Jump to content

Hydraulisk problemer

Master_740

Recommended Posts

Har hydraulisk styring på en gammel båt. Måtte etterfylle med olje. Når man når maks utslag begge veier klarer man å svinge rattet lenger. Det er tregere men det går ganske greit. Noen som har en god forklaring? Lufting eller lekkasjer? Sjekket alle slanger og rattpumpe--tett. Litt svetting/lekkasje ved rorsylinderen, men ikke så mye. Sikkert noen som har god greie på slikt her.

Har det samme på min, sikker på at det er rattpumpen, jeg skal skifte min. Sannsynligvis holder den ikke tett og presser trykk over i motsatt retning ved fullt utslag.

Du kan sjekke ved å løsne slange på motsatt side av den du svinger til å se om trykk kommer ut.

..... Lufting eller lekkasjer? Sjekket alle slanger og rattpumpe--tett. ......

Er det bare svetting det er snakk om, er jeg ganske sikker på at du har en liten intern lekkasje i pumpa. Pumpa slipper litt tilbake til sugesida.... men du vil ikke få trykk på motsatt side av sylinderen som en nevner. Har du luft, vil pumpa kjennes "mjuk" i ytterstillingene når du tilfører mere kraft. Det vil merkes selv med en liten intern pumpelekkasje.

Jeg er stadig borti pumper i jobbsammenheng som faktisk lekker bitte-litt fra de er helt nye. Virker akkurat som du sier; etter at roret er i fullt utslag siger rattet saaaakte videre om en påfører det litt kraft. Normalt ikke noe problem om ikke lekkasjen blir for stor. Er den det, vil du muligens merke dette ved at du må sitte å kompensere med rattet hele tida samme veien på strak kurs. Grunnen til det er at krafta på roret vil trykke sammen, eventuelt trekke ut sylinderen og sette trykk på pumpa som lekker olja tilbake til reservoaret. Du kompenserer litt ene veien hele tida, og rattet når aldri ytterstilling. Dette er selvfølgelig avhengig av hvor avansert anlegget ditt er med med hensyn til eventuelle tilbakeslagsventiler osv i systemet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...