Mouche Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Jeg liker båtturen best når den holder opp. Og jeg synes den beste delen av turen er det å være underveis! Ikke for det, å komme til havn, rydde båt, ta en kald øl når man ligger trygt osv er jo bare herlig det også! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Hei tuffff Forstår godt at du går lei når du ikke har riktig vind og må gå for motor, men er det ikke litt tildlig å gi opp? Har du opplevd det motsatte - dvs riktig vind på transportetapper? Det er bare helt herlig. I sommer f.eks seilte jeg direkte fra Færder til Jomfruland - en lang og kjedlig etappe hvis jeg skulle gått for motor, og en slitsom etappe hvis jeg skulle krysset men du verden for en flott tur når vinden var med på laget. Hadde passe bidevind, og store deler av turen lå jeg frampå dekket og "halvsov". Søvndyssende klukking var den eneste lyden. Båten styrte seg selv vha autopilot, og en matros holdt utkikk. Finnes det en bedre måte å reise på? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Og jeg synes den beste delen av turen er det å være underveis! Joa, forså vidt enig i det også - inne i en trang lei hvor du har overgangen mellom hav og land tett på og landskapet drar vekslende forbi. Men der er det ikke så bra å seile, for det krever for mye oppmerksomhet i slik tang lei synes nå jeg. Men for all del, døgnet over til Skagen hadde sine sjarmerende sider det også. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 ...Samtidig fratok han meg alt manøvreringsrom...I slike tilfeller har du vel et par blanke fine spaker, like ved siden av rattet, som kan trekkes en smule akterover... Har selv, i alle fall hatt følelsen av å ha, en kubikkmeter grønt vann på dekk av en Viksund i samme området... Ikke spesielt komfortabelt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
tuffff Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Hei tuffff Forstår godt at du går lei når du ikke har riktig vind og må gå for motor, men er det ikke litt tildlig å gi opp? Har du opplevd det motsatte - dvs riktig vind på transportetapper? Jo, det kan nok synes tidlig å gi opp, men det er vel et par faktorer til - Gaia liker ikke å styre, og da blir det jeg som må gjøre det. I tillegg har hun fått tiltagende problemer med armene og er derfor ikke så mye tess på vinsjene heller egentlig, så da føler hun at hun bare må sitte til pynt - i og for seg ingen dårlig ide , men så må jeg styre med alt selv. Vi hadde i utgangspunkt lyst å gjøre dette sammen. Summen av det hele har vel gitt oss denne konklusjonen. Vi antar vi får et bedre båtliv totalt sett med motorbåt. Savnet mitt imidlertid vil nok være stillheten under seil, og den enorme plassen en seilbåt har under dekk. Det må vi forsake, og det er jo litt ergelig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Skipper Worse, på høyre side når du står på slagskipets bro, er det en pinne som stikker opp. Det er gassen, og den kan beveges. I en situasjon som virker uklar kan farten settes ned , en kan faktisk stoppe helt opp til situasjonen er avklart. Det er nesten utrolig hvor langt teknikken er kommet i dag Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Finnes liksom en siste utvei i slike situasjoner der det kanskje blir trangt, vikeplikt er uklart, noen andre kan ikke lese tankene dine osv.... Det er klart det er surt. Det er sårt. Men av og til må det faktisk til.... Jeg snakker selvsagt om å slå av litt på farten....går stadig ned fra mine 6 knop til 4 knop i slike situasjoner (trange sund og pasasjer f.eks) men ser jo at en del holder 30 knop de samme stedene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det er gassen, og den kan beveges.Det kan jo hende det kun er av og på bryter her.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hallaron Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det kan jo hende det kun er av og på bryter her.. åja !!! Jeg er 100% sikker på at det er de fleste båter leveres slik nå.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 I slike tilfeller har du vel et par blanke fine spaker, like ved siden av rattet, som kan trekkes en smule akterover... Skipper Worse, på høyre side når du står på slagskipets bro, er det en pinne som stikker opp. Det er gassen, og den kan beveges. I en situasjon som virker uklar kan farten settes ned , en kan faktisk stoppe helt opp Finnes liksom en siste utvei i slike situasjoner .... Jeg snakker selvsagt om å slå av litt på farten.... Det kan jo hende det kun er av og på bryter her.. Joda, enig i alt dette, og jeg unnlot med fullt overlegg å kommentere den muligheten, for å se hvor lenge det ville gå før kommentarene kom .. det ble ikke mange minutter, det nei! Jeg har jo selv inntil i fjor alltid vært saktegående, så situasjonen sett fra "den andre siden" er alt annet enn ukjent. Men selv i mine velmaktsdager som snekkebaron svingte jeg alltid BORT FRA hekksjøgeneralene for å få hekksjøene lengst mulig unna og dermed lavere når jeg da omsider svingte