Jump to content

Öppna Varv på Orust

Sydvesten

Recommended Posts

Vel, nå blir det via Køben likevel siden flyet går fra Hgsd og leiebilen var 1.000 rimeligere der. Ser det er en halv time lengre å kjøre iflg Hertz sine sider, men pytt hva gjør vel det... Godt å ha litt tid alene og tenke...

Rapport kommer, spotter nok raskt ut seilbåter i 700-900.000 klassen og konsentrere meg om disse. ca 5 timer er jo alt jeg rekker...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Håper å rekke over det, har vel ca 6 timer til rådighet nå, har fått litt mer tid så jeg kan være til det stenger.

Hvor mye tid må jeg regne med å kjøre mellom disse stedene. Elløs er jo absolutt den største plassen for mine interesser, men Bavaria ligger av en eller annen grunn alene med Najad i Henån. I Vindø er det i praksis bare Beneteau 37 som er av direkte interesse, men uten å ha sjekket pris regner jeg den som uaktuell, prismessig. Dessverre ser det ut til at Jeanneau 32i ikke er på messa. Har plugget meg ut

Aktuelle:

Hanse 320

Hanse 350

Bavaria 31

Bavaria 34

Dufour 325

Delphia 33

Disse første prioriteres først og så hvis det blir tid:

Dufour 365

Oceanis 343 (trodde den var ute av produksjon)

Dufour 34

Dehler 34 (nyskjerrig, seiler mannskap på Dehler 29 i Færderen)

Elan 340

Elan Impression 344

SO 36i

Sweedstar 37

Pronavia 38

x-37

Najad 355

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

DA kom vi inn døren etter en tur til ORUST messene.

Nydelig sol og varmt men mye vind var det som det har vært i sommer der nede.

Det ble spist hamburgere og vafler og drukket kaffe og i tillegg handlet vi billig kylling på svinesund.

Ja og så så vi noen båter da :smiley:

Vi dreit i å se på uinteressante båter som Delphia , Bavaria og slikt men jeg kan jo si litt om hva vi så på.

Elan 340 var veldig fin men noe trangere enn vår Dufour 34 , futuristisk i innredning og fine løsninger i cockpit.

Elan 410 var nydelig men litt i største laget for oss , vi skal se littt nærmere på 37foteren i stedet.

Hanse stilte ut ny modell av 320,350,370,400.

Små endringer i interiør i 370 og 400 , dørkene var nye men ellers var de omtrent like som de har vært , vi orket ikke å titte i 320 og 350 (tror jeg faktisk glemte det for det hadde jo vært greit å se 350en i hvert fall)

Pronavia 38 der stilte de ut totalt feil innredning i forhold til det vi hadde tenkt å se på og var lovet av fabrikk skulle vises (de hadde ikke fått ferdig båten vi skulle se så da viste de en 3kabiner med dinette) Pronaviaen virket veldig gjennomtenkt i dekkslayout.

Salona 370 , denne likte vi ikke , var sikkert grei men jeg fikk ikke ”godfeelingen” av denne.

Arcona 370 var en av messas absolutte højdare , den båten er nær perfekt , drømmebåt vil jeg kalle den.

Så kom turen til HR 37 som var en av båtene vi gledet oss til å se nærmere på , der ble vi skuffet , trang forpigg , trangt bad og lav ståhøyde bakover og i akterkabinen , så denne er nå strøket av lista , mistet bare lysta på den båten.

Swedestar 370 , det er 2ndre gangen jeg ser den båten og den er så gjennomført perfekt at det nesten er vondt å gå på land etter et besøk i den båten , man har bare lyst å jage selgerne ut , slippe fortøyningene og dra til fjerne himmelstrøk med en gang. Den rykket mange hakk opp på ønskelista nå.

Grand soleil 40 var vi også å så på , den båten er tilbake på lista sammens med 37foteren som dessverre ikke ble vist på messa, gedigen båt.

Så bar det i bilen videre til neste plass.

Malø 37 vipper HR37 ned til en ubetydelig jolleplass , den båten er så gjennomført bygd at man bare blir sittende å smile. Vel så koster den noen kroner men duverden for en båt , det er 2ndre gangen vi ser den båten og vi er skremmende imponert , mer var det ikke å se på messeplass 2.

Så kjørte vi videre til Najad , CR og bavaria.

Bavaria så vi ikke på , Najad 355 som vi har lest i blader skulle være trang i cocpit men ellers være en fin båt var det jeg vil påstå må være verdens fineste båt i 35fots klassen , det var en svimlende fin og gjennomført båt , perfekt cocpit , fantastisk plassutnyttelse, kvalitetsinntrykk i spitzenklasse , alle vi 6 som var på messa var enige om at dette var messas fineste båt med Malø og arcona 370 på delt 2ndreplass.

