Jump to content

Kombinert spristake og spinnakerbom?

Ynglingsjente

Recommended Posts

Jeg har en lang stang liggende i Ynglingen min. Den har festeanordning i begge ender og på midten er det en slags halvmånemetallbøyle på begge sider.

Jeg har forsøkt å bruke den til å spri, ved å feste den ene enden til masta og den andre i seilet, men da blir speilet veldig flatt og det virker som om staken er for lang.

Kan jeg på noen måte bruke de to metallbøylene på midten av stanga, feste i masta via en ekstra krok med dem og dermed få halvertlengden slik at den blir passe sprilang? Da blir jo en andre halvdelen stikkendes ut, men det gjørkanskje ikke noe? Eller er dette utstyr som er til noe annet som jeg sikkert skal gjøre en gang i framtida, nemlig brukes spinnaker? Og i så fall mangerl jeg altså en spribom. Hvor kan jeg få tak i den som er passe lang?

På masta er den forresten en skinne som dette festet kan skyves opp og ned langs. Har jeg glede av den når jeg skal spri, eller er det også bare en spinnakeranordning?

Planlegger nemlig mitt livs første seile aleinetur nå i helga og trenger å skjønne akkurat dette før jeg legger utpå, synes jeg...

På de seilbåtene jeg har seilt har vi brukt spinnakerbommen til å spri genoaen med. Og da blir genoaen ganske flat ja - hvilket jo er greit for vi sprir først og fremst på platt lens, og da er det maks seilareal som teller.

At bommen blir litt lang for å spri genoaen er forståelig ut i fra at spinnakerskjøtet er lenger uten enn genoaskjøtet. Noen ganger har vi tatt genoaskjøtet ut av skjøteblokka i dekk og kjørt det rett på vinsjen - da kommer skjøtet lenger. Kanskje det kan prøves?

Om du ikke skal ha spinaker ombord går det jo an å kappe ned den bommen du har. Antakelig enklest å borre ut popnaglene på et av sluttstykkene, ta ut beslaget, kappe bommen et passe antall cm med ei baufil og montere beslaget igjen.

Hvis du kan fiksere spinnakerbommens vinkel med liner, kan du bruke den selv om den egentlig er for lang. Da fester du bare bommen i masta på vanlig måte, og lar skjøtet løpe fritt gjennom i den andre enden. Endel av skjøtet vil da bli brukt til å dekke avstanden mellom bommen og skjøtehjørnet i seilet. Men dette krever altså at bommen er fiksert forover/akterover. Hvis ikke blir det bare tull med trimmen av seilet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvis du ikke skal veldig langt eller seile i mye vind så er min (meget begrenset) erfaring med Ynglingen at det ikke er så kritisk å spri genoaen. Jeg er vant med større båter og jeg oppfattet iallefall på min første og til nå eneste seiltur med nyinnkjøpt Yngling at dette ikke var så stort problem her (at seilet slår fra side til side på slør), men det kan kanskje bli annerledes i mer vind.

Jeg tenkte litt på akkurat dette fordi selger sa det skulle være spribom, men så var det ikke det. Vi har ikke spinn så jeg vet ikke om det er to forskjellige bommer til dissse formålene...

Lykke til

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Problemet med å bruke spinnakerbommen som spristake er som du sier at den blir for lang. For å få en fornuftig vinkel på seilet mot vinden dras bommen ut ca 90 grader på båtens lengderetning, men da blir seilet ofte for flatt. På Hollenderen i fjor spjæret vi spinnakeren etter runding og var nødt til å finne på noe lurt.

Løsningen var å bruke bommen som spristake, men vi brukte et eget tau festet i bommen for å kontrollere vinkelen på den. Da kunne vi trekke bommen lenger bakover i båten og dermed få en "kortere arm". Genoaen skjøtet vi med spinnakerskjøtet, men hadde da større justeringsmuligheter og kunne slippe seilet litt fram for å få litt "posefasong". Dette fungerte brukbart nok til at vi vant vår LYS-klasse (det skal dog sies at vi hadde en solid ledelse etter runding som vi med et nødskrik klarte beholde på denne måten).

Ser at Lars Herman nevnte det samme når jeg fikk lest hele tråden. Ellers kan jeg anbefale å bli fortrolig med spinnakeren. Unnavindsseilingen blir mye morsommere. Seilte en gang fra Filtvedt opp til Nesodden alene med spinnaker i Expressen. Det var en stor tilfredstillelse å klare dette.

Redigert av ulysses (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...