MS Victoria Startet 2.August.2006 Del på Facebook Startet 2.August.2006 På min forrige båt byttet jeg i 2002 ut mitt 1990 modell 42 liters kjøleskap og fant ut at det gamle skapet slukte energi og tappet batteriene min unødvendig mye. I min nåværende båt fra 1997 sitter det et Isotherm kjøleskap type 65 S 12 som er påstemplet et effektforbruk på 60W. Det trekker ca 5 amp under bruk så det ser riktig ut. Syntes jeg bruker mye strøm sammenliknet med min forrige båt og sjekket derfor et nytt Isotherm kjøleskap i samme størrelse og fant ut at dette kun bruker 12W. Er utviklingen virkelig gått så fort ? Er det andre som har gjordt tilsvarende erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Hei. Dersom skapet trekker 12W (1A) når det går, høres det utrolig lite og usansynlig ut. Er du sikker på at det ikke er et gjennomsitt for når det går og når det står? Mitt skap trekker 5A når det går. Og et vanlig sommerdøgn går det i ca. 20% av tiden. Dette gir et gjennomsnitt på 1A (12W). Riktignok er ikke dette et Isoterm skap, men et eldre Frigo skap. Men det har en utmerket Danfors kompressor. Har du en link til spesifikasjonene på "12watt" skapet? Lars H. (om 8 1/2 time legger vi fra kai for 4 uker i båt på svenskekysten!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Galilee Svart 2.August.2006 Del på Facebook Svart 2.August.2006 Det hele kommer an på omgivelsestemperaturen, ønsket kjøletempeatur, og isolasjon. Jo større temperaturforskjell mellom inni/utenfor og jo dårligere isolasjon, jo mer effekt behøver du. Overnevnte gjelder kun for termostatstyrt kjøleskap. Jeg bruker sånn kjøleboks med peltier element. Den senker temperaturen ca 20 grader C i forhold til omgivelsene, og drar samme effekt hele tia. Jeg har ikke målt effekten, men det er ikke så veldig effektiv kjølemetode. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 (redigert) Hei. Er du sikker på at det ikke er et gjennomsitt for når det går og når det står? Lars H. (om 8 1/2 time legger vi fra kai for 4 uker i båt på svenskekysten!) Kjøpte selv et Isotherm kjøleskap til forrige båt (i 2002). Forburket som ble oppgitt var 0,7 A. Men som Lars H er inne på, dreier det seg om gjennomsnitts forbruk. Likevel syntes jeg dette er veldig bra Redigert 3.August.2006 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Har en av disse ombord (24V) og spesifikasjonen sier; Shoreline Model R60. 12/24 Volt dc Fridge. 619mmH x 470mmW x 447mmD. 60 litre capacity with 10.2 litre ice-box. 15.8 Kgs. kW24h: 0.32. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olpi Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Nyere skap av typen Isotherm (opptil 85l) bruker 2.5A når de går. Snitt er ca 0.7A. Noen større skap og bokser bruker 3.5A og 5A. Kompressor kan være den samme, men turtallet er forskjellig på kompressorene. Min TB42 boks bruker 5A når den går, men kompressoren er den samme som i skapet som bruker 2.5A. Kompressoren i skapet går på halve turtallet. Tiden kompressoren går og hviletiden vil være forskjellig på de to. Se mer HER på side 10. Det tar lit tid å laste ned katalogen. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Lese i Isotherm katalogen at man kan få kjøpt egne byggesett med ASU, synes prisen var stiv med 4 lapper mer med ASU enn uten. Er det så vanskelig å rigge seg til slik at Kompressoren tvangskjøres så lenge motoren går? Så kan man evnt lage et reservoar i bunnen av boksen som fryses/kjøles ned? Hva skal dette reservoaret inneholde? Suzuki skriver noe om salt?! Er det greia? Noen som har prøvd på noe slikt selv? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
The Gannet Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Lese i Isotherm katalogen at man kan få kjøpt egne byggesett med ASU, synes prisen var stiv med 4 lapper mer med ASU enn uten. Er det så vanskelig å rigge seg til slik at Kompressoren tvangskjøres så lenge motoren går? En ledning fra tenning/styrestrøm dynamo til et rele som tvangskjører (bypasser regulatoren) kompressoren kanskje? På min Danfoss kommer det en tykk strømkabel inn i regulatoren og går derfra til kompressoren. Et slikt rele mellom strømkabelen og kompressoren skulle vel sørge for at kompressoren gikk mens motoren gikk. Og så en bryter slik at du manuelt kan bryte strømmen til releet skulle du finne på å gå i 10 timer for motor. Med mindre du er glad i frosne ting Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Jeg regner det ikke som noe problem å få skapet til å trekke 12W i gjennomsnitt. Temperaturen inne i skapet må da ikke være spesiellt lav. Jo lavere temperatur