hanse42 Startet 7.August.2006 Del på Facebook Startet 7.August.2006 Hallo, Har en diskusjon gående om hvilken retning "silen" på kjølevannsinntaket skal peke på seilbåt. Har hørt flere argumenter om at den skal peke akter på seilbåter slik at ikke vann skal presses inn under seiling. Fra det lokale verftet hevdes det imidlertid at det vil minke effekten av kjølingen under gange siden det vil komme en del luft istedet for vann til motor. Spørsmålet blir altså, hva er den korrekte retningen for kjølevannsinntaket på en seilbåt og hvorfor? Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Det skal peke akterover. Det kommer ingen luft så dypt nede. Seiler du så hardt, så er motoren avstengt allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 har ingen sil jeg, så mitt peker rett ned. Er vel alternativ 2A det da..... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
pete Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Har heller ingen sil, bare et hull. Dette er vel egentlig en sånn "synser " diskusjon, ikke engang av akademisk interesse. Mulligan sier det nokså greit, seiler du så hardt er motoren avslått. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Jeg har vært med på en tur i Kosterfjorden der vi ikke fikk startet motoren fordi den sugde luft. Feilen var at vi var ute og seilte den dagen - (det vakke min feil da- jeg var knapt tenåring), men fattern husker hendelsen mer enn svært godt. Men vi kom oss hele inn til Resø den gangen også. Båten var en HR 26 Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Jeg har vært med på en tur i Kosterfjorden der vi ikke fikk startet motoren fordi den sugde luft. Feilen var at vi var ute og seilte den dagen - (det vakke min feil da- jeg var knapt tenåring), men fattern husker hendelsen mer enn svært godt. Men vi kom oss hele inn til Resø den gangen også. Båten var en HR 26 Seilte med god krgning og så sette i gang motor, avhengig av hvor inntaket er, da kan jeg forstå at det suges luft. Men da er også utgangspunktet for tråden irrelevant, da denne dreier seg om hvorvidt sila skal være montert den ene eller andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 at en motor ikke starter fordi den suger luft, er vel rett og slett ikke mulig. Den starter som regel helt fint, men impelleren blir seende ut som At-le sin. Eller var det luft i drivstoffet du tenkte på ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Dessuten er det ingen god ide å starte motoren ved voldsom krenging. Det er den ikke bygget for. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Båter med lav fart (=seilbåt, deplasementsskrog): Silen vender bakover for ikke så lett å bli tilstoppet. Båter med høy fart (=halvplanere+++): Silen vender forover for å ikke gi for stort undertrykk i inntaket. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Har min vend akterut........... har aldrig noteret att den skulle suge luft, även vid krängning (motorsejling) nu sitter den en bit ner i kjölsvinet. OT i dette emnet vad gäller oljen så klarer motorn opp til "konstant 20gr krängning" enligt manualen...o det er ganske mye ! förövrigt skriker ju alarmet både vid mangel på olje eller kjölvann o då er det ju bare o stenge av motorn o fortsette o bare sejle ( i de allre fleste fall ! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pete Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 förövrigt skriker ju alarmet både vid mangel på olje eller kjölvann o då er det ju bare o stenge av motorn o fortsette o bare sejle ( i de allre fleste fall ! ) Og da slipper vi hele diskusjonen for da er det der dieseldyret dødt og suger hverken vann, luft eller drivstoff. Egentlig burde vel hele greia dreie seg om motorer suger eller ikke Apropos sug: det fortelles at myggen i NordNorge suger så kraftig at det er godt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Egentlig burde vel hele greia dreie seg om motorer suger eller ikke det gör dom.... det beste er när man slipper använda dom..........så dejligt.....vad går opp mot en härlig slör...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pete Svart 7.August.2006 Del på Facebook Svart 7.August.2006 Nå snakker vi.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.