Jump to content

Effektive alternative kjøleelement ?

Cumulus

Recommended Posts

Hei, vi har en isolert kjøleboks ombord uten nedkjølingsmuligheter vha strøm el gass.

På ferietur fryser vi ned to juicekartonger og bruker disse som kjøleelement som byttes ut annenhver dag. Funker fint med litt planlegging.

Forutsatt lik masse, spiller det noen rolle hvilken substans (juice,vann,kjøttdeig,brød,sprit osv) det frosne fryseelementet består av mht opptiningstiden ?

Hilsen Gunnar J

imsdal :cheers: = best (in english)

sist jeg benyttet trixet hadde jeg "kjøleelementer" en hel uke i en kjølebox med piezo element.

brukte bare strøm når jeg kjørte ellers holdt imsdalene.

dette gjør jeg også når jeg skal ut på lange flyreiser og fryser gjerne ned en del som jeg tar med i håndbagasjen.

de holder hele veien frem - 15-20 timers reiser og man slipper både uttørring og har de for hånden hele tide.

nei, alkohol skal man aldri drikke på flyet men det vet jo alle.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Jeg bruker av og til 1,5 liters brusflasker halvfulle med grovsalt og resten vann. Poenget er at det er overgangen mellom frosset og flytende som avgir størst effekt og saltet senker frysepunktet slik at du får lavere temperatur i boksen.

For en del år siden brukte jeg frosne flintsteiker som kjøleelement. Virket det? Lite. Ble jeg lei av flintsteik? Ja :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg bruker av og til 1,5 liters brusflasker halvfulle med grovsalt og resten vann. Poenget er at det er overgangen mellom frosset og flytende som avgir størst effekt og saltet senker frysepunktet slik at du får lavere temperatur i boksen.

Smart, men du mister muligheten til iskaldt vann i whiskey'en :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Skal whiskeyen tynnes ut da :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det er riktig som SveinHa sier her at det er faseovergangen mellom is og vann som krever mest energi i denne sammenhengen... Dette skjer jo ved 0 °C ved en normalatmosfære... Smeltevarmen for vann er 334 kJ/kg, sammenloigner vi med Etanol som har vært nevnt her så er den på 105 kJ/kg, så det å bruke slike ting som kjølelemnt er ikke noe lurt om det er energien man vil ha... .. Ser vi på glykol så har den på 198 kJ/kg..

Når det gjelder Etanol så kalrer jo ikke vi å fryse dette ned til frysepunktet (-114°C) i vanlig fryser så dette er lite hensiktsmessig, det samme gjelder for glykol som fryser ved -17°C...

Forøvrig så vil jo som SveinHa sier her senke frysepunktet på vannløsningen, men om energimengden i denne løsningen er den samme som for rent vann... Ja si det du... det er en annen sak, og her er jeg jammen ikke sikker siden jeg ikke har data for vann/saltløsning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal whiskeyen tynnes ut da :confused:

Tja... her er jeg på tynn is.. Er i begynnelsesfasen for å lære meg å drikke whiskey og var innom en spesialbutikk i GB for noen mnd siden. Mannen bak kassen hadde nok konsumert sine liter med whiskey, skulle en dømme etter den kunnskap han la for dagen. Jeg forklarte at jeg trengte å "lære meg å drikke whiskey" og han kom opp med en whiskey som var det mildeste han hadde i butikken. Den heter Scapa og er fra Orkenøyene (scapa flow - en havstrøm). Ulempen var at det bare jobbet tre mennesker på destillieriet og jeg kunne neppe regne med å få tak i dne utenfor GB. Etter å ha kommet hjem fastlo jeg at han hadde rett - det var som en mild og fin XO cognac. Jeg kjøpte meg en til neste gang jeg var i London, bare for å ha litt.

Poenget mitt er som følger, denne personen som jeg etterhvert har fåt lit til m.h.p. kunskap om whiskey, mente at både is og vann var ok....... Så meningene er nok delte, som f.eks. om pantentdregger :lol:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Sverger også til vann som kjøling. Hadde med 3 x 1.5L flasker 3/4 fulle og med en kvart sitronbit oppi. La de i fryseren i to dager, og tok de med på tur. Hadde nydelig kaldt drikke hele helgen, både i form av vann og pilsen som lå ved siden av. Var is i flaskene etter 36 timer. Holder godt for en helgetur.

