Jump to content

Båt "godkjent" for X antall hestekrefter

A.ladden

Recommended Posts

Hei,

lurer på om noen kan svare meg på hva som er problematisk med å benytte f.eks. en 40 HK motor på en båt som er "godkjent for" max 30 HK. (bortsett fra at båten kan bli ustabil). Har dette noen innvirkning på forsikring, småbåtregisteret eller andre ting, eller er grensen å anse som en anbefaling...? :rolleyes:

På forhånd takk for svar! :yesnod:

Du kan få problem med forsikringen dersom uhellet skulle være ute, det blir vel et skjønn utfra uhellet. Det er ikke SÅ stor forskjell mellom 30 og 40, men du kan jo risikerer at akterspeilet på båten ikke tåler påkjenningen det er å ha mer krefter enn det er konstruert for. Normalt bør vel en båt klare 10 hk mer før det skjer noe, men det er ikke første gang ett akterspeil sprekker opp pga stor påkjenning ved akselerasjon. Du bør la være å gi full pinne før båten er i plan. F.eks ved vannskikjørig får du stor belastning her... Lykke til

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hvis båten er forsikret, eller du har tenkt til å forsikre denne, synes jeg du bør forelegge spørsmålet for ditt forsikringsselsskap siden det er de som vil avgjøre en eventuell sak! Ville nok tro, men vet ikke, at det bør være en årssakssammenheng mellom motorstørrelse og skade. F.eks ved brann eller tyveri så er det jo strengt tatt ikke relevant å snakke om årsak som at motoren var større enn godkjenningen på båten.

Hvis du skulle være uheldig å være innvolvert i en ulykke med personskade så tør jeg ikke tenke på hvilket ansvar du kan komme i!

At en båt er godkjent/sertifisert for opptil en viss motorkraft er jo en grense satt av et proffesjonelt selskap som f.eks Norske Veritas, Germanische LLoyd, Rina, ABS osv osv, og det er vel en grunn til at de har satt grensen der de har satt den? Tåler den mer? Sikkert! Påvirker det båtens kjøreegenskaper? Trolig, men ikke nødvendigvis. Tilrådelig å sette på større motor enn godkjent for? Mange her gjør det sikkert, jeg gjør det ikke! Kjøp heller en annen båt!

Småbåtregisteret? Ville tro at de overhodet reagerer eller kontrollerer dette?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorfor skulle Småbåtregisteret bry seg hvor stor motor som er montert ? Når det gjelde Vertias godkjenning så hadde jeg ikke bekymret meg om det. Godkjenningen har en varighet på 5 år,men jeg er ikke sikker på om tiden telles fra båtens produksjons år eller siste produksjons åt for modellen. Jeg har veldig god samvittighet selv om båten er overmotorisert.

I ungdommelig galskap satte vi en 60 hk påhenger på en 12 fots With. Det er ikke å anbefale :nono: Lykken var nok bedre enn forstanden men vi fikk ihvertfall se fjorden ovenifra da den lettet på en bølge. De var veldig hyggelige på sykehuset forresten :rolleyes:

Hei,

lurer på om noen kan svare meg på hva som er problematisk med å benytte f.eks. en 40 HK motor på en båt som er "godkjent for" max 30 HK.

Dette med forsikring o.l. er allerede nevnt av andre. Et viktig punkt her er vekt. Om motoren blir for tung, blir båtens egenskaper endret.

Det fins 40-hestere som ikke er tyngre enn andre modeller/merker som er 30 hk. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bruke en slik. Det er utrolig hvor langt man kommer med å bruke hodet, altså ikke kjøre med full gass til enhver tid.

Mener å huske fra unge dager at dette med "godkjent" motorstørrelse på plastbåter hadde å gjøre med at båten skulle kunne flyte på flytetankene i vannfylt tilstand. Vet ikke hvor mye hold det er i dette, er det noen andre som vet?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...