Jump to content

D6-435

Blue_Dragon

Recommended Posts

Jeg snakket med Windy om dette i sommer og de sa at D6 435 kommer med IPS. regner med at den også kommer for akselinstallasjon da.

Med drev vet jeg ikke noe om.Har en liten anelse om at drevene er begrensningene her med tanke på dreimomentet. Dessuten blir store båter opp mot 45 fot veldig sportslige i kjøreegenskapene om man setter drev på dem (test av Absolute 45 i MBY sier dette) og man vil kanskje ikke ha for agressive kjøreegenskaper når båtene blir så store og tunge. SLik sett kan det jo være at det holder med 2xD6 350 som er maks i dag. På den andre siden ser man jo at markedet vil ha raskere og raskere båter, så det hadde ikke overrasket om VP kom med sterkere varianter på drev også. Windy har ho vært litt skuffet over at 35 Khamsin ikke gjør 50 knop med 2xD6 350 og DPR drev.

... i akterkant av motoren ... grått av farge ... et gir!!

To av disse ombord hos deg ville jo bli bra ..... 30 knop + marsjfart vil jo gi litt vind i håret på fly da ... :cool: .... Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

To av disse ombord hos deg ville jo bli bra ..... 30 knop + marsjfart vil jo gi litt vind i håret på fly da ... :cool: ....

For ikke å snakke om hekkbølene. aj aj aj -here I come.

Det blir spennende å se hvilke modifikasjoner VP har gjort på motoren for å ta ut 435 hk i stedet for 370 hk.

Så jeg googlet litt jeg da og fant denne siden

Her var det mye snacks. Også en IPS 350! Kan se ut til at den er basert på en D4 motor.

Bilde

Og her er IPS 600

Bilde

For ikke å snakke om hekkbølene. aj aj aj -here I come.

Neida, SW hekkbølgene blir nok ikke større bare fordi han går fortere .... du må nok til med noe fremdeles hurtiggående men mer dyptgående enn en Fairline 36 Sedan hvis du vil ha skikkelige hekkbølger .... slik som dette kanskje ?? :cool:

Bilde

Bilde

Hekkbølger?? Var det noen som maste om hekkbølger?? :eek: Her et par sensuelle små skjønnheter fra nå i sommer: :wink:

Bilde

Bilde

Synes ikke de er så verst, jeg ?? Bildene er tatt i sånn omkring ca. 18-20 knop.

Mine maskiner er TAMD 60 C med 255 hk; de veier 750 kg hver inkl. gir (Twin Disk MG 502). Med disse er toppfarten på båten 25 knop; kanskje noe mer med helt glatt bunn, slakke tanker og litt hjemlengsel. Nyere båter med 2 X TAMD 61 A med 306 hk hver skal ha toppfart på 28-30 knop. 2 X 350 gir godt over 30 knop. 2 X 435 ville være alvorlig overkill. Ville antakelig ha kommet alt for nærme 40 knop til at sportscruiserfolket hadde trodd sine egne øine. :wink:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

hmmmm... på vei ut til hvasser med kurs for danmark ble jeg liggende etter det største og styggeste dyret jeg med selvsyn fra egen båt har sett... tror den het Sealine noe.

den var så stor at den ikke var i nærheten av å plane i 23 og gikk helt på skeiva forut - tilsynelatende pga propellrotasjonen.

