Goddis77 Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Er det sånn og forstå at eksosen ikke går under vann på de fleste båter? Begge mine utløp er under vann, og ser faren med dette. Det er derfor montert eksostemp følere på begge utgangene mine. Kjører også vetus sine eksosdempere/vannlåser i plastikk. Hadde et lignende tilfelle for noen uker siden, da jeg hadde glemt å åpne ventilen for kjølevann. Heldigvis fikk jeg åpnet dette ganske fort, men impelleren min så akkurat ut som ditt tilfelle. Heldigvis var der ikke smeltet hull i vannlåsene mine. Har også montert lepper på utløpene mine slik at ting skal vanskeligere komme inn i disse. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 13.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Hei. Min venn er tidligere bilmekanisk og erfaring motorbåt. Han skal montøren varmtemperatur i eksos vår båten.Og skal prøve tilllegg vanntrykkmåler fra vannkjøl. lurer om vanntrykkmåler er perfekt?? At-le Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 (redigert) lurer om vanntrykkmåler er perfekt??Tja, jo mer leamikk, jo større fare for at du får falske alarmer o.l. Temperatur bør være rikelig etter mitt hode, gjerne med både instrument og alarm. Redigert 13.August.2006 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Goddis77 Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Tja, jo mer leamikk, jo større fare for at du får falske alarmer o.l. Temperatur bør bære rikelig etter mitt hode, gjerne med både instrument og alarm. Alarm er bra lurt. Hvis du er litt uoppmerksom slik som meg, går der en stund før du merker noe. Går en stund også på hvordan du "leser" instrumentene. Mine har nesten ingen temperatur på tomgang, mens de ligger rundt 400 grader ved marsjfart. I mitt tilfelle så jeg røyken FØR temperatur stigningen på instrumentet. Men den hadde 150 grader ved tomgang. Alarm kan trygt anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Sandvik(a) Svart 13.August.2006 Link til dette innlegget Svart 13.August.2006 Eldre båter med aksel hadde vandligvis utløpet over vann. Trolig flyttet under som en del av støydemping. Når en hører om problemene med vann inn i eksos systemet, har jeg fått svar på noe jeg ikke har forstått hos meg. Nemelig en slusekran på innsiden av eksos gjennomføringen. Trolig som følge av at snekka tidligere har vært seilrigget. Kan dette være en løsning for flere? Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 14.August.2006 Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 Fremfor å holde meg unna Biltemaprodukter ville jeg hatt en løsning klar ved problemer, da i form av et lokk eller en propp til eksosen, det bør vel alle med slike talentløse løsninger ha! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 14.August.2006 Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 Løsningen der vil vel bli et håndkle eller en 1,5L colaflaske. Fungerte i tidligere innlegg ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 14.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2006 Fremfor å holde meg unna Biltemaprodukter ville jeg hatt en løsning klar ved problemer, da i form av et lokk eller en propp til eksosen, det bør vel alle med slike talentløse løsninger ha! Løsningen der vil vel bli et håndkle eller en 1,5L colaflaske. Fungerte i tidligere innlegg ihvertfall... At-le Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Har en slik impeller på nødlesepumpa som jeg bruker ofte til lensing av drittvann i båten og å som spylepumpe . Hver gang jeg glemmer å slå den av under lensing(ofte) eller det kommer tang og skit i så ser den slik ut som på bildet uavhengig om det var orginal impeller eller den var kjøpt hos Biltema. Volvo , Johnson pump , Biltema etc produserer ikke impellere så hva som egentlig er en orginal impeller lurer jeg litt på , så lenge at ingen kan med sikkerhet si att disse ikke er produsert av samme fabrikk er denne diskusjonen helt feil . Om de skall testes ved å bite i må de dato stemples da de blir hårdere etter lengre lagring. Sitér dette innlegget Link to post
FENRIKSEN Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Det er mye skrot på BT men ikke alt er dårlig. Hva om man bruker Biltemas (nye?) "turbodiesel-olje" (gode spesifikasjoner, dessuten har jeg en tro på at bra mineralolje passer eldre motorer best) og BT impellere med utgangspunkt å IKKE spare så mye penger, men å skifte MINST dobbelt å ofte? Det bør da bli bra, og mye bedre enn stadig utsatt skifte av dyre originalvarer? Ellers er jeg enig i at impelleren på bildet kan ha blitt tørrkjørt ... men det vil et materialteknisk laboratorium kunne svare på. Impelleren burde vært returnert BT, og om BT tar rollen som leverandør av sikkerhetskritiske deler alvorlig bestiller de en uavhengig undersøkelse. Og publiserer resultatet etterpå. Det KAN jo ha vært feil på en produksjonsserie, og da er det bare å kalle inn delene, på vanlig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Dette minner meg på nødvendigheten av å få installert vann-alarm i maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 ...leverandør av sikkerhetskritiske deler ... Og her er du vel ved poenget; produkter fra BT kan benyttes til det meste, men når det gjelder deler og komponenter som har avgjørende betydning for trygghet og sikkerhet så velg originaldeler. Det blir en for enkel konklusjon at en aldri skal kjøpe uorginale deler hos BT, de har alt i alt utmerkede produkter som dekker de fleste områder. Billig og bra! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
fiskebat Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 Den er tørrkjørt , tørrkjører minst 2 i året så jeg er rimelig sikker på det. Det rare er at de ser like ille ut om om de er bare så vidt tørrkjørt eller helt tørrkjørt uavhengig hvilket selgersmerke /uorginal etc . DVS ved tørrkjøring går det ikke noen alarmer før resultatet av den ødelagte impellleren sår ut. Ikke alle båtmotorer har nivåalarm på kjøleveska , det bør det hvere , på bilen er det bare å fylle på vann om den koker pga for lite , skjer dette med båten er det bare å kalle på assistanse om ikke har med reserve impeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.