Jump to content

Kjøleskap-effektforbruk

MS Victoria

Recommended Posts

stalltips før du begynner;isoler godt. Dobbelt så bra som du tror du trenger.

Ikkenoe morro å være strømtom støtt.

Suzuki

Helt enig - et av mine neste prosjekter - etterisolering. Har studert dette litt. Vurderer å bruke isolerskum i kroker der det er vanskleig å komme til. Er dette en god idè, eller?????? Noen som har erfaring med bruk av isolerskum? Regner med at jeg trenger noen bokser.

Jeg har et 85 liter Isotherm med danfoss kompressor. Det skal i teorien bruke 0,9A i snitt hvis man aldri åpner døren, har 20 grader på utsiden og 5 grader på innsiden.

jeg liker imidlertid å åpne døren både titt og ofte tar ut kalde ting, setter inn varme ting, har 3 grader i skapet og alt fra 20 til 30 grader viser termometeret at temperaturen er bak skapet.

Forbruket? 12V/2,8-3A - når det går og går gjør det omlag halvparten av tiden. Det betyr nærmere 40Ah i døgnet på varme sommerdager.

Dette er mine erfaringer og så vidt jeg ser samsvarer det godt med en del andre her.

Lotus

Eksakt samme erfaring/resultater har jeg i min båt og med samme skap. (Og, jeg har Batt-meter til strømkontrollen som Lotus). Hovedutfordringen ligger i å få nok kjøling bak/rundt skapet, en liten PC-vifte er planlagt. Husk ellers at det er viktig å av-ise skapet jevnlig. Tykt rimlag rundt fordamperen påvirker strømforbruket negativt.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg har et 85 liter Isotherm med danfoss kompressor. Det skal i teorien bruke 0,9A i snitt hvis man aldri åpner døren, har 20 grader på utsiden og 5 grader på innsiden.

jeg liker imidlertid å åpne døren både titt og ofte tar ut kalde ting, setter inn varme ting, har 3 grader i skapet og alt fra 20 til 30 grader viser termometeret at temperaturen er bak skapet.

............

Du vil spare mye på å stille opp termostat slik at det er er ca 5 grader i skapet. Det er vanlig kjøleskap kald temp. Testet litt på det med boksen og det var mye å spare.

Det er klart at du vil bruke mye hvis du ofte åpner døren og dessueten ofte setter inn varme ting. Fyll skapet så mye så mulig, og sett termostat opp når motoren går. Kulda forsvinner også foretre i en skapdør som åpnes enn i en boks med "topplokk".

Jeg åpner kjøleskapet 3-4 ganger om dagen. Alle drikkevarer har jeg i boksen ute på akterdekk.

Når det varmt ute midt på dagen går boksen i 1.5 minutter og hviler i ca 6 minutter. Om kvelden natten er hviletiden lenger. Boksen er smekk full av drikkevarer (saft, brus, øl, vin...). Temp i boksne er fra 3-6 grader avhengig av hvor jeg måler. I skapet er den under 5 grader.

Er enig at 0.6A i snitt som det er oppgitt på min boks, og 0.7A i snitt som er oppgitt er alt for lave verdier ved vanlig bruk. Det er viktig at man har god lufting bak ved kompressor, og at man holder dør/lokk minst mulig åpne for å spare strøm. Jeg er også nøye med at maten ikke skal stå i veldig lang tid på bordet og blir helt varm før man setter den inn i kjøleskapet igjen.

Jeg har montert pc-vifter til kjøleskapet mitt.

Over kjøleskapet er det 2 ventilgittere. Hvert gitter har fått hver sin vifte montert på innsiden. Mine er skrudd fast med skruer, men jeg kunne også ha brukt sika.

Viftene er Biltemas med størrelse 100x100mm (de som har kulelager, bruker 0,2A og ikke 0,25A og koster en tier mer, dvs 69 kroner stykket)

2 slike er koblet i serie og suger luften ut fra baksiden av kjøleskapet. På 100mm vifter passer 90mm aluminium luftslanger når man filer ned halve firkantrammen som slike vifter normalt er montert i. En halvmeter 90 mm slange på hver vifte og de suger varmem rett fra toppen av varmegitteret bak kjøleskapet. I tillegg har jeg ved hjelp av litt sika montert en 40mm pc-vifte på kjøleribba for elektronikken til danfosskompressoren. Det finnes eget uttak for strøm til vifta på styringsenheten. Tilsvarende vifte kan kjøpes originalt. Da følger det med en liten syrefast brakett og den koster 30 ganger mer enn de 30 kronene jeg ga for vifta. :smiley:

Viftene går meget stille. Man må legge øret inntil ventilgittere for å høre dem. De blåser bra likevel. En svak luftstrøm betyr faktisk fort 10 kubikkmeter i timen. Viftene er spekket til 20 kubikkmeter pr. time pr vifte med normal spenning. Overkill. Halv spenning gjør susen og gir samtidig null sus fra viftene. Et min/max termometer har utegiveren sin nedi der og det har blitt en markant kjøligere bak der selv om viftene bare går når kjøleskapet går. Tilsammen bruker viftene 250mA, men gir særdeles god uttelling for oss som har kjøleskapet montert på trange steder uten særlig lufting bak. Forbruket jeg oppga lenger oppe i strengen er etter at jeg monterte viftene.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...