Jump to content

Hastverk på sjøen


avmønstret5

Recommended Posts

I år har vi tatt livet med ro i nære farvann. Det har gitt tid å reflektere litt over hvilken rettning båtlivet går. Og det går mest i 20 til 50 knop. Hvorfor dette vansidige hastverket når en er ute i en frididsbåt? Hvilken kvaliteter er det i å sitte i en stol og styre i en h....... fart så tåra renner? Ikke ser en noe og ikke hører en noe, for en skal sitte høyest mulig for å ha minst mulig kontakt med elementente, men å lager bråk og hekkbølger det skal en.

En bare undres, går det ikke å nyte båtlivet i lav hastighet?

Link to post

... går det ikke å nyte båtlivet i lav hastighet?

Det er akkurat de tanker vi gjorde oss i sommer da stikkordet "seilbåt" dukket opp...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har du Sognefjorden som hjemmefarvann så lærer du deg fort å sette pris på en anstendig marsjfart. Det er 1000 meter rett opp og 1000 meter rett ned, store avstander og du har sett alt 1000 ganger før. Har en kompis som kjøpte seg ei snekke. Han tok familien på tur for å besøke "svigers" på hytta. En tur på "hele" 26 mil. 4 timer til, 4 timer fra og 2 timer kaffe besøk. Aldri igjen ble konklusjonen. Med en "anstendig" marsjfart hadde dette istedet blitt 2 timer underveis og 8 timer besøk. Av og til skal en faktisk fra A til B. Det er faktisk slik at selv en hurtiggående båt kan kjøres sakte. Min Sunseeker tusler pent i 7-8 knop den når vi kosekjører, men i tillegg kan jeg legge meg på en marsjfart på 30+ om nødvendig når det er ønskelig. Den valgfriheten vil jeg ha. Men det er nå meg da.

Link to post

Noen ser det vakre i store hekkbølger......mens andre helst ikke vil komme frem....

Mens de av oss som ikke skal noen steder har vel ikke noe sted å komme frem til....

 

Jeg må si som gamlingen på kaia... "Der har vi ennå en kar som ikke trives på sjøen" når en lavtflyvende sak passerte i noen og tjue knop

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

joa, det er flott å nyte båtlivet i lav hastighet.

Jeg synes også at valgfrihet til, for de som ønsker det, å kunne dra på er flott. Forstår godt at det må være greit å vrenge på for å passere det som noen karakteriserer som en transport etappe.

 

Noen av oss andre har en innstilling som er bedre karakterisrt ved:

Turen er over når du kommer i land........

Redigert av pete (see edit history)
Link to post

Båt som transportmiddel er helt topp.

 

Fra båtplassen min på Bildøy til Eidsvik på Halsnøy hvor jeg har landsted bruker jeg rimelig nøyaktig en og en halv time om været er greit.

 

Reise med bil og to ferger klarer jeg ikke under tre timer, men tar ofte mer pga. fergeventing.

 

Med egen båt bruker jeg godt under 30 liter bensin. Med bensinpris på 12,50 blir dette under 375kr for en tur. Så billig klarer jeg ikke å komme dit med egen bil.

 

Så får det heller våge seg at en eller annen tror at jeg ikke nyter båtlivet :-)

Link to post

Folk stresser rundt hele året, så kommer ferien og de fleste klarer ikke å gire ned. Man legger opp en hektisk plan for hele ferien og trenger å flytte seg raskt mellom begivenhetene. Jeg kaller det ikke ferie, men stress.

Jeg kaller det valgfrihet, enten man vil seile i 3 knop, putre av gårde i en snekke, eller rase avsted i 50 knop. Det viktigste blir allikevel at vi tar hensyn til hverandre uansett fart eller skute!
Link to post

Noen ganger er det litt artig å kjøre fort, noen ganger har man det litt travelt dit man skal (kanskje fordi andre er der og venter) mens andre ganger er det veldig behagelig å kjøre sakte og nyte sjøen og været.

