Jump to content

Digital temperaturmåler til motor


Suzuki

Recommended Posts

har noen av de "store " ( VDO, Faria, Wema ) temperaturmålere som er digitale ?

Ønsker en nøyaktig status på driftstemperaturen på motoren, og da duger ikke analoge instrumenter.

Så at Walter_S mekket til en løsning på SABB`en sin, men jeg vil gjerne ha en løsning med fast giver.

Kan evt. en fast giver kobles til noen av disse " universalinstrumentene " ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

......Ønsker en nøyaktig status på driftstemperaturen på motoren, og da duger ikke analoge instrumenter.

Clas Ohlson har tingen for deg, Suzuki - koster ca 290,- eller noe deromkring - resten er bare "å bruke hue" og litt epoxi. Eneste jeg savnet var innebygget lys i display'en, men en diodepære, eller to, skulle gjøre susen her........

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

hmm; hadde håpet det fantes en giver da, som kunne skrus direkte neddi.

Det var det jeg mente å si med det jeg skrev over, modifisere en standard 1/8" giver som deretter kan skrues i egnet sted på motoren.

 

På det viset skulle man jo kunne måle flere steder, f.eks vann, olje og eksostemperatur samtidig ?

Det blir vel ikke noe enklere å måle flere steder selv om man benytter pt-100?

Eller tenker du på ett instrument med multipleksing av innganger?

Link to post

Det var det jeg mente å si med det jeg skrev over, modifisere en standard 1/8" giver som deretter kan skrues i egnet sted på motoren.

Joa,men jeg er egentlig litt lei sånn fix & årn. Særlig på min 2006 NANNI motor..

Liker faktisk bedre og bedre " bolt-on" løsninger.Ting tar ofte nok tid,særlig når man skal lage alle delene først. Har rett og slett lett for ikke å bli noe av..

 

Det blir vel ikke noe enklere å måle flere steder selv om man benytter pt-100?

Eller tenker du på ett instrument med multipleksing av innganger?

 

Både ja,og nei. Tenkte dogdet var lettere å få fatt i flere givere, og ser bla.a at ELFA har instrumenter til industribruk som håndterer flere innganger, der f.eks alarmer kan settes på hver enkelt giver.

 

Forresten;hva bør jeg tynne ut EPOXY en med når jeg skal støpe fast den sonden fra instrumentet Walter_S anbefalte ? Microballonger ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Den derre måleren som Walter_S viser, finnes den, eller noe lignende, som måler opp til 7-800 grader?

Hvis formålet er å unngå overheting ved dårlig sirkulasjon av saltvann er det enklere (og billigere) å måle temperaturen der vannet sprøytes inn i eksosen.

Da får man samtidig en tidlig indikasjon på tett sjøvannfilter, dårlig impeller etc.

Jeg gjorde det slik når jeg byttet ut eksosbendet.

Vurderer å komplettere med en termosikring slik at jeg får alarm ved høy temperatur.

 

Som jeg har skrevet noen ganger er det en skandale at motorer til flere hundretusen ikke er utstyrt med dette som standard. Mange av de alvorlige problemene som har vært beskrevet her på BP kunne vært unngått.

Link to post

Jo, det var tanken. Å rigge til et pyrometer.

Men det vil jo virke like fint hvis det måles der kjølevannet går inn i krøken.

Har fått erfare surt hva som skjer når man sitter skrevs over en seksylindret Volvo og kjører og sjøvannet forsvinner. Istedetfor å få indikasjon på pyrometeret, fikk jeg indikasjon 2. Full fyr i hele båten.

 

Jeg tror Nogva leverer pyrometer på Deere og Scania som standard. De gjorde det iallefall på Cummins.

 

På Nogva motorcomputer kan ikke dispayet for eksostemperatur velges vekk.

Link to post

.....Forresten;hva bør jeg tynne ut EPOXY en med når jeg skal støpe fast den sonden fra instrumentet Walter_S anbefalte ? Microballonger ?

Åffor ska' du tynn' han ut? Skikkelige sjøguttær tar'n bar......

 

Neida, ingen utspeing, har brukt ren epoxi-blanding.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
  • 5 måneder senere...
Fil ? :rolleyes:

 

Ikkenoe arbeid er så lite at det ikke er verdt å gjøre med et powertool.

Tror jeg må begynne prosjektet med å kjøpe meg en ny slipemaskin av noe slag jeg... :smiley:

 

Suzuki

 

 

Som gardskjerringa sa da hun på sin 70 årsdag ble spurt hvorfor hun var barnløs.

 

"Jo, det er sånn at her på garden blir ikkeno arbe gjort hvis det ikke kan gjøres med traktor."

Link to post

Jeg har brukt flere av de sensorene som er vist i innlegg #5,

bl.a. til måling av temperatur i motorrom, ved blandebend på motor, ved vannavkjølt pakkboks og ved skrogakselgjennomføringen.

 

Dette har vært verdifullt for å overvåke differansen mellom tempetratur i motorrom og utetemperatur, som ifølge motorprodusent ikke burde overstige 20 grader C, overvåke vannkjølingen på pakkboksen, samt registrere eventuell motstand i skrogakselgjennomføringen.

 

Måling av temperatur nær blandebendet ble oppgitt av produsent å være et sensitivt mål for eventuelle feil ved motorkjølingen.

 

Grunnet lange kabelstrekk fra sensor til avlesningsskjermen, måtte jeg skjøte på kabelen. Dette førte til noen tiendelers ebdring av temperaturmåling.

 

Jeg nevner dette slik at kollegaer her på BP som ønsker å montere flere måleapparater av temperatur med det nevnte apparat i innlegg #5 og som må øke kabellengden, tar seg det lille bryet å registrere endring av avleste verdier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...