Jump to content

Hastverk på sjøen


avmønstret5

Recommended Posts

Hei tuffff

 

Forstår godt at du går lei når du ikke har riktig vind og må gå for motor, men er det ikke litt tildlig å gi opp? Har du opplevd det motsatte - dvs riktig vind på transportetapper? Det er bare helt herlig. I sommer f.eks seilte jeg direkte fra Færder til Jomfruland - en lang og kjedlig etappe hvis jeg skulle gått for motor, og en slitsom etappe hvis jeg skulle krysset men du verden for en flott tur når vinden var med på laget. Hadde passe bidevind, og store deler av turen lå jeg frampå dekket og "halvsov". Søvndyssende klukking var den eneste lyden.

 

Båten styrte seg selv vha autopilot, og en matros holdt utkikk.

Finnes det en bedre måte å reise på?

Link to post

Og jeg synes den beste delen av turen er det å være underveis! :sailing:

Joa, forså vidt enig i det også - inne i en trang lei hvor du har overgangen mellom hav og land tett på og landskapet drar vekslende forbi. Men der er det ikke så bra å seile, for det krever for mye oppmerksomhet i slik tang lei synes nå jeg. Men for all del, døgnet over til Skagen hadde sine sjarmerende sider det også. :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post

...Samtidig fratok han meg alt manøvreringsrom...

I slike tilfeller har du vel et par blanke fine spaker, like ved siden av rattet, som kan trekkes en smule akterover...

 

Har selv, i alle fall hatt følelsen av å ha, en kubikkmeter grønt vann på dekk av en Viksund i samme området... Ikke spesielt komfortabelt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hei tuffff

 

Forstår godt at du går lei når du ikke har riktig vind og må gå for motor, men er det ikke litt tildlig å gi opp? Har du opplevd det motsatte - dvs riktig vind på transportetapper?

 

Jo, det kan nok synes tidlig å gi opp, men det er vel et par faktorer til - Gaia liker ikke å styre, og da blir det jeg som må gjøre det. I tillegg har hun fått tiltagende problemer med armene og er derfor ikke så mye tess på vinsjene heller egentlig, så da føler hun at hun bare må sitte til pynt - i og for seg ingen dårlig ide :wink: , men så må jeg styre med alt selv. Vi hadde i utgangspunkt lyst å gjøre dette sammen. Summen av det hele har vel gitt oss denne konklusjonen. Vi antar vi får et bedre båtliv totalt sett med motorbåt.

Savnet mitt imidlertid vil nok være stillheten under seil, og den enorme plassen en seilbåt har under dekk. Det må vi forsake, og det er jo litt ergelig.

 

mvh tuffff

Link to post

Finnes liksom en siste utvei i slike situasjoner der det kanskje blir trangt, vikeplikt er uklart, noen andre kan ikke lese tankene dine osv....

 

Det er klart det er surt. Det er sårt. Men av og til må det faktisk til....

 

Jeg snakker selvsagt om å slå av litt på farten....går stadig ned fra mine 6 knop til 4 knop i slike situasjoner (trange sund og pasasjer f.eks) men ser jo at en del holder 30 knop de samme stedene.

Link to post

Det er gassen, og den kan beveges.

Det kan jo hende det kun er av og på bryter her.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

I slike tilfeller har du vel et par blanke fine spaker, like ved siden av rattet, som kan trekkes en smule akterover...

Skipper Worse, på høyre side når du står på slagskipets bro, er det en pinne som stikker opp. Det er gassen, og den kan beveges. I en situasjon som virker uklar kan farten settes ned , en kan faktisk stoppe helt opp

Finnes liksom en siste utvei i slike situasjoner ....

Jeg snakker selvsagt om å slå av litt på farten....

Det kan jo hende det kun er av og på bryter her.. :wink:

 

:lol::lol::lol:

Joda, enig i alt dette, og jeg unnlot med fullt overlegg å kommentere den muligheten, for å se hvor lenge det ville gå før kommentarene kom .. det ble ikke mange minutter, det nei! :flag:

 

Jeg har jo selv inntil i fjor alltid vært saktegående, så situasjonen sett fra "den andre siden" er alt annet enn ukjent. Men selv i mine velmaktsdager som snekkebaron svingte jeg alltid BORT FRA hekksjøgeneralene for å få hekksjøene lengst mulig unna og dermed lavere når jeg da omsider svingte tilbake og tok dem på baugen.

