Suzuki Startet 8.August.2006 Del på Facebook Startet 8.August.2006 har noen av de "store " ( VDO, Faria, Wema ) temperaturmålere som er digitale ? Ønsker en nøyaktig status på driftstemperaturen på motoren, og da duger ikke analoge instrumenter. Så at Walter_S mekket til en løsning på SABB`en sin, men jeg vil gjerne ha en løsning med fast giver. Kan evt. en fast giver kobles til noen av disse " universalinstrumentene " ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Det tviler jeg på. Men du kan pirke ut innholdet i en vanlig temperaturgiver, fylle i litt varmeledende pasta og så sette inn sensoren til instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2006 varmeledende pasta Ingar, hva er det ? ( kan f.eks kjølepasta til CPU`er benyttes ? ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 Ja, jeg mener slik silikonpasta som også benyttes på CPU'er, normalt av hvit farge og noe ordentlig klin... Å støpe fast med epoxi fungerer sikkert også. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.August.2006 Del på Facebook Svart 8.August.2006 ......Ønsker en nøyaktig status på driftstemperaturen på motoren, og da duger ikke analoge instrumenter. Clas Ohlson har tingen for deg, Suzuki - koster ca 290,- eller noe deromkring - resten er bare "å bruke hue" og litt epoxi. Eneste jeg savnet var innebygget lys i display'en, men en diodepære, eller to, skulle gjøre susen her........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 8.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2006 hmm; hadde håpet det fantes en giver da, som kunne skrus direkte neddi. Å " klædde" på en sprell ny motor, er ikke så veldig fristende... Time will sjoww.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 er det noen som har forsøkt seg f.eks ved å benytte standard industrikomponenter for måling etter PT-100 standarden ? På det viset skulle man jo kunne måle flere steder, f.eks vann, olje og eksostemperatur samtidig ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 hmm; hadde håpet det fantes en giver da, som kunne skrus direkte neddi.Det var det jeg mente å si med det jeg skrev over, modifisere en standard 1/8" giver som deretter kan skrues i egnet sted på motoren. På det viset skulle man jo kunne måle flere steder, f.eks vann, olje og eksostemperatur samtidig ?Det blir vel ikke noe enklere å måle flere steder selv om man benytter pt-100?Eller tenker du på ett instrument med multipleksing av innganger? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Det var det jeg mente å si med det jeg skrev over, modifisere en standard 1/8" giver som deretter kan skrues i egnet sted på motoren. Joa,men jeg er egentlig litt lei sånn fix & årn. Særlig på min 2006 NANNI motor.. Liker faktisk bedre og bedre " bolt-on" løsninger.Ting tar ofte nok tid,særlig når man skal lage alle delene først. Har rett og slett lett for ikke å bli noe av.. Det blir vel ikke noe enklere å måle flere steder selv om man benytter pt-100? Eller tenker du på ett instrument med multipleksing av innganger? Både ja,og nei. Tenkte dogdet var lettere å få fatt i flere givere, og ser bla.a at ELFA har instrumenter til industribruk som håndterer flere innganger, der f.eks alarmer kan settes på hver enkelt giver. Forresten;hva bør jeg tynne ut EPOXY en med når jeg skal støpe fast den sonden fra instrumentet Walter_S anbefalte ? Microballonger ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Den derre måleren som Walter_S viser, finnes den, eller noe lignende, som måler opp til 7-800 grader? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 eksostemp måler ala - garasjen mekk ? Det har jeg aldri sett desverre... EDIT; det nærmeste du kommer er denne fra CLAS. Temp probe inntil 1000graderC kan leveres. Kommer på en tusing, og da kan du heller kjøpe en skikkelig måler.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ingar Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Den derre måleren som Walter_S viser, finnes den, eller noe lignende, som måler opp til 7-800 grader?Hvis formålet er å unngå overheting ved dårlig sirkulasjon av saltvann er det enklere (og billigere) å måle temperaturen der vannet sprøytes inn i eksosen.Da får man samtidig en tidlig indikasjon på tett sjøvannfilter, dårlig impeller etc. Jeg gjorde det slik når jeg byttet ut eksosbendet. Vurderer å komplettere med en termosikring slik at jeg får alarm ved høy temperatur. Som jeg har skrevet noen ganger er det en skandale at motorer til flere hundretusen ikke er utstyrt med dette som standard. Mange av de alvorlige problemene som har vært beskrevet her på BP kunne vært unngått. