Jump to content

Ankerkjetting, kan den skjøtes - og andre spørsmål


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg sjekket dette ut grundig for 2 år siden, og jeg bruker 10mm, ville skjøte, den sterkeste jeg fant(av typen klinker isammen, lignende de som er vist lenger oppe i tråden, klarte 2 tonn. og det ville da bli et svakt ledd)

bare for info.

.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Det finnes spesielle skjøteledd, som ser ut som et vanlig kjettingledd, men som er "splittet" og som bankes sammen.

 

Vanligvis kalt kentersjakkel eller kenterlink. Dette er benytte av ethvert handeslskip hvor kjettingen er inndelt i seksjoner a 15 favner og hver seksjon er linket sammen av en slik link. Ikke tale om at dette reduserer bruddstyrken, de blir sertifiserte på lik linje med kjettingen.

Den bør imidlertid "låses" mot å skru seg løs igjen noe som vanligvis gjøres ved å helle smeltet bly på låsingen (ikke så lett å forklare). Så en slik låsing blir i praksis ikke mulig å få opp igjen.

 

Et slikt ledd går over kabelaret på ankervinsjen uten problemer, og selv om dimensjonene er mindre på en lystbåtvinsj så er jo prinsippet på kabelaret det samme. Men om dette eksisterer ned til så små dimensjoner som dette er jeg ikke sikker på. Jeg ville kontaktet en skipshandler angående dette.

Link to post

brottgrens kjetting enl Hjertmans

 

5908-845 Kätting kalibr. 8mm 2500kg

5908-101 Kätting kalibr. 10mm 3900kg

 

brottgrens på kjettinglenk som jag refererade til tidl

 

8 mm 3600 kg (+ 1100 kg :smiley: )

10 mm 5600 kg (+ 1700 kg :smiley: )

 

o den går igenom mitt ankarspel.

 

jag blev frarådd o använda den typen som man slår ihop två halvor av Viking Yachting

 

 

du kan oxo ringe Ital-Nordic i Ellös levererer till Orustvarven dom har en Hi-tension kjetting

som tål högre laster !

S/Y Gunga Din

Link to post

Gunga ?

 

er dette et skjøtestykke som tar så mye. ? :crazy:

altså mer an vanlig kjettingløkke ?

jepp, enl butiken Viking Yachting så skall skjötestykket ikke ryke före kjettinglökke!

(Fan trot, ner man ser den der lille dingsen! :smiley: )

 

linken till butikken ligger her over. Viking er kjennt för o vare en mycket kompetent båtutstyrsbutikk, der mange langseglare kjöper utstyr.

(jag fikk blant annet kjöpt mine mastetrinn der, til bra pris!)

S/Y Gunga Din

Link to post

Da er Viking besøkt - aj aj aj, hvilket mekka av båtutstyr. Fikk det jeg trengte til ankerkjettingen, dvs forlengerstykke og 17m kjetting. Samt en kjettingkrok som det etter et kvarter av fjorten dager gikk opp for meg og den hyggelige ekspeditrisen hvordan fungerte. Den sakl ikke tres inn i øyet, øyet skal tres inn i kroken :yesnod:

 

Butikken anbefales - kanskje ikke billig - men de har bra utvalg. Så jeg kom derfra med mer enn planlagt - men det er vel kanskje ikke noe nytt :rolleyes:

Link to post

Så da var det hele unnagjort. En stk 8 mm kjettingskjøt påmontert, 17 meter kjetting skjøtet innpå og ankersvivelen satt på plass igjen med godt med locktite på skruene.

 

skjøteleddet gikk som smurt gjennom vinsjen, og kjettingen la seg pent på plass i kassa under da jeg testet å kjøre inn alle 50 meteren. Ikke noe problem

 

1 stk 10 mm er også sent i posten til Careka etter importoppdrag pr IM - så det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis.

Link to post

Ja, og i går fikk jeg også en fra Viking Y. jeg var jo inne og ville kjøpe, men avsluttet handelen, før betaling,

Men jaggu har de ikke sendt meg en i posten, vanlig post. og med faktura,

Så nå har jeg 2 stk. Det er kjekt med litt reservedeler. :cheers:

(Antar at den du sendte kommer i løpet at uka.)

Så takk til Gunga, og deg Bitteliten for låsen.

jeg har leta lenge etter en slik, men kun kommet over de som skal lås isammen og de er jo ikke streke nok.

Så nå skal jeg ha 50 meter til i min kasse, så da vil jeg ha totalt 75 meter kjetting og 35 meter 22 mm tau. og legge ut.