Pero.

Bruker også vannflasker (kildevann eller spring) i 1/2 liters flasker som har vært i fryseren til de er frosne. Har alltid trodd at man skal legge disse på toppen fordi kald luft synker (og det gjør den jo), men nå lært at det beste er å samle de frosne flaskene i sentrum av boksen og ha alle varene rundt!

Ellers er det jo greit å starte med frossent kjøtt, grønnsaker osv og nøye planelegge menyen slik at boksen ikke åpnes mere enn helt nødvendig.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forøvrig så vil jo som SveinHa sier her senke frysepunktet på vannløsningen, men om energimengden i denne løsningen er den samme som for rent vann... Ja si det du... det er en annen sak, og her er jeg jammen ikke sikker siden jeg ikke har data for vann/saltløsning..

Har også tenkt en del i disse banene og tror (!!! meget tynn is) at det ikke har noe for seg å senke frysepunktet med mindre du har en ekte FRYSEboks i båten. Hvis man går ut fra at saltet ikke direkte bidrar med å endre 'faseovergangsenergien' til vannet, men bare forskyver frysepunktet så burde det ikke være noe forskjell mellom å fryse normalt ferskvann ned til -18 (som da blir fast ved 0 grd) og å fryse saltlaken ned til -18 som blir fast eksempelvis ved -15 grd. Forskjellen ligger i at ferskvannsisen blir forholdsvis rask varmere mellom -18 og null og holder seg der en lengre stund mens saltlaken holder seg lengre ved -15 men går uten opphold forbi 0-punktet.

Ulempen til saltlaken er at

- du ikke kan bruke vannet til noe annet,

- du underveis har større problemer å fryse det ned igjen (må finne fryseboks, holder ikke med bra kjøleskap)

- og kanskje medfører det lengre opphold ved -15 at kjøleboksen tar inn litt mer varme enn ellers (større temperaturdifferanse over lengre tid)

Helt klart er du inne på noe her Andreas.... men dette med salt og tining blir vel kun av akademisk interesse.... og det kuttet jeg ut når siste eksamen var avlagt.... Vel nesten da :rolleyes: .... går ikke av veien for en god diskusjon da... og man lærer stadig noe nytt..

Du kan vel bruke saltlaken til å salte litt Torsk/fisk da... men det er vel det eneste... en porson saltsprengt Torsk mens man er på sjøen er jo ikke å forakte

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Saltflaskene har et såpass lavt frysepunkt at det hender jeg får frossen pils på stranden. Bruker de kun i de tilfeller jeg bruker vanlig kjøleboks som til stranden, på vei til båten o.l. Er i alle fall rimelig sikker på at matvarene ikke er varmere enn de var i butikken når jeg kommer ombord.

Tørris (Karbondioksid CO2, -78°C) er jo en del brukt i næringsmiddelindustrien, men er nok neppe noe vanlig handelsvare rundt omkring langs kysten vår og er således ikke så lett å oppdrive. Men at det har kjøleegenskaper er nok sikkert.... men det er vel en viss fare som at det blir rimelig kaldt i denne boksen med tørris siden kokepunktet er -78°C for tørrisen

Redigert av sydvesten (see edit history)

Boksa mi er for stor, den rommer 180 liter, og er ikke godt nok isolert.(i den sommervarmen vi har hatt i år.

så helgeturene fra nå av blir medmange dypfryste flasker ned i bunnen.

Så holder :cheers: seg kaldt og vi sparer strøm.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 2 uker senere...

.....Hvis du skal inn på kjøleteknikken, så er ideen med is på flaske grei, men hvorfor ikke ta den et skritt videre? Ta med knust is og koksalt. Når det blir ønskelig med lave temperaturer, blander du 1 del koksalt (natriumklorid) og 3 deler is på en beholder. Da får du minus 21 grader i blandingen. Hvis ikke dette er kaldt nok, kan du blande kalsiumklorid og is. Da får du minus 55 grader. Det skulle gi massevis av kaldt vann.

Denne "fallt" jeg for!! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...