Siste plassen vi var innom var Vindø der Regina viste sine båter , vi var bare innom 35foteren og dette er absolutt en knallfin båt , veldig gjennomtenkt løsning , høy kvalitet men ordene som rant fram når vi så den var pensjonistbåt , vet ikke helt , jeg var vel den i følget som likte båten best og absolutt var mest positivt innstilt til den , tror jeg kunne levd med en slik båt faktisk.

Messas desidert største fiasko/skuffelse/skremmende opplevelse var en båt som så halvfabrikata ut , skapåpninger var skjært ut med stikksag , vindusrammer løsnet når du tok i de , vinduer manglet 1cm mellom pakning og glass innvendig og imellom der var det klint inn sikaflex i fjelltopp formasjon , det var sikaflex klint rundt i båten på forskjellige steder og på plasser var det sprekker der det ikke skulle være det , det var ikke fall for å få ut vann der slikt kunne komme inn , båten så rett og slett ut som en halvfabrikata båt som var slengt sammen over et par weekender av en amatør.

Jeg måtte spørre de som sto der om dette var en uferdig prototype men de sa dette var en 100% ferdig båt og slik skulle det være. Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte for det var ubeskrivelig dårlige greier.

Båten kostet 2,1mill og var 36fot , navnet et CR360 uff uff uff

Redigert av Enzo (see edit history)

Da er jeg også hjemme etter å ha gjort mye båt i helgen. Først Orust fredag og så hjem lørdag og shine Yamarinen for overdragelse på Flesland i dg. 40 nmil i kuling ble en humpete opplevelse og kanskje greit å få en påminnelse om hvorfor dette ikke er en båt vi ønsket å beholde lengre selv om den er kjekk i godt vær og dårlig tid... Nok om det selv om jeg er svært spent på de karene som skulle til Kristiansund, det er jo meldt mye kuling fremover, men det går vel greit.

Vel, jeg må si at Orust ble en opplevelse med blandede følesler. Når jeg kom frem så er det første jeg ser en flott 35 foter med en ledig plass på siden og en lapp "320 kommer lørdag lunch". F... jeg som hadde reist hele veien for å få sett på spesielt disse to modellene. Den norske rep. kunne ikke annet enn å beklage. Etter en tid fikk jeg beskjed om at den skulle komme kl. 18 den dagen, men selvsagt kom det kontramelding på det og jeg fikk ikke sett noe 320... Vel, planen var å vurderer begge disse nøye, men nå ble det altså bare 350en for Hanses del... Her er mine kommentarer:

Utvendig:

Båten har en deilig cockpit, den er veldig stor og jeg syns løsningen er slik jeg ville hatt dem selv. Minus for åpen hekk som koster ekstra (kr. 8.000) for å få orden på og da blir det noe trangt bak roret samt at gir/gass bør være på pidestal. Til slutt kan en jo innvende at løsningen med instrumenter på sidene blir dyr da det for å bli praktisk må være doble sett... Ellers like jeg rorløsningen svært godt (dessverre glemte jeg å ta bilder av det), men her har du en svært kraftig rorstamme som er koblet med stag direkte på rorsystemet i pidestal. Har jo sett Bavaria sitt vaiersystem og er ikke i tvil om hva jeg ville valgt... Dette borger for god og direkte rorfølelse, men har ikke testet...

img_2501.jpg

redigert__cockpit.jpg

redigert__cockpit_2.jpg

Ellers liker jeg svært godt designet utvendig, den blir litt tammere med sprayhood oppe, men uansett syns jeg den ser råflott ut... Litt trangt mellom vant og rekke var vel det eneste jeg ikke syns var optimalt... Flushdekkede luker er flott og skiller den ut fra mengden...

dscf0072.jpg

redigert__utvendig_2.jpg

Innvendig

Båten skiller seg klart fra mengden innvendig. Nå er det ikke nødvendigvis positivt og la det være sagt, alt er ikke vellykket, men jeg var mange ganger i båten i løpet av fredagen og hver gang jeg hadde vært opp i andre modeller og så kom tilbake så likte jeg den bedre og bedre, men jeg syns det var interessant å høre svenskenes kommentarer, det var alt fra "jette fin" til "hva holder ni på med hos Hanse om dagen"... En norman kom også inn, satte seg i salongen og sa "dette er ikke noe for meg" og gikk igjen... :lol:

