ikke bygge kjøleskapet for tett inn, overskuddsvarmen fra sløyfen må ha et sted å gjøre av seg - sløyfen varmer opp luften rundt seg selv.

På 12 eller 220 volts drift er prinsippet det samme, men her er det altså et elektrisk varmeelement som sørger for oppvarmingen.

Motorskap, slik som det du har hjemme, virker på samme prinsippet, men her er det en elektrisk drevet pumpe som sørger for sirkulasjonen.

Mvh,

Kjell

Ah, slått på målstreken av Ingar med en mye bedre forklaring!

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Varmen brukes til å "destillere" ut ammoniakk av salmiakk. Kulde oppstår nå denne ammoniakken binder seg med hydrogen og fordamper.

Så blandes dette med vann og renner tilbake for ny destillering.

Fordelen er at systemet arbeider tilnærmet lydløst samt at det kan gå på propan og parafin. Ulemper er ett mye høyere effektbehov og det er derfor ikke egnet for å drives elektrisk.

Har et elektrisk med dette prinsippet stående i kjelleren. Sen femtitalls modell som jeg ikke har hatt hjerte til å kaste! Kjøler som bare fy, og bruker ikke så mye strøm etter hva jeg har sett. Knapt utslag på wattmeteret når det slår inn...

Var på besøk på en hytte en gang hvor de hadde et som gikk på parafin, og ble litt overrasket! Drivenheten besto av en helt vanlig parafinlampebrenner på baksiden av skapet, med lampeglass og det hele! Og fungerte gjorde det som bare det, med kun en liten koseflamme på lampa!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

det finnes vel båtutgaver av dette prinsippet, men da er det kompressordrevne skap med motordrift. Altså koblet direkte på motoren med egen vifterem.

Evt.saltmagasin eller annet magasin som man da " lader/magasinerer" under motorgange,er sikkert et must.

Suzuki

No boat needed..

• 4 år senere...

Dette har egentlig ingenting med båt å gjøre, men virker som det er noen med kompetanse her..

Går det an å "snu" prosessen med gass kjøleskap, slik at man kan få en varmepumpe uten behov for kompressor? Er det evnt. noen som har sett en skisse som viser hvordan ett "gasskjøleskap" virker?

Går utvilsomt an å lage en varmepumpe ved at man plasserer evaporatoren utendørs, men virkningsgraden med absorpsjon er så lav at det kun er interessant der man ikke har tilgang til strøm. Evnt. at man ønsker et kjøleskap som er helt uten støy.

Står noen linker og forklaringer lenger opp.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...