Careka Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Jeg sjekket dette ut grundig for 2 år siden, og jeg bruker 10mm, ville skjøte, den sterkeste jeg fant(av typen klinker isammen, lignende de som er vist lenger oppe i tråden, klarte 2 tonn. og det ville da bli et svakt ledd) bare for info. . Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Frehau Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Ville nok ikke stolt på at det blir like sterkt nei, men det er vel bare om å be om spesifikasjonene eller ringe produsent. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Skipper Båtløs Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Tror ikke skjøtelenkene er DIN 766...og den vil kanskje "klyve" på kabularet. Hvis du vil bytte kjetting har jeg en ubrukt 8 mm 50 meter liggene...for kr. 1500,00 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Det finnes spesielle skjøteledd, som ser ut som et vanlig kjettingledd, men som er "splittet" og som bankes sammen. Vanligvis kalt kentersjakkel eller kenterlink. Dette er benytte av ethvert handeslskip hvor kjettingen er inndelt i seksjoner a 15 favner og hver seksjon er linket sammen av en slik link. Ikke tale om at dette reduserer bruddstyrken, de blir sertifiserte på lik linje med kjettingen. Den bør imidlertid "låses" mot å skru seg løs igjen noe som vanligvis gjøres ved å helle smeltet bly på låsingen (ikke så lett å forklare). Så en slik låsing blir i praksis ikke mulig å få opp igjen. Et slikt ledd går over kabelaret på ankervinsjen uten problemer, og selv om dimensjonene er mindre på en lystbåtvinsj så er jo prinsippet på kabelaret det samme. Men om dette eksisterer ned til så små dimensjoner som dette er jeg ikke sikker på. Jeg ville kontaktet en skipshandler angående dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2006 Jeg ville kontaktet en skipshandler angående dette. Det var der jeg var i dag, men de fant jo ikke de skjøtelenkene de hadde. Men butikken i Gtbg har alt på lager - så jeg stikker innom der til uka. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 brottgrens kjetting enl Hjertmans 5908-845 Kätting kalibr. 8mm 2500kg 5908-101 Kätting kalibr. 10mm 3900kg brottgrens på kjettinglenk som jag refererade til tidl 8 mm 3600 kg (+ 1100 kg ) 10 mm 5600 kg (+ 1700 kg ) o den går igenom mitt ankarspel. jag blev frarådd o använda den typen som man slår ihop två halvor av Viking Yachting du kan oxo ringe Ital-Nordic i Ellös levererer till Orustvarven dom har en Hi-tension kjetting som tål högre laster ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Gunga ? 10 mm 5600 kg (+ 1700 kg ) er dette et skjøtestykke som tar så mye. ? altså mer an vanlig kjettingløkke ? Den må da være av annen legering. Hvor kan jeg kjøpe denne. ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2006 det finnes en som er bedre en den som slås sammen.... ....... o det er denne nedan finns bla på http://www.vikingyachting.se/ (Göteborg!) sök på kätting (dom har även Kättingkrokar....) her kan du kjøpe dette. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Gunga ? er dette et skjøtestykke som tar så mye. ? altså mer an vanlig kjettingløkke ? jepp, enl butiken Viking Yachting så skall skjötestykket ikke ryke före kjettinglökke! (Fan trot, ner man ser den der lille dingsen! ) linken till butikken ligger her over. Viking er kjennt för o vare en mycket kompetent båtutstyrsbutikk, der mange langseglare kjöper utstyr. (jag fikk blant annet kjöpt mine mastetrinn der, til bra pris!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) Takk, blir kunde der snart, de sende sikkert til norge også. Redigert 11.August.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 11.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2006 Send dem en mail -de svarer fort og hyggelig Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Send dem en mail -de svarer fort og hyggeligtror jag skall sende en email til dem oxo o säga att jag skall ha provisjon....... (Viking er definitivt ikke billigast i byen på båtutstyr, bare så det er sagt! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 (redigert) (Viking er definitivt ikke billigast i byen på båtutstyr, bare så det er sagt! Mnei. De ligger noen km. sørøstover. Redigert 11.August.2006 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 Da er Viking besøkt - aj aj aj, hvilket mekka av båtutstyr. Fikk det jeg trengte til ankerkjettingen, dvs forlengerstykke og 17m kjetting. Samt en kjettingkrok som det etter et kvarter av fjorten dager gikk opp for meg og den hyggelige ekspeditrisen hvordan fungerte. Den sakl ikke tres inn i øyet, øyet skal tres inn i kroken Butikken anbefales - kanskje ikke billig - men de har bra utvalg. Så jeg kom derfra med mer enn planlagt - men det er vel kanskje ikke noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2006 Så da var det hele unnagjort. En stk 8 mm kjettingskjøt påmontert, 17 meter kjetting skjøtet innpå og ankersvivelen satt på plass igjen med godt med locktite på skruene. skjøteleddet gikk som smurt gjennom vinsjen, og kjettingen la seg pent på plass i kassa under da jeg testet å kjøre inn alle 50 meteren. Ikke noe problem 1 stk 10 mm er også sent i posten til Careka etter importoppdrag pr IM - så det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Ja, og i går fikk jeg også en fra Viking Y. jeg var jo inne og ville kjøpe, men avsluttet handelen, før betaling, Men jaggu har de ikke sendt meg en i posten, vanlig post. og med faktura, Så nå har jeg 2 stk. Det er kjekt med litt reservedeler. (Antar at den du sendte kommer i løpet at uka.) Så takk til Gunga, og deg Bitteliten for låsen. jeg har leta lenge etter en slik, men kun kommet over de som skal lås isammen og de er jo ikke streke nok. Så nå skal jeg ha 50 meter til i min kasse, så da vil jeg ha totalt 75 meter kjetting og 35 meter 22 mm tau. og legge ut. Begynner og bli klar for langtur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 22.