 

 

 

Begge situasjoner nevnt i innlegget over var helt uproblematiske mht både fart og passeringsavstand inntil de møtende foretok sine ubegripelige manøvre. Da var det for sent å sette ned farten, hvilket ellers kanskje ville ha vært min første reaksjon (litt mer hekksjø i halvplan, men pytt, pytt, de fleste er fornøyd når farten settes ned). For sent pga. den kurs og fart de andre farkostene hadde og derav følgende kollisjonsfare. For sent fordi en bråstopp ville legge meg i dødvanne lenge nok til at også det ville ha blitt risikabelt, bl. a. pga. giring i egen hekksjø.

 

Jaja. Jeg gleder meg nå til sommeren blir over, og det blir mindre trafikk på fjorden ... erfaringen tilsier at det er de mindre oppegående som da er borte. Opplevelser som de to jeg skrev om lenger oppe, er i ferd med å snu min overbevisning angående kravet til obligatorisk båtførerprøve. Det hjelper jo meg fint lite å kunne vikepliktsreglene, når "alle andre" bare gir blanke f**n og manøvrerer som det passer dem... :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det er ellers en fantastisk holdning som vises av en del saktegående. Om farvannet er trangt eller vidt, om de er nesten alene eller om trafikken er stor, så er det ikke en eneste av de saktegående som klarer å holde seg aktenom den like saktegående båten forut. Neida, de skal helst side om side, og i alle fall aldri rett akterut for andre. Med den enkle konsekvens at de fratar andre manøvreringsrom til å gå tilstrekkelig langt unna til at de selv blir fornøyde med hekkbølgene de utsettes for ... For ikke å snakke om at de til tider fratar seg selv det manøvreringsrom de trenger til å ta større hekksjøer på baugen...

Dette er bakgrunnen for min lille private aksjon "hold styrbord i leden". Det gjør det mye enklere for alle. Som tidligere skrevet her er Mossesundet et av mine faste steder vi kjører mye. Her ligger som regel båtene i vifteform, dvs at alle legger seg 15 meter til siden for båten ved siden av - med den følgen at hele leia okkuperes av båter. Vi løser det på to måter

1. bruker gassen aktivt, dvs slakker av når vi må det og gasser på når vi kan det

2. holder oss langs land der av en eller annen grunn ingen andre går.

 

Fordelen vi har er at i 30 knop lager vi knapt krusninger på vannet :rolleyes: vel bølger blir det - men ikke store.

Link to post

Worse eller er der ´Cruise`(fleiper) beskriver meget nøyaktig situasjoner jeg selv stadig opplever - det er egentlig Wild West derude nå så en må etter min mening holde utkikk i alle klokkeslett for ikke å bli rammet eller ramme noen - spesielt når farvannet snører seg sammen.

 

det er også alt for mange som ikke gir tydelig signaler om deres egentlige kurs og man blir derfor i tvil om hvilken side som er sikrest å passere på og da må av og til farten ned på "vent" - ofte unødvendig og jo større båt jo verre er det selvølgelig.

 

en annen faktor jeg synes er "oversett" er hvor store endringer som skjer når farten økes fra feks 18-25 knuter i områder hvor det er åpen fart men mye trafikk.

situasjonbedømmelser og oppmerksomhet blir mye mer kritisk.

vi snakker fortsatt om relativt moderate hastigeter men man kan få inntrykk av at sikkerhetsmarginene minker med 1/x2.

tror ikke alle er klar over dette.

 

en gang i tønsbergfjorden - jeg på vei ut i seilingsleden - kommer en slik duckiegreie eller noe mot meg fra venstre! på kryssende kurs omtrent kl 22 eller deromkring i bortimot 20 kn og det er ikke rett sakte.

fulgte og fulgte med den og lurte på når han hadde tenkt å brekke.

vikeplikten hans var soleklar men hadde jeg stått på retten min hadde jeg kløvet den - uten tvil.

da jeg synes den var nær nok måtte jeg ta et valg og i et småfandenivoldsk øyeblikk vurderte jeg å brekke av mot venstre! så nær at jeg ville fylle båten hans med sjø men,... hvis han brakk av samme vei... eh

var kommet så langt at eneste alternativet var å bånne fjæla og brekke av mot høyre! på sikker men ikke spesielt stor avstand.

midt i denne manøvren så jeg årsaken til "problemet".

i denne båten sitter man og ratter langt bak på venstre! side - nøyaktig i siktretningen mot min pos satt en person og dekte hele sektoren i min pos og dannet en formidabel dødvinkel.

bak rattet satt en 60+ åring som åpenbart hadde blitt hekta på speed på sine eldre dager uten å ha fått slik grunnopplæring i ungdommen som oss andre.

