lano2 Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Send Hanse-båtbyggerne til Orust på kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Jeg liker hanse-innredningene godt bomessig. Men er litt bekymret for alle de skarpe hjørnene. Kan bli en del blåmerker etter en shetlands-tur.. Hanse 400 har helt samme løsning som på min egen båt bare i en modernistisk kledning. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 Lys og trivelig Kalles vel "Brun bar", dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2007 Link til dette innlegget Svart 29.August.2007 sykehus vs flyplass lounge flushdekket med 'kjeller' er best Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 ...og her har det sneket seg inn en polakk blant tyskere og svensker.... ...eid av Beneteau konsernet....uttales "vååkiii", fikk jeg beskjed om på Hanse messen..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Som vanlig bare vrøvl. Nei, det er ingen polakk. Nei, det er ikke Anette nedi Frankrike, forøvrig verdens største båtfabrikant, som har laget denne. Det er gamle Henri sjøl. Grunnleggeren av Beneteau. Med en dekksalong som ikke minner om et egyptisk gravkammer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Du tar feil. Beneteau bygger disse i Polen ! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Dessuten sitter man for lavt til å titte ut. ( JA, jeg har prøvd ) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Jøss, er du så liten. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Bitteliten....nei, forresten... det er en annen her på forumet.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 I denne tyskeren sitter du vel høyt nok. Nei, det er ingen Bavaria eller Hanse. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Dehler 41 DS ? I så fall liker je ikke layout'en.... Var ombord i denne på Hanseboot ... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Nei. Sirius 38 DS. Lå på Orust. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Nei ....vent .... er det en Sirius ? Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 PVC og Divinycell er samme sak. Umoe i Mandal er best i verden på laminat-skrog og vakuum-støping. Har du spørsmål om skrog og kvalitet, så vet jeg hvor jeg spør .... PS! Tror ikke Windy har sandwich skrog med divinycell som distansemateriale under vannlinjen..... ( Jeg kjenner en som jobber der, og har snakket mye båt med han ) Pvc og divinycell er ikke samme sak, divinycell er av polyuretan som hefter til herdeplas til forskjell fra pvc, umoe mandal er ikke best på vip, ikke i Norge engang, prøv highcomp. så mye feil i ett inlegg Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
bjoris Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Jeg skal være enig i Lano2 sin beskrivelse av innredningen i Hanse som etter mitt syn er rett og slett er mindre pen...men det jo med smaken som med baken, delt Jeg klarer ikke å bestemme meg helt med tanke på Hanse innredningene , tror kanskje jeg kunne vent meg til det og kona synes den minimalistiske ikealooken er helt topp. Smak og behag, helt klart. Vi syns det er tøft og er en av grunnene til at vi vurderer helt nytt kontra nyere brukt. Vi ønsker oss en moderne båt som ikke ser ut som om den kunne vært 10 år om 3 år... Bavaria og andre gir et lunere inntrykk, men som nevnte mange ganger jeg liker kompromisset i Hanse bedre, men det forutsetter selvsagt at 320/350 seiler et par hakk bedre enn tilsvarende 31 og 34 Bavaria. Dersom den IKKE gjør det blir jeg mer i tvil, jeg vil jo ikke kjøpe en båt bare for å skille meg ut... Nå taler jo seilareal og kjølvekt mv for at disse skal gå godt, men ingen har vel prøvd skikkelig, med unntak av verftet så kjøp nå er jo sånn sett et sjansespill på det området. Tror nok båtene går godt nok og høyt nok, er dog litt skeptisk til om de kan bli litt brå i bevegelsene, dette er også svært viktig ved familiebruk og sånn sett kan e jo si at Bavaria kanskje gjør lurt i å holde seg til tunge konstruksjoner... Vel, valget er ikke tatt, alle avklaringer med selger er gjort så nå gjenstår bare diskusjonen i heim OG om vi MÅ se på 320 før vi tar et valg. Innser at til slutt kommer 350en på EN MILL. Det er ca 100 over det som for litt siden var maks... Ser for meg å bestille en utg til ca 930 og så kommer VHF, Plotter, henting, stoffing, cockpitkalesje, TV/DVD, Fendre, Anker you name it i tillegg. En ting er pengene, en annen ting er tiden. Her går diskusjonene høyt og lavt i heimen. Derfor er det fortsatt aktuelt med komplett utstyrt bruktbåt, selv om de jeg har plukket meg ut verken er så hypermoderne eller antakelig seiler så godt som den nye Hansen... Dette kan jeg fortelle at er et SVÆRT vanskelig valg, og det går MYE tid med til vurdering og tankevirksomhet rundt temaet, altfor mye antakelig... Redigert 30.