Guest jko Startet 24.September.2003 Link til dette innlegget Startet 24.September.2003 Ja da var det slutt på 98 bly bensin her jeg bor så da blir det vel blytilsetning da eller. Motoren er en AQ170 fra starten av 70 tallet. Skal jeg driste meg til å kjøre med blyfri eller? Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Blyerstatning gjør samme nytten, så det ville jeg ikke bekymret meg om. Kan til og med hende den tåler å kjøres uten blyerstatning dersom ventilene blir justert, evt. byttet til en nyere type. Vet at mange kjører 70-talls biler på ren blyfri bensin. Du vil uansett høre det på motoren dersom den ikke liker seg. Den er ikke ødelagt av den grunn. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Guest jko Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Det var det jeg var ute etter om jeg kunne kjøre uten bly, mange sier at ventilene vil brenne seg fast pga høyere turtall en du har på en bil. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Forskjellen mellom motor i båt og bil er i stor grad at den i bilen kjøres over varierende turtallsområde og belastning, mens den i båten kan ligge på jevnt høyt turtall/belastning over lengre tid - det blir som en "kjempelang" motbakke.... Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder. Prøv også å være oppmerksom på det samme i båten. Den enkleste kuren ved banking kan være å forsinke tenningen et par grader, selv om dette stjeler litt effekt så sparer det motoren. Forøvrig er det viktig å passe på at ventilene ikke er for stramt justerte, la dem heller ha en tiendedel mer en boken sier. Selv om dette skulle gi litt ventilpikking så får ventilene bedre kjøling. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars-Inge Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Unnskyld meg...men bly i bensin er da vel ment som smøring så vidt jeg vet... Hvis ventilene på din motor er avhengig av bly for smøring av ventilstyringene så må de evt. freses ut å nye styringer må monteres. Bly har vel ikke noe med justering av ventilene så vidt meg bekjent...men man lærer jo hele tiden da... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Poseidon Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Det er ikke styringene, men setene som er problemet. Sammenhengen med ventiljustering ligger i at med "slakkere" justering får hver ventil en anelse lengre tid inn mot ventilsetet - og dermed anledning til å kvitte seg med litt mer varme. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars-Inge Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Og smøringe? Grunnen til at jeg er litt opphengt i dette er overhaling av en gammel V8'er en gang...der byttet vi nemlig styringene og gjorde ikke noe annet. Den motoren går som en klokke den dag i dag... mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
REM Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Presser man bilmotoren med drivstoff som har for lavt oktantall gir den tydelig beskjed med bankelyder.Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant? 98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Guest jko Svart 24.September.2003 Link til dette innlegget Svart 24.September.2003 Hvis jeg forstod jko rett, var det blyholdig 98 oktan som gikk ut, ikke sant? 98 oktan blyfri skal vel fortsatt være tilgjengelig? Oktantallet reguleres ikke av blygehalten. Blyfri på gamle motorer reduserer levetiden på ventilene. Nyere motorer beregnet på blyfri har ventilseter i syrefast stål. Med andre ord sier du: Motoren lever lengere om du bruker blytilsettning??? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Ja! Blyet smører ventilsetene, som på din gamle motor er i støpejern. På motorer som går på blyfri, er setene i syrefast stål, som nevnt av REM. Bruk blyerstatning! Om du av og til skulle fylle blyfri, gjør ikke det noe. Delene er dyre til AQ 170, så det er vel verd å ta vare motoren som best en kan. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
Guest jko Svart 25.September.2003 Link til dette innlegget Svart 25.September.2003 Da føler jeg atr jeg har fått svar og takker alle som har svart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.