At-le Startet 5.August.2006 Del på Facebook Startet 5.August.2006 En dramatisk historie i båtferien vår som heldigvis gikk bra til slutt. Les her. http://www.deafboatclub.com/konvoi/uflaks.htm At-le :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Hadde nettopp dette uhellet selv. Gikk mye bedre med meg da vi ikke gikk noe særlig lenge med problemet. Hadde glemt å åpne kjølevannsinntaket! Har samme lydpotter som deg, og priser meg lykkelig for at disse ikke smeltet som hos deg. Veldig bra at tingene ordnet seg, og at du hadde assistanse i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post
dunk Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 ja den var stygg !!! Han var nå heldig som fikk asistanse fra andre båter osv. Kjøp dyrt og du kan slappe av Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Hei at-le - Ja, dette var virkelig dramatisk! Meget godt skildret dramatikk med masse bilder. Godt gjordt å holde hodet kaldt og ta bilder i en slik situasjon. Selv har jeg aldri vært tilhenger av å "spare noen kroner" og kjøpe uoriginalt - ihvertfall ikke når det kommer til en såpass viktig del som impeller. Det går som regel bra, men bare tanken på at man har "gamblet" kan jo ta nattesøvnet fra en...... Greit nok med syrefaste skruer fra Biltema og slikt, men når en hel motor - og i ditt tilfelle, en hel båt! - er avhengig av at den ene delen er solid, ja da bør men vel gjøre seg sine tanker........ Men, når det er sagt, så er det ikke sikkert at en original-impeller hadde oppført seg anderledes i denne situasjon? Det er jo litt merkelig at impelleren har blitt spist opp som den har? Man kan antageligvis bare spekulere om hva som er årsaken, men "tørrkjøring" er drepen for en gummi-impeller - uansett, om det er original - eller uoriginal. Vet du noe om årsaken til tørrkjøring? Maneter eller annet dritt i sjøvanns-inntaket? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
REM Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Ja, det var voldsomt. Hva med motoren forøvrig med tanke på overheting? Eksosmanifold, har det beholdt grønnfargen eller endret farge til grå/svart? Forøvrig synes jeg impelleren bærer preg av å ha gått tørr. Slikt kan skje hvis du går på tomgang og du har en liten lekasje et sted på sugesiden. Motoren vil da suge luft og løftehøyden på vannsøylen vil bli redusert som et resultat av dette. Oppdaget dette en gang ifm. vinterkonservering. Motoren klarte ikke å trekke opp vann fra bøtta, og jeg måtte ruse motoren et øyeblikk for å få systemet i gang. Ingen impellere, det være seg Volvo original, Jabsco, Whale eller Biltema (som nok er produsert hos en av de foranstående) tåler å gå tørre. Er/var pakningen rundt impellerlokket ok, og var skruene skikkelig dratt til? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
At-le Svart 5.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2006 (redigert) Hei at-le - Ja, dette var virkelig dramatisk! Vet du noe om årsaken til tørrkjøring? Maneter eller annet dritt i sjøvanns-inntaket? Hei.Tror det er ikke tørrkjøring. hadde kontroll sjøfilter rent. Servicemann sa at det var dårlig kvalitet gummi impeller. At-le Redigert 5.August.2006 av at-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Ja, at-le, heldigvis gikk det jo bra så langt for at det ikke har blitt enda verre. Slike resultater kan selvølgelig også fås pga. andre årsaker, tett filter, tett innsugning osv. og "selvfølgelig skyldes det aldri produsenten" av impelleren. Men det hendes ofte nok at slike impellere svikter, pga. feil på materiell, feil miks av gummi/neopren, eller "bare" pga. dårlig vulkanisering på akselen Dette skyldes bare kvalitetssikringen og det ble advarslet for siden mange år. Jeg jobber siden mer enn 20 år med båtmotorer og så dette ofte, så er du ikke den eneste som dessverre måtte oppleve det. Det samme gjelder også for andre ting det man bare må varsle om også. F.eks. anoder. Det er bare noen få prosentdeler forskjell mht. matteriell mellom original og tilbehør. Men dette gjør forskjellen mellom to ting sammentidelig: a) virker 100%, eller ikke b) gigantisk økning av fortjenesten, eller ikke. Jeg vil ikke går for langt med denne diskusjonen, men forklarer meg helt enig med deg: -aldri kjøp slike deler fra tilbehørleverandøren. Det lønner seg ikke til å spare der. Allene at man vet om kvalitetssikringen tilbyr grunn nok at man kjøper originaldeler, fordi man må (nesten) ikke bryr seg om spørsmålet om delen svikter pga. kvalitet. Eller slik: "det finnes konkuranse på markedet...så får man altid det man betaler for !" Så, hvis man snakker om deler som forholdsvis likevel bare koster "relativt lite" penge, spør deg: -hva slags kvalitet får man når produsent, gjennomsnittlig tre/fire grossister (eller mellomforhandler), transport og lagerholdning har kostet penge allerede ? Lykke til, framtidlig ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sebaldus Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Tja...har hørt en masse historier siste år om ORGINALE Volvo Penta impeller for 2020 og 2030 motorene som har vært ødelagt etter kun 30-50 timer. Har også hørt om folk som har kjørt årevis med Biltema-imepeller. Virker jo ellers ikke noe særlig gunstig å ha det slik at båten synker om det blir hull i eksosen en plass. Burde det ikke vært en kran eller noe om man har utløpet under vann? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Det som dreper en impeller er undertrykk på sugesiden. Skjell og slikt i inntaket er slett ikke bra. Den der plastikkkkkkk vannlåsen skal du være glad for å bli kvitt. Funker greit så lenge den holdes på normal temperatur men smelter rimelig fort når vannet forsvinner. Gummi tåler overheting langt bedre. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Den der plastikkkkkkk vannlåsen skal du være glad for å bli kvitt. Funker greit så lenge den holdes på normal temperatur men smelter rimelig fort når vannet forsvinner. Gummi tåler overheting langt bedre.Og så var det jo VETUS-kvalitet da... Nei, det kan være Biltema-kvaliteten med impelleren, men jeg tror nok mye mere på at det var noe annet. Og ikke minst er det for meg en gåte at man etter gud-vet-hvor-mange år med fritidsbåtutvikling fortsatt ikke er kommet videre enn at - man borer et ubegrenset antall hull under vannlinjen, - setter inn gjennomføringer og ventiler som korroderer i stykke om sommeren og fryser i stykke om vinteren, - konstruerer toalettsystemer hvor skitten må gjennom flest mulig ventiler, pumper og trange slanger, og jeg kunne antagelig fortsette litt til med slike eksempler. Jeg er ikke imponert - men det var jo egentlig en avsporing Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Det bilde av impeller din var lik en impeller jeg så som hadde stått i en båt som hadde vært på gjørme-grunn. Dvs. han hadde fått "sugd" gjørme inn i sjøvannsinntaket og impelleren ble ødelagt av gjørme og små stein. Denne fine gjørma må jo da hatt passert gjennom sjøvannsfilteret. Vet ikke om du har vært på grunt vann, men en kanal-tur i Sverige kan jo kanskje hatt medført noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 (redigert) Som sagt før så ligner dette på tørrkjøring. Oppfattet også at utfra inspeksjon av sjøvannsfilteret at dette så ok ut. SveinHa er inne på dette med tilstopping i sjøvannsinntaket. Det kan være så enkelt at en plastpose, manet eller annet rask har sugd seg på inntaket ved oppstart i havna før dere la ut. Da vil dette ikke synes i sjøvannsfilteret, som i bunn og grunn kun er en ekstra sil i tillegg til sjøvannsinntaket. Redigert 5.August.2006 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Goddis77 Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Er det satt noen grader som disse plast lydpottene/vannlåsene skal tåle? Lurer litt på dette, siden jeg har 2 stk montert hos meg... Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Jeg ville vært meget forsiktig med å gi Biltemas impeller skylden i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Du bør sende et brev til Biltemas hovedkontor om denne saken. Hvis de er serieøse vil de ta opp saken med sin produsent/leverandør. Sitér dette innlegget Link to post
Cutty Sark Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Er det satt noen grader som disse plast lydpottene/vannlåsene skal tåle? Lurer litt på dette, siden jeg har 2 stk montert hos meg... Ville jeg også lurt på hvis jeg hadde. Dette "plastdillet" høres i beste fall suspekt ut i mine ører. Når det gjelder uorginale deler, så ja - det er ingen problemer å spare seg til fant. Når det er sagt, at denne impelleren er tørrkjørt er meget sansynlig. Sitér dette innlegget Link to post
dunk Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Man får det man betaler for, OK ! Om man kjøper orginal eller ikke : Uansett hva man velger så har man jo en garanti om at varen skal holde og kunne brukes til det den er beregnet til.. Kjøp der hvor det er rimeligst , uorginal eller ikke..... Man burde kutte ut å kjøpe deler hos båtforhandlerne som kunn skal sko seg på oss båtelskere. Om flere handler hos biltema, ja da må båtforhandlerne sjerpe seg.. vi trenger konkuranse. ( personlig holder jeg meg langt borte fra biltema når jeg skal handle zink/impeller osv.... kansje jeg burde handle der neste gang ! Jeg tok en sjekk en gang på bunnstoff, kjøpte biltema sin og en skikkelig dyr en fra malerforetning (300kr.pr.l.) smurte biltema sin på den ene siden mens jeg brukte den dyre på den andre siden. resultatet: biltema sin var best i min test, nesten ingen kroe.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 Jeg ville vært meget forsiktig med å gi Biltemas impeller skylden i denne saken.Tror heller ikke dette har noe med kvaliteten til biltema å gjøre. Slik bildet illustrerer seg det ut som noe har ødelagt impelleren enten tørrkjøring eller at det har kommet noe rusk i impellerhustet. En utslitt impeller ser ikke slik ut som på det bildet. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 (redigert) virkelig leit å få dette problemet på ferieturen. ser ellers litt mystisk ut - nesten som det skulle være feil impeller + tørrkjøring. vetus plastdemperene er berømte for ikke å tåle et "nys" i kjølingen engang før det brenner hull i de. Redigert 5.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 5.August.2006 Del på Facebook Svart 5.August.2006 To sjøvannsinntak, en på hver siden av kjølen er en mulighet som gir bedre driftsikkerhet m.h.t blokkering. Biltema sin impeller er helt like en annen stor norsk leverandør sin impeller til det norske markedet og som koster drøye 2 ggr mer. Har vanskelig for å se at impelleren her har skylden for sitt miserable utseende. Min mistanke er rettet mot kjølevannblokkering av en eller annen grunn. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Chippy Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Heisann! Det var "morsomt" å lese om akkurat den samme opplevelsen jeg og min familie hadde sommeren 2003 - med en Skilsø 750. Synes derfor det er litt merkelig at impelleren får skylda, for jeg hadde original Volvo Penta impeller, og den var det mye mindre igjen av enn avbildet Biltema-impeller. Vannlåsen vår var også smelta og vi fikk vann inn på samme måte. Ble det sjekka om det var noe fremmedelement i vannlåsen? Synderen for oss var at en brennmanet hadde kommet inn eksosen og inn i vannlåsen ... der hadde den trolig ligget noen dager og vokst seg stor og sterk. Dette gjorde da at båten ikke ble kvitt kjelvannet, og temperaturen gjorde maneten kokt (og med det mener jeg hardkokt) slik at den ikke ble trykt ut av vanntrykket. Løsning for å unngå dette er vel en såkalt støvel på eksosen eller enda enklere "eksosklaff" (koster kr. 49,- hos maritim.no) så unngår man faren for fremmelementer inn i vannlåsen "bakveien". Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Jag skulle heller inte skylla på Biltema i första hand med det utseendet. Felet som brukar bli är att gummit sprickor och vingarna går av. Din impeller har nog råkat ut för något annat. Några bekanta har en ny Bavaria med VP2030, och VP:s originalimpellrar är tydligen ett stort problem - de håller inte ens ett år. Det är lite intressant hur människan fungerar: Är det en originaldetalj som havererar är det "bara" en olyckshändelse, om det står "Biltema" på den är istället automatiskt kvaliteten som är dålig. Psykologi Ett tips Montera en termostat på avgaslimpan som ger slutande kontakt vid ökande temperatur. Jag har själv en sådan (70°C) som är kopplad till lampa och varningssummer. Den kommer att varna långt tidigare än motorns överhettningslampa, och sannolikt även långt innan ljuddämparen och slangarna skadats. Se min hemsida ( http://www.nbmarine.se ), "Dagbok" och Augusti 2003 (7-10/8). Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
SveinHa Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 ...om det står "Biltema" på den är istället automatiskt kvaliteten som är dålig.Det er lett å tenke slik men Biltema, Clas Ohlson o.l. har masse bra saker til lave priser, kunsten er bare å vite hva som er bra. Det er definitivt ikke alltid slik at en får det en betaler for, dvs. at dyrt er bra, det kan like gjerne være to identiske deler fra samme fabrikk der den ene forhandleren ikke vet å skamme seg når han beregner utsalgspris. Jeg kjøpte en uoriginal vakuumpumpe til 1/3 av originalpris til en Mercedes en gang. Eneste forskjellen jeg kunne se etter nitid gransking var at der hvor teksten "Mercedes Benz" var støpt inn i den originale var der spor etter en fres i den andre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lady Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Jeg ser du har originalt volvo sjøvannsfilter, jeg har erfart at dette har sugd luft ved lave turtall. Det var nesten umulig å få lokket tett. Vil sterkt anbefale å montere en filer med klart lokk og alarm på eksosen (Har nå et Vetus filter og er meget fornøydd med dette) Låg i en havn med mye sjøgress slik at sjøvannsinntaket gitt tett, reddet impeller og eksosanlegg pga eksosalarmen. Sitér dette innlegget Link to post
Fendersjef Svart 6.August.2006 Del på Facebook Svart 6.August.2006 Kanskje litt OT i forhold til impellere, men når det gjelder tetting av kjølevannsinntak: Drog en gang ut en sei som var knekt(!) i to på midten, og deformert slik at de to delene tettet sjøvanns-silen perfekt. Kom ikke en dråpe vann forbi der...Dette var riktignok på MTU med rundt 1000 hk, men likevel, det viser at det er krefter ute og går, som kan dra inn det utroligste. Hadde bilder av seien, men harddiskhavari har nok fjernet de bildene for godt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.