man ønsker, jo høyere gjennomsnittlig forbruk. Samme med omgivelsestemperaturen. Selv har jeg et Isoterm(?) skap (80 liter), i alle fall har det en Danfoss kompressor. Dette kjøres på 24V, og trekker ca 2,5 A. Men, jeg ønsker min melk og min pils godt avkjølt, så det går mesteparten av tiden, og litt skjeldnere om natten. Jeg antar gjennomsnittlig forbruk (hos meg) er ca 45 - 50 W. Som et eksempel på bruk av peltier element til kjøling, kan jeg nevne at jeg har en slik boks (ca 50 liter) stående i båten. Den går på 12 V, og fødes via en 24V/12V omformer. Den trekker, målt på 24V siden 5A. Med andre ord 120W!!! Den skal byttes i en propan/24V/220V drevet boks såsnart økonomien tillater det. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
OT-flyktning Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Suzuki skriver noe om salt?! Er det greia? Noen som har prøvd på noe slikt selv? Du må bruke noe som smelter ved den temperaturen som du helst vil opprettholde i skapet ditt. For de fleste vanlige formål kunne det være ... ferskvann, dersom skapet ditt uten videre greier å kjøle ned til under null grader. Har du en fryseboks som oppnår minus 18 eller lavere så bruker du isteden de fryseelementene som du får kjøpt overalt og som fryser ved ca minus 18. Dette rykte med salt kommer muligens fra de ørten produkter som i årenes løp ble presentert og delvis forsvant igjen for å lagre varme ved ca +70 grader. Bland annet finnes det vel en varmtvannsbereder til båt som har et saltlager inne. (Og der er det spesielle salter - barium-et-eller-annet for eks - som smelter ved ca 70 grader.) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Andreas har rett; saltmagasinet var fra en Isotherm ( ? )varmtvannsbeholder brosjyre. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Du må bruke noe som smelter ved den temperaturen som du helst vil opprettholde i skapet ditt. For de fleste vanlige formål kunne det være ... ferskvann, dersom skapet ditt uten videre greier å kjøle ned til under null grader. Har du en fryseboks som oppnår minus 18 eller lavere så bruker du isteden de fryseelementene som du får kjøpt overalt og som fryser ved ca minus 18. Dette rykte med salt kommer muligens fra de ørten produkter som i årenes løp ble presentert og delvis forsvant igjen for å lagre varme ved ca +70 grader. Bland annet finnes det vel en varmtvannsbereder til båt som har et saltlager inne. (Og der er det spesielle salter - barium-et-eller-annet for eks - som smelter ved ca 70 grader.) Da bør det fungere rimelig greit med vanlig ferskvann, så det er en prosess med at is går over til vann inni dette magasinet, vil tempen holde seg på nullpunktet inni magasinet. Dette burde jo fungere greit. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Jeg har gjordt som følger 3 halvlitersflasker inni frysedelen på kjøleboksen. Når motoren startes, settes thermostaten på FULL. Etter omlag 2-3 timer er flaskene frosne, og når jeg legger til, skrus thermostaten til MINIMUM. Det tar laaaang tid før kompressoren går noe særlig. Gjøres med fordel også når man har landstrøm. Fattigmanns-ASU er vel et relè som koblerut thermostaten når motoren startes, men det går da greit å vri på den også. Vanlige brusflasker er perfekte,disse er så solide at de ikke fryser i stykker. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Spennende - det ser ut til at jeg setter større pris på båten enn potensielle kjøpere, så Seamasteren blir nok i Arendal minst en sesong til, og da blir det kjøleboks og badeplattform i vinter... Da kommer jeg sikkert tilbake med spørsmål om synspunkter og tips... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 stalltips før du begynner;isoler godt. Dobbelt så bra som du tror du trenger. Ikkenoe morro å være strømtom støtt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 jaaa, har tenkt litt på dette. Har noen 5 cm plater liggende som jeg tenkte å bruke. Har ikke lyst til å bruke mer enn dette. Da går det ikke 1,5 liters flasker ned i boksen.... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
