Jump to content

Blyfri som erstattning for blyholdig

Guest jko

Recommended Posts

Blyerstatning gjør samme nytten, så det ville jeg ikke bekymret meg om.

Kan til og med hende den tåler å kjøres uten blyerstatning dersom ventilene blir justert, evt. byttet til en nyere type. Vet at mange kjører 70-talls biler på ren blyfri bensin.

Du vil uansett høre det på motoren dersom den ikke liker seg. Den er ikke ødelagt av den grunn.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Forskjellen mellom motor i båt og bil er i stor grad at den i bilen kjøres over varierende turtallsområde og belastning, mens den i båten kan ligge på jevnt høyt turtall/belastning over lengre tid  -  det blir som en "kjempelang" motbakke....

Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder. Prøv også å være oppmerksom på det samme i båten. Den enkleste kuren ved banking kan være å forsinke tenningen et par grader, selv om dette stjeler litt effekt så sparer det motoren.

Forøvrig er det viktig å passe på at ventilene ikke er for stramt justerte, la dem heller ha en tiendedel mer en boken sier. Selv om dette skulle gi litt ventilpikking så får ventilene bedre kjøling.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Unnskyld meg...men bly i bensin er da vel ment som smøring så vidt jeg vet...

Hvis ventilene på din motor er avhengig av bly for smøring av ventilstyringene så må de evt. freses ut å nye styringer må monteres.

Bly har vel ikke noe med justering av ventilene så vidt meg bekjent...men man lærer jo hele tiden da... :confused:

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder.

Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant?  98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant?  98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål.

Med andre ord sier du: Motoren lever lengere om du bruker blytilsettning???

Ja! Blyet smører ventilsetene, som på din gamle motor er i støpejern. På motorer som går på blyfri, er setene i syrefast stål, som nevnt av REM.

Bruk blyerstatning! Om du av og til skulle fylle blyfri, gjør ikke det noe. Delene er dyre til AQ 170, så det er vel verd å ta vare motoren som best en kan.

mvh

M

Marna

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...