Jump to content

Blyfri som erstattning for blyholdig


Guest jko

Recommended Posts

Blyerstatning gjør samme nytten, så det ville jeg ikke bekymret meg om.

Kan til og med hende den tåler å kjøres uten blyerstatning dersom ventilene blir justert, evt. byttet til en nyere type. Vet at mange kjører 70-talls biler på ren blyfri bensin.

 

Du vil uansett høre det på motoren dersom den ikke liker seg. Den er ikke ødelagt av den grunn.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Forskjellen mellom motor i båt og bil er i stor grad at den i bilen kjøres over varierende turtallsområde og belastning, mens den i båten kan ligge på jevnt høyt turtall/belastning over lengre tid  -  det blir som en "kjempelang" motbakke....

 

Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder. Prøv også å være oppmerksom på det samme i båten. Den enkleste kuren ved banking kan være å forsinke tenningen et par grader, selv om dette stjeler litt effekt så sparer det motoren.

 

Forøvrig er det viktig å passe på at ventilene ikke er for stramt justerte, la dem heller ha en tiendedel mer en boken sier. Selv om dette skulle gi litt ventilpikking så får ventilene bedre kjøling.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder.

Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant?  98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant?  98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål.

Med andre ord sier du: Motoren lever lengere om du bruker blytilsettning???

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...