 

ok, retten på min side men viker gjerne på disse betingelser.

 

hadde jeg derimot sittet i kabinen i stedet for på CBen er jeg ikke engang sikker på at jeg hadde sett den på en lettskyet ettersommerettermiddag.

 

det er mange båter og mye fart derute etter hvert og man må nok i større grad enn før kjøre defensivt - med eller uten vikeplikt.

 

som på veiene.

 

 

 

undertegnede er en ihuga nyter av gamle trebåter med omlag 1 sylinder eller så og det er den største båtopplevelsen jeg kan få.

pinnebåter passer best i peisen som oppnøring etter min mening men det er forsåvidt en annen sak.

 

men, når man har båt i oslofjordområdet og ser hva som innen rekkevidde på ca 6-7 timers/ 150 nm aksjonradius på en fin dag og med ei relativt moderat fart på 20-25 - må man erkjenne at båtlivet har flere sider hvor en relativt moderat hastighet legger "hele verden" for ens føtter.

 

strømstad er jo lett match på mindre enn 2 timer.

 

men, bare for å ha påpekt det, båt og utstyr må være i orden før en legger ut på turer utaskjærs.

det er ikke bare å hoppe i en hvilken som helst båt og legge avsted.

jfr tekniske problemstillinger og feil ala ala ormebol, når sjøen trekker opp osv osv - mot natt selvfølgelig.

mind you.

 

 

anyway, her er hva som er innen rekkevidde på en rolig dag: 6-7 timer - ca 150 nm.

valgets kvaler er reelle.

er også av de som det er hyggelig å komme frem og nyte livet i og utenfor båten på bestemmelsstedet.

ikke noe stort poeng i å bare være i båt.

da blir det en egnet robåt, nedsetter eller jagar:

 

Bilde

 

snarveinen til sverige eh danmark

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

I trange sund er det kanskje noen motorbåtredere som glemmer at den motgående seilbåten som "tar all plassen" gjør det nettopp fordi de stikker noe dypere enn sin egen båt...

Seilskøyten hadde hele Grimstadfjordens munning å "ta av". Bredden er ca. en halv nm.

 

Seileren ved Stamsneset gikk UTOVER og da mellom grønn stake og land. Hvor er dybden størst, om den først skulle være et problem? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

I år har vi tatt livet med ro i nære farvann. Det har gitt tid å reflektere litt over hvilken rettning båtlivet går. Og det går mest i 20 til 50 knop. Hvorfor dette vansidige hastverket når en er ute i en frididsbåt? Hvilken kvaliteter er det i å sitte i en stol og styre i en h....... fart så tåra renner? Ikke ser en noe og ikke hører en noe, for en skal sitte høyest mulig for å ha minst mulig kontakt med elementente, men å lager bråk og hekkbølger det skal en.

En bare undres, går det ikke å nyte båtlivet i lav hastighet?

Jeg trives med å være underveis, og jeg har ingen problemer med å nyte en båttur i rolig tempo og fint vær (selv om det selvfølgelig er morsomt å kunne kjøre fort av og til også), men for barna våre blir det kjedelig med for lang tid underveis. For dem er det morsomste med båtturer og båtferier å komme i land på spennende steder, treffe andre barn, fiske krabber og bade. Og da er det veldig greit å ha muligheten til å kunne forsere lange transportetapper på relativt kort tid :yesnod: For oss er dette et aspekt som gjør at alle trives med båtlivet.

Hilsen hos

Link to post

Jeg har faktisk tenkt litt på denne i det siste.

 

... og jeg har siklet over denne siden båtmessen i vår... Fart er ikke alt nei. Eneste feilen med Clipper 40 er sengekapasiteten ... det mangler en køye.

 

Jeg ser forresten at disse båtene er gode gamle Marine Trader etc. og at de markedsføres under forskjellige navn på forskjellige kontinenter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...