Jump to content

Lading 2 Motorer volvo 41a.


SES_71

Recommended Posts

Hei har lest et utall av lenker om dette tema og funnet en god løsning på lade problemene i båten presentert av Ingar med rele og dioder takk for det :lol: Men har alikevel noen spørsmål rundt dette, er det noen der ute som har gort dette på Volvo 41a motorer?.

Har ikke fått sett helt nøye på dette ennå til det har det vært for fint vær :flag: men må gøre dette senest til neste sesong.

Det jeg har funnet ut er at det går + kabel fra dynamo til starter men det ser ut som om denne er koblet via gløde styring/rele, stemmer dette??? har prøvd å lese koblings skjema på motor uten å helt finne ut av dette.

 

Spør derfor om følgende er det noen som har koblings skjema for en slik ombygging på slik motor m start strøm og det hele?? er det en senselednig på disse dynamoene (valeo)

 

Har i dag gjort det enkelt og koblet en motor til et start batteri og en til forbruks banken, i og for seg greit men må da bruke start kabler for å starte den motoren som får strøm fra forbruk da denne er tom = j.... tungvint.

 

Håper på svar på dette her.

 

 

m.v.h

 

 

SeS 71. :flag:

Link to post

I første omgang kan du jo legge ladestrømmen for den ene motoren til forbruksbatteriet, og ladestrømmen fra den andre motoren til startbatteriet. Så lar du startbatteriet starte begge motorer. Denne løsningen kan du benytte intil du får anledning til å koble det slik at begge motorer lader forbruk, og en lader start. Da slipper du startkablene.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Ut fra de skjema som står i servicemanualen er dynamoen direkte koblet til starteren.

Da er det bare å legge disse kablene til forbruksbanken istedet. (kabelen må sannsynligvis byttes til en som er lengre)

Om det er sense skal det være en ekstra (gul?) kabel fra laderegulatoren.

 

(Merkelig, men ingen av tegningene for 3x/4x serien viser ekstern sense, kan dette være noe den norske importøren utstyrer motorene med?)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...