Blue_Dragon Startet 2.August.2006 Link til dette innlegget Startet 2.August.2006 Det har vært rykter om nye D versjoner igjen, blant annet D6-435 Våre russiske venner er som vanlig tidlig ute med og bekrefte nyheten. http://www.princess.ru/pages/yachts/p42/p4...nical_data.html (Dette bør gjøre P42 enda bedre forøvrig) Det ryktes også om nye Drev versjoner. Noen som har noe konkret? Sitér dette innlegget Link to post
enrico Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 jeg har fått priser fra Viksund på en ny båt 36 foter med D6 og 435 hk i aksel version så det er ikke bare rykter men snart leveringsklare maskiner. har ikke fått med meg om det også kommer større utgaver for drev enn dagens 350 hk Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Ser at VP har et bilde av maskinen. Ser ut som det kun er snakk om innenbords som tar over for TAMD74. Ser på Boatdiesel at det er mulig den kommer som en IPS-versjon også..?? Neppe en maskin for DP-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Jeg snakket med Windy om dette i sommer og de sa at D6 435 kommer med IPS. regner med at den også kommer for akselinstallasjon da. Med drev vet jeg ikke noe om.Har en liten anelse om at drevene er begrensningene her med tanke på dreimomentet. Dessuten blir store båter opp mot 45 fot veldig sportslige i kjøreegenskapene om man setter drev på dem (test av Absolute 45 i MBY sier dette) og man vil kanskje ikke ha for agressive kjøreegenskaper når båtene blir så store og tunge. SLik sett kan det jo være at det holder med 2xD6 350 som er maks i dag. På den andre siden ser man jo at markedet vil ha raskere og raskere båter, så det hadde ikke overrasket om VP kom med sterkere varianter på drev også. Windy har ho vært litt skuffet over at 35 Khamsin ikke gjør 50 knop med 2xD6 350 og DPR drev. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Sitat regner med at den også kommer for akselinstallasjon da. Se nøye etter på bildet Brutus linker til ... i akterkant av motoren ... grått av farge ... et gir!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Divemaster Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 (redigert) Skipper_Worse skrev: ... i akterkant av motoren ... grått av farge ... et gir!!To av disse ombord hos deg ville jo bli bra ..... 30 knop + marsjfart vil jo gi litt vind i håret på fly da ... .... Redigert 2.August.2006 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Divemaster skrev: To av disse ombord hos deg ville jo bli bra ..... 30 knop + marsjfart vil jo gi litt vind i håret på fly da ... ....For ikke å snakke om hekkbølene. aj aj aj -here I come. Det blir spennende å se hvilke modifikasjoner VP har gjort på motoren for å ta ut 435 hk i stedet for 370 hk. Så jeg googlet litt jeg da og fant denne siden Her var det mye snacks. Også en IPS 350! Kan se ut til at den er basert på en D4 motor. Og her er IPS 600 Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Bitteliten skrev: For ikke å snakke om hekkbølene. aj aj aj -here I come. Neida, SW hekkbølgene blir nok ikke større bare fordi han går fortere .... du må nok til med noe fremdeles hurtiggående men mer dyptgående enn en Fairline 36 Sedan hvis du vil ha skikkelige hekkbølger .... slik som dette kanskje ?? Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Man han blir kanskje litt tyngre i hekken tenkte jeg - for de er jo ikke akkurat lettvektere disse D6 motorene Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 D6 er vel en del lettere en 63 serien han har ombord .... de er vel rundt 7 - 800 kg hver hvis jeg husker riktig ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 tørrvekt D6 370 er 677 kg TAMD 63 veier 775 kg. Og her er et bilde av motorene Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Vel 63 serien er vel sett på som mer avansert enn hva mine er ... men tillater meg alikevel å Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Skipper Worse Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 (redigert) Hekkbølger?? Var det noen som maste om hekkbølger?? Her et par sensuelle små skjønnheter fra nå i sommer: Synes ikke de er så verst, jeg ?? Bildene er tatt i sånn omkring ca. 18-20 knop. Mine maskiner er TAMD 60 C med 255 hk; de veier 750 kg hver inkl. gir (Twin Disk MG 502). Med disse er toppfarten på båten 25 knop; kanskje noe mer med helt glatt bunn, slakke tanker og litt hjemlengsel. Nyere båter med 2 X TAMD 61 A med 306 hk hver skal ha toppfart på 28-30 knop. 2 X 350 gir godt over 30 knop. 2 X 435 ville være alvorlig overkill. Ville antakelig ha kommet alt for nærme 40 knop til at sportscruiserfolket hadde trodd sine egne øine. Redigert 2.August.2006 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