tilbake og tok dem på baugen. Begge situasjoner nevnt i innlegget over var helt uproblematiske mht både fart og passeringsavstand inntil de møtende foretok sine ubegripelige manøvre. Da var det for sent å sette ned farten, hvilket ellers kanskje ville ha vært min første reaksjon (litt mer hekksjø i halvplan, men pytt, pytt, de fleste er fornøyd når farten settes ned). For sent pga. den kurs og fart de andre farkostene hadde og derav følgende kollisjonsfare. For sent fordi en bråstopp ville legge meg i dødvanne lenge nok til at også det ville ha blitt risikabelt, bl. a. pga. giring i egen hekksjø. Jaja. Jeg gleder meg nå til sommeren blir over, og det blir mindre trafikk på fjorden ... erfaringen tilsier at det er de mindre oppegående som da er borte. Opplevelser som de to jeg skrev om lenger oppe, er i ferd med å snu min overbevisning angående kravet til obligatorisk båtførerprøve. Det hjelper jo meg fint lite å kunne vikepliktsreglene, når "alle andre" bare gir blanke f**n og manøvrerer som det passer dem... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nefertiti Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 I trange sund er det kanskje noen motorbåtredere som glemmer at den motgående seilbåten som "tar all plassen" gjør det nettopp fordi de stikker noe dypere enn sin egen båt... Det kan også være grunnen til at enkelte seilbåter liker å gå på riktig side av staker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det er ellers en fantastisk holdning som vises av en del saktegående. Om farvannet er trangt eller vidt, om de er nesten alene eller om trafikken er stor, så er det ikke en eneste av de saktegående som klarer å holde seg aktenom den like saktegående båten forut. Neida, de skal helst side om side, og i alle fall aldri rett akterut for andre. Med den enkle konsekvens at de fratar andre manøvreringsrom til å gå tilstrekkelig langt unna til at de selv blir fornøyde med hekkbølgene de utsettes for ... For ikke å snakke om at de til tider fratar seg selv det manøvreringsrom de trenger til å ta større hekksjøer på baugen...Dette er bakgrunnen for min lille private aksjon "hold styrbord i leden". Det gjør det mye enklere for alle. Som tidligere skrevet her er Mossesundet et av mine faste steder vi kjører mye. Her ligger som regel båtene i vifteform, dvs at alle legger seg 15 meter til siden for båten ved siden av - med den følgen at hele leia okkuperes av båter. Vi løser det på to måter1. bruker gassen aktivt, dvs slakker av når vi må det og gasser på når vi kan det 2. holder oss langs land der av en eller annen grunn ingen andre går. Fordelen vi har er at i 30 knop lager vi knapt krusninger på vannet vel bølger blir det - men ikke store. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 (redigert) Worse eller er der ´Cruise`(fleiper) beskriver meget nøyaktig situasjoner jeg selv stadig opplever - det er egentlig Wild West derude nå så en må etter min mening holde utkikk i alle klokkeslett for ikke å bli rammet eller ramme noen - spesielt når farvannet snører seg sammen. det er også alt for mange som ikke gir tydelig signaler om deres egentlige kurs og man blir derfor i tvil om hvilken side som er sikrest å passere på og da må av og til farten ned på "vent" - ofte unødvendig og jo større båt jo verre er det selvølgelig. en annen faktor jeg synes er "oversett" er hvor store endringer som skjer når farten økes fra feks 18-25 knuter i områder hvor det er åpen fart men mye trafikk. situasjonbedømmelser og oppmerksomhet blir mye mer kritisk. vi snakker fortsatt om relativt moderate hastigeter men man kan få inntrykk av at sikkerhetsmarginene minker med 1/x2. tror ikke alle er klar over dette. en gang i tønsbergfjorden - jeg på vei ut i seilingsleden - kommer en slik duckiegreie eller noe mot meg fra venstre! på kryssende kurs omtrent kl 22 eller deromkring i bortimot 20 kn og det er ikke rett sakte. fulgte og fulgte med den og lurte på når han hadde tenkt å brekke. vikeplikten hans var soleklar men hadde jeg stått på retten min hadde jeg kløvet den - uten tvil. da jeg synes den var nær nok måtte jeg ta et valg og i et småfandenivoldsk øyeblikk vurderte jeg å brekke av mot venstre! så nær at jeg ville fylle båten hans med sjø men,... hvis han brakk av samme vei... eh var kommet så langt at eneste alternativet var å bånne fjæla og brekke av mot høyre! på sikker men ikke spesielt stor avstand. midt i denne manøvren så jeg årsaken til "problemet". i denne båten sitter man og ratter langt bak på venstre! side - nøyaktig i siktretningen mot min pos satt en person og dekte hele sektoren i min pos og dannet en formidabel dødvinkel. bak rattet satt en 60+ åring som åpenbart hadde blitt hekta på speed på sine eldre dager uten å ha fått slik grunnopplæring i ungdommen som oss andre. ok, retten på min side men viker gjerne på disse betingelser. hadde jeg derimot sittet i kabinen i stedet for på CBen er jeg ikke engang sikker på at jeg hadde sett den på en lettskyet ettersommerettermiddag. det er mange