LarsLarsere Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 I år har vi tatt livet med ro i nære farvann. Det har gitt tid å reflektere litt over hvilken rettning båtlivet går. Og det går mest i 20 til 50 knop. Hvorfor dette vansidige hastverket når en er ute i en frididsbåt? Hvilken kvaliteter er det i å sitte i en stol og styre i en h....... fart så tåra renner? Ikke ser en noe og ikke hører en noe, for en skal sitte høyest mulig for å ha minst mulig kontakt med elementente, men å lager bråk og hekkbølger det skal en. En bare undres, går det ikke å nyte båtlivet i lav hastighet? folk er forskjelige. Noen synes det er gøy å kjøre fort, andre ikke. Personlig liker jeg begge deler, men får desverre ikke serlig mye annledning til å kjøre fort. Men det kommer! Jeg er mer bekymra over kombinasjonen av udugelighet og/eller alkohol sammen med høy fart. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2006 Det er en grunnleggende misforståelse at folk er så forskjellige, det er mye sau i oss alle og vi gjør lett det som vi er vant til. Å kjøre en rask planende båt er som å kjøre bil, det er vi vant til. Vi styrer til høyre og til venstre, rygger og parkerer og står i- og viker til nød når noen kommer fra "høyre". Og hva er det man ser? Har en noen grågrunker på kistebunnen spasere en rett fra en grønn 12 fots pionerjolle til en Bigline 42 dobbel turbo. En har da vært i både bil og båt før Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Det er en grunnleggende misforståelse at folk er så forskjellige, det er mye sau i oss alle og vi gjør lett det som vi er vant til. Å kjøre en rask planende båt er som å kjøre bil, det er vi vant til. Vi styrer til høyre og til venstre, rygger og parkerer og står i- og viker til nød når noen kommer fra "høyre". Og hva er det man ser? Har en noen grågrunker på kistebunnen spasere en rett fra en grønn 12 fots pionerjolle til en Bigline 42 dobbel turbo. En har da vært i både bil og båt før Ånei, det er nok ikke derfor jeg nå velger å gå tilbake til motor fra seil. Ikke fordi jeg breker for mye eller har samlet for mange grunker på kistebunnen, men fordi det passer meg best, og fordi det gir meg mer ut av mitt båtliv. Jeg har ikke tenkt på noen oceankryssning og da gjør - etter en nøye overveiing - en motorbåt bedre nytte for seg. Men for all del, det er også herlig å seile. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2006 Jeg har selv hatt ulike motorbåtvarianter i mange år og en seilbåt er også en motorbåt, det handler ikke om seil eller motor. Det er bare behovet for å fly mellom holmer og skjær - et lite helikopter vil være mer effektivt i så måte, men da må en faktisk skaffe seg kompetanse i å fly. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Nok en diskusjon som ikke har en rett eller gal side egentlig. Vi er nok alle på sjøen for å kose oss, og alle kan sikkert gjøre feil iblandt..... enten en er ute og seiler, med storseil, fokk eller spinaker som begrenser sikten, eller om man går i 15 - 30 knop hvor spruten står og hekkbølgene rår, med eller uten partner som begrenser sikten/konsentrasjonen. Stor er den som kan inrømme sine feil på lik linje som en kan peke ut andres tabber (feil navigasjon eller "pilotage", som er navigasjon/manøvrering i trange farvann). Sammen har vi en felles glede av å være på sjøen, enten det er for turens skyld, eller om turen starter når vi har ankret opp. Respekt for dette fellesskapet skal en ha, og en bør altid gjøre sitt beste for at de som deler vår entusiasme for det våte element, med eller uten pinne, har en like fin dag som vi har. Jeg koser meg i hvertfall i alle fartsområder, og under stort sett alle værfohold. Sjøen er en lunefull elskerinne som skal respekteres, da hennes humør kan endres svært fort med drastiske konsekvenser......og før vi vet hva som skjer eller skjedde, så kan vi ha behov for hjelp fra den "pinnebåten" eller "hekksjøgeneratoren" som vi nettopp har irritert oss på. Gjensidig respekt og ydmykhet til å inrømme feil er viktigere enn å ha rett til enhver tid. Hilsen en som har laget for mye sjø, mottatt for mye sjø og har felmanøvrert i trange farvann ofte nok til å tilgi dem som gjør det mot meg, samt og å ikke irritere meg over mindre ting når jeg er ombord og koser meg underveis eller under anker (med sort ball oppe). "Life is too short to be miserable, so I prefer to enjoy myself irrespective...." Been there, done that and have the T-shirt ..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
