lano2 Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Tror jeg heller hadde prutet ned denne til 900.000 NOK hvis jeg var deg: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=14&tot=106 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 Vi er da enig i det meste ? Tipper du vil selge Jeanneau'en, fordi du har sett lyset på Orust ? Lyset er alt for kostbart på Orust. Her er min framtidsplan. http://www.sunflyer.no/ Volumiøs turbåt. Lys tall: 1.37 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 .....................Da bør du ( etter min mening ) ikke kjøpe 343. jo kjöp en 343 men en Najad 343, da tar du dig runt jorden på ett sikkert sett....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bjoris Svart 30.August.2007 Link til dette innlegget Svart 30.August.2007 (redigert) Jeg oppfatter deg som at seilegenskaper er meget viktige for valg av båt. Da bør du ( etter min mening ) ikke kjøpe 343.Vi har tross alt en av Norges beste seilere her i byen, med 343 som er topp utstyrt..... Men resultatlisten er begredelig, for hans vedkommende.... Båten broacher mye, og går ikke høyt på kryss..... ( Sikkert andre oppfatninger av dette, men jeg stoler på mine egne øyener ) Jo, det er avgjørende at jeg klarer å seile forbi kompissen min sin Bav 36 Neida, men jo seilegenskapene er viktige. Hvor mye det blir seilt skal jeg ikke si, men det blir nok mer med en båt som seiler godt enn en som bare legger seg i stabilt sideleie og sklir avgårde med vinden... Nå kommer båten til å bli brukt en del kvelder alene og det vil fort bli kvelder der jeg vil irritere meg om båten ikke tar sikkelig høyde/båtfart... Det at Hansen ikke har vært testet enda gjør meg noe usikker, men jeg syns den ser lovende ut på papiret. 64 kvm seil (det er med selvslående fokk!!), 1.85 dypt 1.845 kg kjøl på 5.76 tonn (dvs 32% kjølvekt)... Det går jo mot en 350 og har gjort det hele tiden, men det må liksom få slått skikkelig rot. Jeg må få berømme mor her som ikke er på langt nær så interessert som meg, men hun sier altså at det er best vi kjøper den båten jeg har mest lyst på, ellers blir det bare salg og kjøp om 1 år igjen og det orker hun ikke. Nå vil hun ha en båt som vi eier i noen år, blir vant med og utstyrer uten konstant tanke på 2. håndsverdi...:) Dessuten liker hun også denne best, dessverre bare ut fra video og bilder tatt på Orust, men hun blir ikke skuffet:) Så hvis det fortsatt noen som vil advare meg ang. Hanse så begynner det å haste:) Ordren som jeg nå planlegger sterkt å legge inn er: Std. Båt Pullere midtskips Teak i Cockpit Utfellbar badeplattform (for å få lukket hekk) Stor motor (men tar ikke foldeprop fra start, greit å spare 10 lapper i starten samt at jeg får en reservepropell) Autopilot Sprayhood Eber - 4 kw varmer med uttak i alle kabiner Vindinstrument Innredet 2. akterkabin Microfiber stoff på puter (noen med erfaring, koster 11.500 ekstra, men med småttiser syns vi likevel det høres fornuftig ut og er et av mors svært få ønsker så her kan jeg ikke si noe) Gardiner (jepp, det er ekstra til kr. 1.800) Ekstra winsher (bare 2 som std så det er absolutt must) Genaker pakk (fall, 2, skjøter, 2 blokker på dekk og gennakerspyd) - ønsker ikke å begynne dille med ting i riggen selv... Rigging og levering i Tyskland Std er: Landstrøm m/lader Dusj med pumpe innvendig Kjøleagg i boks Gasskomfyr Lazy - fullspilet stor Rodkick Varmtvann - kalddusj ute (her skal jeg fikse varme selv) Planlegger å kjøpe plotter i USA (Garmin 525 tror jeg) og ta med håndholdt VHF. Får låne ekstra plotter til turen hjem så da har vi to (Ray a65) Bestilling i april med henting i mai. Tenkte først på påsken, men den er så tidlig at det er fare for at det blir midtvinteres (20 mars). Er ikke dette en nydelig båt så vet ikke jeg...:) Vår blir uten farget skrog og teakdekk (vi tar teak kun på cockpitdørk) Redigert 30.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
