Jump to content

Aldri mer kjøpe uorginale deler hos Biltema.


At-le

Recommended Posts

Har hørt om ett par tilfeller hvor en har fått lever i sjøvannsinntaket når det har blitt sløyet fisk ombord. Da kan det bli helt tett. Dette var på huriggående båter , hvor fiskeavfall har lagt seg oppunder skroget og nådd inntaket idet man ligger å driver. Har egentlig selv opplevd dette med en Minor7100, det ble ikke tett, men fiskelevra var på tur gjennom sjøvannfilteret i "spagettiform". Blir det mye av det kan det bli noe skikkelig griseri.

 

Kan være greit å ha alarm på eksostemteraturen. Tror det er standard på vetusmotorene.

Link to post

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

heisan folkens

 

Jeg var ute i Sandspollen og traff på At-le og vi diskuterte problemet han opplevde utenfor Gøteborg. Han har ikke antydet noe om fremmedlegementer, men det kan godt være en mulighet at maneter eller plastpose kunne ha stengt kjølevannsinntaket. Dette se jeg her at flere av dere har opplevet lignende....

 

En annen ting er også kvalitet og vi sammenlignet begge de impellene - både en fra biltema og en original Volvo Penta. Vi kunne merke stor forskjell. Originalen er mer myk og har mer hard gummi enn uoriginal fra Biltema som var mer stivere og har seigere gummi.

 

Denne testen kan dere gjøre ved å ta en smaksprøve :drink: (he-he) og kjenne på den ved å bite på gummien. Da merker man det er stor forskjell.

 

Vi kom også i kontakt med andre båteiere som lå ved siden av og praten gikk ut på at det sikreste er å kjøpe originaler. Man vet jo aldri, så det beste er å være på den sikre siden...

 

Junern

Link to post

Etter å ha sett VP deler rase fra hverandre i mange år - synes jeg kanskje ikke at de står for kvalitet! Dette er noe greier de kjøper for 5 kroner og selger for 250,-.

 

Det er jo ikke akkurat mange timene i året en gjennomsnittsimpeller skal tåle, den går i temperert vann, uten noe særlig trykk eller stor varme, ikke engang noe særlig høyt turtall.

 

Men som så mange har sagt, ingen impeller tåler mange rundene uten vann...

Link to post

Några bekanta har en ny Bavaria med VP2030, och VP:s originalimpellrar är tydligen ett stort problem - de håller inte ens ett år.

Syens det høres rart ut. Jeg skifter impeller på min 2030 hver 3. år, og dette er første året jeg har sett slitasje. Har hatt motoren siden 1999. Har også en kopis som har hatt 2030 siden 1996, og han har heller ikke hatt noen impellerpoblemer.

Link to post

Virker som om disse VP problemene gjaldt impellere kjøpt en bestemt periode. Det er kanskje nærliggende å tro at Volvo kjøper fra ulike leverandører eller at det har vært problemer med en spesiell serie? Gjelder ikke bare Bavaria dette, kjenner selv en som opplevde at ny impeller fra Volvo på 2030 var gåen etter 50 timer.

Link to post

Hei.

Det er mulig tørrkjøring? Men servicemann har kontroller alle sjøfilter-sjøvannsinntaket-osv. Har ikke funnet som ligger feil eller tett.Alt var rent. kun gummi-impeller rest fjerner ut av. Han mistanker biltema-impeller er skyld på det. Jeg leste hva dere skrev her om tørrkjøring. Takk for alle gir meg råd og tips. Men det blir uansett jeg kjøper orginale impeller neste gang.

At-le

Link to post

Men det blir uansett jeg kjøper orginale impeller neste gang.

At-le

Jeg synes det er fornuftig. Om man har en motor til verdi på kanskje 100.000 kroner - så sparer man et par hundre kroner på en svært viktig del. Etter min mening finnes det andre ting man kan spare inn disse kronene på med mindre risisko. Feks ta en ekstra natt i uthavn
Link to post

Det er lett å tenke slik men Biltema, Clas Ohlson o.l. har masse bra saker til lave priser, kunsten er bare å vite hva som er bra. Det er definitivt ikke alltid slik at en får det en betaler for, dvs. at dyrt er bra...

 

.... høres også nesten ut som en god forklaring på hvorfor Bavaria kan være bra selv om den er billigere...

 

 

Obs, ønsker ikke å dra i gang en ny Bavaria diskusjon.... kunne bare ikke la være å kommentere

TMS

Link to post

Hvis jeg leser bildene riktig.....

 

Er denne båten virkelig bygget med eksosrøret under vann?

Og uten vannlås på slangen?

 

Og jeg ville vel heller ikke umiddelbart skylde på Biltema.

Den impelleren har vært svært varm.

Og en selv en Biltemaimpeller blir ikke så varm når den får sjøvann å håndtere.

 

Forøvrig er et pyrometer en svært god ide i motorbåter. Du får beskjed tvert hvis de mister kjølevannet. Mange motorer til yrkesbruk er utstyrt med en slik.

Link to post

Hvis jeg leser bildene riktig.....

 

Er denne båten virkelig bygget med eksosrøret under vann?

Og uten vannlås på slangen?

Hei.

Ja du har rett.Eksosrøret ligger under vann.Har vannlås. Servicemann sa at jeg bør laget ny eksosrøret over vannlinje når båten er i land i høst.

Vil ikke mer uorginale impeller igjen uansett.