Det er de største hekkbølgene jeg har sett - på høyde med de verste fra skipstrafikken ute i oslofjorden og det i 20+ inne i leia.

når sjøføreren oppdaget en og annen båter som lå ankret bortetter satte den ned farten sånn for syns skyld til noe fra gigantiske til kjempestore bølger - fortsatt nok til at vanlige snekker knapt syntes over bølgetoppene.

både båt og bølger var så store at vanlige sjørørere åpnebart følte seg maktesløse mht å signalere noe som helst.

etter å ha passert de brysomme ga føreren full guffe til de grader at det luktet veltet tankbil forut.

kan gi deg nærmere oppl hvis du ønsker deg en slik normsetter Worse, :lol:

For en tid tilbake kikket jeg litt halvuinteressert på Sealine, og jeg ble overrasket over at de leverer båtene med små motorer til å være planende båter. Et eksempel jeg så en 39 fots båt med 2xKAD 43. Båtene er også ganske tunge, så det er mulig at enkelte av dem ikke kommer skikkelig i plan. Toppfart på den båten jeg så på var 27 knop. Eller så kan det jo også være at føreren ikke var helt superdreven i å trimme båten sin

Ja, det virker som en trend hos Sealine med små motorer og tunge båter. Men gode sjøbåter skal de vistnok være.

F.eks

F37

2 x Volvo Diesel KAMD 43P @ 230 hp 25/27 knots

2 x Volvo Diesel D4 - 260i @ 260 hp 27/29 knots

Ser forøvring ut de siste nye modellene er bedre spekket og har noe lavere vekt.

Ser forøvring ut de siste nye modellene er bedre spekket og har noe lavere vekt.

Da Ocke Mannerfelt konstruerte S29, T60 og T50 satte han krav til at vekten skulle ned slik at hans step skrog skulle fungere bedre. Det var på høy tid antakelig

De nye båtene har også større motorer som option - feks har S29 D6 350. Men Sealines hovedmarket er vel fortsatt UK,og der har de jo et litt annerledes båtliv enn oss.

Det som kanskje også overrasker litt med motorer på Sealine er at de fortsatt kjører på VP og Cat. Sealine ble kjøpt opp av Brunswick for et par år siden og de eier jo Mercruiser. Men nå har jo han svensken som var sjef for Sealine tatt sin hatt og gått og en amerikaner er satt inn i stedet så da blir det vel endret

Ja, det virker som en trend hos Sealine med små motorer og tunge båter....

Alt er vel relativt .... F37 .... gammel og ny, er vel en del lettere enn slagskibet til vår venn SW, som er større, tyngre og med hva vi i dag vil kalle "små" maskiner..... dvs lite HK i forhold til tilsvarende størrelse båter i dag. Det som driver "behovet" for store maskiner er det kunstige behovet som båtverft har opparbeidet med at båten bør kunne nå det magiske 30 knop tallet... En hastighet som de færreste vil holde.... og med en marsjfart på 25, så vil det også lage en del krøll hvis det blir noe sjø ... Gi meg en solid båt med marsjfart mellom 16 -22 knop enhver dag.... og jeg vil ankomme min havn samtidig, eller før de som kan gå 30 i minst 50% av gangene vi går samme strekket..... Vel, vi har jo Nordsjøen rett ut her borte, så 1,5M bølger er normen når vi forlater havnen .... mindre er en "fin" dag.. Subjektivt ... Ja... men det har jeg jo lov til å være....

Man han blir kanskje litt tyngre i hekken tenkte jeg - for de er jo ikke akkurat lettvektere disse D6 motorene

Hvis man da i tillegg legger inn vannballasttanker på en 3-4 cbm så blir jo dette den perfekte båt for wakeboard! :puke:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 uker senere...

SW, er dette hele hekkbølga di ?

Jeg klarer større en dette med seilbåten min, med fult pådrag,

Da går jeg 9,4 knop og hekken setter seg skikkelig i sjøen.

Nei takke seg til Divemaster sin bølge, (det er slike vi seilere ikke vil treffe)

derimot din SW, er så liten at ungene ikke bryr seg en gang :crazy:

Du må nok laste mer in bak og få hekken lenger ned.

Ha en flott dag. :cheers:

bare litt mobbing. :lol:

Og takk igjen Bitteliten, for hjelpen.

Hilsen careka

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Syns disse lager bra hekkbølger :cheers: Bølgene fra en Hauk-klasse MTB er ikke bare store, de er krappe så det holder også

Posted Image

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...