Jump to content

Ankerkjetting, kan den skjøtes - og andre spørsmål


Bitteliten

Recommended Posts

VI har en kortlenket, galvanisert kjetting til ankeret i baugen. Kjettingen står på en Lew mar vinsj. Jeg har noen tanker om å få lenger kjetting - 50 meter er nok mer passende enn 33 meter som jeg har i dag. Finnes det noen mulighet for å skjøte kjettingen? Har ikke så lyst til å bytte ut den som er der i dag om jeg kan unngå det

Link to post

Det finnes spesielle skjøteledd, som ser ut som et vanlig kjettingledd, men som er "splittet" og som bankes sammen. Om dette ikke finnes i de vanlige norske båtutstyrsjappene, vet jeg det er mere utbredt i england. Invendingen er at dette leddet trolig blir svakere, og at det sikkert er vanskelig å få tak i noe som matcher din aktuelle kjettingdimensjon. Kan det være en ide å se om man kan få sveiset en lenke?

Link to post

Hvis du har gipsy som tar både tau og kjetting, kan du spleise på tau i enden av kjettingen dersom du klarer deg med det. Om det finnes skjøtelenker til kjetting som passer i vinsj vet jeg ikke, men kjenner du en kyndig TIG-sveiser, så skulle det vel ikke by på noen problemer å sveise inn en kalibrert lenke som du sager av på forhånd med en baufil. Men du vil miste galvaniseringen på det leddet.

www.leahnis.net

Link to post

Samme tanker som jeg har Andreas - så jeg er i tvil

 

Men så noen spørsmål om kjetting:

Det er 8 mm tykk galvanisert kjetting med 40mm lange lenker 33 meter lang på båten i dag. Det er plass nok til samme type kjetting 50 meter lang i rommet under vinsjen.

 

Når jeg da kikker på kjettinger kommer spørsmålet:

1. syrefast eller galvanisert? Hva er fordeler/ulemper

2. korte eller lange ledd - hva er fordeler/ulemper

3. Hva er kalibrert kjetting?

4. Finnes det et marked for brukt kjetting?

5. på noen kjettinger står det DIN766 - hva betyr det?

Link to post

Hvis du finner et ledd som passer gipsyen, tror jeg du kan være trygg på at det leddet, selv om det er litt svakere enn resten av kjettingen, vil tåle mer enn nok. Vet ikke dimensjonen på kjettingen din, men tipper at du har enten 8 eller 10mm? I så fall er ca. bruddstyrke hhv. 2500 Kg og 4000 Kg.

www.leahnis.net

Link to post

Samme tanker som jeg har Andreas - så jeg er i tvil

 

Men så noen spørsmål om kjetting:

Det er 8 mm tykk galvanisert kjetting med 40mm lange lenker 33 meter lang på båten i dag. Det er plass nok til samme type kjetting 50 meter lang i rommet under vinsjen.

 

Når jeg da kikker på kjettinger kommer spørsmålet:

1. syrefast eller galvanisert? Hva er fordeler/ulemper

2. korte eller lange ledd - hva er fordeler/ulemper

3. Hva er kalibrert kjetting?

4. Finnes det et marked for brukt kjetting?

5. på noen kjettinger står det DIN766 - hva betyr det?

Syrefast er vel penere etter min mening da.. siden den er blank og fin...

 

For kjettingvinsj til fritidsbåter så er det vel kun kortlenket som gjelder etter DIN766 som er en standard som sier noe om hvordan lenkene skal være..

 

En kjetting etter DIN766 er kalibrert.. som innebærer at alle lenkene er innefor en gitt toleranse..

 

Når det gjelder bruddstyrken som disse kjettingene så er de vanligsvie mere enn god nok... som refert i tråden så snakker vi om rundt 5 tonn.... og dette er nok med en sikkerhetsfaktor på 2, så akkurat dette hadde jeg vært så veldig bekymret for.. Jeg er nok ganske sikker på at hele vinsjen er godt gjennom skroget lenge før kjettingen ryker ved normal belastning

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

... Det er plass nok til samme type kjetting 50 meter lang i rommet under vinsjen.

 

Når jeg da kikker på kjettinger kommer spørsmålet:

1. syrefast eller galvanisert? Hva er fordeler/ulemper

2. ....

