Jump to content

Hjelp lukt fra septiktank

jutul

Recommended Posts

Har foreløpig ingen store luktproblem, men med min minimale luftestuss med innvendig diameter på 3-4 mm ser eg at problemet snart er der (alu-tank på 70l -20 år gammel). Til alt overmål er stussen svinga sånn at det er umuleg på skikkeleg måte å få rensa i stussen. Kan godt tenka meg å bora opp nytt stort hull 1 - 1 1/2 " å skru på ny stuss etter samme prinsippet som giver. Noken som kjenner til kor det er muleg å få kjøpt sånne "stussar" for ettermontering og som kan skruast på?

• 11 måneder senere...
Har foreløpig ingen store luktproblem, men med min minimale luftestuss med innvendig diameter på 3-4 mm ser eg at problemet snart er der (alu-tank på 70l -20 år gammel). Til alt overmål er stussen svinga sånn at det er umuleg på skikkeleg måte å få rensa i stussen. Kan godt tenka meg å bora opp nytt stort hull 1 - 1 1/2 " å skru på ny stuss etter samme prinsippet som giver. Noken som kjenner til kor det er muleg å få kjøpt sånne "stussar" for ettermontering og som kan skruast på?

Da våger jeg meg frampå med en repetisjon siden det ikke har kommet noe svar på 11 mnd:

- Hvor kan jeg få tak på en ny utlufting til tanken? Den lille jeg har er definitivt tett, og jeg vil gjerne ha en på 1", men hvem selger sånne?

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Sjekk at lufteslangen ikke får mulighet til å lage vannlås - da kommer det bobler opp når trykket blir passe stort - lukter ille.

Ellers er et supertriks - ta en liten dose med tøymykner i toalettet ved spyling - nøytraliserer drittlukt meget effektivt - nesten ikke til å tro!

Skifta septikkslangene i fjor til noen som var meget bra. Av flere årsaker er de vanskelig å avgjøre om de gir fra seg lukt:

Oppdaget nemlig at det ikke var lurt å løsne septikkslangen som går ut fra tanken mens båten sto på land med baugen løftet litt opp.... Trodde jeg hadde tømt tanken før båten ble satt på land, men den gang ei. Utrolig hvor mye væske (heldigvis bare det) som var igjen, og det rant selvfølgelig bakover og inn under vanntanken. Den er av aluminium, så ferskvannet er fremdeles ferskt. Men jobben med å få tørka opp parfymen var ikke enkel, så noe av boqueten sitter der fremdeles.

Men luftinga er like tett, og båten skal ikke på vann før den er i orden igjen. Da må jeg få laga nytt høl i tanken til en større lufteslange, og det er den tilkoblinga jeg ikke finner.

Noen flere hint?

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Det kan jeg få tak på, men hvor kan jeg få tak på stussen som går ned i/ut fra selve tanken?

Hvis du har mannhull i tanken kan samme type brukes også her. Hvis ikke blir det straks verre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kolla även tätningen runt eventuell givare. På min båt hade jag problem med dålig lukt runt toatanken i flera år och jag bytte både det ena och det andra. Kollade även Wema-givaren som satt med en korkpackning mot tanken (aluminium) men det såg bra ut.

Men för några veckor sedan så hade jag av givaren igen och för säkerhets skull satte jag Sikaflex på båda sidor av korkpackningen till givarflänsen. Och se, all lukt borta! Gissa om jag blev glad! :cheers:

Har hatt Tess sine svindyre slanger og de også lukter. :puke:

er det noen som har slanger å anbefale som IKKE lukter?. Jeg hadde trodd at de Tess førte kanskje var noe av de sikreste mot lukt, men det virker som de aller fleste slanger kan avgi lukt hvis en er uheldig med montasjen eller bruken etterhvert.

De som brukes av Dufour er i hvertfall ikke gode nok...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har brukt så korte slanger som mulig og PEM-rør på resten.

BO443-Toalett2.jpg

Har enda ikke hatt dette lenge nok til å si at det er bra men vet de som leverer toalettsystemer i flere-titusen-klassen bruker slike så da regner jeg med at det er bra, billig er det også...

