skage
Hvorfor mener du at vi må bytte luften så ofte, hva hjelper det mot selve kondenseringen på disse stedene.?Jeg forstår at varm tørr luft i bevegelse vil tørke opp dette når det blåser på det. Men hvorfor skal man bytte denne luften ut om den ikke er fuktig. Jeg tenker at jeg skal montere en baderomsvifte i forkant sengen min i forpiggen som jeg skrur på om morgen og lar den blåse godt innover i dette baug området under sengen.
Men jeg er helt enige i at og ta en standard båt og bo i er ikke veldig bra hverken for båt eller båt boer. Båtene må nok bygges med dette for øye på en skikkelig måte og nøye gjennomtenkte løsninger.
Jeg tror at mange som bor i båt ikke nødvendigvis er så veldig opptatt av dette, tenker litt på bo båt (reportasjen fra Aker Bygge). Det er så flott og bo i båt og bare kose seg. Tror mange er uerfarne og kun ser på luftfuktighetsmåleren og setter på avfukteren og lever i god tro. Jeg kan ikke forstå noe annet en at dette gjelder alle båter som er bygget på samme lest som min opplever dette som en utfordring med det som følger. Jeg er nok noe over middels opptatt av denne problematikken og mener vel at tilsier at skal man bo i en båt så må man velge noe som er egnet. Vedlikehold og kontroll/service er noe jeg gjør hele tiden og liker derfor ikke det jeg ser i båten nå. Jeg løser nok dette og fjerner ut madrasser fra skutesider/lufter/tørker ut/tømmer klesskap og heller flytter ut av båten i den kaldeste perioden og opp til en venninne på loftstuen der. Senker gradene i båten til 5-10 grader og rir av kuldeperioden.