Jump to content

Volvo Penta Kad 300 øker turtallet av seg selv

Askeladden2006

Recommended Posts

Hei, jeg har en Marex Suncruiser, 2003 mod. med Volvo Penta KAD 300 som har gått fint intil i år hvor den plutselig øker turtallet/farten uten at noen rører girspaken. Til og med når båten står i fri. Opplevde at den også brått økte farten fra 18 knop til 29 kn..

Verksted har skiftet styringsenhet både til gir og motor. Det så først ut som om det hjalp..intil plutselig den begynte på det samme igjen.

Volvo verksted er rådløse, mens jeg tør knapt bruke båten slik forholdene er nå. En veldig skuffende sesong!

Noen som har tilsvarende erfaringer?

Velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

Høres ut som en elektronikk feil. er det EDC på motoren -dvs elektronisk styrt gass? Jordingsfeil pga irr har jeg hørt om kan komme og gå litt på EDC systemet.

Skjønner godt at du ikke har lyst til å bruke båten

Kan du si noe om hvilket verksted du har brukt? Er delene byttet som reklamasjon?

Tusen takk for svar. Ja, vi har elektronisk styrt gass.

Jeg har ringt Volvo Penta Norge og de sa de aldri hadde hørt om noe lignende og skulle ringe verkstedet på Holmen i Asker som vi bruker til service og reklamasjoner. Det var i forgårs og ingenting har skjedd siden det. Jeg ringer nå verkstedet daglig, men alt jeg får høre er "vi venter på telefon fra en mann i Sverige". Det har verksmesteren nå sagt en uke! Det må være dårlig med telefon forbindelsen mellom Norge og Sverige! :discuss::flag_sw::flag:

Jeg har hørt at kanskje ledninger bør skiftes ut. I så fall burde jo dette gjøres snarest så jeg får testet om det hjelper. Dette skjer jo veldig tilfeldig. Iblandt skjer det ikke i det hele tatt. Jeg kjørte fra Tvedestrand til Hvasser uten problemer. Så da vi etter 2 timers pause la ut fra Hvasser skjedde det i ett sett...det var ganske skremmende.

Volvo verkstedet har nå hatt båten til prøvekjøring i 2 dager. På en lang tur slo problemet ut..Båten gikk opp fra 24 knop til 29 knop av seg selv! Mekanikeren hadde testeutstyr koblet til motor og gass spak. Tilbake i verkstedet nå på mandag kunne han studere resultatet. Det eneste vi vet er at det er blitt bestilt deler til båten vår og at de visstnok skal komme i morgen.

Vi skal imidlertid ikke gi oss før vi får høre mer konkret. Dette er jo nærmest skandale for Volvo. Marex er veldig interessert og bekymret. Man kan jo bli betenkt på å kjøpe båter som bruker denne motoren etter dette.

Venter i spenning...

Volvo verkstedet har nå hatt båten til prøvekjøring i 2 dager. På en lang tur slo problemet ut..Båten gikk opp fra 24 knop til 29 knop av seg selv! Mekanikeren hadde testeutstyr koblet til motor og gass spak. Tilbake i verkstedet nå på mandag kunne han studere resultatet. Det eneste vi vet er at det er blitt bestilt deler til båten vår og at de visstnok skal komme i morgen.

Dette er jo fantastisk fint. Det værste som finns er jo periodiske feil som naturligvis aldri viser seg når verkstedsfolka er ombord. Håper du kan legge ut en sluttrapport om hva som er lokalisert som feil og hva som er gjort når alt er bra igjen

Vi skal imidlertid ikke gi oss før vi får høre mer konkret. Dette er jo nærmest skandale for Volvo. Marex er veldig interessert og bekymret. Man kan jo bli betenkt på å kjøpe båter som bruker denne motoren etter dette.

Venter i spenning...

Flott at Volvo Penta Norge og verkstedet ditt (i det minste til en viss grad) har tatt tak i dette. Jeg håper de finner ut av det og at du snart får en motor som fungerer bra igjen!

Fint at du holder oss oppdatert - jeg håper også at vi får "løsningen" når den foreligger.

Lykke til.

Hilsen hos

Hei, har selv en KAMD 44 ECDsom jeg opplever det samme med. til tider umulig pga gasspådragsvariasjon, for så og kunne gå greit i 30 timer ,men feilen kommer og går, hjernen skal tas ut i morgen og sendes til oppdatering.Oppleber også at den slurer seg i gir av seg selv ,selv om den står i nøytral.

Hadde vert artig og høre hva som løste ditt problem.

Ledningsnett og kontakter er spraiet opp og potmeter for gasspådrag er byttet, men feilen lå ikke der, hos meg .

ILIOS

Oppleber også at den slurer seg i gir av seg selv ,selv om den står i nøytral.

Det er antakelig et mekanisk problem. Kan godt være aktuatoren som ikke er helt topp - dvs den enhenten som sørger for at datasignalene fra EDC gir spaken omsettes til en mekanisk handling i giret.

På min motor er det hydraulisk gir, innslaget av dette styres av 2 stk,magnetventiler,båten har fast aksling, altså ingen aktuator på min girkasse.

Hjernen ble i dag tatt uy av Sylinderservice i Kristiandsand, og skal sendes til oppdatering.

Etter det jeg hvet kan alle motorene med benevnelse D oppdateres direkte i båten via PC, men på kamd/kad 44 må den sendes inn.