 

Jeg trives like mye på sjøen uansett hvilke hastigheter jeg er i. Men noen områder er nå litt mer interessante enn andre da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

For de som skal fra A til B forstår jeg gjerne at høy hastighet er en stor fordel. Når jeg transporterte båten hjem fra sørlandet denne helgen kunne jeg selv ønsket meg noe høyere hastighet...

 

Men høy hastighet er nå en en ting. HVOR man har høy hastighet er noe annet. I løpet av ferien har jeg hatt og sett noen ubehagelige episoder med motorbåteiere som simpelthen ikke tar hensyn.

 

Å passere en seilbåt for motor (eller hvilken som helst båt) i 6 knop i en stor planende sak i 10? knop på 1 EN meters avstand mellom stake og land er direkte FARLIG. Hekkbølgen dette beistet dro opp gjorde at jeg fikk vann i cockpiten. Dvs. den første hekkbølgen, så nært var den...

 

Er det ikke mulig å tenke seg litt om i 30 sekunder, og ikke passere akkurat på det aller smaleste?

 

Spørsmålstegn også til de som tar blindleia i 30 fots skjærgårdsjeep, fylt med unger og svigers og det hele. ikke i 5 knop, men heller nærmere 50! Fortøyde joller ble jo nærmest kastet opp på bryggene...Jeg skjønner ikke at de tør. Jeg må noen ganger se på kartet 3 ganger, i 5 knop....Det er vondt nok å gå på grunn i 5 knop. Har ikke lyst å prøve 30+...

 

Kajakker i skjærgården kan være vanskelig å se i 5 knop. Når man kjører 30, ser man de da?

 

Det er ikke nok å smile og vinke. Kan de ikke se BAK seg!!!! At folk hytter med nevene etter at hekkbølgen traff kan jo tolkes som et tegn. Det er ikke vennlig vinking...

 

Heldigvis tar fremdeles de fleste fremdeles hensyn :smiley:

Link to post

Etter sånn cirka 50 år i motorbåt - sjekter og cabincruiser, kjøpte vi seilbåt i fjor høst for å forsøke ferie på skrå og i rolige former. Det var enighet om at vi tar denne sesongen og evaluerer til høsten. Etter 20 timers seilas til Skagen - hvorav 12 timer for motor, og stort sett manglende eller motvind resten av turen over til Sverige og opp langs svenskekysten, så synes jeg nok at dette ble en tålmodighetsprøve. Dette var jeg i og for seg inneforstått med på forhånd, men ville allikevel prøve en sesong for å se hvordan det var.

Konklusjonen er vel følgende: Jeg liker båtturen best når den holder opp. Altså når vi har kommet frem og fortøyd og kan gå på oppdagelsesferd på et nytt sted, sitte i cockpiten en stille sommerkveld og nyte denne stillheten. Våkne opp en stille morgen og ta et tidlig bad.

Det er altså ikke selve turen, eller det å kjøre/seile båten som er det viktigste for meg, men å være i det maritime miljøet hvor hav møter land. Dette kan jeg selvfølgelig oppleve med alle slags farkoster, men for å få mest mulig tid i land, og få mulighet til å nå litt fjernere steder, så passer nok en relativt hurtiggående motorbåt best til vårt bruk. Gaia er heldigvis enig i konklusjonen og var vel den som først ymtet innpå dette under årets ferietur.

Derfor er "Vår" til salgs og vi har allerede begynt å snoke litt i motorbåtannonser etter noe som ikke koster alt for mye i forhold til de sånn rundt 250.000 vi regner med å få for "Vår". En Mekling med dieselmoter på finn ser kanskje interessant ut?

 

Dersom målet med turen er å være på vannet forstår jeg seilerne godt, men dersom målet ligger i den andre enden, er litt mer fart å foretrekke synes jeg.

