Jump to content

Batteribank, kabeldimensjon etc.

MortenKj

Recommended Posts

Finnes sikkert utallige varianter som kan installeres. En kan være to hovedstrømsbrytere ( 1 for hvert batteri ), en smart ( intelligent ) skillediode mellom batteriene som styrer forbruket. Du skal da i utgangspunktet alltid ha nok strøm igjen til å starte motor. Hvis du kikker litt rundt på BP vil du finne mye informasjon om temaet.

Smart skillebryter

Strøm i båt

Strøm

Kanskje litt enkel denne løsningen jeg har skissert, men den fungerer

for meg i en daycruiser med utenbordsmotor...

Tanken er at jeg i uthavn kobler i fra Batt. 2 med en enkel bryter (maks250A biltema) og dermed bruker Batt. 1 som forbruksbatteri.

Når Batt. 1 er tom og motoren skal startes kobler jeg inn igjen Batt. 2 og venter en liten stund for så å starte helt normalt.

enklere kan det vel ikke gjøres?

mvh

harInvader

Bilde

Når Batt. 1 er tom og motoren skal startes kobler jeg inn igjen Batt. 2 og venter en liten stund for så å starte helt normalt.

Høres ikke så veldig lurt ut synes jeg. Når du kopler sammen en tom og en full batteribank så vil du få en såpass lav spenning at du ikke får skikkelig fart på starteren. På en dårlig dag kan dette være nok til å ikke få start på motoren. Og hvis du skulle glemme å skru av bryteren en gang og dermed tapper ned begge batteriene, så har du så absolutt et problem når du skal hjem igjen!

Jeg har skilt bankene med et BEP voltsensitivt rele. Dette kopler bankene sammen når ladespenningen kommer over 13,4 volt, og skiller dem igjen når den faller under 12,8 eller deromkring. Ingenting å passe på, startbatteriet er alltid fulladet og absolutt alt som har med forbruk å gjøre er koplet til forbruksbanken. Stort mer idiotsikkert kan man ikke få det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 11 måneder senere...
Koblingsskejma.JPG

Henger meg litt på denne tråden. Holder nå på og montere et ekstra batteri + batterivender og da er vel denne skissen OK. Et par spørsmål:

1 - Regner med at plusskabel fra startbryter skal inn på felles (1+2) på venderen. Hva med minusledningen fra startbryter? Kan den, som før, gå inn på minus på det ene batteriet. Dette blir, som vist på tegningen, viderekoblet til minus på det andre batteriet. Og minus fra motor skal vel inn på samme.

2 - Ved bruk av voltmeter er vel det ideelle å ha to med direktekobling til hvert batteri. Har ett voltmeter. Kan det også kobles til felles (1+2) på batterivender? Og så minus sammen med de andre minuskablene. Vil dette gi tilstrekkelig nøyaktighet for å sjekke batterispenning ved å switche mellom 1 og 2 på venderen?

3 - Det batteriet jeg har idag står i en batterikasse som har luftingsslange gjennom skroggjennomføring. Den nye batterikassen har ingen slik utlufting. Planlegger å skaffe et 70Ah marinebatteri a la Biltema. Er det noen fare med at det ikke har utlufting?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Dersom du har nok batterier, så er det jo egentlig ikke noe behov for skillebrytere i det hele tatt.

Jeg har 4 stk Biltema 120A fritidsbatterier som er koblet sammen i min båt. Har da ca 240Ah til rådighet.

Bruker stort sett aldri over 50Ah/døgn, noe som gjør at jeg kan ligge i ca 5 døgn uten å starte motorene.

Rastløs som jeg er, så ligger jeg stort sett aldri mer enn 2 dgr på den samme plassen.

Tror aldri jeg har vært under 12V på mine batterier.

1 -....

2 -a)...b).

3 -....

1: ja

2: a) ja. b) Nøyaktigheten av målingen er avhengig om det finnes spenningsfall.

Så er det altid best at man måler direkte på batteri-pluss.

3: å ha lufting utenbords er altid det beste. Har du det ikke må du holde nøye styre på ladingen.

