Jump to content

Nedgradering av båtinvestering!

bjoris

Recommended Posts

Da har vi bestemt oss for å vurdere nedgradering av båtinvesteringen noe. Lang fra sikkert at det blir noe av, men vi innser at det kanskje er en for kostbar båt å ha når vi har så dårlig tid og er mitt i "småbarnsperioden" OG oppussing av hus-perioden...

Parallelt med at vi har lagt den for salg på Finn.no har vi begynt å tenke på alternativet for båt SKAL vi ha, men helst rimeligere og siden Viksunden brukes til transport 90% av tiden kunne vi tenkt oss noe som kostet skikkelig avgårde. Båter vi har tenkt på pt er:

Nord-Star 24 (super båt, men den er jammen dyr i forhold til størrelsen)

Finnmaster 7050/7600 (noen som har erfaring, likten den da jeg så den på messa i Bergen)

Falcon 26 (skal være en god sjøbåt... noen med erfaring?)

Flere forslag i denne leia mottas med takk, jeg leser mye om båt, men kommer liksom ikke på så mange og har begrenset med tid å bruke på slikt om dagen...

Innser at ønske om høy fart (helst +30) gjør at vi nok må over på hekkapparat igjen. Akkurat det liker jeg ikke, men når det er noen lunde nytt og det blir tatt vare på så bør det vel holde lenge uten store kostnader???

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Falcon 26 (skal være en god sjøbåt... noen med erfaring?)

Har en slik på 3dje året nå. Sjøegenskaper blir jo alltid subjektivt, men den er definitivt mye bedre enn Nidelv 750'en som den avløste. Høy marsjfart og lavt forbruk/nm er pluss. For din del tror jeg du vil merke overgangen best ift. at Falcon er temmelig "lettbygd" og at du hører mye lyd fra sjøen/skroget under gange. Har også lagt inn noe i erfaringsdatabasen.

Har en kjenning som har hatt Nord-Star 24 og nå har skiftet til 28, og kan bare bekrefte at det er supre båter (men som du nevner; prisen :cryin: ). For min del er drømmebåten nå ikke Viknes 1030 lenger, men Targa 37. Walkaround er uslåelig etter min mening, men det blir jo dyrt når en må opp i størrelse for å kompensere for innerommet som "sløses bort".

Nimbus Nova 250 R. Kanon sjøegenskaper, toalett og fart over 30 knop. Mangler HT, men har grei kallesje

Ligger en fem år gammel båt ute på Finn med minste Volvo diesel KAD32 til "bare" 750.000 - kosta nesten ingenting? Lurer på om jeg da ikke heller hadde valgt en splitter ny Bavaria33 seilbåt! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ligger en fem år gammel båt ute på Finn med minste Volvo diesel KAD32 til "bare" 750.000 - kosta nesten ingenting? Lurer på om jeg da ikke heller hadde valgt en splitter ny Bavaria33 seilbåt!

Gratis! Ja, jeg skulle så gjerne hatt en seilbåt, men fruen er steil på det punktet så det blir ikke noe av, men du verden så mye mer båt... MEN så har jeg jo fått meg en Yngling så litt seiling blir det og du verden for en seilfølelse den gir. Helt fantastisk, men så har jeg bare en tur enda. Håper det blir litt mer tid til kveldsturer fremover...

er du sikker på at det blir en nedgradering?

Ja, denne gangen blir det det, men jeg er ikke lei meg om vi ikke får solgt nå. Vi har tenkt på dette tidligere også når vi så at denne sommeren og neste ikke blir særlig aktiv på båtfronten, men da kom vi til at alternativene er så kostbare og så mye mindre båt at vi ikke gjorde noe stunt. Vi er vel egentlig der enda, men vi får se.

Jeg er jo litt skeptisk til disse mindre båtene som går uhyggelig fort med liten motor. Det er jo praktisk og flott, men tror det må bli mye slag og spetakkel som en skriver her om Falcon båten. Følelsen av trygghet er nok betydelig større i Viksunden som ikke veide mindre enn 4,7 tonn når det var på land nå i juli.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...