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2006 Ja, og i går fikk jeg også en fra Viking Y. jeg var jo inne og ville kjøpe, men avsluttet handelen, før betaling, Men jaggu har de ikke sendt meg en i posten, vanlig post. og med faktura, Så nå har jeg 2 stk. Det er kjekt med litt reservedeler. (Antar at den du sendte kommer i løpet at uka.) Ypperlig service fra Viking dette her - nesten litt overivrige rett og slett. De har vel returordning de også tenker jeg. Pakken fra meg ble postet i går i vanlig rød postkasse som tømmes første gang i dag kl 0900 (det er slik det er i provinsen). Så om noen dager har du nr 2. Eneste vurdering jeg har er at den kostet ca 300 kroner. Tror nok at den i hvertfall koster 3-4 kroner å produsere i Kina. Det er jo flere gram med jern dette her Den er vel priset ut i fra at alternativet er ny kjetting - og det er dyrere Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 Ypperlig service fra Viking dette her - nesten litt overivrige rett og slett. De har vel returordning de også tenker jeg.Ja service kan man ikke klage på. og det blir heller ikke snakk om retur.Den kom på 390 svenske, og så skal vel banken ha noen gebyrer for å oveføre pengene. Jeg er glad i reservedeler. Og en slik god ting kommer nok "always" til nytte en dag. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 22.August.2006 Del på Facebook Svart 22.August.2006 (redigert) Litt mer info ang. anker størrelse ,lenge på kjetting og tau, båtstørrelse osv. for orginalt bruce anker. finnes her. http://www.bruceanchor.co.uk/cast.htm Redigert 22.August.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 23.August.2006 Del på Facebook Svart 23.August.2006 Ja, Bitteliten, da var den du kjøpte til meg også kommet frem. Så den måten funket også fint. Takker nok engang. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lukabella Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Åpner denne tråden igjen Viking selger ikke disse kjetting skjøtene lengere, noen som vet hvor man kan få tak i disse? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 fant salg av en annen type her, er ikke like sterk, men kan muligens være ok. http://www.bosunsupplies.com/products2.cfm?product=S0460 Det er in å tenke ankring for tiden . Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 (redigert) ” i jakten på skjøtestykkene som ”Gunga Din” fant og som vikingyachting.se/ ikke fører lengre, sendt jeg ut noen forespørsler. Fikk dette svaret fra http://www.aseke.no/ "!Vi kan skaffe koblingsleddet du har sendt bilde på, men er det denne løsningen du virkelig ønsker å bruke? Hvilke dimensjonsområde bør den dekke og hvilken standard winch kjetting skal den passe til? DIN 766 i 6, 8, 10 og 13mm dia? Til info har vi gjennom testing, funnet ut at beste løsning for å koble 2 kjettinglengder er å kappe, sveise og kaldgalvanisere det sveisete kjetting leddet. Det sammen gjelder for syrefast stål, men da selvfølgelig uten kaldgalvanisering. Denne metoden medfører selvfølgelig en viss jobb, men er kvalitetsmessig det eneste som kommer i nærheten av bruddlast, funksjonalitet og levertid.. ” " En kalibrert DIN 766 kjetting i 8Ø skal ha et innvendig lengdemål på 24mm og en utvendig målt bredde på 27mm. 11 ledd skal ha en lengde på 264mm +1,2/-0,6mm " Redigert 22.Desember.2010 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kenneth Svart 22.Desember.2010 Del på Facebook Svart 22.Desember.2010 Vanligvis kalt kentersjakkel eller kenterlink. Dette er benytte av ethvert handeslskip hvor kjettingen er inndelt i seksjoner a 15 favner og hver seksjon er linket sammen av en slik link. Ikke tale om at dette reduserer bruddstyrken, de blir sertifiserte på lik linje med kjettingen. Den bør imidlertid "låses" mot å skru seg løs igjen noe som vanligvis gjøres ved å helle smeltet bly på låsingen (ikke så lett å forklare). Så en slik låsing blir i praksis ikke mulig å få opp igjen. Et slikt ledd går over kabelaret på ankervinsjen uten problemer, og selv om dimensjonene er mindre på en lystbåtvinsj så er jo prinsippet på kabelaret det samme. Men om dette eksisterer ned til så små dimensjoner som dette er jeg ikke sikker på. Jeg ville kontaktet en skipshandler angående dette. Tenkte jeg kunne bidra litt angående Kenterlink. Det er riktig som du sier at de må bankes sammen med en pin som må sikres så den ikke kommer ut igjen. Slike har jeg brukt mye av til dagen i arbeid offshore (da i dimensjoner 76 og 84 mm som oftest). Måten vi sikrer de på er å banke inn en blyplugg til det fyller hele hullet, deretter fortsetter vi å banke til blyet som "flyter utover" detter av. Da har man fylt hullet med bly og den kommer ikke ut før du vil (banker ut pinnen fra andre siden). Problemet med disse er vel at de ikke er å få i 8-10-12 mm som jeg har sett iallfall. Men om de er det så er de sterke og sikre som banken. Boreriggene henger jo i slike i all slags vær. Om noen burde kunne svare på dette så er det vel Viking Moorings som leverer og sertifiserer utstyr for mye av aktiviteten i nordsjøen Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Trenger skjøtestykke for 10 mm. syrefast kjetting. Noen som vet om det fortsatt er mulig å skaffe slikt som tidligere beskrevet i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.