Marna Startet 23.September.2003 Link til dette innlegget Startet 23.September.2003 Hei For tiden er en eier av eldre DC. Lykkelig badebåt i en flott skjærgård; nærmere bestemt Vestfold. Tidligere var en eier av seilbåt, og savner mulighetene til tur under seil. Sønnen på 13 har også etterlyst et fokkeskjøte å håndtere. Samtidig er jeg facinert av muligheten til å bruke båt også når det er kaldt. Tanken på å stå innendørs, godt og varmt og likevel kune seile har derfor opptatt tankene en stund. Motorseiler er derfor en god løsning, kanskje. En kjenner selvsagt til Nauticat, men en slik er foreløpig alt for dyr. Derimot har jeg kikket lit på en Sandvk MS 880. Noen som kjenner denne båten? Blir en motorseiler for mye combi; duger ikke til noen av delene? Jeg har ingen erfaring med slike båter, og ønsker derfor innspill fra Baatplassens mange kyndige. Tips om seileregenskaper, ulike fabrikater etc mottages med takk! mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Sebaldus Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 I samme gate som Sandviken du nevner finnes også båter som Mascot 28 og Lm 27. Sistnevnte skal visst være en dugelig båt. Er også litt interessert i denne båttypen. Må da være riktig gildt med et "doghouse" her i Norge? Så kan man heller fyre igang motoren når vinden ikke er gunstig? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Tidligere var en eier av seilbåt, og savner mulighetene til tur under seil. Sønnen på 13 har også etterlyst et fokkeskjøte å håndtere. Samtidig er jeg facinert av muligheten til å bruke båt også når det er kaldt. Tanken på å stå innendørs, godt og varmt og likevel kune seile har derfor opptatt tankene en stund. Motorseiler er derfor en god løsning, kanskje. En kjenner selvsagt til Nauticat, men en slik er foreløpig alt for dyr. Derimot har jeg kikket lit på en Sandvk MS 880. Noen som kjenner denne båten? Blir en motorseiler for mye combi; duger ikke til noen av delene? Jeg har ingen erfaring med slike båter, og ønsker derfor innspill fra Baatplassens mange kyndige. Tips om seileregenskaper, ulike fabrikater etc mottages med takk! Sandvik MS 880 fikk hederlig omtale da den kom engang på begynnelsen av 80 - tallet mener jeg det var. Det ble et år arrangert egen klasse for motorseilere av diverse modeller i Færder'n, og jeg mener og huske at en MS 880 vant. Ikke dermed sagt at man skal forvente for mye på kryss, likedann har motorseilerne en viss tendens til å "kaste roret" på slør. Nauticat 33 er intet unntak der. Men det finnes jo mere konvensjonelle seilbåter bygget etter normer rundt 1980 som er velseilende og er gode langtursbåter, og som har cockpit'er med godt le, jeg tenker på båter som Najad, Malø og Hallberg Rassy. Disse som har "glassveranda" med en stor sprayhood trenger man stort sett ikke regntøy annet enn når man seiler lens. Selv kjenner jeg godt til HR 312 miljøet, jeg tror folk som får seg disse båtene i snitt beholder de nærmere 10 - 12 år. Det sier vel noe om at de som kjøper de trives med de. Spørsmålet er vel hva du mener med kaldt? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 23.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 Kaldt er et godt spørsmål. En skal besvare etter beste evne. En har i de senere år funnet at sjøen i grunnen er der hele året. Litt typisk i grunnen at man kun benytter båten i tre måneder om sommeren. Det virker facinerende på meg å f.eks kunne kjøre ut til båten første nyttårsdag. Fyre opp Wallas'en og ta en tur i skjæra. Ved riktig fint vær, kan en til og med overnatte, og kanskje våkne med litt is rundt baugen, før en setter en fokk og glir til hjemmehavn. Muligheten for at det da er en fem til ti minus er overhengende. Vet at motorseilere ikke er noe særlig på kryss, men er mer usikker på rulling ved sidesjø. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
PanPan Svart 23.September.2003 Link til dette innlegget Svart 23.September.2003 OK. Da skal du ha en båt hvor du har et lukket styrehus! Fisher er velogså en variant, de var tilstedeværende i norske farvann på 70 - tallet og litt utover. Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Hei. Selv har jeg alltid likt Fjord MS 33. Lekre linjer og fine detaljer. Tør jeg foreslå at du tar en titt? Og har noen andre erfaring med denne båten? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Hej ! Ytterligare några förslag til motorseglare; Winga 78, 87 (Seglar hyfsat!) HR 94 (HR-båt m doghouse!) Fjord MS33 (ganska sällsynt, men fin båt!) Brofjord 36 (liknar Nauticat!) Monark 690 (kansje mer snekke med mast!) Adagio 27 (motorseglarvariant av allegro27an) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Her er også en: http://www.finn.no/finn/boat/object?id=391...097&pos=0&rub=7 Litt spesiell design, men den virker jo ganske praktisk. Fjord dette også, men ikke helt det samme som den nydelig 33 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Når du skal seile er en vanlig seilbåt helt overlegen en motorseiler. Nå lages det flotte seilbåter med doghouse, men de er gjerne fra 40 fot og koster flesk. En bra måte og ordne seg på ved motorgang i en vanlig seilbåt, er følgende: Monter panelet til autopiloten ved siden av nedgangsluka. Kjøp en sprayhood forlenger, gjerne med tett bakvegg. Sett varmeapparatet på full guffe. Sett deg