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sydvesten Svart 30.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Jeg tror nok du kommer til å bli fornøyd med valget du ender opp med bjoris, det virker som du tenker meget nøye gjennom det aller meste før "bumerket" settes på kontrakten... Hva det enn blir så tror jeg du blir fornøyd.. Utvalget er meget stort av båter, og det gjør ikke valget enklere... Når det gjelder det å diskutere utseende på en båt så er jo det en tilnærmet en meningsløs diskusjon etter mitt syn siden vi snakkes om "smakan og baken" her, noen liker det ene og noen liker det andre.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Helt enig med sydvesten her. Tenk også litt på hvilken båt som er enklest å selge etter en stund..... Da tror jeg uansett merke, at du bør opp i 35 fot, gjerne med 3 lugarer. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Helt enig med sydvesten her. Tenk også litt på hvilken båt som er enklest å selge etter en stund..... Smart å ha i mente også når det gjelder de nye trendene innen design, ikke minst i interiøret. Har man tro på at enkelte trekk og trender er kommet for å bli, er det jo greit. Men få ting er så ute i morgen som det som er ultratrendy i dag. En viss grad av tidløshet er ofte lønnsomt når båten om noen år kanskje skal selges. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Der ligger nok Scanner 391 et hakk foran de fleste nye båter, etter min mening. Tidløst, dvs "klassisk" design, er nok ikke Ikea-stilen.... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Smart å ha i mente også når det gjelder de nye trendene innen design, ikke minst i interiøret. Har man tro på at enkelte trekk og trender er kommet for å bli, er det jo greit. Men få ting er så ute i morgen som det som er ultratrendy i dag. En viss grad av tidløshet er ofte lønnsomt når båten om noen år kanskje skal selges. Jo, og jeg ser at det er større risiko å kjøpe en båt med et slikt interiør og kanskje ytre for enkelte, men jeg tror nok ytre utseende er lettere å like, innvendig blir det uvant og sterilt for mange. Har jo en del jeg viser bildene til av kjente og kollegaer (ingen slipper klar ) noen syns det er spennende og nytenkende, andre hadde aldri kjøpt en slik båt... Vel, vel. Smak og behang er som Sydvensten sier, håpløst å diskutere. Men greit innspill, selv tror jeg ikke dette er en forbigående stil, heller omvendt. Jeg tror også at en 35 foter med 3 kabiner er lettere å selg enn en 32 foter... Men liker ikke at den kommer på 1 mill før alt er på plass... Har jobbet litt med denne, 343, men vi får se. Jeg syns prisen jeg har antydet er mer enn nok, men siden den er så ny og med så mye utstyr vil den likevel bli gunstig kontra helt ny, så jeg regner med han får kjøpere med høyere pris... Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer denne er enkelt og greit at jeg til prisen jeg har bydd mener det er et gunstig kjøp mpt videresalg samt at det da blir 3-4 dager hentetur og ALT er på plass. Kjøper vi ny Hanse kommer det til å gå med mye tid til henting, reklamasjoner og div ettermontering. Neste år skal vi kose oss med lettmatrosene så det er egentlig det perspektivet som holder igjen på Hansen, hvis ikke hadde vi flesket til med Hanse 350 specet til 930 levert og med ca 70`i kommende utgifter inkl. hentetur og stoffing.. Da er den rimelig komplett, men altså 100.000 over maksen... Redigert 30.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Jeg oppfatter deg som at seilegenskaper er meget viktige for valg av båt. Da bør du ( etter min mening ) ikke kjøpe 343. Vi har tross alt en av Norges beste seilere her i byen, med 343 som er topp utstyrt..... Men resultatlisten er begredelig, for hans vedkommende.... Båten broacher mye, og går ikke høyt på kryss..... ( Sikkert andre oppfatninger av dette, men jeg stoler på mine egne øyener ) Redigert 30.August.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Hvis man skal ha en båt som er lett å selge, kjøper man en helt ny båt og selger den når den er 2-3 år gammel. Hvis man man venter lengre blir det vanskelig hvis man ikke skal kutte prisen frustrerende mye. Da jeg hadde en 9 måneder gammel båt å selge brukte jeg 3 dager på å få 70000,- mer enn jeg ga for den. Den jeg har nå er en vesentlig bedre båt på ALLE områder. Men den er 7 år. Derfor får jeg ikke solgt den for prisforlangende... Det er ofte jeg er uenig med såpemannen, men når det gjelder 343 er vi helt på linje... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Vi er da enig i det meste ? Tipper du vil selge Jeanneau'en, fordi du har sett lyset på Orust ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.