 

mvh tuffff

Link to post

Jeg forstår att mange gasser på med motorbåt, transportettapper kan være kjedelige. Spesielt

Oslofjorden som vi var lei. VI valgte derfor å legge båten på Hvaler. Da er vi i paradis, her kjører

både motorbåter og seil-båter rolig nedover langs svenskekysten. Klart en del kjører fort her og,

men mange slapper av på gassen når man kommer hit.

 

Snakket med en som brukte 4 timer til Skagen, han synes Skagen var en fint helgemål. Klart rekkevidden blir større. Men hastverk, det tror jeg ikke han hadde.

Vi sees!

Link to post

Vise hensyn er en sak. Hva med å opptre/navigere forutsigbart? Jeg tror det er mange som har litt å lære i det departementet.

 

Et eksempel: På hjemvei forleden, på vei inn i Grimstadfjorden fra sør, på min styrbord side av leden og ikke langt fra land, innhentet jeg en halvplaner. Min fart ca. 17 kn, halvplaneren gikk vel anslagsvis i 12-14. No problem, det er bare å gå babord om halvplaneren, det. Problem løst.

 

Ut fra Grimstadfjorden, på deres babord side av fjorden, kom en eldre seilskøyte tett etterfulgt av en Viksund 31; begge med en kurs som ga rikelig med rom for min planlagte manøver og begge i (naturligvis) sakte/deplasementsfart. Jeg hadde selvsagt også disse to å ta hensyn til, for de kom fra min styrbord side og vikeplikten var utvilsomt "min". Fortsatt er det no sweat, for det var god plass til Hangarskibet og dets (egentlig moderate) hekkbølger mellom halvplaneren som skulle passeres om styrbord og de to andre som skulle møtes om babord.

 

Alt gikk som forutsatt inntil 1) Seilskøyten syntes det var på tide å begynne å svinge mot babord (sørover, mot Flesland) og 2) Viksunden omtrent samtidig fant ut at det var på tide å passere seilskøyten, på dens babord side, altså samme side som jeg var på. :eek: Grov feil fra begge, for inntil min vikemanøver er ferdig skal de holde sin opprinnelige kurs og fart. :smash:

 

Halvplaneren fikk ingen vesentlige vanskeligheter med mine hekkbølger. Seilskøyten var så vidt langt unna at heller ikke han veltet. Begge hadde slik avstand at de ikke møtte de første par-tre mini-tsunamier :wink:

 

Vedkommende fører av Viksunden derimot -- godt voksen, tipper mellom 50 og 60, for jeg fikk ham på nært hold og så ham i hvitøyet -- fikk rikelig med grønn sjø over fordekket. :diving: Han passerte på min babord side på 10-15 meters hold og tørnet hardt babord 10 meter aktenfor oss for å møte hekkbølgene. Alt, naturligvis, mens han tydelig ristet på hodet, bannet og svor over disse j@vla hensynsløse hekksjøgeneralene ... :cryin: Dette var tydeligvis han som eier Grimstadfjorden. :crazy:

 

Med sin uforutsigbare babord-sving og den fullstendig hodeløse passeringen av seilskøyten, laget begge to seg et problem. Enten var de tankeløse eller så hadde de ikke tid til å vente med å tørne sørover til vikepliktsituasjonen var endelig avklaret. Ikke vet jeg, men spesielt Viksunden, som muligens innhentet seilskøyten, burde i alle fall holdt seg til (sin) styrbord for skøyten.

 

Jeg kunne selvsagt ha tørnet babord, gått mot midten av fjordmunningen og så gått innover mot Dolviken midtvaters. Jeg vurderte dette innledningsvis men fant det ikke nødvendig siden det var god plass til alle. Men på det tidspunkt disse to tullingene begynte å tørne sørover, var det ikke lenger plass til en slik manøver. Hadde jeg tørnet mot babord da Viksund-føreren fikk sitt "geniale" innfall, hadde jeg risikert å kappe seilskøyten i to. :eek:

 

Jeg føler meg rimelig trygg på at føreren av Viksund'en hører til dem som stadig klager over "fartsbøller" og over at andre ikke viser hensyn på sjøen. Kanskje er han også en forkjemper for båtførerbevis, hva vet jeg. Sett fra mitt synssted har han et åpenbart behov for å tilegne seg alminnelig sunn fornuft og muligens litt høflighet. Når du selv velger å gå tett på andres hekkbølger, kan du nok ikke ha noen rett til å klage over de samme hekkbølgene. Det er nå min mening ...