Du skulle sette batteriene dine (uansett) i en batterikasse.

:seeya:

Jørg

ps: klikk her, da finner du mye i tillegg.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

2 - Ved bruk av voltmeter er vel det ideelle å ha to med direktekobling til hvert batteri. Har ett voltmeter. Kan det også kobles til felles (1+2) på batterivender? Og så minus sammen med de andre minuskablene. Vil dette gi tilstrekkelig nøyaktighet for å sjekke batterispenning ved å switche mellom 1 og 2 på venderen?

Hei!

Jeg har ett digitalt voltmeter koblet direkte til batteribankene via en liten vender/"switch". Venderen er plassert ved siden av voltmeteret, slik at jeg enkelt kan velge hvilken batteribank jeg ønsker å se spenningen på. Tilkoblingen til voltmeteret er sikret med en sikring i minus-ledningen (felles fra begge batteribankene). Med en slik løsning slipper du å tenke på hvilken stilling batterivender/hovedbryter står i når du skal sjekke batterispenningen.

Det finnes flere varianter av slike vendere - f.eks. denne hos Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13221584

Ser på ditt skjema at du har dynastarter.

Nei, dette er en tegning jeg har lånt fra forumet. (Vet ikke engang hva dynastarter er...) Har utenbordsmotor, 115 hk Honda. Tror det er en rimelig bra dynamo på den. Ifra motoren kommer det to ledninger, en pluss og en til jord. Tanken er da at minus går til begge minuspolene på batteriene og pluss til felles (1+2) på batterivender. Vil altså nå ha 2x 70Ah batterier. Dette skulle vel gå greit?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

quote.gif
Hei!
Jeg har ett digitalt voltmeter koblet direkte til batteribankene via en liten vender/"switch". Venderen er plassert ved siden av voltmeteret, slik at jeg enkelt kan velge hvilken batteribank jeg ønsker å se spenningen på. Tilkoblingen til voltmeteret er sikret med en sikring i minus-ledningen (felles fra begge batteribankene). Med en slik løsning slipper du å tenke på hvilken stilling batterivender/hovedbryter står i når du skal sjekke batterispenningen.

Det finnes flere varianter av slike vendere - f.eks. denne hos Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=13221584

Angående sikringer så gjelder det i båt som i bil at man må henge på ei sikring så nært batteriet som mulig når man skal føre fram nye ledninger fra pluss-polen. Så her er det bra å henge på ei sikring på ledningen(e) som føres fram til voltmeteret (venderen). Dette selvom man har ei stor sikring rett ved pluss-pol på batteriet. Ellers så ser den svært praktisk ut, denne løsningen med venderen!
Angående sikringer så gjelder det i båt som i bil at man må henge på ei sikring så nært batteriet som mulig når man skal føre fram nye ledninger fra pluss-polen.

Hvorfor er det foreslått sikring på minusledningen? Har hele tiden tenkt at den bør sitte på plussledning, men minusledningen dekker jo begge batteriene så det er kanskje ikke så dumt. Uansett er tanken å koble plussledning til fellespunkt (1+2) på batterivenderen, har ikke tenkt noen ekstra switch nær voltmeter.

• 2 år senere...

Poster mitt spørsmål i denne gamle tråden...

Har nettopp kjøpt 3 stk 100AH AGM batterier for forbruk. To av disse skal stå der de gamle var plassert mens det tredje blir plassert drøyt 2 meter unna. Holder det da med 50mm2 kabler for forbindelsen eller bør jeg velge større tverrsnitt?

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hvor mange ampere kan du maksimalt hente ut av forbruksbanken din? (hint: summer opp alle sikringsverdiene)

Har du tre like batterier så leverer hvert batterie kun en tredjedel av totalstrømmen og hvis du tar ut strømmen på det - elektrisk sett - midterste batteri så har du noe å gå ut fra - nemlig 1/3-del av totalstrømmen.

Ellers høres 50mm2 voldsomt mye ut - men når det gjelder elektrisk forbruk ombord har jeg lest om ting som fikk meg til å se slik ut :eek: før

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...