Et plusspoeng som jeg til stadighet har sett for syrefast er at den er "glattere" og dermed legger seg bedre. Har galvanisert selv, så jeg har ingen egen erfaring. Men overgang til syrefast har vært brukt som råd/argument for de som sliter med at kjettingen "topper" seg i rommet i blant under innkjøring. Siden du nå kanskje skal inn med mer kjetting enn før (50m), så kan muligens nettopp dette være et argument for syrefast.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Det er 8 mm tykk galvanisert kjetting med 40mm lange lenker 33 meter lang på båten i dag.

Jeg tillater meg å komme med et noe utidig spørsmål: Er du sikker på at 8 mm kjetting er nok for båten din? Synes det virker i minste laget for en 37 fots båt, men jeg har mine referanser i seilbåter, ikke motorbåter. Legger ved en tabell fra Eric Hiscock`s Cruising under sail (klassisk bibel for langturseilere) som 1) er konservativ og britisk. 2) ment for langferdsseilere som kan havne i ekstreme situasjoner. 3) ment for seilbåter.

 

 

Bilde

På den annen side: 1) Motorbåter er mere avhengige av ankeret ved et eventuellt motorhavari. 2) motorbåter har et større vindfang, og vil trolig derfor belaste ankeret mer ved hard vind enn seilbåter.

3) Mens engelskmenn er vel konservative, har vel norske båtprodusenter generelt en tendens til å ta litt vel lett på viktigheten av riktig dimensjonert fortøyningsutstyr. (min påstand....)

Link to post

Har du råd, så bytt til syrefast kjetting. Dette fordi den legger seg lettere en en galvanisert ditto. I Marexen vi hadde, var det galvanisert kjetting denne la seg ikke utover ved innkjøring. Dette gjorde at jeg stadig måtte frem og dytte utover tårnet med kjetting i ankerbrønnen. Da vi kjøpte lengre kjetting byttet vi til syrefast og ble samtidig kvitt problemet med at kjettingen tårnet seg i ankerbrønnen. Utseende er svært uvesentlig når man er ute etter funksjon, en annen ting er at vi opplevde at den syrefaste kjettingen bråkte mye minder fordi den er mye smidigere.

Link to post

Sofaseileren - jeg tror vi må se på hva båten veier, ikke hvor mange fot den er.

 

Båten veier ca 7 tonn. Vindfanget tror jeg ikke er noe større på en motorbåt enn en tilsvarende seilbåt - med mindre båten har flybridge.

 

Om 8 mm holder - tja - ikke vet jeg - men er det noen som har opplevd kjettingbrudd på en kjetting noen gang (da ser jeg bort fra Kina kjetting med sprøtt stål)?. Jeg vil tro at ankeret løsner i god tid før kjettingen blir belastet med flere tonn. Av de tester jeg har lest av anker holder de beste en drakraft på 600-800 kg før de løsner i sand/leire.

 

Da jeg målte kjettingen i dag var lenkene ca 8,5 mm tykke

 

Som jeg skrev over så er det mer enn nok plass i rommet under vinsjen til 50 meter kjetting - også i høyden - så jeg ser etter andre argumenter for syrefast. Kjettingen syns ikke når ankeret sitter i rullen - da er det bare den syrefaste svivelen og ankeret som synes - så argumentet om skjønnhet biter heller ikke. Også er syrefast 4 ganger så dyrt som galvanisert - skiller over 5000 kroner på 50 meter kjetting.

Link to post

Båten vår veier 10 tonn pluss. Jeg brukte mye tid på å drøfte anker og kjettingvalg i baug og akter både av hensyn til sikkerhet og komfortabel ligge, særlig på svai.

 

Vi endte opp med 30 kg Bruce-kopi og 10 mm galvanisert kalibrert kjetting,

DIN766, i baug. Dette har gitt svært behagelig ankring på svai idet kjettingen er så tung i seg selv at den demper mye selv i litt grov sjø og vind.

 

Akter har vi 20 kg Bruce-kopi og 8 mm syrefast AISI316, kalibrert kjetting DIN766. Valgte syrefast i det denne legger seg "flatere" i kjettingkassen. Begge kjettingenes ende er festet med sjakkel som gjør at jeg kan forlenge dem utover 50 meter med tau.