hos Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Det er bare behovet for å fly mellom holmer og skjær - et lite helikopter vil være mer effektivt i så måte, men da må en faktisk skaffe seg kompetanse i å fly. Å nei da, det handler ikke om behovet for å fly mellom holmer å skjær. Kjøre fort gjør vi langt fra land (når behovet tilsier det), mens vi mellom holmer og skjær koser oss i lav fart, stopper for å ta et bad og slapper av. Jeg vet ikke helt om du fleiper, eller mener alvor, men jeg opplever i alle fall at vi har like stor båtglede som de som har saktegående båter (ingen av våre tre tidligere båter har vært planende). Med tre ukers båtferie med barn fra snaue ett til sju år har kombinasjonen av langsom kjøring blant holmer og skjær og rask utaskjærs kjøring for å kunne komme til Sørlandet og oppleve Dyreparken og flotte uthavner der vært helt suveren. Jeg tror folk er ganske forskjellige, og så er jeg overbevist om at behovene kan variere etter hvilken livssituasjon en er i. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Mouche Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 (redigert) Ordfører Arne Thomassen i Lillesand vil nå be kommunestyret om fullmakt til å ta problemet med manglende politibåt opp med sentrale myndigheter. Han ønsker også en innskjerping av fartsbegrensningene slik at alle områder innaskjærs får samme fartsbegrensningene, nemlig 5 knop! Så der fikk dere den dere cigarstinkende 3-etasjers hekkbølgegeneraler! Redigert 8.August.2006 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cutty Sark Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Kjøre fort gjør vi langt fra land (når behovet tilsier det), mens vi mellom holmer og skjær koser oss i lav fart, stopper for å ta et bad og slapper av. Nettopp!! Det er ikke 35 knop i sikksakk mellom andre båter det er snakk om. Hvor mye kos det f.eks. er i å reke i 7 knop mellom Sogn og Bergen en regntung dag kan diskuteres. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Hvor mye kos det f.eks. er i å reke i 7 knop mellom Sogn og Bergen en regntung dag kan diskuteres :lol: Eneste høidepunktet er å bli fotografisk foreviget av Trond C. ved passering ved Feste. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Cutty Sark Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Selvsagt, det oppveier jo en hel del!! Såg Sage'en da jeg passerte der forrige helg, fotogen som bare det. Holdt foreskreven fart og det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Ja, jeg våget ikke noe annet, jeg heller!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Boywonder Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Folk er forskjellig, og takk for det! Noen ser det vakre i store hekkbølger......mens andre helst ikke vil komme frem.... Og jeg ser hva slags båt du har... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Oteren Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Og jeg ser hva slags båt du har... Og? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Klart vi koser oss med de båtene vi har- selv om mange vil tvile dersom de hadde sett noen av undertegnedes tidligere farekoster. Og så kan en vel ha litt barnslig glede av å tupp litt til hverandre, men bak det håper jeg at det ligger et ønske om at vi både fortsetter og i noen tilfeller blir bedre på å ta hensyn til hverandre på sjøen. Takk for oppmerksomheten. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 På min ferd nedover svenskekysten har jeg trolig møtt alt som flyte kan av svenske seilbåter. Mye fornuftig seiling av de aller felste. Bortsett fra at de kutter svingene i trange leier og lager liten plass for oss som helst vil holde oss på rett side av leden for ikke å lage totalt kaos i motsatt led. Ikke alltid morsomt å møteinnhente i 14knop med en gedigen hekkbølge til hver enkelt. Men jeg kan da heller ikke sslakke av for hver enkelt heller. Dette gjelder selve E6en nedover. Men jeg slakker alltid av når jeg innhenter/møter småbåter som enten fisker eller vil få vanskeligheter med mine hekkbølger. Før hadde jeg snekke og koste meg grasat i småfart langs kysten. Når jeg nå har mer fart ønsker jeg å bruke den der jeg har behov for det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 11.