En metode for å sjekke septikslanger for lukt (som jeg ikke har prøvd selv) er å legge en varm og fuktig klut på slangen en tid for så å lukte på kluten. Det er jo ikke alltid lett å lukte direkte på slangene og lukta kan jo komme fra mange plasser...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

En "skvett" med septikvæske er ikke nok!

Etter at jeg fulgte dimensjoneringen som anbefalt på flaska så har jeg ikke hatt lukt i det hele tatt - Selv ikke når jeg tømmer

tanken er lukta spesielt ubehagelig. På 120l tank bruker jeg ca. 1,5liter septivæske som fylles på etter hver tømming.

I sesongen tømmes tanken hver tredje dag, og ellers etter hver tur.

Har reist sammen med flere båter hvor eimen velter ut ved hvert toalett besøk.

Fellesnevneren er at de kun heller i en skvett nå og da slik jeg også gjorde tidligere.

Etter at jeg sluttet å kjipe på dette stoffet har jeg bare hatt godlukt.

Jeg bruker Biltemas grønne gugge på 4l kanner.

Svend Ole

• 7 år senere...

Jeg sliter nå med lukt. Septik pumpe og slanger er ganske nye, men står en 10 år gammel Ilas tank av 310 L kvalitet i båten. Ser ikke noen tegn til hull på tanken heller.

Vurderer å bytte tank da den er 10 år uansett. Kan det ha seg at tanken kan ha små hull etter tæring som ikke syns, som slipper igjennom lukt/gass ?

Jeg tror det er viktig at tanken blir HELT tom når den tømmes. Jeg har en hvit plast-tank fra 1987. ( 70 L ) Tømmestussen står under tanken i det ene hjørnet,  og tanken haller litt mot det hjørnet hvor stussen står. Da tømmes tanken helt.  Dette har fungert utmerket i alle år. Har ikke brukt sanitær-væske heller, men skyller godt.   Har alltid vert luktfritt hos oss.

Lufting

Luft (oksygen) dreper de bakteriene som lukter ille. Hadde en Skaprnes 9100 engang, luktet dårlig. Skiftet slange ble en bedring, men ikke helt ok.

Etter tips her inne, laget jeg en ekstra lufting og vips: odøren var borte :-)

Men er det hull i tanken er du jo kjørt.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har du sett oppi tanken? Jeg hadde en tank med skvalpeskott i min Laguna. Problemet der var at hullet i skottet var veldig lite. Dette førte til at halve tanken fylte seg opp med etterlatenskaper som ikke kom ut ved tømming av tanken. All væsken kom ut men det litt grovere materialet satt igjen. Måtte da grave ut herligheten for hånd som sikkert hadde lagt der siden båten var ny. Laget et mye større hull i skottet og problemet var løst, lukten forsvant. 

Jeg sjekket inni tanken i dag, der var det en del hardere detaljer i kantene, skal prøve å lage større hull i skottet da jeg mistenker du er inne på problemet Morten. Tanken ser helt fin ut ellers. Ser jeg leste av feil på tanken sist, så det er 316 L så da holder den i noen år til vil jeg tro. Rense skikkelig å forsegle manns lokket ordentlig å gi det hele et forsøk til.

For dere som ikke har kikket ned i septiktanken, så kan de se slik ut.

bilde

Her rundt nivågiveren, der boblet det godt!

bilde

Ha en God Påske!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bilde

Ha en God Påske!

Neeeeeeeiiiii :headbang::giggle: Hadde håpet jeg skulle slippe se det bildet igjen :lol:

Jeg brukte 6-7 oppvaskmaskintabletter som jeg løste i varmt vann og hadde på septiktanken for å løsne litt størknede greier. Fylte så tanken helt opp med ferskvann i tillegg til blandingen og lot det stå to døgn. Da jeg pumpet ut godblandingen etterpå var veggene i tanken hvite igjen :smiley:

Ellers så tror jeg dobbel lufting hjelper på, hos meg er det en vanlig tynn slange + en 38mm til lufting. Har Green Viking (uten parfymelukt) på ei spraykanne på dassen, spruter et par sprut oppi skåla før hvert besøk. Det hjelper vel også mot lukt da nedbrytningen går noe raskere. Lukter en blanding av jord og godt holdt akvarium det som kommer ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...