båter og mye fart derute etter hvert og man må nok i større grad enn før kjøre defensivt - med eller uten vikeplikt. som på veiene. undertegnede er en ihuga nyter av gamle trebåter med omlag 1 sylinder eller så og det er den største båtopplevelsen jeg kan få. pinnebåter passer best i peisen som oppnøring etter min mening men det er forsåvidt en annen sak. men, når man har båt i oslofjordområdet og ser hva som innen rekkevidde på ca 6-7 timers/ 150 nm aksjonradius på en fin dag og med ei relativt moderat fart på 20-25 - må man erkjenne at båtlivet har flere sider hvor en relativt moderat hastighet legger "hele verden" for ens føtter. strømstad er jo lett match på mindre enn 2 timer. men, bare for å ha påpekt det, båt og utstyr må være i orden før en legger ut på turer utaskjærs. det er ikke bare å hoppe i en hvilken som helst båt og legge avsted. jfr tekniske problemstillinger og feil ala ala ormebol, når sjøen trekker opp osv osv - mot natt selvfølgelig. mind you. anyway, her er hva som er innen rekkevidde på en rolig dag: 6-7 timer - ca 150 nm. valgets kvaler er reelle. er også av de som det er hyggelig å komme frem og nyte livet i og utenfor båten på bestemmelsstedet. ikke noe stort poeng i å bare være i båt. da blir det en egnet robåt, nedsetter eller jagar: snarveinen til sverige eh danmark Redigert 8.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 I trange sund er det kanskje noen motorbåtredere som glemmer at den motgående seilbåten som "tar all plassen" gjør det nettopp fordi de stikker noe dypere enn sin egen båt... Seilskøyten hadde hele Grimstadfjordens munning å "ta av". Bredden er ca. en halv nm. Seileren ved Stamsneset gikk UTOVER og da mellom grønn stake og land. Hvor er dybden størst, om den først skulle være et problem? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Min oppfatning om obligatorisk og påtvunget båtføreropplæring fra 6 års alderen er behørig styrket Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
hos Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 I år har vi tatt livet med ro i nære farvann. Det har gitt tid å reflektere litt over hvilken rettning båtlivet går. Og det går mest i 20 til 50 knop. Hvorfor dette vansidige hastverket når en er ute i en frididsbåt? Hvilken kvaliteter er det i å sitte i en stol og styre i en h....... fart så tåra renner? Ikke ser en noe og ikke hører en noe, for en skal sitte høyest mulig for å ha minst mulig kontakt med elementente, men å lager bråk og hekkbølger det skal en. En bare undres, går det ikke å nyte båtlivet i lav hastighet? Jeg trives med å være underveis, og jeg har ingen problemer med å nyte en båttur i rolig tempo og fint vær (selv om det selvfølgelig er morsomt å kunne kjøre fort av og til også), men for barna våre blir det kjedelig med for lang tid underveis. For dem er det morsomste med båtturer og båtferier å komme i land på spennende steder, treffe andre barn, fiske krabber og bade. Og da er det veldig greit å ha muligheten til å kunne forsere lange transportetapper på relativt kort tid For oss er dette et aspekt som gjør at alle trives med båtlivet. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Hva med campingvogn eller bobil (alvorlig - ikke fleip)? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Jeg har faktisk tenkt litt på denne i det siste. Det er faktisk noe i det og ta livet med ro. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Hva med campingvogn eller bobil (alvorlig - ikke fleip)? Så var det dette med sjøegenskapene, da! Det er ikke enkelt å komme seg til flotte steder som f.eks. Stauper, Lindholmen o.l med campingvogn. Nei, vi setter stor pris på friheten og variasjonsmulighetene vi har med båten. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Cutty Sark Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 ...og jeg drømmer om denne med 2 x D6. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Jeg har faktisk tenkt litt på denne i det siste. ... og jeg har siklet over denne siden båtmessen i vår... Fart er ikke alt nei. Eneste feilen med Clipper 40 er sengekapasiteten ... det mangler en køye. Jeg ser forresten at disse båtene er gode gamle Marine Trader etc. og at de markedsføres under forskjellige navn på forskjellige kontinenter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hallaron Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Om jeg en dag i fremtiden blir rik og ikke har lyst på seilbåt lenger, står slike båter øverst på lista. Det er rett og slett klasse over dem! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Det vil jeg kalle en real båt som tåler en skvett - standard planende flatbankere er bare moro opp til max. frisk bris på åpent hav, men i en trålertype er det også levelig i en kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2006 Link til dette innlegget Svart 8.August.2006 Og forøvrig mener jeg hekksjøfetisjistene skal pålegges å sende ut en Securité hver gang de har tenkt seg innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.