880 Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Jeg lagde for noen år siden en kjøleboks på 60 l. Var lei den gamle termoboksen som slukte mye strøm. Har benyttet 30 mm. isopor som isolasjon. Danfoss kompressor med vifte. Inne i boksen har jeg montert en liten CPU vifte fra en pc. Skrur jeg opp mere enn på 2 - 3 blir boksen til et fryseboks. Strømforbruk ?, har ikke målt, men aldri gått tom for strøm, noe jeg gjorde med den gamle termoboksen... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OT-flyktning Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Og der er det spesielle salter - barium-et-eller-annet for eks - som smelter ved ca 70 grader. Obs, obs - avsporing : Og dersom noen vil eksperimentere med forbedret lagring av varmt vann så finnes det også mindre eksotiske materialer enn barium-salter som kan brukes: stearin smelter også ved en passende temperatur. Det fantes en gang et boligvarmeprosjekt i utlandet som lagret varmen i smeltet stearin. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Vi var i fjor på en ukestur, hadde med en bærbar kjøleboks av typen som eter strøm. Den klarte å tappe ut batteriet (har bare ett ). Denne kjøleboksen ble igjen på land i år. I stedet hadde vi en kasse i isopor (egentlig beregnet til å frakte implantater i). Fylte den med kalde varer hjemme, og tre kjøleelementer fra fryseren. Etter to dager var disse brukt opp. Kjøpte da en pose isbiter til kr 30 og la oppi. Disse holdt pils duggfriske og maten kald i to døgn til. Moral: skal man på kortere tur, er en god kjøleboks med kjøleelementer mer enn god nok. Vi hadde iskalde pils og holdbar mat i 4 døgn for 30 kroner. Kan forlenges i det uendelige om man kommer til butikk annethvert døgn, til den store kostnad av 15 kr døgnet. Kjøpe kjøleskap til mange tusen som støyer og tapper batteriet? Nei takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantasy Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 Dette med strømforbruk oppgitt av produsentene, som f. eks. 0,7 Amp.pr. time som tidligere nevnt i tråden, henger nok ikke på greip i forhold til praktisk bruk. Riktignok er målingene gjort ved jevnt 20 gr. omgivelsestemp., men jeg tror neppe de har lagt til grunn at skapet åpnes til stadighet og slipper varm luft inn, og ei heller at man putter inn varme varer. Snarere er dette ett sammenligningsgrunnlag for å kunne velge ett skap som trekker lite strøm når målingene er utført etter samme kriterie. Mitt kjøleskap (Nyere isotherm) tror jeg også er oppgitt til 0,7 A/t, men i realiteten tømmer jeg batteriet på 115 Amp. på under 3 døgn. Dvs. forbruk på over 1,6 Amp. /t. Sitér dette innlegget Mvh Fantasy Link to post
Sigurd Svart 3.August.2006 Del på Facebook Svart 3.August.2006 (redigert) .................men jeg tror neppe de har lagt til grunn at skapet åpnes til stadighet og slipper varm luft inn, ...............Akkurat den biten forelå det et regnestykke på (Lotus?) her for noe tid tilbake i forbindelse med diskusjon skap kontra boks, og det effekttapet er forsvinnende lite.Batteriregnestykket ditt er helt galt. Tømmer du et 115Ah batteri på 3 døgn er nok 0.7A snittet mye nærmere sannheten enn 1.6A snittforbruket. Redigert 3.August.2006 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Ligger en test av noen kjøleskap her. test kjøleskap Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Sjøtummel Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 Har gjort det til en vane å handle en pose isbiter i hver enda havn jeg er innom. Denne legges i en åpen plastboks i kjøleskapet og holder strømforbruket nede. Isbitene brukes også til forskjellige drikkevarer. I sommer har en ispose vanligvis holdt 2 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 17.August.2006 Del på Facebook Svart 17.August.2006 (redigert) Jeg har et 85 liter Isotherm med danfoss kompressor. Det skal i teorien bruke 0,9A i snitt hvis man aldri åpner døren, har 20 grader på utsiden og 5 grader på innsiden. jeg liker imidlertid å åpne døren både titt og ofte tar ut kalde ting, setter inn varme ting, har 3 grader i skapet og alt fra 20 til 30 grader viser termometeret at temperaturen er bak skapet. Forbruket? 12V/2,8-3A - når det går og går gjør det omlag halvparten av tiden. Det betyr nærmere 40Ah i døgnet på varme sommerdager. Når kompressoroljen blir varm bruker skapet noen tideler flere A og går litt lenger av gangen. Jeg hadde tidligere enda dårligere lufting bak kjøleskapet. Da kvernert kompressoren rundt 75% av tiden. Dette er mine erfaringer og så vidt jeg ser samsvarer det godt med en del andre her. Lotus Trykkleif. Når kompressoroljen blir varm, bruker skapet noen tidels ampere mindre fordi oljen blir tynnere og flyter lettere. Men det bruker mer strøm likevel fordi det har kortere pauser. Redigert 18.August.2006 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Det betyr nærmere 40Ah i døgnet på varme sommerdagerHar et engel kjølekap og kommer nok ikke ned på det forbruket selv på vinteren ,drar 4,5-5A under drift og det går nesten hele tiden. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.