Gir svar innpå så fort jeg vet resultatet av dette.

Redigert av ilios (see edit history)

Beklager at det tok litt tid før jeg kom tilbake! Etter ytterligere utskiftning av deler dro vi imidlertid på båttur!

Mekanikeren har studert informasjonen han fikk etter teste turene. Han har skiftet ut noe som han kalte "giveren". Sier det dere noe? Han har også skiftet ut ledninger...alt dette i forbindelse med giret og elektronisk gass. Vi har kjørt båten på langtur og brukt den i alt 5 dager uten at noe har gått galt hittil. Men som det ble nevnt over, dette har jo vært en helt vilkårlig inntruffet feil, så det er alt for tidlig å si. Har en følelse av at vi ikke vil vite sikkert før neste sesong! Sukk...det lakker og lir mot slutten av sesongen nå.

Veldig interessant å høre at andre har disse problemene også...

Hvordan har sjøen vært når turtallsendringen har slått ut?

Jeg har selv en Tamd63P med Volvo EC, og har opplevd noen ganger at motoren øker turtall med 1-200 uten at jeg påvirker dette.

Det virker som om dette skjer litt vilkårlig, men jeg har i det siste fått en mistanke til at dette skjer som følge av slag fra bølger og motsjø. Det er mulig at styringsenheten får litt "hikke" ved slag i motsjø, spesielt har dette skjedd noen ganger i byfjorden.

Hei, tvert i mot, det har vært usedvanlig rolig sjø hver eneste gang! En gang gikk den faktisk fra fri til fart mens jeg holdt på å løsne fortøyningen!

Siste gangen det skjedde, da farten økte fra 18 til 29, erfarte jeg også en vibrasjon i båten. Men det var ingen sjø.

Redigert av Askeladden2006 (see edit history)

Mekanikeren har studert informasjonen han fikk etter teste turene. Han har skiftet ut noe som han kalte "giveren". Sier det dere noe? Han har også skiftet ut ledninger...alt dette i forbindelse med giret og elektronisk gass. Vi har kjørt båten på langtur og brukt den i alt 5 dager uten at noe har gått galt hittil. Men som det ble nevnt over, dette har jo vært en helt vilkårlig inntruffet feil, så det er alt for tidlig å si. Har en følelse av at vi ikke vil vite sikkert før neste sesong! Sukk...det lakker og lir mot slutten av sesongen nå.

Veldig interessant å høre at andre har disse problemene også...

M/Y Ellen Marie skrev dette om problemer med KAD300 i vinter. Kryssboltene i aktuatoren som han skriver om, og som er for tynne/små, kan bl.a. medføre at drevet ikke alltid går over i fri når spaken flyttes fra revers (eller forover) til nøytral posisjon. Hans løsning var å få dreiet nye (og større) kryssbolter som passer i hullene der de skal sitte. VP-forhandleren hans (i Langesund) hjalp han med dette i forbindelse med monteringen av motoren, så det er tydelig at "folk" i Volvo Penta-organisasjonen må vite om denne svakheten. Det er vel kanskje også mulig at denne svakheten kan gi seg slike utslag (plutselig fartsøkning) som du beskriver? Vet du om utskiftingen som ble gjort i motoren/giveren din, er noe av det samme som modifiseringen M/Y Ellen Marie beskriver?

Håper utbedringen av motoren din gjør susen :yesnod:

Hilsen hos

Båten går ikke i gir av seg selv, men den går ikke alltid ut av gir når du setter den i fri. Flere her som har hatt det problemet.

Ja, og det er ikke så morsomt første gangen man opplever det. Det er jo som regel ved havnemanøvre man slår giret ut og inn.

mvh Knut Erik

Det høres ut som om de problemene Marie Ellen hadde var forskjellige ja. Hos oss går giret fra fri til forover. Som f.eks. en gang vi startet motoren ved brygga. Alle fortøyningene var fremdeles ikke løsnet. Så giret hadde helt klart ikke vært i annet enn fri. Etter en liten stund mens jeg stod på sidebrygga, gikk den ut av fri og jeg måtte kaste meg ombord for å sette den tilbake i fri.

Som sagt tror jeg ikke det fulle svaret vil komme før neste sesong. Det blir bare noen små turer nå fremover før den skal på land. Jeg håper inderlig ikke neste sesong vil bli ødelagt også.

ville ikke hatt en moderne volvo dieselmotor om det hade blitt hivd etter meg.

maken til feilbefengte saker.

trodde det bare var tyskerene som ikke fixet moderne elektronikk men det har jo ikke vært annet enn tull med volvomotorene fra de første spede forsøk med elektronikk.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

The Scrutinizer: Hver gang det diskuteres VP kommer du med din eder og galle. Om du ikke har annet enn det å komme med er det helt greit for meg at du lar være. Det blir litt for mye hakk i plata etter min smak.

Og det er jo merkelig at ingen vil høre på det - for VP øker jo salget sitt svært mye for tiden og de tar stadig markedsandeler. Det må være svært frustrerende for deg at uansett hvor mye du skriver her at det er dårlige motorer så fortsetter folk å kjøpe de. Om jeg hadde vært i den situasjonen hadde jeg kanskje tenkt at det var meg det var noe feil med :rolleyes:

Noen ganger har jeg også lurt på om du kan ha en eller annen forbindelse med Mercruiser. Bare et tips på veien da - det å snakke dritt om konkurrenter er en meget dårlig markedsstrategi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...