 

Ville vært forsiktig med å forlenge kjettingen. Trolig er nok styrken like bra etter forlengingen, men det er kanskje noe usikkert hvorledes flere års kjøring med lette ristinger virker inn på skjøten, enten denne er mekanisk eller sveiset.

 

Når det gjelder effekt av anker er det en av mange tester i juli-nummertet av MBY. Jeg har også reflektert noe over om syrefaste Bruce-kopier har mindre gripeevne enn de galvaniserte. Min erfaring etter en sommers bruk er at sandleiren sitter godt festet til de syrefaste når de heves.

 

Dersom ankringsplassen tillater søker jeg å legge ut 3 - 4 ganger kjetting i forhold til dybden på ankringsplassen.

Link to post

Sofaseileren - jeg tror vi må se på hva båten veier, ikke hvor mange fot den er.

 

Båten veier ca 7 tonn. Vindfanget tror jeg ikke er noe større på en motorbåt enn en tilsvarende seilbåt - med mindre båten har flybridge.

 

Om 8 mm holder - tja - ikke vet jeg - men er det noen som har opplevd kjettingbrudd på en kjetting noen gang (da ser jeg bort fra Kina kjetting med sprøtt stål)?. Jeg vil tro at ankeret løsner i god tid før kjettingen blir belastet med flere tonn. Av de tester jeg har lest av anker holder de beste en drakraft på 600-800 kg før de løsner i sand/leire.

Den kjettingen vil aldri ryke under vanlig ankring! Med den bruddstyrken må jo båten din henge "fritt" etter kjettingen før den eventuellt ryker. Når vi ankrer 150 000 tonns tank-båter har vi ikke kjetting med bruddstyrke på 150 000 tonn!

Men jeg har opplevd å miste ankeret, men da er det som oftest en ødelagt sjakkel, eller noe annet, men aldri at et kjetting ledd har røket.

 

Muligheten er jo der ved at kjettingen kan kile seg fast f.eks. mellom noen steiner, for så å bli vridd eller bøyd på en aller annen slags måte, men da snakker vi uflaks, og det kan jo skje.....!

Link to post

Legger ved en tabell fra Eric Hiscock`s Cruising under sail (klassisk bibel for langturseilere) som 1) er konservativ og britisk. 2) ment for langferdsseilere som kan havne i ekstreme situasjoner. 3) ment for seilbåter.

Langturseilere må ta høyde for at fortøyningsgodset skal holde i en orkan. De belastningene denne tabellen erbasert på overstiger langt det været man kan oppleve på ankringsplasser i Norge. Trolig vil en 4-5 mm kjetting være mer enn nok hvis man bare tenker styrke mot brekkasje. Grunnen til at man velger en grovere dimensjon er som roaldbj sier at den er tyngre, og dermed demper rykk bedre.

 

I en seilbåt er det nok viktigere enn i en motorbåt med mulighet for trimplann/vinkling av drev; men har du tenkt over hva 17 meter ekstra kjetting (vekt) i baugen har å si for trim i båten? Jeg har 25 meter i baugen, og 25 meter til lagret midt i båten som jeg kan sjakle på etter behov. Da bruker jeg en vanlig sjakkel. Siden jeg har manuell vinsj, har et slikt odde ledd ingen betydning.

 

Langlenket kjetting er et ikke-ord når det gjelder vinsj med kabular.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

men har du tenkt over hva 17 meter ekstra kjetting (vekt) i baugen har å si for trim i båten?

Jada, det har vi tenkt på, og det vil ikke påvirke noe som helst merkbart. Båten har vanntanken i baugen, og jeg kan ikke si at jeg tenker over trimming av båten uansett hvor full den er. Mulig vi merker litt mindre slag i grov motsjø når den er full (200 liter).

 

Jeg var i den lokale kjettingpusheren i dag, og de hadde skjøteledd - de bare fant dem ikke - for de solgte ikke så mange av dem. De sa det var helt uproblematisk å skjøte, og dette leddet ble like sterkt som resten av kjettingen. Dette leddet var til å klinke sammen.

 

Men det er mulig jeg tar meg en tur innom "Gungas butikk" en gang jeg er forbi Gtbg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...