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Jo, det var tanken. Å rigge til et pyrometer. Men det vil jo virke like fint hvis det måles der kjølevannet går inn i krøken. Har fått erfare surt hva som skjer når man sitter skrevs over en seksylindret Volvo og kjører og sjøvannet forsvinner. Istedetfor å få indikasjon på pyrometeret, fikk jeg indikasjon 2. Full fyr i hele båten. Jeg tror Nogva leverer pyrometer på Deere og Scania som standard. De gjorde det iallefall på Cummins. På Nogva motorcomputer kan ikke dispayet for eksostemperatur velges vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 .....Forresten;hva bør jeg tynne ut EPOXY en med når jeg skal støpe fast den sonden fra instrumentet Walter_S anbefalte ? Microballonger ? Åffor ska' du tynn' han ut? Skikkelige sjøguttær tar'n bar...... Neida, ingen utspeing, har brukt ren epoxi-blanding. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 nå mente jeg EGENTLIG å si at epoxy`en min må forTYKKES før den kan brukes. Er redd den er for tynn, og renner overalt. Dermed lurer jeg på hva slags fortykningsmiddel jeg bør bruke til dette formålet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Kobber- eller aluminiumspulver for å lede varmen best mulig Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2006 Hvor i all verden skaffes dette Andreas ? ( I garasjen,der gamle kobberrør og en båndsliper må til pers ? ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 Men det holder sikkert med en fil og et ark hvit papir under skruestikken. De biltemperatursensorene jeg husker har jo ikke det store volumet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2007 Fil ? Ikkenoe arbeid er så lite at det ikke er verdt å gjøre med et powertool. Tror jeg må begynne prosjektet med å kjøpe meg en ny slipemaskin av noe slag jeg... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 kjøpe meg en ny slipemaskin av noe slag Dremel da Suzuki, har du ødelagt den alt? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Dremel da Suzuki, har du ødelagt den alt? Neida, men den HAR jeg jo allerede.. Blir ikke rart med inspirasjon av sånt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Fil ? Ikkenoe arbeid er så lite at det ikke er verdt å gjøre med et powertool. Tror jeg må begynne prosjektet med å kjøpe meg en ny slipemaskin av noe slag jeg... Suzuki Som gardskjerringa sa da hun på sin 70 årsdag ble spurt hvorfor hun var barnløs. "Jo, det er sånn at her på garden blir ikkeno arbe gjort hvis det ikke kan gjøres med traktor." Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 hehe; du kan spøke du. Se ikke bort ifra at NOE lar seg fixe også da. Forøvrig står akkurat DET prosjektet stille. Lurer på hvorfor egentlig, har jo alle delene liggende ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2007 Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 Jeg har brukt flere av de sensorene som er vist i innlegg #5, bl.a. til måling av temperatur i motorrom, ved blandebend på motor, ved vannavkjølt pakkboks og ved skrogakselgjennomføringen. Dette har vært verdifullt for å overvåke differansen mellom tempetratur i motorrom og utetemperatur, som ifølge motorprodusent ikke burde overstige 20 grader C, overvåke vannkjølingen på pakkboksen, samt registrere eventuell motstand i skrogakselgjennomføringen. Måling av temperatur nær blandebendet ble oppgitt av produsent å være et sensitivt mål for eventuelle feil ved motorkjølingen. Grunnet lange kabelstrekk fra sensor til avlesningsskjermen, måtte jeg skjøte på kabelen. Dette førte til noen tiendelers ebdring av temperaturmåling. Jeg nevner dette slik at kollegaer her på BP som ønsker å montere flere måleapparater av temperatur med det nevnte apparat i innlegg #5 og som må øke kabellengden, tar seg det lille bryet å registrere endring av avleste verdier. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Januar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2007 er instrumentet nevnt i inlegg #5, utstyrt med helt tett føler ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.