alidal Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 video og bilder tatt på Orust, Har du bilder fra Orust som kan legges ut? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 jo kjöp en 343 men en Najad 343, da tar du dig runt jorden på ett sikkert sett....... Ja, sorry ... Glemte jo i farta at Najad har en 343. Det er jo en kongebåt. ( Bortsett fra utsikten ) Ellers så skjønner jeg hvor dette bærer..... Grattis med Hanse 35 !! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Synes dette ser veldig fornuftig ut Bjoris , men hvorfor er det er absolutt must å ha et ekstra sett vinsjer , skal du ha tyskerskjøting av storseilet på de bakerste vinsjene ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Hei igjen Valgene høres fornuftige ut, men hør med Nelson om det er nødvendig med uttak fra varmer i akterkabin, event i 1 eller begge. Varmen ligger under sengen. Microfleece har vi hadde alcantara vært en valg ville jeg vurdert det. Lettere å holde rent. 2 wincher ekstra, har du ikke 4 winscher std, både for forseil, storseil. Ellers ville jeg heller vurdert større wincher, men aner ikke hva som er std på Hansen. Redigert 31.August.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Er ikke dette en nydelig båt så vet ikke jeg...:) Vår blir uten farget skrog og teakdekk (vi tar teak kun på cockpitdørk) Nydelig båt, flott valg! Helt enig hva angår farge, og er ganske sikker på at alle disse mørkeblå båtene blir vanskligere å selge nåt moten endrer seg. Dessuten er hvitt lettere å holde pent (riper synes ikke så godt) og sikrere/lettere å se! Muligens litt på forskudd, men allikevel, gratulerer! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sun Flyer Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jo, det er avgjørende at jeg klarer å seile forbi kompissen min sin Bav 36 Det gjør du ikke i 343. Valgene dine er logiske. Hvor mye kommer dette i, da? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lano2 Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Det skal lønne seg å velge gult, men her er jeg faktisk enig: Båter bør være hvite ! Enig i at i båt gjelder bare Alcatara. Alt annet er noe #¤%& ! Vinsjer...? Har du ikke motor ? Husk å be om å få seilene innmålt med en gang. ( LYS ) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 og går ikke høyt på kryss..... ( Sikkert andre oppfatninger av dette, men jeg stoler på mine egne øyener ) Der tror jeg øya dine har rett. Jeg synes ikke at noen av disse nye mangelugarersbåtene tar noe særlig høyde. Særlig dersom det blåser friskt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Har du bilder fra Orust som kan legges ut? Hvis du ser på dette innlegget lengre frem i tråden så ser du bilder innlegg 53 Ellers var det nok bedre bilder i førsteinntrykk hos seilas.no Førsteinntrykk Hanse 350 Synes dette ser veldig fornuftig ut Bjoris , men hvorfor er det er absolutt must å ha et ekstra sett vinsjer , skal du ha tyskerskjøting av storseilet på de bakerste vinsjene ? Jo, det er såre enkelt, båten er bare utstyrt med 2 vinsjer (ved nedgang til salong) som standard... Ergo MÅ en ha to til, også ved seiling med fokk og stor, da kan jeg dra et skjøte til hver vinsj og har rimelig god kontroll fra roret selv med skjøtevogna på hyttetaket. Dessuten blir det nok gennaker ganske raskt og da er det 100% nødvendig. Til slutt, antar at 6.200 for to vinsjer er rimelig, ferdig montert og at det derfor hadde blitt mye dyrere å montere selv, har ikke sjekket... Microfleece har vihadde alcantara vært en valg ville jeg vurdert det. Lettere å holde rent. Litt uklart enda dette, ble anbefalt microfiber når de hørte at vi hadde små barn... Det så meget pent ut i demobåten... Men Alcantra er kanskje enda bedre? For meg