godt til rette på ei pute under sprayhooden og kos deg. Fryser du da, har du intet på sjøen å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 ......Selv har jeg alltid likt Fjord MS 33. Lekre linjer og fine detaljer. Tør jeg foreslå at du tar en titt? TILTREDES! Fjord MS 33 er noe av det vakreste og mest harmoniske (for øyet) som har blitt skapt! Jeg må bare innrømme at jeg blir "helt mo" i knærne og "våt" i øyekroken når jeg - en sjelden gang - ser en MS 33! Har desverre ikke noe bilde av denne skønnheten ..men fant et nå! Er ikke dette et vakkert skip? - - http://home.online.no/~cepe/fjord/33ms/tb1.jpg' alt='tb1.jpg'> ...har desverre heller ikke de 500.000,- +++ som en slik koster i dag! MEN, slår lottokupongen til, en vakker dag, så skal jeg bare ha en MS 33 !!! Mener at det var Eivind Amble som har tegnet denne vakre motorseileren, bygget av Fjord Plast - at samme firma (Fjord Plast) noen år senere "presterte" å bygge en 28 foter som ser ut som den nedenfor er meg et mysterium. Snakk om å gå fra den ene ytterligheten til den andre! Vel, smaken er som baken, sies det! Men, å plante masta midt i cockpitten må vel kunne beskrives som et merkelig påfunn? P.S.: Har aldri seilt noen av Fjord sine motorseilere, så jeg kan ikke uttale meg om egenskapene, men jeg foretrekker tradisjonelle, harmoniske linjer. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Rolf Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Har i noen år nå drømt om en Nauticat 33. Denne Fjord 33 skulle jeg likt å sett bilde av, omtalen er er jo rent ut strålende. Noen som vet hvor bilde/info finnes? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Jens_P Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Noen som vet hvor bilde/info finnes?Du finner noe her. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sebaldus Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Oioi....det er virkelig en lekker båt. Husker at jeg så en sånn i naboviken her inne i våres. Steike meg....sånn en SKAL jeg ha en gang (med mindre jeg får råd til en Saxe). Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Hei. En ting å legge merke til ved båten som ligger på land over her. Undervannskroget viser at roret stikker nesten like dypt som kjølen. Er man så uheldig å gå på grunn eller dulte nedi kan roret samtidig få store skader. To kriser på èn gang. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Begrepet motorseiler favner ganske bredt. Alt fra Nauticat som er en motorbåt med mast, til Alo 96 MS som er en reinhekla seilbåt påsatt "pølsebod". Jeg har selv vært på jakt etter en 96 MS lenge, uten hell. Har gitt opp, og kjøpt Arvikabåt. 96 MS er vel noe av det fineste som er kommet ut av en norsk støpeform. Trygg og romslig, og med LYS-tall på 1.10 er det ihvertfall ingen annen motorseiler som holder følge. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 hej Krapyl Har du någon bild på Alo 96ms ?? Var förövrigt på ferie förre uken nere på Poros i Hellas, Der kom det en Fjord 33 inseglande under amerikansk flagg! otroligt grann båt! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Beklager Gunga, jeg har ikke noe bilde av den, men det ligger et eks. av seilbåtversjonen på Finn. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Det var ju synd ! Segelbåtsversionen har jag till og med vart ombord i, en kompis til mig, fra Tönsberg har en sådan, dom byggdes der, tror jag! men det skulle vara kul o se MS-varianten! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonny Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 En ting å legge merke til ved båten som ligger på land over her. Undervannskroget viser at roret stikker nesten like dypt som kjølen. Er man så uheldig å gå på grunn eller dulte nedi kan roret samtidig få store skader. To kriser på èn gang. Ikke nødvendigvis, da kjølen tar nedi først. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 25.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Du verden, ante ikke at Fjord hadde laget slik en nydelig båt. Takk for innspill, kom gjerne med fler, særlig om erfaringer i sjøen, praktisk bruk, svakheter etc. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
sailor Svart 26.September.2003 Link til dette innlegget Svart 26.September.2003 Hva ed denne; http://www.finn.no/finn/boat/object?id=396...055&pos=1&rub=7 Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 26.September.2003 Link til dette innlegget Svart 26.September.2003 Nydelig båt, men en ting jeg lurer på: Hvorfor ser alle båter såååå svære ut på bilder?? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.September.2003 Link til dette innlegget Svart 26.September.2003 Nydelig båt, men en ting jeg lurer på: Hvorfor ser alle båter såååå svære ut på bilder?? ...kan det ha noe med skjermen din å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 26.September.2003 Link til dette innlegget Svart 26.September.2003 ...kan det ha noe med skjermen din å gjøre?Nei, det er en vanlig 17" bare.......... Morsom Du Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 27.September.2003 Link til dette innlegget Svart 27.September.2003 Er noen som har erfaringer med Mørebas, ser ut til å være en OK "skute... http://www.finn.no/finn/boat/viewpicture?i...de_037.jpg&alt= Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.