Jump to content

Båtplass Oslo - umulig?

Reliassen

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Skibsplast 655 og da trenger jeg selvsagt båtplass. Det virker som om alle mener at båtplass ikke er å oppdrive i Oslo uten å først stå på venteliste i X år. Ser at dette stemmer for fast komunal og privat båtplass, MEN et kjapt søk på finn.no gir jo en rekke ledige båtplasser man kan leie for et år eller to av gangen, til en overkommelig pris. Jeg tenker da å gå for disse midlertidige løsningene, mens jeg står på venteliste for fast båtplass. Er det noen problemer knyttet til disse plassene jeg ikke ser? Virker nesten for enkelt at det bare er å gå på finn.no å velge en passende båtplass, mens alle mener at det er umulig å oppdrive båtplass i Oslo :confused:

Hei og velkommen til Baatplassen :smiley:

Ikke noe i veien med båtplass planene dine, det er nok mange som praktiserer dette. Ulempen for deg er kanskje at leien du må betale er litt høyere enn det du ville betalt som eier samt at du må ikke vet om du har plass fra år til år. Kanskje du til og med må ty til dyre plasser som leies ut ett år av gangen f.eks den nye havna på Fornebu eller kanskje du må helt ut i Asker for å få deg plass.

Mitt inntrykk er kanskje at det er de største båtplassene det er stor rift om, og din båt trenger kanskje bare en 2,5 meters plass, så da er sikkert mulighetene større.

Båtplasser får du leid, - særlig hvis du trenger en under 3 meter.

De ligger fra 8 -14.000 i Oslo . Så hvis betalingsvilligheten er der er det neppe noe problem med båtplass. Båtplass under 8.000,- må du nok stå leeeenge på liste for å få.

Jeg har "shoppet" i 3 sesonger nå. Det er lite problematisk.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)

Har også leid båtplass inne i Oslofjorden de 3 siste sesongene, er ikke noe problem å få tak i plass, bare man er villig til å betale det det koster... ettersom riften om plassene er såpass store som de er, kan man jo nesten ta hva man vil for å leie dem ut.

Om du kommer deg inn hos noen av de "private" firmaene som leier ut plasser, så har du som regel førsterett på plassen også neste år, men vær obs på at de kan finne på å bare skyte prisene i været... pass også på at du får den bredden du betaler for.

Eks. på dette er da jeg leide hos Fornebu Marina i 2-3 sesonger... første året betalte jeg 6000,- for en 2,5 meters plass, året etter satte de opp prisen til 7000,- for samme plass... var egentlig greit for de sa at pengene skulle gå til oppgradering av anlegget, noe de gjorde. Men så kom 3 sesongen, da skulle de plutselig ha 8000,-, da fikk jeg nok og byttet til en annen marina...

Ang. det med bredden, så hadde en kamerat av meg plassen ved siden, som forøvrig også var en 2,5 meters plass... men ved kontrollmål, var den ikke mer enn 2,19 meter!

LODDA

Takker for bra svar - imponerende aktivitet på dette forumet :flag:

Da går jeg nok for leie mens jeg venter på fast plass. Da er det bare å bruke høsten/vinteren til å finne den perfekte SP 655 :smiley:

Ett tilleggsspørsmål - noen gode tips på hvor det lønner seg å sette seg på venteliste for fast båtplass? Vil anta at det er varierende ventetid mellom de ulike tilbydere!

Ett tilleggsspørsmål - noen gode tips på hvor det lønner seg å sette seg på venteliste for fast båtplass? Vil anta at det er varierende ventetid mellom de ulike tilbydere!

Tja ...

Det lønner seg vel å sette seg på venteliste på flere steder vil jeg tro. Det kommer jo også an på hvor du bor. Ville prioritert en båthavn med kortest mulig reisetid fra heimen, og lett adkomst. Parkeringsmuliget er også noe å tenke på. Ikke noe gøy å måtte sitte i kø gjennom Oslo en time for deretter å betale en formue i parkeringsavgift hver gang du skal ut på en helgetur.

Jeg vet ikke hvor du bor, men Leangbukta i Asker har tidligere hatt ledige plasser.

Innerst i Holtekilen (Oksenøya/Snarøya) er en mindre, privat båthavn - jeg kjenner ikke navnet, men ta en tur og spør! Innerst i Bundefjorden ved Nesset er det også muligheter. Ta deg en tur langs fjorden og ha med deg øynene, det finnes endel private, mindre havner der du kan ha hellet med deg. Lykke til!

Okidoki... men uansett folkens, pass på å få det dere betaler for...

Kompisen min leide videre sin plass den sesongen, da han ble medlem i hagebåforeningen. Han som leide plassen hadde en rib på 2.35 meter... dere skulle sett når han skulle inn i båsen, uteliggeren sto som en V, og fendring var bare å glemme... tau var egentlig også unødvendig!

LODDA

Redigert av Lodda (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...