Jump to content

Prosjekt moring i Randsfjorden - trenger litt hjelp :-)


Torcello

Recommended Posts

Å låse en båt som ligger på bøye på en effektiv måte er nok umulig.

Men for å minske sjansen for tyveri kan du få båt og motor Securmerket. Dette gjør også samme nytte som å registrere i RSSR ift forsikringsselskapet.

 

Apropos bøyefortøyning så fikk jeg en telefon fra politiet i forgårs, med spørsmål om jeg eide en with442....

Det viste seg at båten hadde klart å komme løs fra plassen sin på Rognstranda i Bamble og var funnet drivende ved Jomfruland.

Den har i flere å ligget festet med en 10mm karabinkrok av denne typen, men det er altså ikke sikkert nok.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tar fobehold om at jeg har missforstått hvordan dette er tenkt løst.

 

Jeg skjønner ikke helt hvilken forskjell det gjør om båten er låst fast til tauet, eller tauet låst fast til land? Det er jo uansett bare å kappe tauet eller knyte opp knuten.

 

Ser du nevner i et tidligere innlegg at det er noe kronglete adkomst til båtplassen landveien. Dermed er det jo stor sannsynlighet for at et eventullet tyveri er planlagt, dvs de har med seg kniv. Da er du like langt........

 

Hvis du merker båten, kanskje det finnes et skilt du kan sette på land? Det kunne hjulpet.

 

 

Mvh Emil, litt negativ for anledningen.....

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Vaier eller kjetting er en mulig løsning hvis opplegget er som den andre tegningen til Eysteind.

Vår båt ligger (lå..) som på tegning nr. 1, med feste bare i baugen.

Det var derfor den har klart å hekte seg av kroken når den har snurret rundt bøya.

Med denne løsningen går det heller ikke an å bruke vaier.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvilken forskjell det gjør om båten er låst fast til tauet, eller tauet låst fast til land? Det er jo uansett bare å kappe tauet eller knyte opp knuten.

Vaier eller kjetting er en mulig løsning hvis opplegget er som den andre tegningen til Eysteind.

Nei, vaier brukes mellom båt og land, og kan utmerket brukes i alle tilfeller som er skissert. Derfor er vaier vedre enn kjetting, fordi denne er mye lettere når den er lang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Hvis du går for en fortøyning der båten kan trekkes inn og ut bør du bruke en god trinse ytterst der tauet gjør en u-sving. Dette punktet er i bevegelse hele tiden og tauet slites hvis det må gli inni et øye som står stille.

Det er en fordel å bruke ringen i toppen av bøya slik at du får tau og trinse over vann, men toppringen kan gjerne sikres med et tau fra toppringen og ned i moringstauet. Det vil berge båten når gjengene i mutteren under bøya engang ruster vekk slik at bunnringen npå bøya faller av.

Til moring tror jeg 40-50 kg betong eller litt mindre stål holder bra. Ville vært skeptisk til modellen du viste lenger opp hvis det ikke er ren sandbunn. Blir den liggende delvis oppå en stein holder den ingenting.

Hvis du vil gjøre det lettvint kan du kjøpe et 15-20 kg Bruceanker-kopi og bruke god lengde på tauet opp til bøya (kanskje 30 m på 10 m dyp). Sett gjerne en 3-5 kg daumann 4-5 meter under bøya og bruk nylontau hele veien.

Mons

Link to post
Share on other sites

Har laget moring selv tidligere i to tilfeller, ene tilfellet tok jeg en gummibåt som er kjøpt på europris/lekeforretning etc, en til rundt 100lappen.

Så fyller du den med luft, legger armering oppi med løkke til å feste tau/vire i som stikker over gummibåten.hell sement oppi gummibåten til du har fått ønsket tyngde, du fåt tung moring her hvis du vil.

Slep moringbåten ut der du vil ha den, fest kjetting til den og punkter den. vips ligger moringen der du vil ha den uten større anstrengelser :wink: .

jeg har dykket senere og fjernet plasten fra båten så det ikke skal sees ovenfra, er ikke penest med plast i fjorden.

 

Moring nr 2 har jeg brukt to blokker fra defekte v8 motorer, disse rikker seg ikke når de har lagt seg i mudderet på bunn.

 

 

ø.l

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde i øvrig vært fint om noen med erfarin på området kunne si litt om bunnforholdene i Randsfjorden.... :-)

Hvor ved Randsfjorden befinner hytta di seg? Det er mye leirebunn i fjorden, bare du kommer utenfor steinsonen. Men jeg har inntrykk av at det blir mer leire jo lenger nord i fjorden man befinner seg. Jeg bor litt nord for Hov, og der er det leire på ca 3 meters dyp.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hytte ved Ørsta - ca. 2 km. syd for Coop butikken.

 

Nå skal båten i øvrig hentes i dag og da kommer jeg meg litt ut selv og får sett på bunden - det er jo ikke så enkelt uten :-)

 

Leire er jo greit for plassering av den moring jeg hadde i tankene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...