Det beste med båten innvendig er at den er svært lys, den gir en flott romfølelse og jeg syns den asymetriske salongen ble veldig bra, en puff i hver ende er veldig moderne i sofabransjen om dagen, det gir en god stuvemulighet som er lett tilgjengelig, ulempen er manglende ryggstøtte.

redigert__salong.jpg

Pentryet er ganske ordinært, men skuffende at de bare har tatt seg plass til en vask, dobbelvask er jo nesten must så det var dårlig...

redigert__pentry.jpg

Akterkabinen er romlig ved inngangen og lys og luftig, dessverre har ikke Hanse lyktes med å få rorstammen så langt bak at den ikke kommer i veien, det ødlegger for en god og stor sengeplass for to voksne.

redigert__akterkabin.jpg

2. akterkabin er uklar pt om er innredet som på fremvist båt eller om den enten leveres glatt. Skott og dør vil dog være likt plassert som i dag...

redigert__andre_akterkabin.jpg

Forkabinen er god, men blir også noe liten. Denne båten er spissere i baugen enn andre cruiserbåter, men den er stor nok for to voksne, men ikke gedigen...

redigert__forkabin.jpg

Toalettet blir ikke digert, men det har to dører inn som gjør at en slipper å gå via salongen for å komme til det fra forpigg. Stort nok er min konklusjon, men for meg litt knapp takhøyde, jo det er ståhøyde, men ikke mer enn det og da føles det litt knept kontra 190 toalettene... Det er viktig med god plass på toallette...

redigert__toalett.jpg

Konlusjonen er at Hanse har prioritert stor salong og diger cockpit og at dette har gått litt utover kabinene, antakelig likevel et riktig kompromiss syns jeg. Vel, siden jeg ikke fikk sett 320 og fruen er skuffet over at jeg brukte så mye tid på ikke å få sett på den båten HUN vil ha så er vi langt fra i havn mtp båtvalg... Må vel også si at den opplevelsen ikke bedre inntrykket av apparatet rundt Hanse, det finnes jo mange historier om uferdige båter fra verft og ikke allverden oppfølging i ettertid... Hmmm, dette er jo en viktig del av en leveranse... Er jo også litt skeptisk til å kjøpe en så uprøvd båt, det finnes ingen tester ingen kritisk omtale av båten enda så vi får se hva som skjer... MEN, det er den rasjonelle delen av hjernen, den lystbaserte delen sier ja, ja, ja... Dette er slik jeg syns en båt skal være, moderne, rimelig, bygd for raske og enkel seilas, designet som en moderne båt og ikke en justering av tidligere design...

Dette ble langt, har også kommentarer til en del av de øvrige modellene, men det får jeg ta i morgen... Nå må jeg blunde ettter en hard med deilig helg!

Redigert av bjoris (see edit history)

Ja, det er nok ikke så mange som har vært på Orust i år?

Vel, jeg fikk ikke sett på hele listen min, meg jeg studerte ganske inngående:

Dufour 325:

Jeg ble litt imponert, syns den var stor innvendig og at innredningen hadde grei kvalitet, men denne båten syns jeg likevel ikke forsvarer en så stiv pris. nærmere 1 mill må en regne med om autopilot og varmer skal være med samt levering i Danmark, er ikke så lysten på henting i Frankriket. Jeg liker også denne båtens utseende. Moderne både innvendig og utvendig. Har fundert litt på en brukt som ligger til 799, men passer dårlig å hente båt nå.

Delphia 33/37:

Denne ble jeg skuffet over, traust og kjedelig innredning, stoffet i putene kan kanskje velges annerledes, men de var ikke pen i mine øyner. Kjølboltene kan da ikke være rustfrie engang, nei dette ble jeg ikke imponert over. God plass var det sånn sette, men det ble svært så likt Bavaria og jeg ville heller valgt en Bav. Bra med kjølsvin og prisen er god, men jeg syns det kom mye ekstra. Har vært i dialog med forhandler, men fikk bare en liste når jeg bad om tilbud og når jeg sendt tilbake en oversikt over hva jeg ville ha med i et tilbud, har jeg ikke hørt noe mer... Tror ikke det blir noe purring på den eposten etter det jeg så i Elløs... Pene utvendig forsåvidt.

Oceanis 343:

Denne syns jeg ser kjedelig ut utvendig, derfor ble jeg overrasket over båten innvendig. Gedigen takhøyde og veldig mye lys, store lugarer, mye større enn i Hanse 350 mv. Rett og slett en flot båt, men seilegenskapene med lys 1.17 blir litt for mye cruiser for meg samtidig blir prisen godt over 1 mill med varmer og autopilot ergo out of reach for us...