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2006 Er det trange og sterkt traffikerte farvann er det etter min mening godt sjømannskap å ta ned seilene å gå for motor for seilbåter. Det er også etter min mening godt sjømannskap å gjøre som Astor å slakke ned for småbåter og for de som ligger å fisker å koser seg. Men så har vi "hekkbølgebåten" som ute på åpent hav med god plass til alle sider, må kline seg opp i skutesiden på den båter en tar igjen og passerer??? Det må være dedikerte skogsmatroser i stjerneklassen som fører slike båter! Men sett fra mitt ststed, de fleste oppfører seg bra på sjøen selv om farten og hasverket har økt betydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 I dag hadde jeg følgende opplevelse Våknet tidlig i dag pga en vakttelefon. Kjøre innom båthavnen og tok en tur utpå. Morgenduggen lå frisk på båten, solen skinte og 0-2ms vind. Tok turen til Forsand/Lysefjordbrua med 27knop i snitt for og beskue det vakre landskapet og nyte morgenkaffen med et rundstykke. Tilbake på jobb i god tid før maset begynner. Det kan kanskje kalles hastverk, men enestående vakkert var det. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Det kan kanskje kalles hastverk, men enestående vakkert var det. Du mener hekkbølgen din, da?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
goggen Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 He he - nå snakker vi! Min oppriktige mening er at det er lite som kommer opp mot en god hekkbølge! Her er goggens under sommerens tur fra Merdø til Larvik. Uttaskjærs hele vegen med direkte kurs på Rakkebåen. Fantastisk tur som tok vel 2 timer en sommerkveld. Hver sin smak, goggen er tilhenger av valgfrihet for den enkelte - gjelder også i båt. Personlig vil jeg ha muligheten til rask forflytning når det er ønskelig, samtidig som det er trivelig å tusle i 5-6 knop i andre sammenhenger. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
baatsman Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hei Hvordan er du fornøyd med båten. FLott båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Cutty Sark Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Slik ser det ut bak en Sunseeker som er ute og "grisekjører". Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Hei Hvordan er du fornøyd med båten. FLott båt.Takk, båten fungerer helt suverent - nesten bedre en vi hadde våget håpe. Teknisk er den veldig bra med store gode motorer, og komfortmessig er det en ypperlig "hytte" for vår familie på fire. Min bedre halvdel er også storfornøyd. Vi har hatt tidenes beste båtferie i år. Håper nå på en fin høst slik at vi kan bruke båten så lenge som mulig... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
hos Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Takk, båten fungerer helt suverent - nesten bedre en vi hadde våget håpe. Teknisk er den veldig bra med store gode motorer, og komfortmessig er det en ypperlig "hytte" for vår familie på fire. Min bedre halvdel er også storfornøyd. Vi har hatt tidenes beste båtferie i år. Håper nå på en fin høst slik at vi kan bruke båten så lenge som mulig... Må si du har en flott ferie-/turbåt Vi så mange slike (og enda støre) Princesser på båtferien vår i år. Hva slags motorer har du, og hvor fort går båten (toppfart/marsjfart)? Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
goggen Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Jeg har to VP TAMD63L motorer på 318hk hver. Toppfart er 30+ og grei marsjfart ligger på +/- 24 knop. Da jobber motorene uanstrengt på ca 2400omdr. Maks er 2800. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
hos Svart 12.August.2006 Del på Facebook Svart 12.August.2006 Jeg har to VP TAMD63L motorer på 318hk hver. Toppfart er 30+ og grei marsjfart ligger på +/- 24 knop. Da jobber motorene uanstrengt på ca 2400omdr. Maks er 2800. Imponerende ytelser - rene sports-cruiser prestasjoner Vi topper snaut 33 knop med fulle tanker og masse bagasje, og bra marsjfart er 25-27 knop. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.