Jump to content

Digital temperaturmåler til motor

Suzuki

Recommended Posts

Clas Ohlson:

Termometermodul

for innfelling/innbygging. Temperaturområde -40°C til +100°C. Giver med 3 m ledning. Størr. 74x37x23,5 mm. Monteringshull 69,5x34 mm, dybde 20 mm. Drives med 1 stk R03 batteri (medflg. ikke). Svart.

Artikkelnummer 34-4111

344111_Xw2.gif

Slik støpte jeg inn føleren. Dette er et bilde av prototyp nr.: 2 - med et billig-termometer fra Biltema til 48,- med tilsvarende mindre føler. Men det holdt det også!

Art. 34-4111 har en meget solid og stor (fordel med litt lengde på den "følende" delen, slik at den kommer langt nok ned i kanalen og i direkte kontakt med vannet) føler-del. Plastikk-overdelen bør du ikke senke ned i varmt saltvann.

DigitalFoeler_04.JPG

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Nei, ikke noe på selve føleren - ståldelen. Borret opp en blindflens (mener å huske at diameteren på ståldelen var akkurat 6mm Ø) stakk "greie" gjennom, slik at plastdelen var ute i friluft og støpte over med epoxi - Voilá

Føleren er jo av rustfritt stål, så den tåler saltvann.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

roaldbj; vil det si at du har en rekke sånne instrumenter, eller har du fler følere og switcher mellom de ulike følerne ?

Kunne godt tenkt meg to avlesninger egentlig, vann inn på blandebendet, samt eksakt vanntemperatur på motoren.

Gjerne med en bryter imellom, sånn at jeg kan lese av begge med samme instrumentet. To sånne paneler over hverandre blir vel litt overkill ?

Suzuki

No boat needed..

Mine sensorer (kjøpt fra Claes Ohlson) har vært tette i den forstand at saltvann ikke har påvirket temperaturavlesningen.

Jeg må imidlertid tilføye at sensorene som har vært direkte "støpt" til ledningen, ikke har vært flere uker i saltvann.

Er dette slik å forstå at du "støpte" fast sensorene utenpå det objektet du ønsket å måle temperaturen på? Hva brukte du i så fall som "støpemasse"?

.......eller har du fler følere og switcher mellom de ulike følerne ?

Du får ikke kjøpt "løse" følere til termometeret, Suzuki. Et sett termometer med tilhørenede (sammenhengende) føler.......

Jeg hadde fire displayer, ett for hver sensor, men selvfølgelig er det mulig å bruke 4-vende bryter og ett display. Men siden alt ble kjøpt hos CO brukte jeg de fire systemene separat.

Jeg er personlig fasienert over å anvende temperaturfølere som meldere av avik ombord i motordrevne båter

idet friksjoner i akseloppheng/ akselkjøling/ temperaturromsøkning/ blandebendstemeratur er meget følsomme kjennetegne på avvik i fremdriftssystemet.

I båten med fire temperaturdisplayer opplevde jeg to ganger uvertet økning av temperaturen i den vannkjølte pakkboksen. Forklaringen var at en tvistdott hadde festet seg til akslingen. Dette var ikke kritisk - men var et tegn på at temperaturovervåkingen virket.

Jeg hadde som prosedyre å avlese de fire temperaturene hver halv-time når jeg kjørte over lengre distanser og noterte måleverdiene i loggbok.

Det er åpenbart at en mer teknisk orientert person kunne overført de fire målesensorene til et NMEA-spåk som kunne blitt avlest av PC. Dette er et av de fremtidige prosjektete mine.

Tar gjerne mot kloke, og enkle råd for dette formålet.

Er usikker på om du kan få dine CO målere til å snakke NMEA. Men jeg vet det finnes store mengder med tempratursensorer som kan kobles til PC. Mange som har dilla på dette med vær data har mange ulike sensorer ute som rapporterer inn til pc'en. Jeg vet at i alle fall en produsent har laget en egen "buss" for dette. Slik at man kan koble på et utall ulike sensorer på samme ledningen inn til pc'en. Personlig har jeg ikke noe behov for å stelle med slikt, men har en kompis som jobber med det. Om det er av interesse skal jeg heller skaffe til veie informasjon om metoder/produsenter..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Takket denne tråden, har eg nå funnet ut hvordan eg skal lage en lavkost tempraturmåler til motoren i saga`n.

Fant denne på ikea:

Steketermometer

59837_PE165774_S4.jpg

Denne må da vere ypperlig å bore inn i en plugg i kjølesystemet. Regner med at eg kan kutte pinnen slik at den blir passe lang. Denne er vel kanskje litt mer solid enn vanlig digitalt termometer?

Det beste med den, er at det er alarm som du kan stille inn skal hyle ved for høy tempratur!

Pris: 59,-

Regner med at eg kan kutte pinnen slik at den blir passe lang.

God ide å vurdere steketermometer til andre formål. Er notert til fremtidige prosjekter. Til og med trådløse finnes jo.

Men jeg tviler sterk på at du kan kutte pinnen. Er helt overbevist at føleren sitter i tuppen. Er det ikke der den skal måle temperaturen i kalkunen?

Jeg har et sånn som eysteind viser. For meg virker det som at hele ledningen er tempføler. Jeg er helt overbevist om at det viser temp. i ovnen og ikke i kalkunen, eller hva det nu måtte være. Derfor tror jeg ikke at det er noe problem å kutte føleren. Jeg skal ofre termometeret til våren for å prøve. Det er jo ikke brukenes til steiketermometer likevel.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Jensen-fra-Vest, dette steketermometer måler temperaturen i den fremste delen (spissen) og ikke lenger opp på "stålbiten" - da ville den jo vise feil verdi - altså tempen i stekeovnen og ikke i kjøttet (som jo er hele vitsen med termometeret). I bruksanvisningen til disse steketermometer står det jo at spissen skal være i midten av måle-mediet (kjøtt, osv)

59.- er jo ikke så mye pæng så det er verdt et forsøk! Men kutt ikke stålet på noen måte, da ødelegger du ledningen.

:o)

He-he! Jeg skønner, Jensen-fra-Vest - da har du et problem. Et av 3 feikilder...... :wink:

1. Klokka di går alt-for sakte......når du mener 5 minutter så har steken egentlig vært der i 50 minutter.
  2. Stekeovnen er supereffektivt......
  3. Steken er for liten......den bør ihvertfall dekke spissen på sonden ;o)

:lol:

Det kan selvfølgelig ikke utelukkes at du har fått en kortslutning i ledningen et sted langs-med stålrøret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...