slettet Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 hmmmm... på vei ut til hvasser med kurs for danmark ble jeg liggende etter det største og styggeste dyret jeg med selvsyn fra egen båt har sett... tror den het Sealine noe. den var så stor at den ikke var i nærheten av å plane i 23 og gikk helt på skeiva forut - tilsynelatende pga propellrotasjonen. Det er de største hekkbølgene jeg har sett - på høyde med de verste fra skipstrafikken ute i oslofjorden og det i 20+ inne i leia. når sjøføreren oppdaget en og annen båter som lå ankret bortetter satte den ned farten sånn for syns skyld til noe fra gigantiske til kjempestore bølger - fortsatt nok til at vanlige snekker knapt syntes over bølgetoppene. både båt og bølger var så store at vanlige sjørørere åpnebart følte seg maktesløse mht å signalere noe som helst. etter å ha passert de brysomme ga føreren full guffe til de grader at det luktet veltet tankbil forut. kan gi deg nærmere oppl hvis du ønsker deg en slik normsetter Worse, Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Skipper_Worse skrev: Hekkbølger?? Var det noen som maste om hekkbølger?? Her et par sensuelle små skjønnheter fra nå i sommer: Vakkert Skipper_worse.. rett og slett vakkert.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Skipper Worse Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 Ja, jeg er ganske fornøiet med det øverste billedet, fra Loen i Stryn. Der er Flagget, fjorden og fjellet ... bundet sammen av en vakker, glatt, buet hekkbølge. Det er nesten til å få nasjonalromantiske tårer i øiekroken av!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
slettet Svart 2.August.2006 Link til dette innlegget Svart 2.August.2006 her har vi den tenker jeg - bare 52føtteren det var nok men maken til bølger..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 For en tid tilbake kikket jeg litt halvuinteressert på Sealine, og jeg ble overrasket over at de leverer båtene med små motorer til å være planende båter. Et eksempel jeg så en 39 fots båt med 2xKAD 43. Båtene er også ganske tunge, så det er mulig at enkelte av dem ikke kommer skikkelig i plan. Toppfart på den båten jeg så på var 27 knop. Eller så kan det jo også være at føreren ikke var helt superdreven i å trimme båten sin Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Ja, det virker som en trend hos Sealine med små motorer og tunge båter. Men gode sjøbåter skal de vistnok være. F.eks F37 2 x Volvo Diesel KAMD 43P @ 230 hp 25/27 knots 2 x Volvo Diesel D4 - 260i @ 260 hp 27/29 knots Ser forøvring ut de siste nye modellene er bedre spekket og har noe lavere vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Blue_Dragon skrev: Ser forøvring ut de siste nye modellene er bedre spekket og har noe lavere vekt.Da Ocke Mannerfelt konstruerte S29, T60 og T50 satte han krav til at vekten skulle ned slik at hans step skrog skulle fungere bedre. Det var på høy tid antakelig De nye båtene har også større motorer som option - feks har S29 D6 350. Men Sealines hovedmarket er vel fortsatt UK,og der har de jo et litt annerledes båtliv enn oss. Det som kanskje også overrasker litt med motorer på Sealine er at de fortsatt kjører på VP og Cat. Sealine ble kjøpt opp av Brunswick for et par år siden og de eier jo Mercruiser. Men nå har jo han svensken som var sjef for Sealine tatt sin hatt og gått og en amerikaner er satt inn i stedet så da blir det vel endret Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Blue_Dragon skrev: Ja, det virker som en trend hos Sealine med små motorer og tunge båter.... Alt er vel relativt .... F37 .... gammel og ny, er vel en del lettere enn slagskibet til vår venn SW, som er større, tyngre og med hva vi i dag vil kalle "små" maskiner..... dvs lite HK i forhold til tilsvarende størrelse båter i dag. Det som driver "behovet" for store maskiner er det kunstige behovet som båtverft har opparbeidet med at båten bør kunne nå det magiske 30 knop tallet... En hastighet som de færreste vil holde.... og med en marsjfart på 25, så vil det også lage en del krøll hvis det blir noe sjø ... Gi meg en solid båt med marsjfart mellom 16 -22 knop enhver dag.... og jeg vil ankomme min havn samtidig, eller før de som kan gå 30 i minst 50% av gangene vi går samme strekket..... Vel, vi har jo Nordsjøen rett ut her borte, så 1,5M bølger er normen når vi forlater havnen .... mindre er en "fin" dag.. Subjektivt ... Ja... men det har jeg jo lov til å være.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Mouche Svart 3.August.2006 Link til dette innlegget Svart 3.August.2006 Bitteliten skrev: Man han blir kanskje litt tyngre i hekken tenkte jeg - for de er jo ikke akkurat lettvektere disse D6 motorene Hvis man da i tillegg legger inn vannballasttanker på en 3-4 cbm så blir jo dette den perfekte båt for wakeboard! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Nå er det offisielt fra VP at det kommer nye D motorer både med og uten IPS IBI News Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 SW, er dette hele hekkbølga di ? Jeg klarer større en dette med seilbåten min, med fult pådrag, Da går jeg 9,4 knop og hekken setter seg skikkelig i sjøen. Nei takke seg til Divemaster sin bølge, (det er slike vi seilere ikke vil treffe) derimot din SW, er så liten at ungene ikke bryr seg en gang Du må nok laste mer in bak og få hekken lenger ned. Ha en flott dag. bare litt mobbing. Og takk igjen Bitteliten, for hjelpen. Hilsen careka Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
ivar Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Syns disse lager bra hekkbølger Bølgene fra en Hauk-klasse MTB er ikke bare store, de er krappe så det holder også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.