SES_71 Startet 9.August.2006 Del på Facebook Startet 9.August.2006 Hei har lest et utall av lenker om dette tema og funnet en god løsning på lade problemene i båten presentert av Ingar med rele og dioder takk for det Men har alikevel noen spørsmål rundt dette, er det noen der ute som har gort dette på Volvo 41a motorer?. Har ikke fått sett helt nøye på dette ennå til det har det vært for fint vær men må gøre dette senest til neste sesong. Det jeg har funnet ut er at det går + kabel fra dynamo til starter men det ser ut som om denne er koblet via gløde styring/rele, stemmer dette??? har prøvd å lese koblings skjema på motor uten å helt finne ut av dette. Spør derfor om følgende er det noen som har koblings skjema for en slik ombygging på slik motor m start strøm og det hele?? er det en senselednig på disse dynamoene (valeo) Har i dag gjort det enkelt og koblet en motor til et start batteri og en til forbruks banken, i og for seg greit men må da bruke start kabler for å starte den motoren som får strøm fra forbruk da denne er tom = j.... tungvint. Håper på svar på dette her. m.v.h SeS 71. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 9.August.2006 Del på Facebook Svart 9.August.2006 I første omgang kan du jo legge ladestrømmen for den ene motoren til forbruksbatteriet, og ladestrømmen fra den andre motoren til startbatteriet. Så lar du startbatteriet starte begge motorer. Denne løsningen kan du benytte intil du får anledning til å koble det slik at begge motorer lader forbruk, og en lader start. Da slipper du startkablene. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
SES_71 Svart 10.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2006 Hei Pirus. Det går jo an ja, men ble litt usikker på hvordan koblingene er gjort i forbindelse m glødingen på volvo 41a, tenkte å gjøre det slik jeg har beskrevet over med en gang , i mellom tiden får jeg være litt forsiktig m forbruket. Men takk for svar alike vel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.August.2006 Del på Facebook Svart 10.August.2006 Ut fra de skjema som står i servicemanualen er dynamoen direkte koblet til starteren. Da er det bare å legge disse kablene til forbruksbanken istedet. (kabelen må sannsynligvis byttes til en som er lengre) Om det er sense skal det være en ekstra (gul?) kabel fra laderegulatoren. (Merkelig, men ingen av tegningene for 3x/4x serien viser ekstern sense, kan dette være noe den norske importøren utstyrer motorene med?) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.