Jump to content

Hvordan borre i akterdekk av plast?

Ynglingsjente

Recommended Posts

Jeg skal montere rorlås på min Yngling og må da borre i akterdekk for å feste noen av delene.

Hva slags borr kan jeg bruke?

I landkrabbeverktøykassa mi har jeg både betongborr og gipsborr, men er usikker på om disse kan brukes. Vil det sprekke?

Må jeg ta noen forholdsregler, i forbindelse med dette?

hilsen Tiril Ynglingsseiler

Bruk vanlig borr for stål. Men vær obs på følgende: Hvis det er sandwich i dekket bør du krafse vekk distansematerialet på innsiden av hullet og fylle igjen med epoxy eller glassfibersparkel, slik at det blir en "propp" av massivt materiale et godt stykke rundt hullet på innsiden. Dermed kommer det ikke fuktighet (som kan ødelegge dekket ditt) inn i distansematerialet. Så borrer du opp hullet igjen og fester det du skal feste med gjennomgående bolter og skiver på baksiden. Hvis det er enkellaminat i dekket (tvilsomt egentlig) er det bare og borre og bolte. Husk å bruke godt med tetningsmasse rundt boltene og også på innsiden. Sikaflex 291, Tec7, PL400 og Casco marin&teknikk er gode alternativer. Ikke bruk silikon.

Lykke til

:seeya:

• 4 måneder senere...

Låner denne tråden da jeg har lignende utfordringer under vinteropplaget.

Skal lage 2 hull i glassfiber i vinter. Skal montere ny solcelleventilator i cabintaket samt ny (større- 1") skroggjennomføring for lufting av septik. For ventilatoren blir vel løsningen å borre et hull først for å få inn stikksagen for så :seeya: å sage ut hullet, mens det for skroggjenomføringen blir å borre opp med en hullbor. Men skal jeg borre/sage fra utsiden eller fra innsiden. Er det noen triks med tape e.l før jeg borrer for å hindre at jeg "river opp" gelcoaten eller er det ikke noen fare for dette ?

Låner denne tråden da jeg har lignende utfordringer under vinteropplaget.

Men skal jeg borre/sage fra utsiden eller fra innsiden. Er det noen triks med tape e.l før jeg borrer for å hindre at jeg "river opp" gelcoaten eller er det ikke noen fare for dette ?

Borr først fra en av sidene, når center borret går igjenom flytter du deg til motsatt side. Går her utifra at du har dobbelt laminat. Hvis enkelt borr først delvis igjenom fra en side og flytt derreter over til den andre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I tillegg er det lurt å ta vare på delen du fjerner med hullborr. Det kan være at du trenger større hull og da er det greit å sentrere nytt hullborr med den delen du allerede har fjernet.

Denne fester du på plass med litt kraftig tape.

Dermed går sentrering av nytt borr "som en lek".

Bruk hullbor i størst mulig grad, fordi det vi alltid bli penere enn å bruke sag

Hullbor i Ø 8-12 cm (aktuelle ventilatorstørrelser) begynner å koste en halv ventilator alene (Luna), Tror nok desverre jeg må bruke stikksagen.

Tape fast en skoeske el liknende på innsiden først. Da sparer du deg for rengjøring av glassfiberstøv etterpå.

Mottatt og forstått :flag:

Det er mulig å få rimelige sett med hullsager i bimetall. Har et sett som heter THOR som ble kjøpt på Byggmakker for 3-4 år siden. 5 sager fra 57 til 127mm, ga ca 350 kr for det. Har brukt det mye til både tre og glassfiber. Merker faktisk ikke forskjell på kvaliteten på disse og en DeWalt jeg har.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...