såg microfiberen veldig som Alcantra så kanskje han rotet litt? Må sjekkes... Godt innspill. Nydelig båt, flott valg! Helt enig hva angår farge, og er ganske sikker på at alle disse mørkeblå båtene blir vanskligere å selge nåt moten endrer seg. Dessuten er hvitt lettere å holde pent (riper synes ikke så godt) og sikrere/lettere å se! Nøyaktig min vurdering også, dessuten blir det en del fargede båter av denne typden da tilbudene alltid har med farget skrog og du får ikke lov å velge hvit båt og ta resten... Ved en tilfeldighet fikk jeg en avtale der jeg unngår å måtte ta farget skrog, selv om den nok er meget flott i lys grå som er den fargen jeg ville valgt om jeg MÅTTE... Det gjør du ikke i 343. Valgene dine er logiske. Hvor mye kommer dette i, da? Nei, kom til at jeg ville blitt misfornøyd med en 343, ja hva kom det i 940`inkl. hk,avgift, fortolling og bankgaranti for til enhvertid innestående beløp, det er dyrt, men jeg tar ikke sjansen med familiepengene... Det som kommer som nødvendig ekstra er plotter og VHF, dette må handles inn før henting. Antakelig kommer vi til å få montert cockpitkalesje før henting så det er klart, krise uten hvis nesten sommer blir som i år:) Ergo den nærmer seg 1 mill når alt er klart, men da er jeg svært nært en slik båt jeg vil ha. Ikke for stor, ikke for liten, seiler bra, ser bra ut, har god plass og til slutt, moderne og lyst innvendig... Husk å be om å få seilene innmålt med en gang. ( LYS ) Det kan altså gjøres på fabrikken? Har ikke tenkt på det, men høres smart ut... Redigert 31.August.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
HaHa Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Til slutt, antar at 6.200 for to vinsjer er rimelig, ferdig montert og at det derfor hadde blitt mye dyrere å montere selv, har ikke sjekket... Det var skummelt billig for et par... sørg for å få store nok. Hvor store er seilene du skal skjøte på disse vinsjene? Redigert 31.August.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Det var skummelt billig for et par... sørg for å få store nok. Hvor store er seilene du skal skjøte på disse vinsjene? AST 40 antar jeg, men det står ikke, glemte å sjekke på demobåten jeg så på, den hadde dette. Storseilet er 35 kvm og selvslående fokk er 29 kvm. Genakeren vil vel bli ca 90? Usikker på den siste... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
HaHa Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 (redigert) Jeg har Lewmar 40 til min genua på 29 kvm - Tror jeg burde hatt et par hakk større hvis koner&barn skal hjelpe til med vinsjingen. Les mer: http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Segling_nr_1_1992.pdf Redigert 31.August.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Jeg har Lewmar 40 til min genua på 29 kvm - Tror jeg burde hatt et par hakk større hvis koner&barn skal hjelpe til med vinsjingen. Istemmer her. Å winche inn selftackeren min er ikke noe problem med en ST40, men genua#1 i 5 m/s er ganske tungt. Og da er både seilet mitt mindre og båtvekten lavere enn på Hanse 350. Ville derfor sjekket opp størrelse 44. Det blir mye dyrere å bytte senere. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 31.August.2007 Link til dette innlegget Svart 31.August.2007 Istemmer her. Å winche inn selftackeren min er ikke noe problem med en ST40, men genua#1 i 5 m/s er ganske tungt. Og da er både seilet mitt mindre og båtvekten lavere enn på Hanse 350. Ville derfor sjekket opp størrelse 44. Det blir mye dyrere å bytte senere. Ja, det er kommet på lista:) Jammen er det mye som skal avklares... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Careka Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 For de av dere som skal ned å se, ta noen bilder så vi andre kan få litt åndelig føde Å god tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.