Jump to content

Berge plastbåt etter 3/4 år under vann?


Sofaseileren

Recommended Posts

har null erfaring med heving av båter. men matematikken skulle vel tilsi at man trenger MYE MINDRE oppdrivskraft for å heve plastbåt på 800kg kontra å heve f.eks en betongmoring på 800kg.

Men man skal heller ikke undervurdere "sugekoppeffekten" mudderet har. Skulle heve en 19 fots daycruiser, der baugen var oppom, båten veide 1200 kg på land med motor, og er 5 tonns ilevinsj hadde problemer å løfte hekken løs...
Link to post

En vinsj skal vel strengt tatt ikke benyttes i løft?

5 tonns vinsj har slik jeg har forstått det ikke mye løftekraft, så at du hadde problemer kan jeg godt forstå.

 

Men har vi fått info om den ligger nedi sumpen, eller ser det greit ut der den ligger og leker korallrev?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

En vinsj skal vel strengt tatt ikke benyttes i løft?

5 tonns vinsj har slik jeg har forstått det ikke mye løftekraft, så at du hadde problemer kan jeg godt forstå.

Jeg formulerte megnoe klossete her ser jeg. Denne vinsjen står på en arbeidsbåt brukt i oppdrettsanlegg, beregnet til å løfte iler til oppdrettsmærene for flytting. Er definitivt beregnet til løft...
Link to post

Båten ligger på sand / steinbunn, og tror ikke sug blir noe stort problem desverre. Desverre fordi den trolig ville ha ligget tryggere om den hadde sugd seg fast. Jeg er redd den muligens har skurt endel mot steinbunnen, og da kan det fort være at reparasjonsjobben blir for stor til at det lønner seg.

 

Spørsmål til Gudrun: Hvor fikk du tak i BigBagger til 30 kr pr. stk?

Link to post

jeg var innom et firma som har store leveranser med sand etc... Oppsøkte de på kontoret.

De fant 2 nye til meg. Om de selger normalt til den prisen er jo noe annet. Men når du står ansikt til ansikt med de og de ikke kan skylde på telefonen som ringer, er det rart med det.....

Tror og firma som har med fisk og dyrefor, gjødsel og stein til hagepynt (stein fra elver)har de samme...

Sikkert andre og.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Her har du en luftpose / jekk .

 

Posted Image

 

Hvor fester man stropper i disse? hvis denne skal senkes ned under vann, for så å løfte opp den ilen på 1tonn vi plasserte på feilt sted? Noen som har en ide for å flytte denne ilen? ilen er i betong . .

 

Vi festet en 2tonns jekke talje i ilen og til en snekke for så å jekke opp ilen . . men det gikk ikke. ..var ikke nok oppdrift i båten . .

 

Posted ImagePosted Image

Link to post

Hei. Så gøy at Dere har funnet et vrak som skal heves. Jeg har gjort litt av slikt arbeid før og har bare par ting som du må huske på \ ta hennsyn til.

'1 Gummibåter i karbin er en lett og fin måte å gjøre det på men husk fyller du disse opp med luft på 3 meter så sprenger du båtene før de treffer vann flaten. Ta en balong og blås den opp på 2 meter og slipp så ser du resultatet.

2 Bigg bags er en god løsning de koster lite + overluft vil gå ut av sekken når du treffer vann flaten. Hvis du klarer det monter inn en liten ventil slik du kan styre trykket i balongen.

3 Hvis du ligger emner inni båten så er det lett å få skader i båten . Du kommer til å rive overbygget av selve båten

 

4,Båten veier sikkert langt over 3-4000 kg når Dere kommer til overflaten så ikke vær i nærheten av båten før sikring.

5 Dykking og festing av div må gjøres av personer som kan dette. Det er farlig og drive med berging uten kunnskap om dette. Men det er kanon gøy så lykke til og bare vær forsiktig

Link to post

Meget fornuftig innlegg hr. Drivemaster.

 

En gang i min undom skulle en gjeng heve ei snekke som hadde sunket rett N av Svenner. Tomme 200 liters oljefat ble anbragt der nede på 10 meter (eller noe mer). Luft ble pumpet inn, alt gikk etter planen. Inntil det ene fatet glapp. Det kom opp som en rakett, stanset liksom i lufta 2 meter over vannflaten og eksploderte. Det ble to kuvede endebunner og en nokså rett plate igjen av fatet. Ingen ble skadet, bortsett fra dotter i øra.

Link to post

Takk for gode innspill (og historier... :smiley: )

I dette tilfellet ligger påten veldig grunnt (ca 2,5 meter) så de store trykkforskjellene er nok ikke til stede. Uansett ser jeg viktigheten i å være forsiktig i å med at det er en god del vekt vi snakker om.

Hadde tenkt meg å stå ved siden av bagene og holde slangen, og skifte med å fylle 2 bager, men det slår meg at det sikreste er å bruke 2 kompressorer med hver sin slange festet i hver sin bigbag og stå på land å styre alt sammen.

Link to post
  • 1 måned senere...

I går forsto vi at høsten var over oss, og skal vi heve vraket må vi gjøre det nå! Torsdag denne uka er den store dagen, Vi har kastet oss rundt så godt som mulig og håper vi har husket det meste. Om noen har tid og ivrer etter å være med er det fullt mulig! Starter tidlig, og prøver å få hevet den i løpet av arbeidsdagen, fordi det er da brannvesenet kan stille med pumpeutstyr.

Båten er rimelig overgrodd, og regner med at det blir en sjau å få den ren og luktfri når den kommer opp. Er det noen som kan anbefale en effektiv metode / middel for dette? Høytrykkspyler selvfølgelig, men kan det være en ide å dusje båten med sterk krorblanding eller noe sånnt for å ta kverken på grønnsken?