Begynner og bli klar for langtur. :cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Ja, og i går fikk jeg også en fra Viking Y. jeg var jo inne og ville kjøpe, men avsluttet handelen, før betaling,

Men jaggu har de ikke sendt meg en i posten, vanlig post. og med faktura,

Så nå har jeg 2 stk. Det er kjekt med litt reservedeler. :cheers:

(Antar at den du sendte kommer i løpet at uka.)

 

Ypperlig service fra Viking dette her - nesten litt overivrige rett og slett. De har vel returordning de også tenker jeg.

 

Pakken fra meg ble postet i går i vanlig rød postkasse som tømmes første gang i dag kl 0900 (det er slik det er i provinsen). Så om noen dager har du nr 2.

 

Eneste vurdering jeg har er at den kostet ca 300 kroner. Tror nok at den i hvertfall koster 3-4 kroner å produsere i Kina. Det er jo flere gram med jern dette her :rolleyes: Den er vel priset ut i fra at alternativet er ny kjetting - og det er dyrere

Link to post

Ypperlig service fra Viking dette her - nesten litt overivrige rett og slett. De har vel returordning de også tenker jeg.

Ja service kan man ikke klage på. og det blir heller ikke snakk om retur.

Den kom på 390 svenske, og så skal vel banken ha noen gebyrer for å oveføre pengene.

 

Jeg er glad i reservedeler. Og en slik god ting kommer nok "always" til nytte en dag.

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Litt mer info ang. anker størrelse ,lenge på kjetting og tau, båtstørrelse osv. for orginalt bruce anker.

 

finnes her.

 

http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

” i jakten på skjøtestykkene som ”Gunga Din” fant og som vikingyachting.se/ ikke fører lengre, sendt jeg ut noen forespørsler.

Fikk dette svaret fra http://www.aseke.no/

 

"!Vi kan skaffe koblingsleddet du har sendt bilde på, men er det denne løsningen du virkelig ønsker å bruke? Hvilke dimensjonsområde bør den dekke og hvilken standard winch kjetting skal den passe til? DIN 766 i 6, 8, 10 og 13mm dia?

 

Til info har vi gjennom testing, funnet ut at beste løsning for å koble 2 kjettinglengder er å kappe, sveise og kaldgalvanisere det sveisete kjetting leddet. Det sammen gjelder for syrefast stål, men da selvfølgelig uten kaldgalvanisering. Denne metoden medfører selvfølgelig en viss jobb, men er kvalitetsmessig det eneste som kommer i nærheten av bruddlast, funksjonalitet og levertid.. ”

 

" En kalibrert DIN 766 kjetting i 8Ø skal ha et innvendig lengdemål på 24mm og en utvendig målt bredde på 27mm. 11 ledd skal ha en lengde på 264mm +1,2/-0,6mm "

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Vanligvis kalt kentersjakkel eller kenterlink. Dette er benytte av ethvert handeslskip hvor kjettingen er inndelt i seksjoner a 15 favner og hver seksjon er linket sammen av en slik link. Ikke tale om at dette reduserer bruddstyrken, de blir sertifiserte på lik linje med kjettingen.

Den bør imidlertid "låses" mot å skru seg løs igjen noe som vanligvis gjøres ved å helle smeltet bly på låsingen (ikke så lett å forklare). Så en slik låsing blir i praksis ikke mulig å få opp igjen.

 

Et slikt ledd går over kabelaret på ankervinsjen uten problemer, og selv om dimensjonene er mindre på en lystbåtvinsj så er jo prinsippet på kabelaret det samme. Men om dette eksisterer ned til så små dimensjoner som dette er jeg ikke sikker på. Jeg ville kontaktet en skipshandler angående dette.

 

Tenkte jeg kunne bidra litt angående Kenterlink. Det er riktig som du sier at de må bankes sammen med en pin som må sikres så den ikke kommer ut igjen. Slike har jeg brukt mye av til dagen i arbeid offshore (da i dimensjoner 76 og 84 mm som oftest). Måten vi sikrer de på er å banke inn en blyplugg til det fyller hele hullet, deretter fortsetter vi å banke til blyet som "flyter utover" detter av. Da har man fylt hullet med bly og den kommer ikke ut før du vil (banker ut pinnen fra andre siden).

 

Problemet med disse er vel at de ikke er å få i 8-10-12 mm som jeg har sett iallfall. Men om de er det så er de sterke og sikre som banken. Boreriggene henger jo i slike i all slags vær.

 

Om noen burde kunne svare på dette så er det vel Viking Moorings som leverer og sertifiserer utstyr for mye av aktiviteten i nordsjøen

Link to post
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...