Jump to content

Aldri mer kjøpe uorginale deler hos Biltema.

At-le

Recommended Posts

Er det sånn og forstå at eksosen ikke går under vann på de fleste båter?

Begge mine utløp er under vann, og ser faren med dette. Det er derfor montert eksostemp følere på begge utgangene mine. Kjører også vetus sine eksosdempere/vannlåser i plastikk. Hadde et lignende tilfelle for noen uker siden, da jeg hadde glemt å åpne ventilen for kjølevann. Heldigvis fikk jeg åpnet dette ganske fort, men impelleren min så akkurat ut som ditt tilfelle. Heldigvis var der ikke smeltet hull i vannlåsene mine. Har også montert lepper på utløpene mine slik at ting skal vanskeligere komme inn i disse.

lurer om vanntrykkmåler er perfekt??

Tja, jo mer leamikk, jo større fare for at du får falske alarmer o.l. Temperatur bør være rikelig etter mitt hode, gjerne med både instrument og alarm. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tja, jo mer leamikk, jo større fare for at du får falske alarmer o.l. Temperatur bør bære rikelig etter mitt hode, gjerne med både instrument og alarm.

Alarm er bra lurt. Hvis du er litt uoppmerksom slik som meg, går der en stund før du merker noe.

Går en stund også på hvordan du "leser" instrumentene. Mine har nesten ingen temperatur på tomgang, mens de ligger rundt 400 grader ved marsjfart. I mitt tilfelle så jeg røyken FØR temperatur stigningen på instrumentet. Men den hadde 150 grader ved tomgang.

Alarm kan trygt anbefales!

Eldre båter med aksel hadde vandligvis utløpet over vann. Trolig flyttet under som en del av støydemping. Når en hører om problemene med vann inn i eksos systemet, har jeg fått svar på noe jeg ikke har forstått hos meg. Nemelig en slusekran på innsiden av eksos gjennomføringen. Trolig som følge av at snekka tidligere har vært seilrigget.

Kan dette være en løsning for flere?

• 1 år senere...

Har en slik impeller på nødlesepumpa som jeg bruker ofte til lensing av drittvann i båten og å som spylepumpe . Hver gang jeg glemmer å slå den av under lensing(ofte) eller det kommer tang og skit i så ser den slik ut som på bildet uavhengig om det var orginal impeller eller den var kjøpt hos Biltema.

Volvo , Johnson pump , Biltema etc produserer ikke impellere så hva som egentlig er en orginal impeller lurer jeg litt på , så lenge at ingen kan med sikkerhet si att disse ikke er produsert av samme fabrikk er denne diskusjonen helt feil . Om de skall testes ved å bite i må de dato stemples da de blir hårdere etter lengre lagring.

Det er mye skrot på BT men ikke alt er dårlig. Hva om man bruker Biltemas (nye?) "turbodiesel-olje" (gode spesifikasjoner, dessuten har jeg en tro på at bra mineralolje passer eldre motorer best) og BT impellere med utgangspunkt å IKKE spare så mye penger, men å skifte MINST dobbelt å ofte? Det bør da bli bra, og mye bedre enn stadig utsatt skifte av dyre originalvarer?

Ellers er jeg enig i at impelleren på bildet kan ha blitt tørrkjørt ... men det vil et materialteknisk laboratorium kunne svare på. Impelleren burde vært returnert BT, og om BT tar rollen som leverandør av sikkerhetskritiske deler alvorlig bestiller de en uavhengig undersøkelse. Og publiserer resultatet etterpå. Det KAN jo ha vært feil på en produksjonsserie, og da er det bare å kalle inn delene, på vanlig måte.

...leverandør av sikkerhetskritiske deler ...

Og her er du vel ved poenget; produkter fra BT kan benyttes til det meste, men når det gjelder deler og komponenter som har avgjørende betydning for trygghet og sikkerhet så velg originaldeler. Det blir en for enkel konklusjon at en aldri skal kjøpe uorginale deler hos BT, de har alt i alt utmerkede produkter som dekker de fleste områder. Billig og bra!

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Den er tørrkjørt , tørrkjører minst 2 i året så jeg er rimelig sikker på det. Det rare er at de ser like ille ut om om de er bare så vidt tørrkjørt eller helt tørrkjørt uavhengig hvilket selgersmerke /uorginal etc . DVS ved tørrkjøring går det ikke noen alarmer før resultatet av den ødelagte impellleren sår ut.

Ikke alle båtmotorer har nivåalarm på kjøleveska , det bør det hvere , på bilen er det bare å fylle på vann om den koker pga for lite , skjer dette med båten er det bare å kalle på assistanse om ikke har med reserve impeller.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...