At-le :blush:

Link to post

Ja du har rett.Eksosrøret ligger under vann.Har vannlås. S

På lost-weekend festivalen var det en som lå 10m fra oss som nesten gikk ned av sannsynligvis samme grunn - vann inn eksosen. Oppdaget plutselig at den lå så dypt i sjøen bak at baugpropellen var tørr! Ble hektisk aktivitet der - mye lensing med bøtte - før redningsskøyta kom og stapte hånduker i eksosen...

 

Fikk ikke snakket med de før de dro, men mulig scenarie er at de lå på tomgang for å lade, fikk dritt i innsug, og smeltet eksol-vannlås?

 

Gikk i allefall for egen maskin fra Kollevåg, så det må ha gått bra...?

Link to post

Jeg synes det er fornuftig. Om man har en motor til verdi på kanskje 100.000 kroner - så sparer man et par hundre kroner på en svært viktig del. Etter min mening finnes det andre ting man kan spare inn disse kronene på med mindre risisko. Feks ta en ekstra natt i uthavn

Spare? Jeg har kjøpt mye "uorginale" deler i min tid. Det er slett ikke alt som er billigere. Jeg kunne laget en lang liste over ting jeg har kjøpt "uoriginalt" fordi de er bedre enn de "originale".

 

Går sjøvannsinntaket ditt tett og impelleren tørr, da ryker den. Uansett hvem som har laget den.

Link to post

Hei At-le og for en historie du hadde fått med deg i ferien :crazy: , men det gikk heldigvis bra til slutt, ser jeg. Kjøp heller originale deler fremfor de pirate delene. Har noe liknende erfaring selv med andre delene i tidligere båt da de ikke passet 100 % perfekt at det lekket noe ut.

 

P.S. Se min historie her på båtplassen jeg hadde også fått i ferien min - ergerlig :cool: , men jeg antar enhver båteier vil oppleve før eller siden i sitt båtliv der en opplever større konsekvenser og reparasjoner som suger ut av lommepunga :eek: , men båtlivet er herlig sålenge vi klarer oss innenfor rammen og aksepterer noe og helst små problemer underveis :cheers: .

 

erund

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

På lost-weekend festivalen var det en som lå 10m fra oss som nesten gikk ned av sannsynligvis samme grunn - vann inn eksosen. Oppdaget plutselig at den lå så dypt i sjøen bak at baugpropellen var tørr! Ble hektisk aktivitet der - mye lensing med bøtte - før redningsskøyta kom og stapte hånduker i eksosen...

 

Fikk ikke snakket med de før de dro, men mulig scenarie er at de lå på tomgang for å lade, fikk dritt i innsug, og smeltet eksol-vannlås?

 

Gikk i allefall for egen maskin fra Kollevåg, så det må ha gått bra...?

den båten jeg tror du prater om er en kamerat av meg sin.. det er drev på den båten, men det var visst en slange for et avløp som var sprekt . . produksjonsfeil på slangen mener de . . båten er under 2 år gammel . .

var en god halvmeter med vann i maskinrommet. .2 stk kad 300 som fikk vasket seg litt . .men alt er vasket og ordnet opp i. .

 

klarte å pumpe ut vannet selv uten hjelp fra redningskøyten . .

Link to post

Det som skjedde med denne båten kan ihvertfall ikke skyldes impelleren fra Biltema. Har mistet kjølevannet et par ganger og de orginale impellerne kunne dA bare graves ut av huset sitt. At kjølevannsystemet ikke tåler varmen som kommer av en tørrkjørt impeller må jeg si er helt ufattelig og det er produsenten av disse som burde få pepper, ikke Biltema.

Link to post

Den som burde hatt pepper, kraftig med pepper, er båtbyggeren som lager en båt med eksosgjennomføring under vann uten bend opp til over vannflaten inne i båten. Et slangebrudd hvor som helst i dette systemet vil føre til at båten synker. Det er nesten så man føler på ordet uansvarlig.

Men slik er det blitt. Båter idag har absolutt ingen sikring mot vanninntrenging. Jfr. den båten som sank ved Arendal etter å ha berørt bunnen med propellene. Hadde den hatt tette maskinromskott, kunne den blitt tauet til land.

Link to post

Hadde en lignende skrekkopplevelse tidligere i sommer. I mitt tilfelle var dette med en Yanmar 4lha-dtp. Gikk en kort periode (ca 5 min. ) med maks turtall som på denne motoren er 3300 omdreininger. Plutselig merket jeg at det kom ut tjukk, svart røyk av eksosutløpet bak båten. Ned på tomgangsturtall og opp med motorromsluka i ei h.. fart. I motorrommet var det svart røyk og masse vann.

 

Det som har skjedd er følgende: Etter at kjølevannet har vært innom varmeveksler og gearoljekjøler har utgående slange fra gearoljekjøler hoppet av. Kjølevannet gikk rett ut i motorrommet og eksosen fikk dermed null kjøling. Resultat: Nedsmeltet lydpotte (Vetus plastpotte) og innvendig svidde/sundbrente eksosslanger. Nå ligger heldigvis mitt eksosutløp noen cm over vannlinja, samt at det er montert svanehals mellom potte og utløp, slik at jeg ikke fikk vanninntregning utenfra.

 

Har måttet fornye hele eksosanlegget i båten , og kostnadene med dette nærmer seg et femsifret beløp. For å prøve å gardere meg mot lignende hendelser i fremtiden, bl. a. følgene av eventuelt impellerhavari, kommer jeg til å montere eksostemperaturmåler i båten. Etter mine nyvunne erfaringer ser jeg på dette som et vesentlig sikkerhetselement når en har et vannkjølt eksosanlegg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...