Bavaria 31/34

31 har langt fra ståhøyde i kabin og det er et absolutt must så den faller ut med en gang, pga tidsnød gikk jeg derfor fort over til 34en. Det er en typisk Bavaria, god plass over alt og ellers veldig likt som på tidligere Bavariaer. Lang og smal cockpit. Smal cockpit er jo bra når det krenger og du trenger et sted å sette beina, men i havn syns jeg ikke det var like imponerende, svært lange benker ja... Luka bak er bra for å holde småttisene ombord, men den virket ikke spesielt solid hvis du stod ytterst eller nesten ytterst... Mja, helt greie cruisere, men blir ikke med i vår vurdering...

Najad 355

Den er jo utrolig deilig, jeg forstår egentlig hvorfor noen som da har pengene velger å bruke så mye mer på en båten enn vi andre kan gjøre. Det er verd det hvis du har pengene mener jeg, men den har liten cockpit...

Elan 340

Denne ble jeg svært positivt overrasket over innvendig, lyst og trivelig med god plass over alt, litt trangt fremme, men det blir det jo ofte i slike båter. En båt jeg ville vurdert seriøst om jeg 1: hadde mer penger og 2: hadde mer regattaplaner enn jeg har

Elan 344

Denne ble jeg også overrasket over, flott håndtverk innvendig, men den blir jo noe kostbar, bare solgt 1 i Norge...

Det var vel det jeg fikk sett på, men mesteparten av tiden gikk med til Hansen siden det er den jeg har mest lyst på og som er innen rekkevidde budsjettmessig, men jeg ser det blir kostbart også der når jeg tar med alt jeg ønsker. Spørsmålet jeg sitter igjen med er om jeg skal bestille med det aller viktigste som ikke kan endres på i ettertid og heller bruke de kommende sesongen til gradvis å oppgradere eller om jeg skal velge 320 og utstyre den komplett og bruke tiden vi har til båt på tur og under seil... Ikke enkelt og heller ikke enklere når 320en ikke var på messa... Grr...

Siste plassen vi var innom var Vindø der Regina viste sine båter , vi var bare innom 35foteren og dette er absolutt en knallfin båt , veldig gjennomtenkt løsning , høy kvalitet men ordene som rant fram når vi så den var pensjonistbåt , vet ikke helt , jeg var vel den i følget som likte båten best og absolutt var mest positivt innstilt til den , tror jeg kunne levd med en slik båt faktisk.

Enzo, du har en fantastisk god båtsmak , og viser i ditt lange innlegg at du har peiling på båt ! :cheers:

Jeg prøver å være openminded og samtidig har jeg sett så mange båter i min tid at jeg fort ser om en båt er etter min smak eller ikke , reginaen og najad355 var absolutt gjennomtenkte gode båter som begge legges i ønskelisten , reginaen er nok ikke en båt som er så rask og sportslig som jeg egentlig kunne tenke meg men den har andre kvaliteter som få andre båter har og dermed så er det en båt som absolutt fortjener å ses nærmere på , jeg skjønner godt at du selv trives med den båten med tanke på innredningen , må jo være fantastisk å være i en sånn båt når det er surt og vått ute.

En dag når det er vindstille og regner vannrett så har jeg overhodet ingen vanskeligheter med å se fordelene med å sitte ved kartbordet med fjernkontrollen til autopiloten i hånden.

Nå skal det vel sies at den dufouren du hadde den seiler jeg i dag i 8tall rundt med hendene bakbundet så det er vel ikke reelt å sammenligne den dufouren jeg har med den du hadde men jeg er absolutt mer interessert i en regina etter å ha sett den nok engang , har sett den 3-4 ggr før og seilegenskapene de kan jo være bedre enn man tror.

Den koster jo heller ikke alverdens om man sammenligner med andre båter i den klassen , visst er det masse penger men Malø,najad og de andre man sammenligner en slik båt med koster også skjorta , hunden og svigerforldrene mine sitt hus.

Disse båtene er i en klasse for seg selv

Redigert av Enzo (see edit history)

...det viktigste ved vurdering av seilbåt er:

1) Kjellerbåt

2) Ikkekjellerbåt

Dersom båten ikke har dekksalong, bli man sittende nede i kjelleren i ferien sammen med familien. Og hvem gidder det ?

...dersom man kommer fra motorbåt og er vant til god comfort, så er det bare å riste på hodet når man setter seg i en cockpit.

Hardt og vondt - dårlig plass - lite barnevennlig.

Med andre ord: Gå for en trawler... :wink:

Jeg skal være enig i Lano2 sin beskrivelse av innredningen i Hanse som etter mitt syn er rett og slett er mindre pen...men det jo med smaken som med baken, delt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...