Jump to content

Albin Singoalla 72 modell, erfaringer?

Annabella

Recommended Posts

Fin båt, ser ut som en forstørret Vega. Dessverre den er kjent for å seile som en krøkke. Lavt lystall grunnet stort deplasement og lite seil, gjør det til en fin nybegynner båt vil jeg tro. Ursolid som andre Albin`er.

Vil tro det er prisen, og motoren som avgjør om det er et OK kjøp eller ikke...

Suzuki

No boat needed..

Ehh; da snakker du med feil person (ettersom jeg aldri har likt Fenixen noe særlig.. )

Dog; det finnes mye fint i den prisklassen dere titter på. Albin Ballad, Comfort 30 er typiske halvtonnere.

Tenkt litt over hva dere primært ønsker bruke båten til ? Lengre turer ? Helgeturer ? Regatta ? Badeturer i skjærgården ?

Fordelen med Fenix er at den holder seg uforskammet bra i pris.

Suzuki

No boat needed..

Singoallaen ble Albins store flopp. En forstørret vega men med dårligere seilegenskaper (Vegaen selv er heller ikke noen seilbåt for kresne seilere...) , Hydraulisk styring som gjorde at man mistet rorfølelsen, og relativt simpel utførelse på interiøret. Om prisen er lav nok byr den på mye plass, men er trolig vanskelig å selge igjen.

Av ren nysjerrighet, åffer d'a?

Fordi jeg synes Fenix`en er et pokkers overpriset eggeskall av en båt,med billige løsninger, svak motor og vond cockpit. Ta med den ekstremt trange dinetten og løsningen med at man ligger rundt motoren,og dermed bruker opp all stueplassen som burde vært i cockpittbenkene,samt det faktum at båten ikke har kjølsvin så har jeg fått med det meste. :rolleyes:

På den positive siden, er båten pen å se til, seiler bra i lett vind,og som nevnt, holder den seg meget bra i pris...

Suzuki

No boat needed..

Vet jeg vil bli beskyldt for hakk i plata her, men jeg synes dere skulle startet på noe mindre enn 34 fot. kjøp en båt som er enkel og 8-10 fot mindre, lær og skaff dere erfaring, før dere eventuelt går opp i størrelse. Vet det er delte meninger om dette her, men jeg er overbevist om at man blir fortest flink i liten båt.

• 4 år senere...

Som eier av en Singoalla fra 72 vil jeg kommenter. Dette er en solid båt, og skroget er 25mm der jeg monterte ny logg.

Den går sakte i lett vind, men dette tar den igjen når vinden er 9-10ms og vi går med full seglføring.

Singoalla finnes i Amerika-Middelhavet-Sveits-Holland-UK og selvfølgelig Danmark-Sverige-og Norge har jeg funnet ut.

Det har vert seilt med båttypen fra Sverige til Vestindia og tilbake uten problem.

Ett Dansk par har seilt fra Danmark og til Middelhavet der dei seilte i mange år før dei returnerte til Danmark.

Har sjølv seilt til Shetland.

Det er imidlertid to "problem" som alle jeg har vert i kontakt med rapporterer og det ene er svikt i dekket der masten står, så alle har forsterket mastestøtten. Noen har satt inn stålrør og andre har forsterket skottet med en eikeplanke på begge sider.

Det andre er at båten har problem med styringen på bakking, ettersom propellen kommer ut bak propellen.

Sjølv løste eg dette problemet med å montere vindror der jeg kan bruke rordelen som "nødror" og da går det greit.

Andre har flyttet roret bak propellen og da snur båten rundt sin egen akse.

Lykke til og god sommer til alle som har Singoalla.

https://baatplassen.no/bildearkiv/38/38462/p1231371.jpg

Hei Singoalla, og velkommen til baatplassen!

Diskusjonen er jo noen år gammel, men det er stadig vekk kjekkt å lese om 70-talls seilbåter.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

• 2 år senere...

Albin Singoalla 34 fra 1972, S/Y Bessie Hamilton, ble overtatt av meg i 2012. Suzuki nevnte dette om henne i 2006: " Så uforskammet fin ut til å være 32 år...". Nå er hun 41 år og fortsatt ser hun uforskammet fin ut :wink:. En del slitasjer etter så mange år må en regne med, men dette er jo noe av sjarmen med en båt, så slipper en å være altfor redd for ei ripe i lakken. Byttet ut motoren VP 27 Hk med en Kina TDM på 21 Hk og det viser seg at dette er nok hestekrefter for henne. Seilte henne fra Eigerøy Båt & Motor i Egersund og opp forbi Stad i Juli i år. Fra Askvoll til Syvde via Stad på 14,5 time kan vel ikke sies å være ei krøkke som Suzuki nevner :lol:. Hun er seig og tåler absolutt en trøkk med kastevinder i fjordene som vi har mye av her vi er nå.

For de som er interessert i tilsvarende båt så skal denne selges nå. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43537206 Tilhørte nå avdøde Odd Børretzen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...