 

Jeg opplevde noe tilsvarende en gang tidligere, innerst i Grimstadfjorden, ved Stamsneset, som vi må rundt for å komme inn i Dolviken. Straks utenfor neset er en grønn flytestake. De fleste innovergående holder seg mellom staken og land, mens de fleste utovergående går styrbord om staken; alt etter hva det er av motgående trafikk. Her kom jeg i fint driv, en Scand Baltic 29 utgående, med kurs utenom staken, og en seiler, med tilsvarende kurs, mellom Baltic'en og oss. Mellom oss og seileren var det en annen mindre båt som gikk utover, innenfor staken.

 

Mellom staken og land er det kanskje 50 meter. Jeg hadde ikke mer enn begynt å sette ned farten før seileren bestemte seg for å gå mellom staken og land, og møte meg akkurat midt smack mellom staken og land. Han tok peiling midt imot oss, jeg tørnet noe styrbord men måtte jo holde klar av land, bl. a. fordi det snevrer seg litt inn lenger forut. Babord manøver var utenkelig, dels pga. Baltic'en som hadde tørnet vestover i svingen (mot oss) og seileren selv, som vi neppe da hadde unngått å treffe.

 

Seileren var tydelig irritert over denne stygge fartsbøllen, passerte oss til babord med 5-10 m. klaring og tok hekkbølgene på baugen, hoderystende over hvor forstandsløs alle i større båter er...

 

På samme måte som føreren av Viksund'en feilet seileren. Vikeplikten var på "min" side og var ivaretatt, inntil han selv endret kurs. Samtidig fratok han meg alt manøvreringsrom... :cryin:

 

Det er ellers en fantastisk holdning som vises av en del saktegående. Om farvannet er trangt eller vidt, om de er nesten alene eller om trafikken er stor, så er det ikke en eneste av de saktegående som klarer å holde seg aktenom den like saktegående båten forut. Neida, de skal helst side om side, og i alle fall aldri rett akterut for andre. Med den enkle konsekvens at de fratar andre manøvreringsrom til å gå tilstrekkelig langt unna til at de selv blir fornøyde med hekkbølgene de utsettes for ... For ikke å snakke om at de til tider fratar seg selv det manøvreringsrom de trenger til å ta større hekksjøer på baugen...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Tenk så kjedelige diskusjonene på BP hadde blitt om alle hadde pinnebåt eller alle hadde scand baltic heggbølgemonster... :discuss: Mangfoldet er noe av det som gjør at det er spennende å sitte på kontoret og se på båtene som kommer forbi... Med respekt for hvernadre og et minimum av hensyn så funker dette. Synes selv det er topp og dra avgårde i 35 knop når jeg kan sitte på med noen. Imidlertid er økonomien slik at jeg bare kan ha en båt, og da velger jeg pinnebåt, så får andre gjøre sine valg.

 

Stillheten og kosen når man har fått opp seilene, slått av motoren, og sitter med en kopp kaffe er etter min mening uslåelig. Turen til og fra er ikke transport, det er en vesentlig del av turen...

 

Har du Sognefjorden som hjemmefarvann så lærer du deg fort å sette pris på en anstendig marsjfart.

Svigers bor innerst i Sognefjorden, ved Lustrafjorden. Skjønner veldig godt at man vil fort avgårde, fjorden virker jo rimelig kjedelig og lang. Men det hadde sikkert vært morro å ta turen en gang.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...