Link to post

Billedserie skal bli. Men til vår frustrasjon (men kanskje til trøst for Lars Herman) har vi pga sykdom måttet forflytte seansen til neste uke... :headbang: . Dag ikke fastlagt ennå. Trolig ender vi opp med å hugge hull i isen, og winsje båten opp :lol::lol: .

 

Som tidligere nevnt i tråden er det et vennepar av meg som er interresert i å pusse båten opp, om den viser seg å ikke være for skadet. Regner med at det blir en egen tråd på dette. Mottoet blir trolig: "Ferieklar båt til prisen av et knippe kinobiletter" eller noe sånnt (kinobilettene er som kjent ikke helt billige lenger...).

Men først må vi få vraket opp......

 

(Om noen har en eller flere våtdrakter å låne bort eller rimelig til salgs ville jeg kanskje unngå en forkjølelse :lol: .)

Link to post

Jeg viser herved min totale uvitenhet vedrørende glassfiber/plast.

 

(håper det er greit for trådstarter at jeg låner tråden litt.....)

 

Det sies i et av de øverste innlegg at "om det er glassfiber, er det bare å redde den", mao gjør det intet om glassfiber ligger i kontakt med vann.

 

Er det slik og forstå at det aldri vil ta skade ?

 

Jeg har ei jolle hvor der er slitt av gelcoat flekkvis, under såvel som over vannlinje. Kan jeg anta at dette ikke har tatt skade?

 

Hva kan jeg påføre, gelcoat?

 

Jeg skal tilfeldigvis på Biltema i kveld, har de slikt der borte ?

 

Jeg har også en del sår i gelcoat under vannlinje. Jeg ønsker å sparkle dette. Hvilket produkt er det beste å bruke?

Link to post

Bare lån tråden Perlen. Mitt viktigste råd er at jolla bør være skikkelig tørr, før du starter arbeidet.

Personlig synes jeg at ny gelcoat er noe skikkelig søl, og har selv brukt ren epoxy tilsatt microballonger med godt resultat. Er det en gammel jolle som først og fremst skal brukes, ikke pusses opp åog gå i arv til oldebarna, ville jeg ha testet ut biltemas finsparkel, ca 80 kroner for en kilo. Deretter kan du bruke bengalack.

 

Spitfire:

Er stygt redd du må vente litt desverre. Dette går mot berging senhøstes. Har noen en tørrdrakt å lånebort: Gi meg et hint...... :headbang::headbang:

Rekken neppe å begynne på det før i slutten av oktober...... Uansett: bergingen er ikke oppgitt, bare lagt på is pga for mye å gjøre. Lover bilder og info når vi setter i gang.

Link to post

Morsomt prosjekt du har. Gode råd, og hjelp er også på vei ser jeg. Kan ikke noe særlig om dykking, eller heving for mitt vedkommende, men var en gang med en kompis og berga en 21 fots smuggler som sank ved ei brygge. På båten hang det en 175 hk motor ( rimlig tung ). :blush:

Vi brukte kun 9 stk 25 liters kanner. 3 i baugen og 3 på hver side akter. Så vidt jeg husker la vi kannene på sjøen tomme, med tau gjennom hankene. Så fikk vi feste i et feste i de tre ytterpunktene på båten. Husker ikke alle detaljene da dette er lenge siden. :headbang: Deretter dro vi til alt lå ca 50 cm under vann. Denne undervanns ekvipasjen tauet vi noen sjømil under vann, med en sjømann 22. :fishing: Vi dro det rett til en utkjøringsramme der vi dro den rett på en henger. Husker ikke om vi pumpet eller slo hull for å få ut vannet mens vi dro den på hengeren. Spylte motoren innvendig med ferskvann. Måtte bytte noe elektronikk ellers gikk motoren ok etterpå. :yesnod:

Lykke til :cheers:

Link to post

Hvis ikke båten er sugd ned i bunnen, skal det utrolig lite kraft til for å heve båten TIL vannlinja, og utrolig mye kraft til løfte den videre. Men det holder med en centimeter over for så å lense den. Tett alle hull.

 

Har vært med på noen slike operasjoner, uten ballonger, men med tau og handkraft. Tauene festes i hvert hjørne/ende, så letter man gjerne baugen først. Sikrer den slik at den vil bli liggeende horisontalt like over vannlinja i hele båtens lengde. Sikres i brygga? Deretter løfter man opp akterenden. Gjerne fra brygge eller en stødig båt. Dette vil bli den tyngste biten og det vil gå sakte. Så gjelder det bare holde hele båten såvidt over vannlinja en stund mens en stor lensepumpe settes igang. Sakte men sikkert vil vannstanden i båten minske og plutselig merker man at man ikke trenger noen kraft for å holde oppe båten lenger.

 

Prøv et kontrollert forsøk med fårikålkjelen nedsenket i badekaret. Jfr. Archimedes (Penta) :lol:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Selv om den ligger grunnt, ligger den ikke ved noe brygge, så storsekkvarianten er det mest aktuelle. (storsekker er anskaffet og venter på at eieren blir ferdig med et annet prosjekt....) Brannvesenet har lovet å stille med pumpe på dagtid (forrutsatt at ingen finner på å tenne på et hus på samme tid...) men for ikke å lage masse ekstraarbeid for dem, må båten fraktes noen hundre meter til en brygge. Tror det største problemet er å "komme til" båten, etter den varme sommeren er den vanvittig tilgrodd... Deretter blir problemet å "snike seg vekk", og overlate vasking og fjerning av grønnske til de som skal ha båten. :lol::lol:

 

Nå er det bare å finne en dato i slutten av oktober..... (Lån av våtdrakter er i boks...)

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...